Česká národní rada se usnesla na tomto
zákoně [§ 23 zák. č. 308/1991
Sb. o svobodě náboženské víry
a postavení církví a náboženských
společností.]:
Církve a náboženské společnosti,
které hodlají vyvíjet svou činnost
na území České republiky, registruje
ministerstvo kultury České republiky, hlásí-li
se k nim nejméně deset tisíc zletilých
osob, které mají trvaly pobyt na území
České republiky.
Registraci nebo zrušení registrace církve nebo
náboženské společnosti oznámí
ministerstvo kultury České republiky písemně
do sedmi dnů po právní moci rozhodnutí
Českému statistickému úřadu.
Tento zákon nabývá účinnosti
dnem vyhlášení.
Návrh zákona byl vypracován v návaznosti
na zákon o svobodě náboženské
víry a postavení církví a náboženských
společností, schváleny Federálním
shromážděním dne 4. 7. 1991 a publikovaný
pod č. 308/1991 Sb.
Uvedený federální zákon odkazuje v
záležitostech určení registrujícího
orgánu podle § 10 zákona, počtu osob
přihlášených k církvi nebo náboženské
společnosti podle § 11 zákona a způsobu
oznamování vzniku a zániku církví
a náboženských společností statickým
úřadům republik podle § 19 odst. 2 zákona,
na zákony národních rad.
Předložený návrh zákona vychází
ze skutečnosti, že podle zákona ČNR
č. 2/1969 Sb., o zřízení ministerstev
a jiných ústředních orgánů
státní správy ČSR, ve znění
pozdějších předpisů, ústředním
orgánem státní správy pro věci
církví a náboženských společností
je ministerstvo kultury. Proto i ono je registrujícím
orgánem. V rámci MK ČR je zřízen
odbor církví, jehož pracovníci jsou
odborně vybaveni k posouzení, zdali založení
a činnost nové církve či náboženské
společnosti nebude v rozporu se zákonem o svobodě
náboženské víry a postavení církví
a náboženských společností, s
ostatními čs. zákony, ochranou bezpečnosti
občanů a veřejného pořádku,
zdraví a mravnosti, zásadami lidskosti a snášenlivosti,
či zda nejsou ohrožena práva jiných
právnických osob a občanů (viz §
15 z. č. 308/1991 Sb.).
Počet osob, přihlášených k nové
církvi či náboženské společnosti
způsobem stanoveným v § 12 odst. d) federálního
zákona a nutný k podání návrhu
na registraci je stanoven na deset tisíc. Tento počet
je výrazem snahy neposkytnout výhody, kterých
se podle zvláštních předpisů
dostává státem uznaným církvím
v oblasti daňové, poplatkové, celní
i jiné korporacím, které by se mnohdy jen
z účelových důvodů prohlásily
za církve nebo náboženské společnosti.
Počet deseti tisíc osob tak vytvoří
základní předpoklad proto, aby registrační
řízení (§ 15 federálního
zákona) mohlo být provedeno řádně
a svědomitě.
Stát zde vyjadřuje svůj zájem na uznání
a podpoře pouze těch nově vzniklých
církví či náboženských
společností, jejichž náboženskou
víru vyznává v rámci ČR nezanedbatelný
počet zletilých osob. Vzhledem ke skutečnosti,
že církvím registrovaným podle zákona
o svobodě náboženské víry a postavení
církví a náboženských společností
jsou přiznávána určitá privilegia
vymezená zejména v jeho § 6, 8, 9, ale i nepominutelné
výhody, zakotvené v ostatních právních
předpisech (celní zákon, devizový
zákon, daňové předpisy a další)
a výrazně tak zvýhodňujících
tyto subjekty oproti např. občanským sdružením,
není zatím možné umožnit registraci
nových církví bez početního
cenzu. Opačný přístup by mohl být
též využíván k obcházení
zákona a využívání uvedených
výhod různými účelově
založenými pseudocírkvemi. Ve svém důsledku
by mohl znamenat poškození kreditu církví
a náboženských společností u
široké veřejnosti.
Členové početně malých církví
nebo církví, jejichž návrh na registraci
bude zamítnut, nejsou zbaveni základních
práv, která jim zaručuje Ústavní
listina základních práv a svobod; korporace,
v nichž se sdružují, však nepožívají
práv, která jsou vyhrazena jen církvím
registrovaným a tedy státem uznaným.
§ 2 navrženého zákona určuje ministerstvu
kultury povinnost oznámit registraci a zrušení
registrace do 7 dnů po právní moci rozhodnutí
Českému statistickému úřadu.
Bezprostřední nároky na státní
rozpočet přijetím zákona sice nevzniknou,
nicméně v případě registrace
každé nové církve nebo náboženské
společnosti vznikne státu povinnost hradit výdaje
podle zák. č. 218/1949 Sb. ve znění
zákona č. 16/1990 Sb. Kromě toho je nutno
počítat s určitými dopady na státní
rozpočet v souvislosti s uvedenými úlevami
a výhodami, znamenajícími v důsledku
snížení příjmových položek
státního rozpočtu.
Kvantifikaci těchto dopadů však nelze zodpovědně
odhadnout, neboť není zřejmé, kolik
církví se bude o registraci kvalifikovaně
ucházet, které z nich budou registrovány,
jaké budou jejich věcné a osobní náklady
atp.
Účinnost zákona je navrhováno vztáhnout
ke dni vyhlášení, protože ministerstvo
již připravilo všechny podmínky pro registrační
řízení a existuje již řada žádostí,
o nichž bude zapotřebí neprodleně rozhodnout.
Navrhovaná úprava je navíc jednoduchá
a legisvakance není ani z tohoto důvodu třeba.