Autorizovaný architekt je oprávněn v rozsahu
obou, popř. specializace (§ 5), pro kterou mu byla
udělena autorizace, vykonávat tyto vybrané
a další odborně činnosti:
a) vypracovávat územně plánovací
dokumentaci včetně územně plánovacích
podkladů,
b) vypracovávat projektovou dokumentaci staveb (včetně
příslušných územně plánovacích
podkladů), s výjimkou staveb inženýrských,
c) vypracovávat projektovou dokumentaci zahradních
a krajinářských úprav včetně
územně plánovacích podkladů
a příslušných části územně
plánovací dokumentace,
d) podílet se na vypracování projektové
dokumentace inženýrských staveb, vypracovávané
autorizovaným inženýrem, a to zejména
v případě staveb, které jsou zvláštním
předpisem, územním plánem nebo rozhodnutím
příslušného orgánu územního
plánování označeny za architektonicky
nebo urbanisticky významné,
e) provádět stavebně architektonické
nebo urbanistické průzkumy,
f) vydávat odborná stanoviska a posudky včetně
hodnocení vlivu staveb na životní prostředí,
a to i pro účely řízení před
státními orgány,
g) vypracovávat projektovou dokumentaci interiéru
staveb
h) provádět autorský nebo technický
dozor nad realizaci stavby,
i) vést realizaci jednoduché stavby,
j) provádět geodetická měření
pro projektovou činnost a vytyčovací práce,
pokud zvláštní předpis nestanoví
jinak,
k) zastupovat stavebníka, resp. navrhovatele na podkladě
zmocnění při územním, stavebním
nebo kolaudačním řízení,
l) vykonávat v orgánech státní správy
odborně funkce na úseku územního plánování
nebo stavebního řádu, pokud zvláštní
předpis nestanoví jinak.
Autorizovaný inženýr je v rozsahu oboru (§
6), popř. specializace, pro kterou mu byla udělena
autorizace, oprávněn vykonávat tyto vybrané
a další odborné činnosti:
a) vypracovávat projektovou dokumentaci staveb (včetně
příslušných územně plánovacích
podkladů) s výjimkou těch pozemních
staveb, které jsou zvláštním předpisem,
územním plánem nebo rozhodnutím orgánu
územního plánování označeny
za architektonicky nebo urbanisticky významné; tato
výjimka se nedotýká uzavírání
závazkových vztahů podle obecných
právních předpisů [Zákon
č. 513/1991 Sb. obchodní zákoník],
b) podílet se na vypracování projektově
dokumentace pozemních staveb, které jsou zvláštním
předpisem, územním plánem nebo rozhodnutím
orgánu územního plánování
označeny za architektonicky nebo urbanisticky významné
a které jsou vypracovávané autorizovaným
architektem,
c) vypracovávat územně plánovací
podklady a příslušné části
územně plánovací dokumentace,
d) provádět statické a dynamické výpočty
staveb,
e) provádět stavebně technické nebo
inženýrské průzkumy,
f) provádět zkoušení a diagnostiku staveb,
pokud zvláštní předpis nestanoví
jinak,
g) vydávat odborná stanoviska a posudky, včetně
hodnocení vlivu staveb na životni prostředí,
a to i pro účely řízení před
státními orgány,
h) vést realizaci stavby,
i) provádět geodetická měření
pro projektovou činnost a vytyčovací práce,
pokud zvláštní předpisy nestanoví
jinak,
j) provádět autorský nebo technický
dozor nad realizací stavby,
k) zastupovat stavebníka, resp. navrhovatele na podkladě
zmocnění při územním, stavebním
nebo kolaudačním řízení,
l) vykonávat v orgánech státní správy
odborně funkce na úseku stavebního řádu
nebo územního plánování, pokud
zvláštní předpis nestanoví jinak.
