ČESKÁ NÁRODNÍ RADA 1992

VI. volební období

574

VLÁDNÍ NÁVRH

zákona České národní rady

o zřízení ministerstva mezinárodních vztahů České republiky

VLÁDA ČESKÉ REPUBLIKY

USNESENÍ

VLÁDY ČESKÉ REPUBLIKY

ze dne 29. ledna 1992 č. 64

k návrhu zákona České národní rady o zřízení ministerstva mezinárodních vztahů České republiky

Vláda

I. souhlasí s návrhem zákona o zřízení ministerstva mezinárodních vztahů České republiky;

II. pověřuje předsedu vlády, aby

1. předložil návrh zákona o zřízení ministerstva mezinárodních vztahů České republiky předsedkyni České národní rady k dalšímu ústavnímu projednání,

2. požádal předsednictvo České národní rady, aby vzhledem k naléhavosti přijetí tohoto zákona navrhlo České národní radě vyslovit souhlas s výjimečným zkrácením 60ti denní lhůty k jeho projednání,

3. odůvodnit předložený návrh v orgánech České národní rady;

III. ukládá předsedovi Vládního výboru pro mezinárodní vztahy ČR

1. připravit ve spolupráci s ministrem financí návrh finančního zabezpečení ministerstva mezinárodních vztahů ČR,

2. předat agendu a listinné podklady týkající se činnosti Vládního výboru pro mezinárodní vztahy ČR do 30 dnů ode dne zřízení ministerstva mezinárodních vztahů ČR tomuto ministerstvu;

IV. ruší ke dni zřízení ministerstva mezinárodních vztahů ČR Vládní výbor pro mezinárodní vztahy ČR zřízený usnesením vlády ze dne 11. října 1990 č. 277.

Provedou:

předseda vlády a předseda

Vládního výboru pro

mezinárodní vztahy ČR

ministr financí

Předseda vlády

JUDr. Petr Pithart v. r.

PŘEDKLÁDACÍ ZPRÁVA

Ústavní zákon o československé federaci č. 143/68 Sb. v úplném znění zák. č. 103/1991 Sb., článek 7, odst. 2 uložil republikám poměrně široké kompetence v oblasti mezinárodních vztahů, zejména v otázkách hospodářských, obchodních, kulturních, vědeckých, školských, sociálních, zdravotních, sportovních, jakož i ve věcech tisku, rozhlasu a televize.

Jako poradní, iniciativní a koordinační orgán vlády České republiky byl usnesením vlády ČR ze dne 11. října 1990 č. 277 zřízen Vládní výbor pro mezinárodní vztahy s účinností od 15. října 1990.

Jeho předsedou se stal předseda vlády ČR JUDr. Petr Pithart, místopředsedkyní a generální sekretářkou byla jmenována PhDr. Viktoria Hradská. Statut Výboru předjímal jeho následující složení:

- předseda

- místopředseda (generální sekretář v jedné osobě)

- další členové jmenovaní a odvolávaní předsedou vlády (čl. 2), přičemž k zabezpečování běžné agendy byl určen sekretariát Výboru, jakožto organizační útvar Úřadu vlády, řízený generálním sekretářem (čl. 3).

Předseda Výboru byl pak článkem 4 citovaného usnesení pověřen, aby v dohodě s příslušnými ministry předložil do 30. 10. 1990 návrh na jmenování dalších členů Výboru. K tomuto však de facto nedošlo a veškeré úkoly Výboru byly od počátku zajišťovány výhradně jeho sekretariátem.

Dosavadní činnost Vládního výboru pro mezinárodní vztahy byla obsažena v materiálech předkládaných vládě České republiky. Mezinárodní aktivity České republiky tvoří rovněž pravidelný bod jednání předsednictva vlády.

Na základě hodnocení více než jednoroční praxe v této oblasti a s přihlédnutím k potřebám, které objektivně nemohly být uvedenou variantou pokryty, rozhodlo předsednictvo vlády ČR řešit tuto problematiku komplexně.

Zápisem z jednání předsednictva vlády ČR byl proto předseda Vládního výboru pro mezinárodní vztahy ČR pověřen předložit návrh zákona České národní rady o zřízení ústředního orgánu pro mezinárodní vztahy České republiky s tím, že vláda rozhodne o tom, zda bude zřízeno ministerstvo či jiný ústřední orgán státní správy ČR.

