(1) Český statistický úřad
využívá celostátně platné
klasifikace, číselníky a registry.
(2) Český statistický úřad
ve spolupráci s ústředními orgány
republiky vytváří registr zpravodajských
jednotek a jejich organizačních složek a pokud
je to pro potřebu republiky nezbytné, vytváří
další statistické klasifikace, statistické
číselníky a statistické registry.
(3) Registr zpravodajských jednotek a jejich organizačních
složek je veřejný seznam, který obsahuje
název (obchodní jméno) jednotky, u právnických
osob sídlo, u fyzických osob místo podnikání,
případně adresu trvalého bydliště,
identifikační číslo a předmět
podnikání zpravodajské jednotky.
(4) Statistické klasifikace, statistické číselníky
a statistické registry vyhlašuje Český
statistický úřad ve Sbírce zákonů
jako opatření. Registr zpravodajských jednotek
a jejich organizačních složek vydává
jako samostatnou publikaci, případně na technickém
nosiči dat.
Statistické ukazatele (§23), statistické klasifikace,
statistické číselníky a statistické
registry (§24) jsou závazné pro státní
orgány provádějící statistická
zjišťování a pro zpravodajské jednotky
při poskytování údajů pro statistická
zjišťování podle tohoto zákona.
Identifikační číslo je nevýznamový
(pořadový) kód, který slouží
k jednoznačné identifikaci právnických
osob a jejich organizačních složek a fyzických
osob provozujících podnikatelskou nebo jinou výdělečnou
činnost podle zvláštních předpisů.
Používá se pro vytváření
celostátních registrů, poskytování
údajů při statistických zjišťováních
a při jejich zpracování a v dalších
případech, kdy je to účelné.
(1) Přidělování identifikačních
čísel právnickým osobám zapsaným
do obchodního rejstříku a fyzickým
osobám provozujícím podnikatelskou činnost
upravují zvláštní zákony [§
12a až 12e zákona č. 105/1991 Sb., o soukromém
podnikání občanů, ve znění
zákona č. 219/1991 Sb. § 47 a § 54 zákona
č. 455/1991 Sb., o živnostenském podnikání
§ 28 zákona č. 513/1991 Sb., obchodní
zákoník]. Pro tyto účely zajišťují
statistické orgány identifikační čísla.
(2) Ostatním právnickým osobám a fyzickým
osobám, které vykonávají jinou výdělečnou
činnost podle zvláštních předpisů
[zejména: zákon ČNR č. 128/1990
Sb., o advokacii zákon ČNR č. 209/1990 Sb.,
o komerčních právnících a právní
pomoci jimi poskytované zákon č. 237/1991
Sb., o patentových zástupcích], přidělují
identifikační čísla statistické
orgány republiky.
(3) Identifikační číslo může
být přiděleno též odštěpnému
závodu a jiné organizační jednotce
podniku s obdobným postavením.
(1) Zpravodajské jednotky jsou povinny poskytovat všechny
požadované údaje pro statistická zjišťování
obsažená v programu zjišťování.
Tyto údaje jsou povinny poskytovat úplně,
správně, pravdivě a včas. Zpravodajské
jednotky poskytují údaje pro statistická
zjišťování jiným než písemným
způsobem pouze se souhlasem příjemce těchto
údajů.
(2) Od fyzických osob, provozujících podnikatelskou
nebo jinou výdělečnou činnost podle
zvláštních předpisů, lze požadovat
pouze údaje týkající se této
činnosti.
(3) Splnění zpravodajské povinnosti nelze
odmítnout s odvoláním na ustanovení
zvláštních předpisů o dodržování
státního, hospodářského, bankovního,
obchodního a služebního tajemství a
zákonem stanovenou povinnost mlčenlivosti [Zákon
č. 102/1971 Sb., o ochraně státního
tajemství ve znění pozdějších
předpisů Nařízení vlády
ČSFR č. 419/1990 Sb., o základních
skutečnostech tvořících předmět
státního tajemství Nařízení
vlády ČSSR č. 148/1971 Sb., o ochraně
hospodářského a služebního tajemství
ve znění pozdějších předpisů].