Autorizovaný technik je v rozsahu oboru (§ 6), popř.
specializace, pro který mu byla udělena autorizace,
oprávněn vykonávat tyto vybrané a
další odborné činnosti:
a) vypracovávat příslušné dílčí
části projektové dokumentace
b) podílet se na vypracování projektově
dokumentace zpracovávané autorizovaným architektem
nebo autorizovaným inženýrem,
c) provádět stavebně technické průzkumy,
d) vést realizaci stavby,
e) provádět autorský nebo technický
dozor nad realizací stavby,
f) řídit příslušné odborné
stavební a montážní práce,
g) zastupovat stavebníka na podkladě zmocnění
při stavebním nebo kolaudačním řízení,
h) vykonávat odborné funkce v orgánech státní
správy na úseku stavebního řádu.
/1/ Za závažné nebo opětovné
porušení povinností autorizované osoby
stanovené tímto zákonem (dále jen
"disciplinární provinění")
Komora autorizované osobě uloží, nejde-li
o čin přísněji trestný, některé
z těchto disciplinárních opatření
a) písemná důtka,
b) pokuta až do výše 50.000 Kčs,
c) pozastavení autorizace na dobu nejvýše pěti
let,
d) odejmutí autorizace.
Rozhodnutí o disciplinárním opatření
podle písm. b) nebo c) může současně
obsahovat rozhodnutí o zákazu výkonu funkcí
v Komoře.
/2/ Výnos pokut připadá Komoře, která
pokuty uložila.
/1/ O uložení disciplinárního opatření
rozhoduje Stavovský soud v disciplinárním
řízení, které se zahajuje na návrh
dozorčí rady podepsaný jejím předsedou.
Disciplinární řízení je zahájeno
doručením návrhu na jeho zahájení
Stavovskému soudu.
/2/ Návrh na zahájení disciplinárního
řízení může být podán
do dvou měsíců ode dne, kdy se Komora o disciplinárním
provinění dozvěděla, nejpozději
však do jednoho roku ode dne, kdy k disciplinárnímu
provinění došlo. Návrh musí mít
písemnou formu a musí být skutkově
vymezen. Důvody uvedené v návrhu na zahájení
disciplinárního řízení nesmí
být po zahájeni řízení měněny.
/3/ Rozhodnutí o uložení disciplinárního
opatření musí mít písemnou
formu a musí obsahovat výrok, odůvodnění
a poučení o opravném prostředku. Rozhodnutí
musí být doručeno provinivší
se autorizované osobě a dozorčí radě
Komory. Jinak se pro doručování použije
přiměřeně ustanovení zákoníku
práce o doručování.
/1/ Proti rozhodnutí o uložení disciplinárního
opatření podle § 22 může autorizovaná
osoba, které bylo disciplinární opatření
uloženo, popř. dozorčí rada Komory podat
písemně odvolání, a to do patnácti
dnů ode dne doručení rozhodnutí. Odvolání
dozorčí rady podepisuje její předseda.
Odvolání se podává prostřednictvím
Stavovského soudu. Řádně a včas
podané odvolání má odkladný
účinek.
/2/ O odvolání proti rozhodnutí o uložení
disciplinárního opatření podle §
21, odstavce 1, rozhoduje s konečnou platností představenstvo
Komory, které přezkoumávané rozhodnutí
buď potvrdí nebo zruší. Zruší-li
představenstvo Komory napadené rozhodnutí,
je Stavovský soud vázán právním
názorem odvolacího orgánu.
/3/ Konečně rozhodnutí představenstva,
jímž bylo uloženo disciplinární
opatření pozastavení nebo odejmutí
autorizace, přezkoumává podle zvláštních
předpisů na návrh provinivší
se autorizované osoby Nejvyšší soud České
republiky, návrh se podává ve lhůtě
stanovené zvláštními předpisy.
/1/ Zřizují se Česká komora architektů
a Česká komora autorizovaných inženýrů
a techniků činných ve výstavbě
jako samosprávné stavovské organizace se
sídlem v Praze a s působností pro Českou
republiku.
/2/ Česká komora architektů sdružuje
jako řádné členy všechny autorizované
architekty, Česká komora autorizovaných inženýrů
a techniků činných ve výstavbě
sdružuje jako řádné členy všechny
autorizované inženýry a autorizované
techniky činné ve výstavbě.