Z připomínkového řízení vyplynulo, že jednoznačně vhodnější bude zřízení ministerstva mezinárodních vztahů ČR. K zabezpečení kontinuity dosavadních aktivit a jejich výsledků se počítá se zrušením Vládního výboru pro mezinárodní vztahy ke dni zřízení nového resortu a s delimitací jeho pracovníků na ministerstvo mezinárodních vztahů ČR.

Návrh

zákona České národní rady

ze dne...............

o zřízení ministerstva mezinárodních vztahů České republiky

Česká národní rada se usnesla na tomto zákoně:

Čl. I

Zřizuje se ministerstvo mezinárodních vztahů České republiky jako ústřední orgán státní správy České republiky, v jehož čele stojí člen vlády České republiky.

Čl. II

Zákon České národní rady č. 2/1969 Sb., o zřízení ministerstev a jiných ústředních orgánů státní správy České socialistické republiky ve znění zákona České národní rady č. 34/1970 Sb., zákona České národní rady č. 60/1988 Sb., zákona České národní rady č. 173/1989 Sb., zákona České národní rady č. 9/1990 Sb., zákona České národní rady č. 126/1990 Sb., zákona České národní rady č. 203/1990 Sb., zákona České národní rady č. 288/1990 Sb., zákonného opatření předsednictva České národní rady č. 305/1990 Sb., zákona České národní rady č. 575/1990 Sb. a zákona České národní rady č. 173/1991 Sb. se mění a doplňuje takto:

1. V § 1 se zařazuje bod 4. tohoto znění:

"4. ministerstvo mezinárodních vztahů".

2. V § 3 odst. 3 se vypouštějí slova "a zahraniční pomoci".

3. Na místo zrušeného § 6 se zařazuje nový § 6 tohoto znění:

"§6

(1) Ministerstvo mezinárodních vztahů je ústředním orgánem státní správy pro oblast mezinárodních vztahů České republiky.

(2) Ministerstvo mezinárodních vztahů:

a) koordinuje přípravu a projednávání dohod o spolupráci se součástmi spolkových a federativních států v oblastech svěřených do působnosti České republiky. [čl. 7 odst. 2 a čl. 9 úst. zák. o čs. federaci v úplném znění]

b) koordinuje přípravu a projednávání mezinárodních dohod, které v oblasti zákonodárné působnosti České republiky mohou být uzavřeny na základě pověření Českou a Slovenskou Federativní Republikou,

c) zastupuje Českou republiku a přejímá zahraniční zastoupení subjektů v oblastech uvedených v ustanovení písm. a),

d) připravuje koncepci mezinárodních vztahů České republiky v koordinaci se zahraniční politikou České a Slovenské Federativní Republiky a s činnostmi Slovenské republiky v oblasti mezinárodních vztahů,

e) koordinuje činnost ministerstev a jiných ústředních orgánů státní správy v oblasti mezinárodních vztahů na jim svěřených úsecích státní správy; působí k tomu, aby na těchto úsecích byly dodržovány závazky vyplývající pro Českou republiku z mezinárodních smluv, z dohod o spolupráci se součástmi spolkových a federativních států, jakož i z členství České a Slovenské Federativní Republiky v mezinárodních organizacích."

Čl. III

Tento zákon nabývá účinnosti dnem.................

DŮVODOVÁ ZPRÁVA

A. Obecně:

Ústavní zákon o československé federaci č. 143/1968 Sb. ve znění změn a doplňků (úplné znění č. 103/1991 Sb.) stanoví v čl. 7 odst. 2 působnost České republiky v souladu se zahraniční politikou ČSFR

a) uzavírat se součástmi spolkových a federativních států dohody o spolupráci v oblasti obchodní, hospodářské, kulturní, vědecké, školské, zdravotnické a sportovní, jakož i o spolupráci ve věcech tisku, rozhlasu a televize,

b) na základě pověření Českou a Slovenskou Federativní Republikou uzavírat mezinárodní dohody v oblasti jejich zákonodárné působnosti,

c) zastupovat Českou republiku a přijímat zahraniční zastoupení subjektů v oblastech uvedených v ustanovení písmene a); postavení těchto zastoupení se řídí právním řádem platným na území přijímacího subjektu.