(4) Náklady spojené se splněním zpravodajské
povinnosti nese zpravodajská jednotka.
Ke splnění zpravodajské povinnosti vytvářejí
zpravodajské jednotky včas potřebné
předpoklady zejména vedením evidence nezbytné
pro vykazování údajů stanovených
v programu zjišťování.
Jestliže zpravodajská jednotka neposkytne požadované
údaje pro statistická zjišťování
úplně, správně, pravdivě a
včas, jsou statistické orgány oprávněny
zabezpečit zjištění potřebných
údajů na její náklady. Zpravodajská
jednotka je povinna poskytnout pro toto zjištění
potřebné podklady a umožnit tomu, kdo zjištění
provádí, vstup do prostorů, jichž se
zjišťování týká.
(1) Zpravodajské jednotky jsou povinny v souvislosti s
prováděním statistických zjišťování
a prověrek umožnit pracovníkům statistických
orgánů republiky vstup do objektů, místností
a ostatních prostorů, které jsou předmětem
nebo místem zjišťování nebo prověřování.
Pracovníci statistických orgánů republiky
jsou oprávněni požadovat potřebné
informace a vysvětlení a nahlížet do
podkladů.
(2) Pracovníci statistických orgánů
republiky mohou vstupovat do obydlí jen tehdy, jsou-li
užívána k podnikání nebo jiné
výdělečné činnosti a je-li
to nutné ke splnění účelu statistického
zjišťování nebo prověrky.
(1) Údaje ze statistických zjišťování
prováděných podle tohoto zákona týkající
se jednotlivých právnických a fyzických
osob (dále jen "individuální údaje")
nesmějí být bez souhlasu těchto osob
zveřejňovány ani komukoliv sdělovány
a nesmí jich být použito pro jiné než
statistické účely.
(2) Ustanovení odstavce 1 neplatí, pokud jde o údaje
o hospodaření státního podniku poskytované
jeho zakladateli.
(3) Souhlas podle odstavce 1 musí mít písemnou
formu a musí z něho být zřejmé
o jaký individuální údaj se jedná
a jak, popř. kým má být využit.
Pro výlučně statistické účely
mohou orgány, které provádějí
statistická zjišťování, odevzdat
individuální údaje jiným právnickým
osobám odpovědným za zpracování
statistických zjišťování prováděných
podle tohoto zákona.
(1) Pracovníci statistických orgánů
republiky, pracovníci jiných státních
orgánů republiky provádějících
statistická zjišťování a pracovníci
dalších právnických osob zajišťujících
jejich zpracování (dále jen "pracovníci")
jsou povinni zachovávat mlčenlivost o individuálních
údajích, se kterými se seznámí
v zaměstnání nebo v souvislosti s prováděním
statistických zjišťování.
(2) Povinnost zachovávat mlčenlivost trvá
i po skončení pracovního poměru nebo
pracovní činnosti.
(3) Statistické orgány republiky, jiné orgány
republiky provádějící statistická
zjišťování a další právnické
osoby zajišťující jejich zpracování
jsou povinny přijmout veškerá organizační
a technická opatření k zabezpečení
individuálních údajů před zneužitím
a zabezpečit, aby s těmito údaji pracovali
jen pracovníci, kteří byli prokazatelně
poučeni o povinnosti zachovávat mlčenlivost
o individuálních údajích.
Český statistický úřad může
vyhláškou stanovit bližší podmínky
ochrany individuálních údajů uvedené
v § 34 odst. (3).
Za individuální údaje se nepovažují
údaje z obecně dostupných zdrojů vytvořených
v souladu s právními předpisy (registr zpravodajských
jednotek, adresáře, seznamy, číselníky
apod.) a údaje, které vznikly sumarizací
alespoň pěti individuálních údajů
nenulové hodnoty.