/3/ Jako hostující členy může
Komora sdružovat osoby, které obdržely oprávnění
obdobné autorizaci podle tohoto zákona vydané
v zahraničí, pokud Komora toto oprávnění
uzná.
/4/ Jako mimořádné členy může
Česká komora architektů sdružovat na
základě jejich zájmu další osoby,
které nesplňují podmínky pro řádné
členství.
/5/ Komora je právnickou osobou.
/6/ Do působnosti Komory náleží zejména:
a) pečovat o stavební kulturu a o kulturu utvářeni
prostředí,
b) spolupůsobit při ochraně veřejných
zájmů v oblasti výstavby, architektury a
územního plánování,
c) udělovat, odnímat a pozastavovat autorizaci,
d) vést seznamy autorizovaných osob,
e) pečovat o vysokou úroveň výkonu
činnosti autorizovaných osob,
f) organizovat zkoušky odborné způsobilosti,
g) vést disciplinární řízení,
h) vydávat vnitřní předpisy Komory,
i) vydávat ceníky a honorářové
řády,
j) podporovat odborné vzdělávání
a napomáhat šíření odborných
informací,
k) spolupracovat s orgány státní správy
a místní samosprávy,
l) posuzovat návrhy obecně závazných
předpisů dotýkajících se výkonu
odborných činností,
m) spolupracovat s institucemi podnikatelského a obchodního
charakteru a mezi sebou navzájem,
n) spolupracovat s obdobnými zahraničními
institucemi,
o) hájit stavovské zájmy autorizovaných
osob,
p) podporovat sociální zájmy autorizovaných
osob,
r) spolupracovat s vypisovateli soutěží a výběrových
řízení, posuzovat soutěžní
podmínky a bránit konání neregulérních
soutěží a výběrových řízení,
s) spolupůsobit při pojišťování
autorizovaných osob sdružovaných Komorou.
Komory mají tyto orgány:
a) valnou hromadu Česká komora architektů,
resp. shromáždění delegátů
Česká komora autorizovaných inženýrů
a techniků činných ve výstavbě,
b) představenstvo,
c) dozorčí radu,
d) Stavovský soud,
e) autorizační radu.
/1/ Valná hromada je nejvyšším orgánem
České komory architektů. Představenstvo
je povinno svolat tento nejvyšší orgán
nejméně jednou za rok. Požádá-li
o to dozorčí rada nebo jedna třetina řádných
členů, je představenstvo povinno svolat valnou
hromadu nejpozději do tří měsíců.
Právo účasti na valné hromadě
s hlasem rozhodujícím mají všichni řádní
členové Komory, právo účasti
s hlasem poradním mají všichni hostující
členové Komory a mimořádní
členové Komory.
/2/ Valná hromada se může platně usnášet,
je-li přítomna nadpoloviční většina
všech řádných členů nebo
pokud byli všichni řádní členové
Komory písemně obesláni, a to nejméně
dvacet jeden den před termínem konání
valné hromady.
/3/ Shromáždění delegátů
je nejvyšším orgánem České
komory autorizovaných inženýrů a techniků
činných ve výstavbě. Představenstvo
je povinno svolat tento nejvyšší orgán
nejméně jednou za rok. Požádá-li
o to dozorčí rada nebo jedna třetina řádných
členů je představenstvo povinno svolat shromáždění
delegátů nejpozději do tří
měsíců. Způsob výběru
delegátů a podmínky schopnosti se usnášet
určují vnitřní předpisy Komory.
