Vláda
I. souhlasí s návrhem zákona o zřízení
ministerstva mezinárodních vztahů České
republiky;
II. pověřuje předsedu vlády,
aby
1. předložil návrh zákona o zřízení
ministerstva mezinárodních vztahů České
republiky předsedkyni České národní
rady k dalšímu ústavnímu projednání,
2. požádal předsednictvo České
národní rady, aby vzhledem k naléhavosti
přijetí tohoto zákona navrhlo České
národní radě vyslovit souhlas s výjimečným
zkrácením 60ti denní lhůty k jeho
projednání,
3. odůvodnit předložený návrh
v orgánech České národní rady;
III. ukládá předsedovi Vládního
výboru pro mezinárodní vztahy ČR
1. připravit ve spolupráci s ministrem financí
návrh finančního zabezpečení
ministerstva mezinárodních vztahů ČR,
2. předat agendu a listinné podklady týkající
se činnosti Vládního výboru pro mezinárodní
vztahy ČR do 30 dnů ode dne zřízení
ministerstva mezinárodních vztahů ČR
tomuto ministerstvu;
IV. ruší ke dni zřízení
ministerstva mezinárodních vztahů ČR
Vládní výbor pro mezinárodní
vztahy ČR zřízený usnesením
vlády ze dne 11. října 1990 č. 277.
Provedou:
předseda vlády a předseda
Vládního výboru pro
mezinárodní vztahy ČR
ministr financí
Ústavní zákon o československé
federaci č. 143/68 Sb. v úplném znění
zák. č. 103/1991 Sb., článek 7, odst.
2 uložil republikám poměrně široké
kompetence v oblasti mezinárodních vztahů,
zejména v otázkách hospodářských,
obchodních, kulturních, vědeckých,
školských, sociálních, zdravotních,
sportovních, jakož i ve věcech tisku, rozhlasu
a televize.
Jako poradní, iniciativní a koordinační
orgán vlády České republiky byl usnesením
vlády ČR ze dne 11. října 1990 č.
277 zřízen Vládní výbor pro
mezinárodní vztahy s účinností
od 15. října 1990.
Jeho předsedou se stal předseda vlády ČR
JUDr. Petr Pithart, místopředsedkyní a generální
sekretářkou byla jmenována PhDr. Viktoria
Hradská. Statut Výboru předjímal jeho
následující složení:
- předseda
- místopředseda (generální sekretář v jedné osobě)
- další členové jmenovaní a odvolávaní
předsedou vlády (čl. 2), přičemž
k zabezpečování běžné
agendy byl určen sekretariát Výboru, jakožto
organizační útvar Úřadu vlády,
řízený generálním sekretářem
(čl. 3).
Předseda Výboru byl pak článkem 4
citovaného usnesení pověřen, aby v
dohodě s příslušnými ministry
předložil do 30. 10. 1990 návrh na jmenování
dalších členů Výboru. K tomuto
však de facto nedošlo a veškeré úkoly
Výboru byly od počátku zajišťovány
výhradně jeho sekretariátem.
Dosavadní činnost Vládního výboru
pro mezinárodní vztahy byla obsažena v materiálech
předkládaných vládě České
republiky. Mezinárodní aktivity České
republiky tvoří rovněž pravidelný
bod jednání předsednictva vlády.
Na základě hodnocení více než
jednoroční praxe v této oblasti a s přihlédnutím
k potřebám, které objektivně nemohly
být uvedenou variantou pokryty, rozhodlo předsednictvo
vlády ČR řešit tuto problematiku komplexně.
Zápisem z jednání předsednictva vlády
ČR byl proto předseda Vládního výboru
pro mezinárodní vztahy ČR pověřen
předložit návrh zákona České
národní rady o zřízení ústředního
orgánu pro mezinárodní vztahy České
republiky s tím, že vláda rozhodne o tom, zda
bude zřízeno ministerstvo či jiný
ústřední orgán státní
správy ČR.
Z připomínkového řízení
vyplynulo, že jednoznačně vhodnější
bude zřízení ministerstva mezinárodních
vztahů ČR. K zabezpečení kontinuity
dosavadních aktivit a jejich výsledků se
počítá se zrušením Vládního
výboru pro mezinárodní vztahy ke dni zřízení
nového resortu a s delimitací jeho pracovníků
na ministerstvo mezinárodních vztahů ČR.