(1) Porušení povinnosti mlčenlivosti (§
34) je přestupkem, pokud nejde o čin přísněji
trestný, za nějž lze pracovníkovi uložit
pokutu podle závažnosti přestupku až do
výše 50 tisíc Kčs.
(2) Přestupky projednávají pověřené
obecní úřady příslušné
podle místa trvalého pobytu pracovníka, který
se přestupku dopustil.
(3) Uložením pokuty nejsou dotčena ustanovení
zvláštních předpisů o náhradě
škody.
(1) Za porušení povinností uložených
tímto zákonem nebo zákonem Federálního
shromáždění o státní statistice
lze uložit zpravodajské jednotce pokutu
a) až do výše 100 tisíc Kčs, jestliže
úmyslně nebo z nedbalosti neposkytne údaje
požadované na základě schváleného
programu zjišťování pro potřebu
federace a pro potřebu republiky vůbec nebo neúplně,
nesprávně, nepravdivě nebo opožděně
(§ 28),
b) až do výše 50 tisíc Kčs za porušení
jiné povinnosti (§ 25, 29, 30 a 31 odst. (1).
(2) Pokutu lze uložit do jednoho roku ode dne, kdy porušení
povinnosti bylo zjištěno, nejdéle však
do dvou let od doby, kdy k porušení povinnosti došlo.
(3) Statistickým orgánem republiky příslušným
k uložení pokuty je ten statistický orgán,
vůči kterému má zpravodajská
jednotka zpravodajskou povinnost, nebo ten statistický
orgán, který zjistil porušení povinností
uvedených v odst. (1) písmeno b).
Pokuty uložené podle § 37 a § 38 jsou příjmem
státního rozpočtu.
Statistické orgány republiky jsou oprávněny
prověřovat
a) plnění zpravodajské povinnosti podle tohoto
zákona,
b) dodržování povinností při
ochraně individuálních údajů
podle tohoto zákona,
c) dodržování dalších ustanovení
tohoto zákona a dalších obecně závazných
právních předpisů upravujících
státní statistiku.
Statistická zjišťování započatá
přede dnem účinnosti tohoto zákona
se dokončí podle dosavadních předpisů.
Ustanovení tohoto zákona o ochraně individuálních
údajů se vztahují i na údaje obsažené
ve statistických zjišťováních provedených
před účinností tohoto zákona.
Zrušují se § 1 až 10, § 11 odst. (1)
a § 12 až 19 zákona České národní
rady č. 40/1972 Sb., o působnosti orgánů
České socialistické republiky v oblasti sociálně
ekonomických informací ve znění zákona
České národní rady č. 171/1989
Sb..
Tento zákon nabývá účinnosti
dnem........................................
I. Obecná část
Návrh zákona České národní
rady o státní statistice vychází z
legislativní úpravy statistiky v zemích Evropského
společenství. Uplatňuje shodné základní
principy jako je především nezávislost
statistických orgánů na ostatních
ústředních orgánech státní
správy, určení zpravodajských povinností,
ochrana individuálních údajů před
zneužitím a zabezpečení vnitřní
i mezinárodní srovnatelnosti statistických
údajů zajištěním návaznosti
metodických nástrojů statistiky na mezinárodní
standardy a jejich jednotným uplatněním v
rámci celé České a Slovenské
Federativní Republiky. Současně jsou vytvářeny
právní předpoklady pro zabezpečování
objektivních statistických informací o stavu
a vývoji ekonomiky a společnosti včetně
jeho ekologických důsledků. Neméně
významným nově uplatněným principem
je nutnost sladit pravidla a provádění státní
statistiky s Listinou lidských práv a svobod.
Návrh zákona respektuje princip, že v demokratické
společnosti je přirozené, že všichni
občané mají právo být dobře
informováni důvěryhodnými statistickými
informacemi o ekonomickém a sociálním vývoji
společnosti a jeho ekologických souvislostech. Zároveň
je třeba zabezpečovat práva občanů
na ochranu individuálních dat o jejich soukromí
a soukromých majetkových poměrech.