/4/ Valná hromada, resp. shromáždění
delegátů
a) volí přímou a tajnou volbou na dobu dvou
let z řádných členů Komory
členy představenstva, dozorčí rady
a Stavovského soudu a členy těchto orgánů
také tajným hlasováním odvolává,
b) schvaluje řády Komory, zejména autorizační,
etický, organizační, volební, disciplinární,
honorářový a řády jednací,
c) schvaluje výši příspěvků
členů Komory,
d) schvaluje výši náhrad za ztrátu času
výkonem funkcí v orgánech Komory,
e) projednává a schvaluje zprávy o činnosti
ostatních orgánů Komory,
f) může si vyhradit právo rozhodovat i ve věcech
příslušejících jinak představenstvu
či dozorčí radě,
g) může zrušit nebo změnit rozhodnutí
představenstva,
h) může rozhodnout o zřízení
dalších pomocných orgánů a stanovit
jejich práva a povinnosti,
i) usnáší se i o dalších otázkách,
které si vyhradí k rozhodování.
/1/ Představenstvo je nejvyšším výkonným
orgánem Komory. V rozsahu své působnosti
zejména
a) svolává řádnou nebo mimořádnou
valnou hromadu, resp. shromáždění delegátů
a připravuje podklady pro jejich jednání,
b) spravuje majetek Komory a prostřednictvím kanceláře
Komory zabezpečuje veškeré administrativní
činnosti Komory
c) chrání a prosazuje zájmy členů
Komory,
d) navrhuje členy autorizační rady,
e) schvaluje specializace v rámci oborů autorizace,
f) odpovídá za řádné vedení
seznamu autorizovaných osob, informuje členy o činnosti
Komory a vykonává publikační, dokumentační
a ediční činnost,
g) rozhoduje ve všech věcech v působnosti Komory,
pokud o nich nerozhodují jiné orgány.
/2/ Představenstvo Komory volí a odvolává
ze svého středu předsedu a místopředsedu
Komory. Předseda zastupuje Komoru navenek. Představenstvo
může zmocnit předsedu, aby v době mezi
zasedáními představenstva činil neodkladná
rozhodnutí, spadající jinak do působnosti
představenstva.
/1/ Dozorčí rada je nejvyšším kontrolním
orgánem Komory. V rámci své působnosti
zejména
a) kontroluje veškerou činnost Komory, především
plnění usnesení valné hromady, resp.
shromáždění delegátů,
dodržování povinností stanovených
tímto zákonem, jinými obecně závaznými
právními předpisy a vnitřními
předpisy vydanými Komorou,
b) má právo nahlížet do veškerých
dokladů Komory, vyžadovat stanoviska a další
podklady,
c) dohlíží nad řádným
výkonem činnosti autorizovaných osob.
/2/ Dozorčí rada volí a odvolává
ze svého středu předsedu a místopředsedu.
Předseda zastupuje tento orgán navenek a řídí
její činnost. Jménem dozorčí
rady podává návrhy na zahájení
disciplinárního řízení. Místopředseda
zastupuje předsedu po dobu jeho nepřítomnosti,
a to v plném rozsahu.
/1/ Stavovský soud volí a odvolává
ze svého středu předsedu a místopředsedu.
Předseda zastupuje tento orgán navenek, řídí
jeho činnost a podepisuje jeho rozhodnutí. Místopředseda
zastupuje předsedu po dobu jeho nepřítomnosti,
a to v plném rozsahu.
/2/ Stavovský soud může rozhodnout o ustavení
dílčích, nejméně tříčlenných
disciplinárních senátů a přenést
na ně svoji rozhodovací pravomoc. Jejich předsedu
volí Stavovský soud.
/3/ Stavovský soud, resp. pověřené
disciplinární senáty jsou oprávněny
vyžadovat předložení dokladů, jejichž
obsah budou považovat za významný pro rozhodnutí.
/1/ Autorizační rada je orgán Komory oprávněný
rozhodovat na podkladě vykonaného autorizačního
řízení o udělení autorizace.
/2/ Autorizační rada v rozsahu své působnosti
a) jmenuje zkušební komise,
b) navrhuje autorizační řád a stanoví
obsah zkoušek,
c) navrhuje vytváření specializaci v rámci
oborů autorizace.
/3/ Členy autorizační rady jmenuje na návrh
příslušné Komory ministr životního
prostředí České republiky na dobu
tři let.