Zřizuje se ministerstvo mezinárodních vztahů
České republiky jako ústřední
orgán státní správy České
republiky, v jehož čele stojí člen vlády
České republiky.
Zákon České národní rady č.
2/1969 Sb., o zřízení ministerstev a jiných
ústředních orgánů státní
správy České socialistické republiky
ve znění zákona České národní
rady č. 34/1970 Sb., zákona České
národní rady č. 60/1988 Sb., zákona
České národní rady č. 173/1989
Sb., zákona České národní rady
č. 9/1990 Sb., zákona České národní
rady č. 126/1990 Sb., zákona České
národní rady č. 203/1990 Sb., zákona
České národní rady č. 288/1990
Sb., zákonného opatření předsednictva
České národní rady č. 305/1990
Sb., zákona České národní rady
č. 575/1990 Sb. a zákona České národní
rady č. 173/1991 Sb. se mění a doplňuje
takto:
1. V § 1 se zařazuje bod 4. tohoto znění:
"4. ministerstvo mezinárodních vztahů".
2. V § 3 odst. 3 se vypouštějí slova "a
zahraniční pomoci".
3. Na místo zrušeného § 6 se zařazuje
nový § 6 tohoto znění:
(1) Ministerstvo mezinárodních vztahů je
ústředním orgánem státní
správy pro oblast mezinárodních vztahů
České republiky.
(2) Ministerstvo mezinárodních vztahů:
a) koordinuje přípravu a projednávání
dohod o spolupráci se součástmi spolkových
a federativních států v oblastech svěřených
do působnosti České republiky. [čl.
7 odst. 2 a čl. 9 úst. zák. o čs.
federaci v úplném znění]
b) koordinuje přípravu a projednávání
mezinárodních dohod, které v oblasti zákonodárné
působnosti České republiky mohou být
uzavřeny na základě pověření
Českou a Slovenskou Federativní Republikou,
c) zastupuje Českou republiku a přejímá
zahraniční zastoupení subjektů v oblastech
uvedených v ustanovení písm. a),
d) připravuje koncepci mezinárodních vztahů
České republiky v koordinaci se zahraniční
politikou České a Slovenské Federativní
Republiky a s činnostmi Slovenské republiky v oblasti
mezinárodních vztahů,
e) koordinuje činnost ministerstev a jiných ústředních
orgánů státní správy v oblasti
mezinárodních vztahů na jim svěřených
úsecích státní správy; působí
k tomu, aby na těchto úsecích byly dodržovány
závazky vyplývající pro Českou
republiku z mezinárodních smluv, z dohod o spolupráci
se součástmi spolkových a federativních
států, jakož i z členství České
a Slovenské Federativní Republiky v mezinárodních
organizacích."
Tento zákon nabývá účinnosti
dnem.................
A. Obecně:
Ústavní zákon o československé
federaci č. 143/1968 Sb. ve znění změn
a doplňků (úplné znění
č. 103/1991 Sb.) stanoví v čl. 7 odst. 2
působnost České republiky v souladu se zahraniční
politikou ČSFR
a) uzavírat se součástmi spolkových
a federativních států dohody o spolupráci
v oblasti obchodní, hospodářské, kulturní,
vědecké, školské, zdravotnické
a sportovní, jakož i o spolupráci ve věcech
tisku, rozhlasu a televize,
b) na základě pověření Českou
a Slovenskou Federativní Republikou uzavírat mezinárodní
dohody v oblasti jejich zákonodárné působnosti,
c) zastupovat Českou republiku a přijímat
zahraniční zastoupení subjektů v oblastech
uvedených v ustanovení písmene a); postavení
těchto zastoupení se řídí právním
řádem platným na území přijímacího
subjektu.
Zabezpečení všech těchto úkolů
v oblasti mezinárodních vztahů není
možné v rámci dosavadního řešení
(Vládní výbor pro mezinárodní
vztahy ČR byl zřízen usnesením vlády
ČR ze dne 11. 10. 1990 č. 277 pouze jako poradní,
iniciativní a koordinační orgán vlády
a není tedy vybaven potřebnými pravomocemi).