Toto právní řešení zároveň
nově upravuje postavení a úlohy státní
statistiky vyplývající ze zásadní
změny politického a ekonomického systému
v naší zemi a změny v rozdělení
působností mezi federaci a republikami, které
lze řešit jedině vydáním nového
zákona. Novelizace dosavadního zákona České
národní rady č. 40/1972 Sb. o působnosti
orgánů České republiky v oblasti sociálně
ekonomických informací ve znění zákona
ČNR č. 171/1989 Sb. by nestačila.
K nové právní úpravě oblasti
státní statistiky bylo přistoupeno i na úrovni
federace (navržením zákona Federálního
shromáždění o státní statistice,
který nahradí dosavadní zákon č.
21/1971 Sb. o soustavě sociálně ekonomických
informací ve znění zákona č.
128/1989 Sb.)a ve Slovenské republice. Zásadní
věcnou změnou v porovnání s platnou
právní úpravou soustavy tzv. sociálně
ekonomických informací je, že připravované
návrhy zákonů na úrovni federace i
republik upravují pouze státní statistiku.
Opouští se dosavadní pojetí jednotné
informační soustavy, která byla tvořena
kromě statistiky také účetnictvím,
rozpočetnictvím, kalkulacemi a operativní
evidencí. Výhradní zaměření
zákona na právní úpravu státní
statistiky je shodné se zákonem č. 49/1919
Sb. a je obvyklé i v současných právních
úpravách této oblasti v zemích Evropského
společenství.
Z ústavně právního hlediska patří
v oblasti státní statistiky do působnosti
České republiky úprava věcí,
které nejsou výslovně svěřeny
do působnosti federace podle čl. 23 ústavního
zákona č. 143/1968 Sb. o československé
federaci v platném znění.
Návrh zákona respektuje požadavek nezbytné
metodické jednoty statistických informací
federace a obou republik jako základního předpokladu
srovnatelnosti údajů a efektivní spolupráce
všech statistických orgánů navzájem
i vůči zahraničí. Metodická
jednota je předpokladem racionálnosti a efektivnosti
statistické činnosti a hospodárnosti při
vynakládání rozpočtových prostředků.
Z těchto důvodů je proto sledována
zásadní shoda zákonné úpravy
oblasti státní statistiky na úrovni federace
a republik.
Návrh zákona vytváří nezbytné
výchozí předpoklady pro budoucí využívání
statistického informačního systému
v připravovaném státním informačním
systému. Tyto předpoklady jsou vytvářeny
především na úrovni nástrojů
k zajištění srovnatelnosti informací.
Návrh paragrafovaného znění zákona
byl připraven na základě vládního
návrhu zásad přijatého usnesením
vlády České republiky z 10. 7. 1991 č.
231 s uplatněním doporučení, která
vyplynula z jeho projednání ve výborech České
národní rady.
V souvislosti s přípravou nového zákona
o statistice se nepředpokládá zvýšení
nákladů na státní statistiku. Zvýšené
nároky, které se již projevují, vyplývají
ze zásadní změny společenského
a ekonomického systému, jejímiž důsledky
jsou zejména zrušení administrativní
funkce ministerstev, demonopolizace a privatizace ekonomiky, rozvoj
podnikatelské činnosti, změny počtu
obcí a změny v administrativně správním
uspořádání. Tyto skutečnosti
se výrazně projevují především
řádovým růstem počtu zpravodajských
jednotek a zvýšením celkové pracnosti
a rozpočtové nákladnosti všech fází
statistické činnosti. Tyto jevy spojené s
demokratizací společenského života a
uplatněním principů tržní ekonomiky
ovlivňují a do budoucna budou dále ovlivňovat
rozsah rozpočtových výdajů Českého
statistického úřadu a počet jeho pracovníků.