/1/ Podrobnosti o organizaci Komory, o jejich orgánech,
o působnosti a pravomoci těchto orgánů
a o počtech jejich členů stanoví organizační
řád Komory. Podrobnosti o volbách a disciplinárním
řízení stanoví volební a disciplinární
řády. Podrobnosti o podmínkách autorizace
stanoví autorizační řád. Podrobnosti
o právech a povinnostech autorizovaných osob stanoví
profesní a etický řád.
/2/ Náklady na činnost Komory jsou kryty zejména:
a) z členských poplatků,
b) z poplatků za udělení autorizace,
c) z poplatků za úkony pro členy Komory,
d) z poplatků za úkony pro nečleny Komory,
e) z pokut,
f) z dotací a darů.
/3/ Veškeré funkce v orgánech Komory jsou čestné,
Komora hradí pouze náklady spojeně s výkonem
těchto funkci a náhrady za ztrátu času.
/4/ K zajištěni administrativních a odborných
činností Komory slouží kancelář
Komory, popř. též její regionální
pobočky.
Žadatel o autorizaci, kterému nebyla autorizace Komorou
udělena, má právo domáhat se ochrany
u obecného soudu.
/1/ Autorizovaná osoba je oprávněna vykonávat
činnost na území České republiky.
/2/ Komora může stanovit, že právo vykonávat
činnost na území České republiky
mají i fyzické osoby, jímž bylo uděleno
oprávnění k výkonu těchto činností
obdobným orgánem Slovenské republiky.
/3/ Komora může též uznat oprávnění
k výkonu činnosti autorizované osoby vydané
obdobnou zahraniční institucí.
/4/ Komora může též uznat výjimku
z ustanovení § 8 odstavec 1 písm.a).
/1/ Autorizaci v době od počátku účinnosti
tohoto zákona do zvolení řádných
orgánů Komor udělují Ustavující
výbory komor. Členy těchto výborů
jmenuje ministr životního prostředí
České republiky na návrh Obce architektů
a Českého svazu stavebních inženýrů,
připravený ve spolupráci s Asociací
interiérových architektů, Asociací
interiérových tvůrců, Asociací
pro urbanismus a územní plánování,
Společnosti pro zahradní a krajinářskou
tvorbu a Českou asociací inženýrských
geologů.
/2/ Ustavující výbor komory:
a) zahájí a řídí činnost
Komory do svolání ustavující valné
hromady, resp. shromáždění delegátů,
b) má právo udělovat autorizace,
c) vydává prozatímní řády
Komory,
d) zabezpečuje přípravu a svoláni
ustavující valné hromady, resp. shromáždění
delegátů, tak, aby bylo možno konat jejich
ustavující jednání nejpozději
do tří měsíců ode dne, kdy
bylo v příslušné Komoře zapsáno
nejméně sto autorizovaných osob, nejpozději
však do jednoho roku ode dne nabytí účinnosti
tohoto zákona.
/3/ Ministr životního prostředí České
republiky schvaluje prozatímní autorizační
řády Komor.
Osoby, kterým bylo uděleno oprávnění
k projektové činnosti nebo osvědčení
zvláštní způsobilosti k výkonu
činností ve výstavbě podle dosavadních
předpisů [Zákon č. 50/1976 Sb.
o územním plánování a stavebním
řádu v platném znění a navazující
předpisy], mohou vykonávat vybrané činnosti
podle tohoto zákona pouze do jednoho roku ode dne účinnosti
tohoto zákona.
Tento zákon nabývá účinnosti
dne...
DŮVODOVÁ ZPRÁVA
A/ OBECNÁ ČÁST
V civilizovaně Evropě jsou architektura a stavitelství řízeny mezi profese, jejichž výkon podléhá zvláštnímu režimu, podobně jako například lékařství nebo advokacie. Je to tak proto, že všechny tyto profese mohou úrovní svého výkonu významně ovlivnit život občanů, jeho kvalitu, ba mohou tento život - v případě špatného výkonu - i významně ohrozit.
Architektura a stavitelství mají zároveň ještě to specifikum, že se zpravidla též dotýkají veřejných zájmů, a to hned v několika sférách - počínaje oblastí kulturní, přes ekologii, bezpečnost až po sféru ekonomickou. Zvláštností architektury a stavitelství je přitom skutečnost, že i přes stálý vývoj stavebních technologií je přece jenom průměrný cyklus od prvotního záměru po dokončenou stavbu poměrně dlouhý, a tudíž zpětná vazba na trhu projektových a dodavatelských prací je poměrně omezená. Trh ve sféře výstavby tak nemůže sám o sobě působit jako dostatečná regulace a tedy i záruka kvality, a to tím spíše, že téměř každá stavba je originálem, který - na rozdíl od průmyslových výrobků - nemůže být nejprve laboratorně odzkoušen, a pak teprve poskytnut uživatelům.
Důsledkem výše uvedených skutečností jsou ve světě rozvinuté důmyslné systémy ověřování a sledování úrovně kvality rozhodujících profesí v architektuře a stavitelství, které ochrání jak klienta, tak veřejnost před nekvalitním projektantem či stavitelem. Tyto systémy jsou založeny na osobní zodpovědnosti fyzických osob, které musely nejprve získat patřičné vzdělání, absolvovat praxi pod odborným vedením a zpravidla se též podrobit zkoušce. Svoji činnost pak vykonávají v rámci profesních pravidel a pod určitým dohledem samosprávného stavovského sdružení, kterému se zodpovídají ze svých případných prohřešků proti profesionalitě a profesní etice. Tato profesní sdružení - nejčastěji nazývaná "komory" - došla zejména v poválečných letech v západní Evropě značného uplatnění a nyní se stávají základem společných profesních struktur Evropských společenství.
V Československu se však po likvidaci inženýrské komory, která již od roku 1876 plnila obdobnou funkci, a po zrušení institutu "civilních inženýrů" v roce 1951 neubíral vývoj tímto směrem. Veškerá zodpovědnost byla přenášena na právnické osoby - projektové a dodavatelské organisace, které však v podmínkách deformovaných vztahů pracovaly spíše na principu kolektivní nezodpovědnosti. Marnou snahou o nápravu tohoto stavu bylo zavedení institutu tzv. zvláštní způsobilosti k některým činnostem ve výstavbě. Ten sice byl založen na principu ověřováni způsobilosti fyzických osob, avšak díky nedokonalé právní úpravě i díky politické realitě nadřazující kritéria kádrová nad odborná, se vlastně od samého počátku stal nefunkční formalitou.
V roce 1990 bylo nepřímou novelizací stavebního zákona rozšířeno využití institutu zvláštní způsobilosti jako podmínky pro podnikání fyzických osob v návaznosti na zákon č. 105/1990 sb. Byly zřízený další komise a vydávány tisíce dalších problematických průkazů, jichž je v současné době celkem vydáno již na 50 tisíc. Provádění staveb však zůstalo mimo rámec této právní úpravy; zvláštní způsobilost k němu není ani ověřována ani vyžadována.
Pod tlakem trhu se architektura a stavitelství stále častěji ocitají v rukou neodborných a tedy nepovolaných. Řada havarií staveb, prováděných novými podnikateli bez náležité odborné kvalifikace jasně dokumentuje tento současný trend. Ohroženo je zdraví lidí, jejich životy, ale i životní prostředí a kulturní úroveň měst a obcí - hodnoty již beztak velmi narušené. Do hry vstupují i zahraniční firmy, které díky dosavadní nedostatečné právní úpravě mají vstup na náš trh, na rozdíl od ostatních evropských zemí, téměř neomezený, přičemž nejsou kladeny v podstatě žádné nároky na kvalitu jejich zdejší práce, čehož často zneužívají. Naproti tomu naše firmy - jako nestandardní z hlediska práv, odpovědnosti a odborných záruk - mají, v zahraničí velmi omezené možnosti uplatnění.