Z toho důvodu se vláda rozhodla předložit
tento návrh, přičemž se očekává,
že nově zřizovaný resort bude plnit
zejména tyto úkoly:
1) a) v rámci zahraniční politiky ČSFR
zabezpečovat zpracování koncepce mezinárodních
vztahů ČR vůči součástem
spolkových a federativních států v
konkrétních oblastech spadajících
do kompetence republiky;
b) zabezpečovat gesci nad připomínkovým
řízením k dokumentům mezinárodního
charakteru;
c) spolupracovat s příslušnými ústředními
orgány státní správy ČR i ČSFR
při rozvíjení mezinárodních
vztahů a při přípravě mezinárodních
smluv v okruhu jejich působnosti;
d) předkládat vládě ČR stanoviska
a doporučení k připravovaným nebo
uvažovaným opatřením, pokud mají
dopad do oblasti mezinárodních vztahů;
e) koordinovat alokaci zahraniční neinvestiční
pomoci na území ČR ve spolupráci s
příslušnými ústředními
orgány státní správy ČR, event.
s ostatními subjekty (např. územními
orgány, organizacemi apod.);
f) spolupracovat s Hospodářskou radou vlády
ČR a s Radou sociální dohody vlády
ČR v oblastech jejich působnosti, pokud mají
vztah k zahraničí nebo v případech,
kdy je součinnost s těmito orgány vyžádána;
g) koordinovat, evidovat, metodicky spolupracovat a poskytovat
pomoc při tvorbě a realizaci samostatných
zahraničních vazeb jednotlivých regionů,
resp. měst a obcí;
h) zabezpečovat styk s krajanskými komunitami;
ch) spolupracovat s teoretickými a specializovanými
pracovišti působícími v oblasti mezinárodních
vztahů (např. Ústav mezinárodních
vztahů, Čs. společnost pro mezinárodní
styky, Správa služeb diplomatického sboru atd.);
i) připravovat pro vládu ČR informace a přehled
o jejich zahraničních aktivitách a doporučovat
na základě analýzy jejich dlouhodobou koncepci;
j) spolupracovat s ministerstvem mezinárodních vztahů
Slovenské republiky;
k) spolupracovat se zahraničním výborem České národní rady zejména tím, že
- bude připravovat pro ČNR informace a zprávy o zahraničně politických aktivitách vlády, ministerstev a ostatních ústředních orgánů státní správy ČR,
- bude zabezpečovat koordinaci zahraničních styků vlády ČR s příslušnými orgány ČR,
- se bude podílet na vypracování koncepce
mezinárodních vztahů ČNR v rozsahu
požadovaném orgány ČNR;
2) spolupracovat s FMZV zejména tím, že
- se bude podílet na přípravě mezinárodních dohod v oblastech spadajících do působnosti České republiky, pokud ČSFR pověří Českou republiku uzavřením takové dohody (čl. 7, odst. 2, písm. b) úst. zák. č. 143/1968 Sb., o čs. federaci ve znění pozdějších předpisů),
- bude konzultovat s příslušnými útvary
FMZV
A. zabezpečení účasti v evropských
integračních procesech,
B. ochranu českých zájmů v mezinárodních
vládních organizacích,
C. přijímání smluvních závazků,
jejichž realizace je alespoň zčásti
v působnosti České republiky,
D. zřizování detašovaných pracovišť
diplomatických misí a konzulárních
úřadů mimo hl. m. Prahu,
E. pravidelné poskytování informací
čs. zastupitelským úřadům v
zahraničí o aktivitách České
republiky, směřujících do sféry
jejich zájmů,
- se bude podílet na činnosti Rady pro zahraniční pomoc a spolupráci,
- bude vypracovávat stanoviska ke jmenování
čs. velvyslanců a vedoucích pracovníků
kulturních a informačních středisek
v zahraničí;
m) uplatňovat ve vztahu k FMZO stanoviska vlády
ČR ke jmenování vedoucích obchodních
oddělení (obchodních radů, obchodních
přidělenců) čs. zastupitelských
úřadů.
3) Ministři a vedoucí ostatních ústředních
orgánů státní správy budou
předkládat návrhy opatření
mezinárodního charakteru před jejich schválením
vládou, popř. před jejich vydáním,
k vyjádření navrhovanému ústřednímu
orgánu.
4) Odpovědnost členů vlády a vedoucích
ostatních ústředních orgánů
státní správy ČR za přípravu
a realizaci opatření v oblasti spolupráce
se zahraničím zůstává nedotčena.
5) Úkoly ministerstva a jeho organizační
struktura budou obsaženy v jeho statutu.