Navržené znění zákona vytváří
předpoklady pro transparentnost rozpočtových
výdajů na státní statistiku a spolu
s ní pro pružné řešení nároků
na státní rozpočet v závislosti na
obsahu programu statistických zjišťování.
II. Zvláštní část
K jednotlivým ustanovením:
K § 1
Tento paragraf rámcově určuje postavení
a působnost statistických orgánů České
republiky a postup státních orgánů
republiky a zpravodajských jednotek při provádění
státní statistiky.
K § 2
V tomto paragrafu je určen předmět zákonné
úpravy, kterým je vytváření
údajů pro zkoumání sociálního
a ekonomického vývoje republiky a České
a Slovenské Federativní Republiky a jeho ekologických
souvislostí. Dále jsou vymezeny základní
pojmy, především zpravodajská jednotka
a ústřední orgány republiky a federace.
K § 3
Statistickými orgány republiky jsou Český
statistický úřad a územní statistické
orgány. Princip nezávislosti jejich práce
není zde chápán jako absence jakékoliv
spolupráce s ostatními státními i
nestátními institucemi, ale jako nezávislost
při výběru statistických ukazatelů,
získávání a zpracování
údajů, při zveřejňování
a interpretaci statistických informací. Tento princip
je uplatňován v zákonech o státní
statistice všech zemí Evropského společenství.
K § 4, 5, 6, 7. 8 a 9
V čele Českého statistického úřadu
je předseda. V souladu s tradicí a s přihlédnutím
k federální i slovenské úpravě
jmenuje a odvolává předsedu Českého
statistického úřadu předsednictvo
České národní rady, místopředsedy
jmenuje a odvolává předseda Českého
statistického úřadu.
Český statistický úřad je ústředním
orgánem státní správy specifického
typu, který statistickými metodami sleduje jevy
a procesy společenské a ekonomické povahy
vznikající při činnosti vykonávané
jinými orgány a právnickými a fyzickými
osobami a poskytuje o tom informace.
Dalšími statistickými orgány republiky
jsou územní statistické orgány. Vzhledem
k nezbytné kontinuitě dělby práce
statistických orgánů především
v oblasti získávání a zpracování
statistických údajů je dosavadní organizační
struktura statistických orgánů republiky
modifikována s ohledem na nové úkoly, není
však zásadně měněna.
Územními statistickými orgány jsou
Městská statistická správa pro hlavní
město Prahu, krajské statistické správy
se sídlem v Praze a dalších šesti velkých
městech (krajských). Dále to jsou okresní
statistické správy zřízené
pro územní obvody okresů. Územní
statistické orgány vykonávají svou
působnost vyplývající jednak ze vztahů
ke svému nadřízenému orgánu,
t.j. Českému statistickému úřadu,
jednak specifické úkoly ve vztahu k územním
orgánům státní správy, samosprávy
a obcím v rámci své územní
působnosti.
Tyto paragrafy souhrnně vymezují činnost
statistických orgánů republiky v souladu
s koncepcí rozvoje státní statistiky v České
republice schválené usnesením vlády
České republiky ze dne 6. března 1991 č.
52.
K § 10
Činnost statistických orgánů se zaměřuje
na zachycení ekonomických a společenských
jevů a procesů. Při jejich sledování
a hodnocení vznikají metodické, organizační
a technické problémy. Je účelné,
aby řešení těchto problémů
posuzoval orgán složený nejen z kvalifikovaných
odborníků z oblasti statistiky, ale zejména
ze zástupců jiných orgánů státní
správy a samosprávy, zpravodajských jednotek
a rovněž vědeckých a výzkumných
pracovišť. Za tím účelem se zřizuje
Česká statistická rada jako poradní
orgán, který bude posuzovat program statistických
zjišťování z hlediska koordinace společenské
potřeby, zatížení zpravodajských
jednotek a zájmů uživatelů informací.