Vzhledem k těmto skutečnostem probíhá již, delší dobu iniciativa za novelizaci stavebního žákova, jíž by byl institut zvláštní způsobilosti nahrazen tzv. autorizací, neboli odbornou způsobilostí k přesně vymezeným činnostem ve výstavbě, jejichž úroveň je třeba zajistit. Tento princip je nyní obsažen ve vládním návrhu novely stavebního zákona, který byl počátkem roku 1992 odsouhlasen vládou ČSFR a nyní je projednáván Federálním shromážděním.
Předkládaný návrh zákona na tuto novelizaci navazuje a kromě postaveni architektů a postavení inženýrů a techniků činných ve výstavbě upravuje podrobně podmínky autorizace k vybraným činnostem ve výstavbě, jakož i stavovskou samosprávu v této oblasti.
Reaguje též na další zásadní změny právního řádu - zejména na zákon živnostenský a na obchodní zákoník. Respektuje platné právo autorské, jakož i další platné právní normy a vyplňuje prázdné místo v soustavě předpisů upravujících výkon jednotlivých povolání. Vytváří systém kompatibilní se západní Evropou umožňující rovnoprávnou spolupráci resp. plnoprávné zahraniční působení tuzemských projektových a stavebních firem.
Obdobou tohoto předkládaného návrhu je poslanecký návrh zákona SNR, který na stejných principech a podobným způsobem upravuje tutéž problematiku ve Slovenské republice. Oba navrhované zákony jsou vzájemně slučitelné.
Provedení tohoto zákona, především zřízení a činnost Komor, nevyžaduje a ani v budoucnu nebude vyžadovat dotace ze státního rozpočtu, neboť své náklady budou uhrazovat z vlastních zdrojů.
Tento předkládaný návrh zákona vznikl za součinnosti Obce architektů, Českého svazu stavebních inženýrů a dalších odborných iniciativ a po dohodě s Ministerstvem životního prostředí ČR. Kromě těchto subjektů se účastnili práce městští architekti a pracovníci stavebních úřadů.
B/ ZVLÁŠTNÍ ČÁST
Návrh zákona a výkonu povolání autorizovaných architektů a o výkonu povolání autorizovaných inženýrů a techniků činných ve výstavbě je rozdělen do šesti částí, a to
část první,
ve které jsou definovány základní pojmy, z nichž předkládaná právní norma vychází, především autorizace a autorizovaná osoba, a vymezen okruh osob, jejichž postavení, práva povinností se předmětná právní úprava dotýká; vymezeny jsou rovněž vybrané činnosti ve výstavbě: ustanovení části první včleňují předkládanou právní normu do rámce obecně platných právních předpisů (stavební zákon v platném znění, živnostenský řád, obchodní zákoník),
část druhou,
která blíže vymezuje podmínky, za nichž se autorizace uděluje a odnímá, popřípadě zaniká nebo se pozastavuje; specifikuje pojmy autorizovaný architekt, autorizovaný inženýr a autorizovaný technik a vymezuje obory, popřípadě specializace jejich autorizace: zmocňuje Komory ke stanovení specializací v rámci těchto oborů: smyslem udělování autorizace je zajistit a chránit vysoce kvalifikovaný výkon činností sledující jednak ochranu veřejného zájmu, jednak zájem a ochranu zákazníka; tato ochrana a zajištěni kvalifikovaného výkonu činností spočívá v udělováni autorizace těm osobám, které mají požadované vzdělání a prokáží odborné znalosti v předepsané zkoušce, které mají dlouholetou odbornou praxi, jsou bezúhonné a slibem se zaváží chránit veřejný zájem společnosti a etický kodex autorizovaných osob;
k zabezpečení vysoce kvalifikovaného výkonu činností (jejichž specializace je značná)bylo nutno rozdělit celou oblast výstavby na jednotlivé obory,
část třetí,