Zabezpečení všech těchto úkolů v oblasti mezinárodních vztahů není možné v rámci dosavadního řešení (Vládní výbor pro mezinárodní vztahy ČR byl zřízen usnesením vlády ČR ze dne 11. 10. 1990 č. 277 pouze jako poradní, iniciativní a koordinační orgán vlády a není tedy vybaven potřebnými pravomocemi). Z toho důvodu se vláda rozhodla předložit tento návrh, přičemž se očekává, že nově zřizovaný resort bude plnit zejména tyto úkoly:

1) a) v rámci zahraniční politiky ČSFR zabezpečovat zpracování koncepce mezinárodních vztahů ČR vůči součástem spolkových a federativních států v konkrétních oblastech spadajících do kompetence republiky;

b) zabezpečovat gesci nad připomínkovým řízením k dokumentům mezinárodního charakteru;

c) spolupracovat s příslušnými ústředními orgány státní správy ČR i ČSFR při rozvíjení mezinárodních vztahů a při přípravě mezinárodních smluv v okruhu jejich působnosti;

d) předkládat vládě ČR stanoviska a doporučení k připravovaným nebo uvažovaným opatřením, pokud mají dopad do oblasti mezinárodních vztahů;

e) koordinovat alokaci zahraniční neinvestiční pomoci na území ČR ve spolupráci s příslušnými ústředními orgány státní správy ČR, event. s ostatními subjekty (např. územními orgány, organizacemi apod.);

f) spolupracovat s Hospodářskou radou vlády ČR a s Radou sociální dohody vlády ČR v oblastech jejich působnosti, pokud mají vztah k zahraničí nebo v případech, kdy je součinnost s těmito orgány vyžádána;

g) koordinovat, evidovat, metodicky spolupracovat a poskytovat pomoc při tvorbě a realizaci samostatných zahraničních vazeb jednotlivých regionů, resp. měst a obcí;

h) zabezpečovat styk s krajanskými komunitami;

ch) spolupracovat s teoretickými a specializovanými pracovišti působícími v oblasti mezinárodních vztahů (např. Ústav mezinárodních vztahů, Čs. společnost pro mezinárodní styky, Správa služeb diplomatického sboru atd.);

i) připravovat pro vládu ČR informace a přehled o jejich zahraničních aktivitách a doporučovat na základě analýzy jejich dlouhodobou koncepci;

j) spolupracovat s ministerstvem mezinárodních vztahů Slovenské republiky;

k) spolupracovat se zahraničním výborem České národní rady zejména tím, že

- bude připravovat pro ČNR informace a zprávy o zahraničně politických aktivitách vlády, ministerstev a ostatních ústředních orgánů státní správy ČR,

- bude zabezpečovat koordinaci zahraničních styků vlády ČR s příslušnými orgány ČR,

- se bude podílet na vypracování koncepce mezinárodních vztahů ČNR v rozsahu požadovaném orgány ČNR;

2) spolupracovat s FMZV zejména tím, že

- se bude podílet na přípravě mezinárodních dohod v oblastech spadajících do působnosti České republiky, pokud ČSFR pověří Českou republiku uzavřením takové dohody (čl. 7, odst. 2, písm. b) úst. zák. č. 143/1968 Sb., o čs. federaci ve znění pozdějších předpisů),

- bude konzultovat s příslušnými útvary FMZV

A. zabezpečení účasti v evropských integračních procesech,

B. ochranu českých zájmů v mezinárodních vládních organizacích,

C. přijímání smluvních závazků, jejichž realizace je alespoň zčásti v působnosti České republiky,

D. zřizování detašovaných pracovišť diplomatických misí a konzulárních úřadů mimo hl. m. Prahu,

E. pravidelné poskytování informací čs. zastupitelským úřadům v zahraničí o aktivitách České republiky, směřujících do sféry jejich zájmů,

- se bude podílet na činnosti Rady pro zahraniční pomoc a spolupráci,

- bude vypracovávat stanoviska ke jmenování čs. velvyslanců a vedoucích pracovníků kulturních a informačních středisek v zahraničí;

m) uplatňovat ve vztahu k FMZO stanoviska vlády ČR ke jmenování vedoucích obchodních oddělení (obchodních radů, obchodních přidělenců) čs. zastupitelských úřadů.

3) Ministři a vedoucí ostatních ústředních orgánů státní správy budou předkládat návrhy opatření mezinárodního charakteru před jejich schválením vládou, popř. před jejich vydáním, k vyjádření navrhovanému ústřednímu orgánu.