Bude posuzovat koncepční otázky státní
statistiky republiky a další odborné otázky
z této oblasti. Statut České statistické
rady vymezí její konkrétní úkoly,
způsob práce a její složení.
Je tím znovuvytvářen významný
orgán tradičně působící
v České republice i v České a Slovenské
Federativní Republice v zájmu objektivizace statistických
činností, který byl zrušen v souvislosti
s novelizací zákonů o soustavě sociálně
ekonomických informací v roce 1989.
K § 11 - 16
Údaje potřebné pro posouzení vývoje
republiky získávají statistické orgány
především ze statistických zjišťování,
dále je mohou získat ze zdrojů jiných
orgánů republiky a obcí. Všechny tyto
údaje podléhají režimu stanovenému
§ 31 až 35. Doplňujícím zdrojem
informací jsou údaje ze zahraničních
zdrojů.
Mění se přístup k rozsahu souboru
zpravodajských jednotek statistických zjišťování.
Ve větší míře než dosud
bude využíváno výběrových
statistických zjišťování, t.j.
zjišťování pouze u určitého
vybraného souboru zpravodajských jednotek. Omezí
se celoplošné zjišťování zahrnující
všechny zpravodajské jednotky.
Údaje z datových základen jiných státních
orgánů republiky a obcí mohou být
údaje, které slouží jako podklad pro
činnost těchto subjektů nebo při jejich
činnosti vznikají (daňová přiznání,
administrativní registry). Bude-li možné získávat
údaje pro státní statistiku z těchto
zdrojů, v návaznosti na rozvoj a využití
výpočetní techniky bude možné
omezit statistická zjišťování a
tím snížit zatížení zpravodajských
jednotek.
Zpravodajská povinnost, která vzniká obyvatelům
při sčítání lidu, domů
a bytů a při obdobných statistických
zjišťováních u obyvatelstva je mimořádným
úkolem a je proto nezbytné, aby tato povinnost byla
stanovena zvláštním zákonem České
národní rady.
Aby statistická zjišťování tvořila
v rámci celé České a Slovenské
Federativní republiky účelně uspořádaný
systém, sestavují se každoročně
vzájemně koordinované programy statistických
zjišťování. Přitom program statistických
zjišťování pro potřeby federace,
který je každoročně sestavován
společně ústředními statistickými
úřady federace a obou republik, řeší
nejen informační potřeby federálních
orgánů, ale i potřeby všech stupňů
státní správy republik, veřejnosti
i mezinárodní závazky České
a Slovenské Federativní republiky. Český
statistický úřad kromě toho sestavuje
v součinnosti s dalšími ústředními
orgány republiky vlastní program statistických
zjišťování pro potřebu republiky.
Přitom jsou brány v úvahu i obecně
uznané potřeby územních orgánů
státní správy a samosprávy na statistické
informace. Součástí programu statistických
zjišťování je informace o účelu,
obsahu, využití, okruhu zpravodajských jednotek
a rozpočtu nákladů na statistická
zjišťování.
Konkrétní postup se upravuje tak, aby statistická
zjišťování mohla být připravena
a vyhlášena v dostatečném předstihu
umožňujícím jejich řádnou
přípravu jak v orgánech provádějících
statistická zjišťování, tak zejména
u zpravodajských jednotek. Statistická zjišťování
zařazená do programu (včetně v dosavadním
pojetí tzv. resortních statistických zjišťování)
se považují za statistická zjišťování,
ke kterým se váže zpravodajská povinnost.
Po projednání Českou statistickou radou je
program schválený předsedou Českého
statistického úřadu každoročně
uveřejňován jako opatření ve
sbírce zákonů. Tento postup je obvyklý
v praxi zemí Evropského společenství.
Stejně se postupuje při nezbytných úpravách
a změnách programu. Nad rámec vyhlášeného
programu zjišťování je možno provádět
statistická zjišťování pouze na
základě dobrovolnosti při poskytnutí
údajů zpravodajskými jednotkami.