která upravuje odpovědnost autorizovaných osob za odbornou úroveň výkonu jejich činnosti a stanoví jejich povinnost tuto činnost vykonávat osobně; dále ve vztahu k autorizaci vymezuje podmínky spolupráce s dalšími osobami a určuje některé další povinnosti autorizovaných osob: specifikuje chráněná označení autorizovaných osob a upravuje práva a povinnosti autorizovaných osob při používání razítka se státním znakem (neboť dokumenty opatřené tímto razítkem se považují pro účely řízení před státními orgány za veřejné listiny);
vymezuje způsoby výkonu povolání autorizovaných osob v návaznosti na stávající platné předpisy a zavádí pojem svobodný architekt a svobodný inženýr, přičemž rozlišení těchto způsobů slouží zejména pro stanovení poplatků Komoře, rozsah a výši pojištění a pro potřeby veřejných soutěži;
pro účely zajištění ochrany klienta je stanovena pojišťovací povinnost autorizovaných osob,
v § 18 - § 20 vymezuje působnost autorizovaných architektů, autorizovaných inženýrů a autorizovaných techniků v rámci oboru, popř. specializace jejich autorizace, a to ve vztahu k jednotlivým odborným, resp. vybraným činnostem; v oboru pozemních staveb mohou působit autorizované osoby obou Komor, přičemž jsou vymezeny případy, vyhrazené pouze autorizovaným architektům, aniž by právo autorizovaného inženýra uzavírat zakázky, týkající se těchto staveb, bylo omezeno,
část čtvrtou,
která vymezuje disciplinární odpovědnost autorizovaných osob v souvislosti s výkonem povolání, specifikuje disciplinární opatření a základní zásady disciplinárního řízení; upravuje rovněž způsoby, jimiž se lze proti uložení disciplinárních opatření odvolat, přičemž právo domáhat se ochrany u obecného soudu není dotčeno,
část pátou,
která vymezuje Českou komoru architektů a Českou komoru autorizovaných inženýrů a techniků činných ve výstavbě jako samosprávné organizace, ve kterých se povinně sdružují všechny autorizované osoby; smyslem působení Komor je soustavně vytvářet podmínky ke kvalifikovanému výkonu odborných činností autorizovanými osobami na základě samosprávného profesního sdružování a současně spolupůsobit při ochraně veřejných zájmů převzetím spoluodpovědnosti za výkon státní správy ve výstavbě (ve spolupráci s pověřenými orgány státní správy): zabezpečuje spolupráci s obdobnými tuzemskými a zahraničními institucemi a dalšími subjekty,
dohledem nad řádným výkonem činností autorizovaných osob je pověřena dozorčí rada, která je v případě porušení povinností stanovených tímto zákonem oprávněna navrhovat disciplinární potrestání: výkonem disciplinárního řízení je pověřen nezávislý orgán - Stavovský soud, proti jehož rozhodnutí se disciplinárně potrestaná osoba může odvolat k představenstvu,
v § 25 - § 31 vymezuje orgány Komory a demokratický způsob jejich obsazování a působení; podrobné organizační podmínky budou obsaženy ve vnitřních předpisech Komor, což usnadní prostřednictvím valné hromady, resp. shromáždění delegátů (to jest prostřednictvím univerzálních komorových orgánů) měnit tyto předpisy operativnějším způsobem, aniž tím je způsobena újma demokratičnosti,
v § 30 je vymezena působnost autorizační rady, jejíž členy jmenuje na základě návrhu Komor ministr životního prostředí ČR: účelem tohoto ustanovení je předcházet možné předpojatosti rozhodování Komory ve věci udělování autorizace a bránit možným kolizím s veřejnými zájmy,
část šestou,
která stanoví obecné podmínky vzniku Komor a jejich činnosti do ustavení řádně zvolených orgánů;
udělování autorizace se děje na základě prozatímního autorizačního řádu, jehož obsah schvaluje ministr životního prostředí ČR; členy Ustavujících výborů komor., jmenuje rovněž ministr životního prostředí ČR;
v šesté části je zvláště upraven územní rozsah působení autorizovaných osob a podmínky, za nichž mohou být uznána oprávnění, vydaná obdobnými orgány SR nebo zahraničními institucemi.