Závěr
Předkládaný návrh vychází
z roční pracovní zkušenosti dosavadního
Vládního výboru pro mezinárodní
vztahy a rovněž ze znalosti organizačního
schématu slovenského partnera s přihlédnutím
k tomu, že záměr není v žádné
oblasti přímo dublovat práci federálního
ministerstva zahraničních věcí. Navrhovaný
ústřední orgán státní
správy je proto koncipován jako nezbytný
doplněk k dosud chybějícím aktivitám
na republikové úrovni. Návrh struktury se
liší od slovenského partnera také tím,
že do svého organizačního členění
nezahrnuje ekonomickou problematiku, která podle kompetenčního
zákona spadá do oblasti působení ministerstva
pro hospodářskou politiku a rozvoj ČR.
Protože zřizované ministerstvo bude součástí
systému ústředních orgánů
státní správy České republiky,
který je upraven zákonem ČNR 2/1969 Sb. ve
znění změn a doplňků, je i
navrhovaný zákon koncipován jako další
novela cit. zákona.
B. K jednotlivým ustanovením
K čl. I.:
Potřeba zřízení ústředního
orgánu státní správy České
republiky v oblasti mezinárodních vztahů
je obsažena shora v obecné části důvodové
zprávy.
K čl. II. odst. 1.:
Do ust. § 1 zák. ČNR č. 2/1969 Sb. ve
znění změn a doplňků provedených
v návrhu citovanými předpisy se zařazuje
zřizované ministerstvo pod bodem 4.
K odst. 2.:
Navrhovaná změna ustanovení stávajícího
§ 3 odst. 3 cit. zák. souvisí s úkoly
nově zřizovaného ministerstva a jeho postavením
v systému ústředních orgánů
státní správy České republiky;
koresponduje rovněž s úkoly, zajišťovanými
stávajícím Vládním výborem
pro mezinárodní vztahy ČR v oblasti příjmu
zahraniční neinvestiční pomoci, kdy
Výbor byl určen koordinačním místem
pro Českou republiku, konečně tento návrh
vyplývá z postavení tohoto koordinačního
místa v nově utvářeném systému
příjmu zahraniční pomoci a dělby
pravomocí mezi federací a republikami tak, jak byly
tyto změny dosavadním Vládním výborem
iniciovány. Tyto změny jsou obsaženy v závěrech
Hospodářské rady vlády ČR ze
dne 21. ledna 1992, bod č. 2 a v usnesení vlády
ČR ze dne 22. ledna 1992 č. 45.
K odst. 3.:
Navrhovaná působnost ministerstva koresponduje plně
s pravomocemi, danými České republice v oblasti
mezinárodních vztahů platnou právní
úpravou při zachování souladu se zahraniční
politikou ČSFR (ust. čl. 7, odst. 2, písm.
a) - c) zák. č. 143/1968 Sb., o československé
federaci úplné znění č. 103/1991
Sb.). Dále jsou zde zakotveny koordinační
úkoly ministerstva ve vztahu k zahraniční
politice ČSFR (jak vyplývá mj. i z ustanovení
citovaného v předchozím odstavci), tak i
ve vztahu k ministerstvům a ostatním ústředním
orgánům státní správy České
republiky v oblasti mezinárodních vztahů,
s vyvíjením působnosti k dosažení
závazků, vyplývajících pro
Českou republiku z mezinárodních smluv, z
dohod o spolupráci se součástmi spolkových
a federativních států a z členství
ČSFR v mezinárodních organizacích.
C. Souhrnný údaj o nárocích na
pracovní síly
S ohledem na úkoly a činnosti resortu se předpokládá
celkový objem 72 pracovníků, z toho odborných
pracovníků 68.
D. Návrh rozpočtových prostředků
pro zabezpečení činnosti resortu v roce 1992
Zřízení nového resortu předpokládá
celkový nárok na státní rozpočet
v objemu 31 056 tis. Kčs. Toto vyčíslení
je uvedeno bez úvahy o delimitaci prostředků
Úřadu vlády ČR, vyčleněných
dosud pro rok 1992 do Kapitoly 304 na zabezpečení
činnosti Vládního výboru pro mezinárodní
vztahy, s výjimkou mzdových prostředků,
kde se předpokládá delimitace 14 pracovníků
včetně místopředsedkyně a generální
sekretářky VVMV.