K § 17 a 18
Program zjišťování je bezprostředně
spjat s jeho finančním krytím státním
rozpočtem republiky. Za tím účelem
Český statistický úřad operativně
rozhoduje o nezbytných úpravách programu
při dodržení priorit statistických zjišťování.
Úpravy programu zjišťování projedná
český statistický úřad v České
statistické radě a po schválení předsedou
Českého statistického úřadu
vyhlašuje je jako opatření ve Sbírce
zákonů.
K § 19 - 21
Statistické orgány republiky poskytují bezplatně
statistické informace orgánům uvedeným
v zákoně při respektování ochrany
individuálních dat a hospodárnosti při
vynakládání rozpočtových prostředků.
Vedle toho jsou uveřejňovány získané
statistické informace v tisku, v dalších hromadných
sdělovacích prostředcích i formou
samostatných publikací pro informaci veřejnosti
o sociálním a ekonomickém vývoji a
jeho ekologických souvislostech.
V ostatních případech (§ 20) je správné,
aby se náklady na pořízení informací
vzniklé statistickým orgánům promítly
do úhrady za jejich poskytnutí. Cena bude stanovena
podle platných předpisů dohodou.
K § 22 - 27
Určování závazných statistických
ukazatelů je metodologickým úkolem státní
statistiky k zajištění srovnatelnosti statistických
informací a je současně prvkem racionalizace
statistiky. Pro statistické účely jsou přednostně
využívány číselníky, registry
a klasifikace užívané obecně v informačních
systémech, což je výchozí předpoklad
pro vzájemnou provázanost celostátních
informačních systémů. Speciálně
pro statistické účely jsou vytvářeny
jen ty nástroje k zajištění srovnatelnosti,
které jsou pro statistiku specifické a přesahují
rámec potřeb širšího využití.
Statistické orgány České a Slovenské
Federativní republiky přitom úzce spolupracují
a orientují tuto svoji činnost na využívání
mezinárodních klasifikací a nomenklatur vypracovaných
v působnosti Statistického úřadu OSN
a Statistického úřadu Evropského společenství.
Význam identifikačního čísla
spočívá v jednoznačném přesném
rozlišení jednoho subjektu od druhého. Identifikační
číslo je tak základním metodickoorganizačním
předpokladem pro zařazení subjektu do celostátních
registrů s víceúčelovým využitím
a registrů zpravodajských jednotek. Dále
slouží zejména pro potřeby zpracování
statistických informací, pro otevření
účtu u banky, pro využití daňovými
a pojišťovacími orgány a v dokumentaci
o dodavatelskoodběratelských vztazích.
K § 28 - 31
Zpravodajská povinnost, t. j. povinnost poskytovat údaje
pro statistická zjišťování úplně
(v celém předepsaném rozsahu), správně
(podle stanovených statistických ukazatelů
a při uplatnění užívaných
klasifikací, číselníků a registrů),
pravdivě (ve shodě se sledovanou skutečností),
včas (ve stanovených lhůtách) a bezplatně,
se stanoví zpravodajským jednotkám pro statistická
zjišťování obsažená ve vyhlášeném
programu zjišťování nebo jeho změnách
a doplňcích.
Potřeba úplných, pravdivých a včasných
údajů je dána nezbytností zabezpečit
objektivní statistické informace pro analýzy
sociálního a ekonomického vývoje a
informovanost státních orgánů, dalších
institucí a podniků, v neposlední řadě
občanů. Také značná nákladnost
provádění statistických zjišťování
vyžaduje záruky, že poskytnutí údajů
nebude závislé na ochotě dotazovaných
subjektů tyto údaje poskytovat.
Zákon upravuje možnost rychlého a operativního
zjednání nápravy formou náhradního
výkonu pro případ, že zpravodajská
jednotka svou povinnost nesplní.
V souvislosti s prováděním statistických
zjišťování, prověrek a náhradního
výkonu je třeba pracovníkům statistických
orgánů umožnit vstupovat do prostorů,
které jsou předmětem nebo místem zjišťování
nebo prověrek. Zákon přitom zaručuje
respektování zásad obsažených
v Listině lidských práv a svobod.
K § 32 - 36
Důsledná ochrana individuálních dat
je nezbytným předpokladem důvěry zpravodajských
jednotek ve statistické orgány a z toho vyplývající
věrohodnosti výsledků statistických
zjišťování. Proto individuální
údaje získané statistickými zjišťováními
o jednotlivých fyzických a právnických
osobách nemohou být bez souhlasu těchto osob
nikomu sdělovány ani zveřejňovány
a budou využívány pouze pro statistické
účely. Údaje budou zveřejňovány
v agregované podobě.
Za individuální údaje chráněné
ve smyslu tohoto zákona se nepovažují registry
zpravodajských jednotek, údaje získané
jiným než statistickým zjišťováním,
údaje poskytnuté dobrovolně a údaje
z obecně dostupných zdrojů jako jsou veřejné
listiny, adresáře, seznamy, číselníky
apod.
Ochrana individuálních dat právnických
nebo fyzických osob musí být zajištěna
i mimo pracoviště statistických orgánů,
t.j. při jejich přenosu písemnými
nebo technickými nosiči na pracoviště
výpočetní techniky za účelem
jejich zpracování. Také v těchto případech
musí být příslušní pracovníci
poučeni o povinnosti zachovávat mlčenlivost
o těchto individuálních údajích.
Porušení této povinnosti bude postihováno.
Podrobnější podmínky postupu při
ochraně individuálních údajů
mohou být stanoveny vyhláškou Českého
statistického úřadu.
K § 37 - 39
Vzhledem k významu zákonné ochrany individuálních
údajů je účelné, aby sankce
za porušení této ochrany byla uvedena přímo
v zákoně, což je obvyklé v zákonných
předpisech jiných zemí na rozdíl od
dosavadní československé praxe.
Pokud jde o sankce za porušení povinností stanovených
zákonem zpravodajským jednotkám, navazuje
se na stav již dříve zákonem upravený.
K § 40
Plnění úkolů statistických
orgánů závisí na řádném
plnění povinností jiných subjektů,
především plnění zpravodajské
povinnosti zpravodajskými jednotkami. Je proto nezbytné
provádět prověrky a v případě
porušení povinností uložit sankce. Kompetence
provádět prověrky přísluší
statistickým orgánům České
republiky podle čl. 23 zákona o československé
federaci.
K § 41
Jde o přechodné ustanovení, které
je nezbytné z hlediska zabezpečení plynulého
provádění statistických zjišťování.
K § 42
Toto ustanovení zajišťuje ochranu individuálních
údajů poskytnutých orgánům
statistiky před účinností tohoto zákona
ve stejném rozsahu, v jakém ji budou mít
údaje poskytnuté za jeho účinnosti.
K § 43
Ustanovení stávajícího zákona
upravující působnost orgánů
republiky nejen v oblasti statistiky, ale i v dalších
okruzích informační činnosti shrnutých
pod pojem "sociálně ekonomické informace"
je třeba zrušit s výjimkou ustanovení
týkajících se rodného čísla
(§ 11 odst. 2). Problematika rodného čísla
bude předmětem samostatné právní
úpravy.
K § 44
Vzhledem k těsné obsahové souvislosti zákonů
upravujících problematiku státní statistiky
(zák. č. 21/1971 Sb. ve znění zákona
č. 128/1989 Sb., zák. ČNR č. 40/1972
Sb. ve znění zák. ČNR č. 171/1989
Sb. a zák. SNR č. 41/1972 Sb. ve znění
zák. SNR č. 175/1989 Sb. a zák. SNR č.
82/1991 Sb.) je žádoucí, aby počátek
účinnosti zákona Federálního
shromáždění o státní statistice
stejně jako zákonů národních
rad o státní statistice byl stanoven jednotně.