4) Odpovědnost členů vlády a vedoucích ostatních ústředních orgánů státní správy ČR za přípravu a realizaci opatření v oblasti spolupráce se zahraničím zůstává nedotčena.

5) Úkoly ministerstva a jeho organizační struktura budou obsaženy v jeho statutu.

Závěr

Předkládaný návrh vychází z roční pracovní zkušenosti dosavadního Vládního výboru pro mezinárodní vztahy a rovněž ze znalosti organizačního schématu slovenského partnera s přihlédnutím k tomu, že záměr není v žádné oblasti přímo dublovat práci federálního ministerstva zahraničních věcí. Navrhovaný ústřední orgán státní správy je proto koncipován jako nezbytný doplněk k dosud chybějícím aktivitám na republikové úrovni. Návrh struktury se liší od slovenského partnera také tím, že do svého organizačního členění nezahrnuje ekonomickou problematiku, která podle kompetenčního zákona spadá do oblasti působení ministerstva pro hospodářskou politiku a rozvoj ČR.

Protože zřizované ministerstvo bude součástí systému ústředních orgánů státní správy České republiky, který je upraven zákonem ČNR 2/1969 Sb. ve znění změn a doplňků, je i navrhovaný zákon koncipován jako další novela cit. zákona.

B. K jednotlivým ustanovením

K čl. I.:

Potřeba zřízení ústředního orgánu státní správy České republiky v oblasti mezinárodních vztahů je obsažena shora v obecné části důvodové zprávy.

K čl. II. odst. 1.:

Do ust. § 1 zák. ČNR č. 2/1969 Sb. ve znění změn a doplňků provedených v návrhu citovanými předpisy se zařazuje zřizované ministerstvo pod bodem 4.

K odst. 2.:

Navrhovaná změna ustanovení stávajícího § 3 odst. 3 cit. zák. souvisí s úkoly nově zřizovaného ministerstva a jeho postavením v systému ústředních orgánů státní správy České republiky; koresponduje rovněž s úkoly, zajišťovanými stávajícím Vládním výborem pro mezinárodní vztahy ČR v oblasti příjmu zahraniční neinvestiční pomoci, kdy Výbor byl určen koordinačním místem pro Českou republiku, konečně tento návrh vyplývá z postavení tohoto koordinačního místa v nově utvářeném systému příjmu zahraniční pomoci a dělby pravomocí mezi federací a republikami tak, jak byly tyto změny dosavadním Vládním výborem iniciovány. Tyto změny jsou obsaženy v závěrech Hospodářské rady vlády ČR ze dne 21. ledna 1992, bod č. 2 a v usnesení vlády ČR ze dne 22. ledna 1992 č. 45.

K odst. 3.:

Navrhovaná působnost ministerstva koresponduje plně s pravomocemi, danými České republice v oblasti mezinárodních vztahů platnou právní úpravou při zachování souladu se zahraniční politikou ČSFR (ust. čl. 7, odst. 2, písm. a) - c) zák. č. 143/1968 Sb., o československé federaci úplné znění č. 103/1991 Sb.). Dále jsou zde zakotveny koordinační úkoly ministerstva ve vztahu k zahraniční politice ČSFR (jak vyplývá mj. i z ustanovení citovaného v předchozím odstavci), tak i ve vztahu k ministerstvům a ostatním ústředním orgánům státní správy České republiky v oblasti mezinárodních vztahů, s vyvíjením působnosti k dosažení závazků, vyplývajících pro Českou republiku z mezinárodních smluv, z dohod o spolupráci se součástmi spolkových a federativních států a z členství ČSFR v mezinárodních organizacích.

C. Souhrnný údaj o nárocích na pracovní síly

S ohledem na úkoly a činnosti resortu se předpokládá celkový objem 72 pracovníků, z toho odborných pracovníků 68.

D. Návrh rozpočtových prostředků pro zabezpečení činnosti resortu v roce 1992

Zřízení nového resortu předpokládá celkový nárok na státní rozpočet v objemu 31 056 tis. Kčs. Toto vyčíslení je uvedeno bez úvahy o delimitaci prostředků Úřadu vlády ČR, vyčleněných dosud pro rok 1992 do Kapitoly 304 na zabezpečení činnosti Vládního výboru pro mezinárodní vztahy, s výjimkou mzdových prostředků, kde se předpokládá delimitace 14 pracovníků včetně místopředsedkyně a generální sekretářky VVMV.

JUDr. Petr Pithart v. r.

předseda vlády České republiky



Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP