Zdeněk Malík v. r. | Milan Tatár v. r. |
Josef Effenberger v. r. | Josef Ježek v. r. |
Josef Janeček v. r. | Václav Stieber v. r. |
Marek Benda v. r. |
V Praze dne 6. února 1992
Česká národní rada se usnesla na tomto
zákoně:
Zákon č. 54/1990 Sb., o volbách do České
národní rady ve znění zákonů
České národní rady č. 221/1990
Sb. a č. 435/1991 Sb. se mění a doplňuje
takto:
1. § 2 odst. 1 zní:
"(1) Právo volit mají občané
České a Slovenské Federativní Republiky,
kteří mají trvalý pobyt [Zákon
č. 135/1982 Sb., o hlášení a evidenci
pobytu občanů.] v České republice
a v den voleb dosáhli 18 let.".
2. Odkaz č. 1 k § 2 odst. 2 se označuje jako
odkaz 2 a zní:
"§ 10 a § 855 občanského zákoníku
č. 40/1964 Sb., ve znění pozdějších
předpisů.".
3. § 2 odst. 3 zní:
"(3) Překážkou ve výkonu volebního
práva je zákonem stanovené omezení
osobní svobody z důvodu
a) ochrany zdraví lidu [§ 5 odst. 2 písm.
b), § 9 odst. 2 písm. a) a § 24 zákona
č. 20/1966 Sb., o péči o zdraví lidu.],
b) výkonu trestu odnětí svobody.".
4. § 7 odst. 2 zní:
"(2) Volební okrsky a volební místnost
pro každý okrsek stanoví obecní rada
nebo orgán, který plní funkci obecní
rady [§ 3 odst. 1 a 2 a § 44 odst. 1 a 2 zákona
ČNR č. 367/1990 Sb., o obcích (obecní
zřízení), § 22 zákona ČNR
č. 418/1990 Sb., o hlavním městě Praze.],
(dále jen "obecní rada") nejpozději
do 30 dnů přede dnem voleb.".
Dosavadní odkaz č. 3 se označuje jako odkaz
č. 4.
5. § 7 odst. 5 zní:
"(5) V celách policejního zajištění
[Zákon ČNR č. 283/1991 Sb., o Policii
České republiky.] nebo v místech, kde
se vykonává vazba, popř. kázeňský
trest vězení, zabezpečí možnost
výkonu volebního práva na základě
voličského průkazu ve spolupráci s
náčelníkem příslušného
zařízení okrsková volební komise,
v jejímž obvodu je toto zařízení.
Velikost volebního okrsku podle odstavce 3 nemusí
být v tomto případě zachována.
Tyto osoby volí na základě voličského
průkazu, který si vyžádali.,nemají-li
v tomto okrsku trvalý pobyt. V případě
předvedení, příslušný
útvar policejního sboru postupuje tak, aby se předvedené
osobě umožnil výkon volebního práva.".
6. Dosavadní odkaz č. 7 v § 8 odst. 1 se vypouští.
7. V § 8 odst. 1 věta třetí zní:
"Velitel útvaru ve spolupráci s obecním
(městským) úřadem nebo úřadem,
který plní funkci obecního úřadu
(dále jen "obecní úřad")
[§ 58 zákona ČNR č. 367/1990 Sb.
§ 27 zákona ČNR č. 418/1990 Sb.]
obce přidělení to neprodleně potvrdí
obecnímu úřadu příslušnému
podle místa trvalého pobytu těchto příslušníků.
8. V § 9 odst. 1 a 2 se slova "místní
národní výbor" nahrazují slovy
"obecní úřad".
9. V § 10 odst. 1 se slova "místní národní
výbor" nahrazují slovy "obecní
úřad".
10. § 10 odstavec 2 zní:
"(2) V obcích, v nichž je více než
5 000 osob zapsaných do seznamu voličů, zařídí
obecní úřad, aby byl v každém
domě vyložen seznam voličů, kteří
v domě bydlí."
11. V § 11 odst. 1 se slova "místní národní
výbor" nahrazují slovy "obecní
úřad" a za slovem "opravu" se vkládají
slova "nebo doplnění".
12. V § 11 odst. 2 první a druhá věta
se nahrazují touto větou: "Jestliže obecní
úřad návrhu nevyhoví, může
občan podat návrh [§ 200f a 200g občanského
soudního řádu.] u příslušného
okresního (obvodního) soudu na vydání
rozhodnutí o provedení opravy nebo doplnění
seznamu.".
V dosavadní třetí větě se slova
"místní národní výbor"
nahrazují slovy "obecní úřad"
a za slovem "opravu" se vkládají slova
"nebo doplnění".
13. § 12 odst. 1 se slova "místní národní
výbor" nahrazují slovy "obecní
úřad".
14. § 13 odst. 1 zní:
"(1) Volby do České národní rady
řídí Česká volební komise.".
15. V § 13 se za odstavec 1 vkládají nové
odstavce 2 a 3, které znějí:
"(2) Ve volebních krajích řídí
volby krajské volební komise.
(3) V okresech řídí volby okresní
volební komise. Okresní volební komise se
zřizují též v hlavním městě
Praze; vymezení jejich území stanoví
příloha 1 tohoto zákona.".
Dosavadní odstavce 2 až 9 se označují
jako odstavce 4 až 11.
16. Poznámka č. 8 se označuje rovněž
jako poznámka 9 a poznámky 9 a 10 k § 13 nově
označenému odstavci 6 znějí:
"Zákon č. 424/1991 Sb., o sdružování
v politických stranách a politických hnutích,
ve znění zákona č. 468/1991,
§ 18 odst. 10 tohoto zákona.".
17. V § 13 nově označeném odstavci 7
poslední věta zní: "Slib skládá
člen volební komise tak, že se podepíše
pod písemné znění slibu.".
18. V § 13 nově označený odstavec 9
zní:
"(9) Volební komise si na svém prvním
zasedání určí losem ze svých
členů předsedu a místopředsedu.
Předseda a místopředseda volební komise
nemohou být zástupci stejné politické
strany. Losování řídí nejstarší
člen volební komise.".
19. V § 13 nově označený odstavec 10
zní:
"(10) Zapisovatele České volební komise
jmenuje a odvolává vláda České
republiky. Zapisovatele krajské volební komise jmenuje
a odvolává ministr vnitra České republiky
(dále jen "ministr vnitra"). Zapisovatele okresní
volební komise jmenuje a odvolává přednosta
okresního úřadu. Zapisovatele okresních
volebních komisí v hlavním městě
Praze jmenuje a odvolává primátor hlavního
města Prahy. Zapisovatele okrskové volební
komise jmenuje a odvolává starosta obce, města,
městského obvodu nebo městské části
(dále jen "starosta"). Zapisovatele je třeba
určit v dostatečném předstihu tak,
aby mohl plnit úkoly podle § 18; při jednání
volebních komisí má zapisovatel právo
poradního hlasu. Zapisovatel skládá slib
ve znění uvedeném v odstavci 7.".
20. V § 13 nově označeném odstavci 11
se vypouští slovo "jejich" a slova "v
odstavci 5" se nahrazují slovy "v odstavci 7".
21. V § 15 odst. 2 se slova "předseda příslušného
krajského národního výboru" nahrazují
slovy "ministra vnitra".
22. V § 15 odst. 3 písm. b) se slovo "okrskových"
nahrazuje slovem "okresních".
23. V § 15 odst. 3 písm. e) se slova "krajskému
národnímu výboru" nahrazují slovy
"ministerstvu vnitra".
24. V § 16 odst. 1 poslední věta zní:
"První zasedání okresní volební
komise svolává přednosta okresního
úřadu, v hlavním městě Praze
primátor hlavního města Prahy.".
25. V § 16 odst. 2 se vkládají nová
ustanovení pod písmeny a) a b) tohoto znění:
"a) dozírá na dodržování
právních předpisů o volbách,
b) rozhoduje o stížnostech na postup okrskových
volebních komisí a o odvoláních proti
jejich rozhodnutím.".
Dosavadní ustanovení pod písmeny a) až
c) se označují jako ustanovení pod písmeny
c) až e).
V nově označeném ustanovení písm.
e) se slova "v rámci okresu" nahrazují
slovy "v rámci své působnosti".
26. V § 17 odst. 1 zní:
"(1) Každá politická strana, jejíž
kandidátní listina byla zaregistrována ve
volebním kraji, jehož součástí
je volební okrsek má právo delegovat nejpozději
30 dnů přede dnem voleb jednoho člena a jednoho
náhradníka do okrskové volební komise.
Není-li takto dosaženo nejnižšího
stanoveného počtu členů okrskové
volební komise, jmenuje členy a náhradníka
na neobsazená místa obecní rada.".
27. § 17 odst. 2 zní:
"(2) Obecní rada s přihlédnutím
k místním podmínkám stanoví
nejnižší počet členů okrskové
volební komise.".
28. V § 7 odst. 3 se slova "předseda příslušného
místního národního výboru"
nahrazují slovy "starosta příslušné
obce".
29. V § 17 odst. 5 písm. c) se slova "místnímu
národnímu výboru" nahrazují slovy
"obecnímu úřadu".
30. § 18 včetně nadpisu zní:
(1) Kandidátní listiny pro volby do České
národní rady mohou podávat politické
strany. Kandidátní listiny se podávají
nejpozději do šedesáti dnů přede
dnem voleb ve dvojím stejnopise zapisovateli krajské
volební komise. Ke kandidátní listině
politická strana připojí:
a) prohlášení, že má nejméně
10 000 individuálních členů nebo
b) případě, že nesplňuje podmínku
uvedenou v písm. a) petici požadující,
aby tato politická strana kandidovala podepsanou tolika
dalšími oprávněnými voliči,
kolik se jich politické straně nedostává
na počtu individuálních členů.
K podpisu pod petici volič po předložení
občanského průkazu uvede své jméno,
příjmení, rodné číslo
a bydliště. Podpis pod peticí nelze vzít
zpět.
Krajská volební komise může kontrolovat
pravdivost údajů o počtu členů
nebo údajů uvedených v petici.
(2) Podává-li politická strana kandidátní
listinu ve více volebních krajích, předloží
petici pouze jedné krajské volební komisi
a podání ostatním krajských volebním
komisím na to odkáže.
(3) Splnění podmínky uvedené v odstavci
1 písm. a) nebo b) se nevztahuje na politické strany,
které byly zastoupeny v České národní
radě 60 dnů přede dnem voleb, nebo které
v posledních volbách do České národní
rady získaly nejméně 10 000 platných
hlasů.
(4) Kandidátní listina obsahuje:
a) název politické strany,
b) jméno, příjmení, věk, zaměstnání
a bydliště kandidátů a jejich pořadí
na kandidátní listině vyjádřené
pomocí arabské číslice.
(5) Na kandidátní listině může
politická strana u jednotlivých kandidátů
kromě údajů uvedených v odstavci 4
písm. b) též vyznačit jejich příslušnost
k určité politické straně nebo že
kandidát není členem žádné
politické strany nebo že jde o nezávislého
kandidáta.
(6) V příloze ke kandidátní listině
politická strana určí svého zmocněnce
a jeho dva náhradníky a uvede jejich jména,
příjmení a přesné adresy. Zmocněncem
ani jeho náhradníkem nemůže být
kandidát. Úkony svého zmocněnce ve
volebních věcech je politická strana vázána.
Nastoupení náhradníka místo zmocněnce
oznámí politická strana krajské volební
komisi.
(7) Zapisovatel zjistí, zda předložené
kandidátní listiny a přílohy k nim
splňují stanovené náležitosti.
V případě, že tomu tak není,
upozorní na to zmocněnce politické strany.
Podání kandidátní listiny zapisovatelů
potvrdí zmocněnci politické strany.
(8) Nejvyšší počty kandidátů,
které může politická strana v rámci
volebního kraje uvést na kandidátní
listině, se stanoví v příloze č.
2 tohoto zákona.
(9) Ke kandidátní listině musí být
přiloženo vlastnoručně podepsané
prohlášení kandidáta, že souhlasí
se svou kandidaturou, nedal souhlas s tím, aby byl uveden
na jiné kandidátní listině a že
mu nejsou známy překážky jeho volitelnosti.
(10) Politické strany se mohou dohodnout na podání
společné kandidátní listiny. Na koalici
takto vzniklou se použijí přiměřeně
ustanovení tohoto zákona týkající
se politické strany, pokud tento zákon nestanoví
jinak (§ 42). Splnění podmínek uvedených
v odstavci 1 písm. a), b) a v odstavci 2 se v případě
podání společné kandidátní
listiny více politických stran zjišťuje
za všechny tyto politické strany tak, jakoby kandidátní
listinu podala jedna politická strana.".
31. V § 19 odst. 2 písm. a) se slova "§
18 odst. 7" nahrazuje slovy "§ 18 odst. 9"
a v § 19 odst. 2 písm. c) se slova "§ 18
odst. 6" nahrazují slovy "§ 18 odst. 8".
32. V § 19 se za odstavec 2 vkládá nový
odstavec 3, který zní:
"(3) Krajská volební komise kandidátní
listinu odmítne, jestliže tato listina nesplňuje
podmínky podle § 18, politická strana nedostatky
neodstranila ani do 24 hodin po upozornění krajskou
volební komisí a nedostatky nelze odstranit způsobem
uvedeným v odstavci 2. Proti takovému rozhodnutí
může politická strana podat do 24 hodin po
jeho doručení odvolání k České
volební komisi.".
Dosavadní odstavec 3 se označuje jako odstavec 4;
dosavadní odstavec 4 se vypouští.
33. V § 20 se za odstavec 3 vkládá nový
odstavec 4, který zní:
"(4) Česká volební komise kandidátní
listiny odmítne, jestliže tato listina nesplňuje
podmínky podle § 18, politická strana nedostatky
neodstranila ani do 24 hodin po upozornění komisí
a nedostatky nelze odstranit způsobem uvedeným v
odstavci 2.".
Dosavadní odstavce 4 až 6 se označují
jako odstavce 5 až 7.
34. Za § 20 se vkládá nový § 20a,
který včetně nadpisu zní:
(1) Po obdržení zápisu o výsledku projednání
kandidátních listin z volebního kraje Českou
volební komisí, krajská volební komise
zaregistruje nejpozději do 45 dnů přede dnem
voleb kandidátní listiny jako platné a oznámí
to písemně politickým stranám. Registrace
je podmínkou pro rozmnožení kandidátních
listin.
(2) Jestliže krajská volební komise nebo Česká
volební komise po registraci podle odstavce 1 zjistí,
že politická strana, která podala kandidátní
listinu byla zrušena [§ 13 zákona č.
424/1991 Sb.] a nebo byla pozastavena její činnost,
[§ 14 zákona č. 424/1991 Sb.] registrací
zruší a písemně to oznámí
zmocněnci politické strany (§ 18 odst. 6).
(3) Ke kandidátní listině, jejíž
registrace byla podle odstavce 2 zrušena, se dále
nepřihlíží.".
35. Za § 21 se vkládá nový § 21a,
který zní:
Jestliže dojde k rozpuštění politické
strany v době po zaregistrování kandidátní
listiny krajskou volební komisí, při rozdělování
mandátu, se k takovéto politické straně
nepřihlíží.".
36. § 22 včetně nadpisu zní:
(1) Předseda krajské volební komise zajistí
prostřednictvím ministerstva vnitra České
republiky (dále jen "ministerstvo") rozmnožení
hlasovacích lístků, na nichž musí
být uvedeno vylosované číslo kandidátní
listiny (§ 20 odst. 5), název politické strany
a údaje o všech kandidátech a jejich pořadí.
Údaje na hlasovacích lístcích musí
být shodné s údaji na kandidátních
listinách.
(2) Hlasovací lístky musí být vytištěny
písmem téhož druhu a stejné velikosti,
na papíru též barvy a jakosti a týchž
rozměrů. Hlasovací lístky jsou opatřeny
otiskem razítka krajské volební komise.
(3) Takto rozmnožené hlasovací lístky
zašle předseda krajské volební komise
starostům obcí, kteří zajistí,
aby hlasovací lístky byly doručeny všem
voličům nejpozději 3 dny přede dnem
voleb, jakož i v den voleb všem okrskovým komisím.".
37. V § 23 odst. 3 a 4 se slova "rada místního
národního výboru" nahrazuje slovy "obecní
rada".
38. V § 24 odst. 1 se slova "místní národní
výbor" nahrazují slovy "obecní
úřad".
39. V § 24 se vypouští odstavec 2: zároveň
se zrušuje číslování odstavců.
40. V § 26 se slova "rada místního národního
výboru" nahrazuje slovy "starosta".
41. V § 27 odst. 1 se slova "40 dnů" nahrazují
slovy "23 dnů".
42. § 27 odst. 2 zní:
"(2) V době volební kampaně má
každá samostatně kandidující
politická strana zajištěn rovný přístup
ke státním veřejným informačním
prostředkům a jiným službám státu
a územní samosprávy. V rámci vysílacích
okruhů Českého rozhlasu a České
televize je pro volební kampaň vyhrazeno celkem
21 hodin vysílacího času, které se
rozdělí rovným dílem mezi kandidující
politické strany tak, aby určením doby vysílání
nebyla žádná z politických stran podstatně
znevýhodněna: termíny vysílacích
časů se rozdělí losem. Odpovědnost
za obsah těchto pořadů mají politické
strany. Volební agitace v rozhlasovém a televizním
vysílání držitelům licencí
není dovolena.".
43. V § 27 se za odstavec 2 vkládají nové
odstavce 3 a 4, které znějí:
"(3) V době volební kampaně je zakázáno
vysílat volební projevy a volební programy
kromě vysílacích časů vyhrazených
kandidujícím politickým stranám podle
odstavce 2 a zveřejňovat jakékoliv vnější
projevy, kterými se propagují kandidující
politické strany. Je rovněž zakázáno
vysílat volební agitace v čase, které
jsou v rozhlasovém a televizním vysílání
vyhrazeny reklamě nebo využívat rozhlasové
a televizní reklamy k volební agitaci.
(4) Není dovoleno používat místního
rozhlasu k volební agitaci politických stran s výjimkou
pouhého oznamování konání volebních
shromáždění.".
44. Dosavadní odstavec 3 se označuje jako odstavec
5 a slova "místní národní výbor"
se v něm nahrazují slovy "obecní rada".
45. Za nově označený odstavec 5 se vkládá
nový odstavec 6 tohoto znění:
"(6) Spory a stížnosti týkající
se průběhu volební kampaně ve státních
sdělovacích prostředcích České
republiky řeší Česká volební
komise; její rozhodnutí jsou závazná."
Dosavadní odstavce 4 až 6 se označují
jako odstavce 7 až 9.
46. V § 27 nově označeném odstavci 7
první věta zní:
"V době 48 hodin před zahájením
voleb a v den voleb je zakázána volební agitace
pro politické strany a je zakázáno zveřejňování
údajů, které by mohly poškodit politickou
stranu nebo kandidáta, a to slovem, písmem, zvukem
i obrazem ve veřejných sdělovacích
prostředcích, v budovách, kde sídlí
okrskové volební komise a jejich bezprostředním
okolí."
47. § 29 odst. 2 zní:
"(2) Volič po příchodu do volební
místnosti prokáže svou totožnost a po
záznamu v obou stejnopisech seznamu voličů
obdrží od okrskové volební komise prázdnou
obálku opatřenou otiskem úředního
razítka. Tyto obálky musí být neprůhledné,
stejné velikosti, jakosti a barvy. Na žádost
voliče mu okrsková volební komise dodá
za chybějící škrtané nebo jinak
označené hlasovací lístky jiné.
Nepředloží-li volič občanský
(vojenský, osobní) průkaz a žádný
z členů okrskové volební komise ho
nezná, komise jej požádá, aby svou totožnost
prokázal svědectvím dvou komisi známých
osob; pokud tak volič neučiní do ukončení
hlasování, nebude mu hlasování umožněno.".
48. V § 29 odst. 4 se vypouští poslední
věta.
49. V § 34 odst. 1 první věta zní: "Po
ukončení hlasování dá předseda
okrskové volební komise zapečetit zbylé
nepoužité hlasovací lístky a obálky
a poté dá otevřít volební schránku.".
50. V § 35 odst. 1 v první větě se slova
"kandidátní listiny" vypouštějí.
51. V § 35 odst. 2 ve větě druhé se
slova "kandidátních listin různých
politických stran" nahrazují slovy "hlasovacích
lístků ve prospěch různých
politických stran" a na konci odstavce se tečka
nahrazuje středníkem a připojují se
tato slova: "pokud však byl odevzdán na více
hlasovacích lístcích stejný počet
přednostních hlasů, ne však pro stejné
kandidáty, k přednostním hlasům se
nepřihlíží.".
52. V § 36 odst. 1 poslední věta zní:
"Jestliže některý z členů
okrskové volební komise zápis nepodepsal,
uvedou se důvody.".
53. V § 37 se za odstavec 1 vkládá nový
odstavec 2, který zní:
"(2) Nesplní-li předseda okrskové volební
komise na výzvu okresní volební komise povinnosti
podle odstavce 1 do 24 hodin po ukončení hlasování,
může okresní volební komise zpracovat
výsledky hlasování v ostatních okrscích
a předat je krajské volební komisi.".
Dosavadní odstavec 2 se označuje jako odstavec 3.
54. V § 37 nově označeném odstavci 3
se slova "místnímu národnímu
výboru" nahrazují slovy "obecnímu
úřadu".
55. V § 38 se tečka nahrazuje na konci čárkou
a doplňují se tato slova: "jakož i osoby,
kterým k tomu dala povolení Česká
volební komise.".
56. V § 39 odst. 2 se tečka nahrazuje na konci čárkou
a doplňují se tato slova: "jakož i osoby,
kterým k tomu dala povolení Česká
volební komise.".
57. V § 40 odst. 1 poslední věta zní:
"Jestliže některý z členů
krajské volební komise zápis nepodepsal,
uvedou se důvody.".
58. V § 40 odst. 3 se slova "příslušnému
národnímu výboru" nahrazují slovy
"ministerstvu vnitra".
59. § 42 včetně nadpisu zní:
(1) Česká volební komise zjistí, kolik
platných hlasů celkem bylo odevzdáno pro
každou politickou stranu, politické hnutí a
koalici.
(2) Česká volební komise dále zjistí:
a) které politické strany popřípadě
politická hnutí, získaly méně
než pět procent,
b) které koalice ze dvou či tří politických
stran, popřípadě politických hnutí,
získaly méně než sedm procent,
c) které koalice z nejméně čtyř
politických stran, popřípadě politických
hnutí, získaly méně než deset
procent z celkového počtu platných odevzdaných
hlasů.
Při dalším zjišťování
volebních výsledků a přidělování
mandátů se již k těmto politickým
stranám, politickým hnutím a koalicím
a hlasům pro ně odevzdaným nepřihlíží.
(3) Zjistí-li Česká volební komise,
že požadavek podle odstavce 2 nesplnila žádná
politická strana, popřípadě politické
hnutí a žádná koalice, sníží
postupně:
a) u politických stran, popřípadě
politických hnutí, hranici pěti procent na
hranici čtyř procent a na hranici tří
procent,
b) u koalice podle odstavce 2 písm. b) hranici sedmi procent
na hranici šesti procent a na hranici pěti procent,
c) u koalice podle odstavce 2 písm. c) hranici deseti procent
na hranici devíti procent a na hranici osmi procent
tak, aby do prvního skrutinia mohly postoupit alespoň
dvě koalice nebo jedna koalice a jedna politická
strana, popřípadě politické hnutí,
nebo dvě politické strany, popřípadě
politická hnutí.
(4) V prvním skrutiniu se rozdělují mandáty
v rámci volebních krajů.".
60. V § 43 se za odstavec 2 vkládá nový
odstavec 3, který zní:
"(3) Bylo-li takto rozděleno o jeden mandát
více, než se mělo přidělit, odečte
se přebývající mandát té
politické straně, která ve volebním
kraji vykázala nejmenší zbytek dělení.
Při stejném zbytku dělení se mandát
odečte politické straně, která získala
ve volebním kraji menší počet hlasů:
je-li i tak počet platných hlasů stejný,
rozhodne los.".
Dosavadní odstavce 3 a 4 se označují jako
odstavce 4 a 5.
61. V § 43 nově označeném odstavci 4
se slova "který získal nadpoloviční
většinu hlasů voličů politické
strany, kteří využili práva přednostního
hlasu" nahrazují slovy "který získal
počet přednostních hlasů, jež
činí nejméně 3% z celkového
počtu platných hlasů odevzdaných pro
politickou stranu v rámci volebního kraje.".
62. V § 44 odst. 2 se slova "nejpozději před
zahájením druhého" nahrazují
slovy "nejpozději do 12 hodin po ukončení
prvního".
63. V § 45 odst. 1 se na konci připojuje věta,
která zní: "Jestliže některý
z členů České volební komise
zápis nepodepsal, uvedou se důvody.".
64. V § 48 se dosavadní text označuje jako
odstavec 1 a připojují se nové odstavce 2
a 3, které znějí:
"(2) Byla-li Nejvyššímu soudu České
republiky podána stížnost podle § 47 odst.
1, předsednictvo České národní
rady učiní potřebná opatření
bez zbytečného odkladu po doručení
stanoviska obsaženého v usnesení Nejvyššího
soudu České republiky.
(3) Opatření podle odstavce 1 předsednictvo
České národní rady neučiní,
jestliže zjištěné závady nemohly
ovlivnit rozdělení mandátů mezi politické
strany.".
65. V § 49 se za odstavec 2 vkládají nové
odstavce 3 a 4, které znějí:
"(3) Byla-li politická strana zrušena [§
13 zákona č. 424/1991 Sb.], náhradník
nenastupuje a mandát zůstává uprázdněn
do konce volebního období.
(4) Byla-li činnost politické strany pozastavena
[§ 14 zákona č. 424/1991 Sb.]
po dobu pozastavení náhradník nenastupuje.".
Dosavadní odstavec 3 se označuje jako odstavec 5.
66. V § 49 nově označeném odstavci 5
se slova "poté, kdy se uprázdnila funkce"
nahrazují slovy "po dni, ve kterém zanikl mandát".
67. V § 50 odst. 1 se slova "místní národní
výbory" nahrazují slovy "obecní
úřady".
68. V § 50 odst. 2 se slova "okresní národní
výbor" nahrazují slovy "okresní
úřad" a slova "krajský národní
výbor" slovy "okresní úřad
v sídle krajské volební komise": na
konci se připojuje věta, která zní:
"Pomocné prostředky pro krajskou volební
komisi v hlavním městě Praze zajistí
magistrát hlavního města Prahy: pro okresní
volební komise v hlavním městě Praze;
úřady uvedené v příloze č.
2.".
69. V § 51 odst. 2 se vypouštějí slova
"legitimační lístky".
70. § 52 včetně nadpisu zní:
(1) Člen komise nesmí být pro výkon
své funkce omezen na právech a nárocích
vyplývajících z jeho pracovního nebo
obdobného poměru, zejména má nárok
na pracovní volno s náhradou mzdy [Vyhláška
federálního ministerstva práce a sociálních
věcí č. 18/1991 Sb., o jiných úkonech
v obecném zájmu.].
(2) Zaměstnavatel, který vyplatil náhradu
mzdy podle odstavce 1, má nárok, aby mu byla vyplacená
částka uhrazena. Způsob úhrady stanoví
právním předpisem ministerstvo financí
České republiky po dohodě s ministerstvem
vnitra.
(3) Člen okrskové volební komise má
nárok na odměnu za výkon funkce v době,
kdy nemá nárok na náhradu mzdy podle odstavce
1. Výši odměny a způsob její
úhrady a výplaty stanoví právním
předpisem ministerstvo financí České
republiky v dohodě s ministerstvem vnitra.".
71. § 54 odst. 2 zní:
"(2) Výdaje podle odstavce 1 nejsou výdaje
politických stran spojené s volební kampaní.".
72. V § 54 odst. 3 se částka "10 Kčs"
nahrazuje částkou "15 Kčs".
73. V § 55 odst. 1 písm. a) se slova "národních
výborů" nahrazují slovy "obcí
a okresních úřadů".
74. V § 55 odst. 1 písm. b) se vypouštějí
slova "legitimačního lístku".
75. Vkládá se nový § 55a, který
včetně nadpisu zní:
(1) Politická strana může podmínit uvedení
občana na své kandidátní listině
předložením osvědčení
vydaným federálním ministerstvem vnitra,
popřípadě nálezem nezávislé
komise při federálním ministerstvu vnitra
[§ 11 zákona č. 451/1991 Sb., kterým
se stanoví některé další předpoklady
pro výkon některých funkcí ve státních
orgánech a organizacích České a Slovenské
Federativní Republiky, České republiky a
Slovenské republiky.] o tom, že občan připadající
v úvahu jako kandidát v období od 25. února
1948 do 17. listopadu 1989 nebyl
a) příslušníkem Sboru národní
bezpečnosti zařazeným ve složce Státní
bezpečnosti,
b) evidován v materiálech Státní bezpečnosti
jako rezident. agent, držitel propůjčeného
bytu, držitel konspiračního bytu, informátor
nebo ideový spolupracovník Státní
bezpečnosti,
c) vědomým spolupracovníkem Státní
bezpečnosti.
(2) Jestliže politická strana připojí
k žádosti občana o vydání osvědčení
[§ 8 zákona č. 451/1991 Sb.] úředně
ověřené potvrzení, že účelem
tohoto osvědčení je uvedení občana
na kandidátní listinu této politické
strany, federální ministerstvo vnitra zašle
osvědčení občanu nejpozději
do 30 dnů ode dne doručení žádosti
a současně o zaslání tohoto osvědčení
vyrozumí politickou stranu.
(3) Nejpozději 3 dny před ukončením
volební kampaně (§ 27 odst. 1) jsou politické
strany povinny zveřejnit, zda zvláštní
nárok na kandidáty podle předchozích
odstavců uplatnily a jaký byl výsledek jednotlivých
kandidátů.
(4) Ustanovení odstavců 1 až 3 pozbývají
účinnosti dnem 31. prosince 1996.".
76. Přílohou zákona č. 1 se stává
příloha tohoto zákona a stávající
příloha zákona se označuje jako příloha
č. 2.
77. V textu zákona se výraz "okresní
komise" nahrazuje výrazem "okresní volební
komise".
78. V textu zákona se výraz "československý
státní občan" nahrazuje výrazem
"státní občan České a
Slovenské Federativní Republiky".
Předsednictvo České národní
rady se zmocňuje, aby ve Sbírce zákonů
vyhlásilo úplné znění zákona
o volbách do České národní
rady, jak vyplývá z pozdějších
změn a doplňků.
Tento zákon nabývá účinnosti
dnem vyhlášení.
Navrhovaná novela nesleduje zásah do vytvořeného
volebního systému na principu poměrného
zastoupení, nýbrž jejím smyslem je zdokonalení
organizačně právního základu
voleb ve směru další demokratizace volebního
procesu.
V prvé řadě se upouští od možnosti,
aby volily osoby ve výkonu trestu a výkon trestu
je návrhem nově definován jako překážka
výkonu volebního práva. Odsouzený
není obecně zbaven volebního práva,
nýbrž skutečnost, že je ve výkonu
trestu, znamená pouze překážku zúčastnit
se tohoto konkrétního volebního aktu. (Bod
3 a bod 5 návrhu).
Vzhledem k tomu, že politické strany, které
získaly jistý voličský kredit navrhuje
se, aby v následujících volbách po
podání kandidátních listin byly osvobozeny
od prokazování desetitisícové členské
základny nebo petice voličů. Tato skutečnost
se týká těch stran, které byly zastoupeny
v České národní radě nejpozději
60 dnů přede dnem voleb. (Bod 30 návrhu).
Aby bylo zamezeno problémům, které vznikaly
z možného nevyužití práva politických
stran vyslat zástupce do okrskové volební
komise, návrh obsahuje ustanovení o odpovědnosti
politických stran zastoupených v obecním
zastupitelstvu vyslat zástupce do volební komise,
popřípadě řešit věc náhradním
doplněním na základě rozhodnutí
obecní rady. (Bod 26 návrhu).
Stejně tak se odstraňuje neřešitelná
situace podle dnešní úpravy v těch případech.
kdy politická strana ignoruje upozornění
krajské volební komise, aby odstranila nedostatky
předložených kandidátních listin.
(Bod 32 a 33 návrhu).
Rovněž tak se řeší i situace, kdy
politická strana, která podala kandidátní
listinu, byla zrušena nebo byla pozastavena její činnost.
(Bod 34 a bod 65 návrhu).
Nárůst politických stran neumožňuje
dále uplatňovat prosté přidělování
vysílacího času státních informačních
prostředků stranám, ale vyžaduje stanovit
určitou sumu vysílacího času, která
se bude dělit mezi politické strany rovným
dílem tak, aby žádná strana nebyla podstatně
znevýhodněna. Volební kampaň se proti
dosavadnímu stavu zkracuje na 23 dny a rovněž
tak se zkracuje počet vysílacích hodin ve
sdělovacích prostředcích určených
na volební kampaň. (Bod 41, 42 návrhu).
Pokud jde o nejnižší počet hlasů,
který politická strana musí získat
(volební klausule), návrh řeší
tuto otázku rozdílně pro politické
strany nebo politická hnutí a rozdílně
pro koalice těchto stran nebo hnutí. Přitom
diferencuje podle počtu členů koalice.
Doplněno bylo i ustanovení upravující
postup v případě, že by žádná
ze stran nedosáhla předpokládaného
minima pro to, aby mohla postoupit do prvého krutinia.
Postupným snižováním percentuální
hranice by bylo dosaženo potřebného výsledku.
(Bod 59 návrhu).
Aby byl zvýrazněn vliv voličů na výběr
určitého kandidáta, zvýhodňuje
se dosavadní úprava tzv. "preferenčních"
přednostních hlasů, a to tak, že postačí,
aby kandidát získal nejméně 3% z celkového
počtu platných hlasů odevzdaných pro
politickou stranu v rámci volebního kraje. (Bod
61 návrhu).
Zkušenosti z posledních voleb ukazují, že
skutečnost, že v některém volebním
kraji nedošlo zcela nebo z části k řádnému
provedení voleb podle zákona, může být
zřejmé i ze stanoviska Nejvyššího
soudu, které vydal v souvislosti s rozhodováním
o volební stížnosti. Proto byl i nově
upraven postup předsednictva po vydání příslušného
rozhodnutí Nejvyššího soudu. (Bod 64 návrhu).
Návrh obsahuje také posílení nároků
členů okrskových volebních komisí,
kteří nesou největší tíhu
práce při provádění volebního
aktu. Navrhuje se, aby tito členové měli
nárok na odměnu za dobu, po kterou nemají
nárok na náhradu mzdy. Výši této
odměny by pak stanovilo ministerstvo financí. (Bod
70 návrhu).
Doporučuje se též umožnit politickým
stranám, aby ve fázi sestavování kandidátních
listin si zajistily urychlené vydání osvědčení
federálním ministerstvem vnitra o tom, zda uvažovaný
kandidát splňuje či nesplňuje podmínky
stanovené lustračním zákonem. (Bod
75 návrhu).
Novela také odstraňuje některé nedůslednosti
v úpravě volebního procesu, které
jsou spíše teoretické, ale z hlediska politicko-právních
jistot je třeba je řešit. (Bod 49, 51 a 60
návrhu).
Poměrně rozsáhlá část
novely je věnována úpravám, které
vyplynuly z nové struktury místních státních
orgánů.
Příloha
Zákona
.../1992 Sb.
Praha 1 | Obvodní úřad v Praze 1 | |
Praha 2 | Obvodní úřad v Praze 2 | |
Praha 3 | Obvodní úřad v Praze 3 | |
Praha 4 | Obvodní úřad v Praze 4 | |
Praha 5, Praha-Lipenec, Praha-Lochkov, Praha-Radotín Praha-Řeporyje, Praha-Slivenec, Praha-Velká Chuchle, Praha-Zbraslav, Praha-Zličín | Obvodní úřad v Praze 5 | |
Praha 6, Praha-Lysolaje, Praha-Nebušice, Praha-Přední Kopanina, Praha-Řepy, Praha-Suchdol | Obvodní úřad v Praze 6 | |
Praha 7, Praha-Trója | Obvodní úřad v Praze 7 | |
Praha 8, Praha-Březiněves, Praha-Ďáblice, Praha-Dolní Chabry | Obvodní úřad v Praze 8 | |
Praha 9, Praha-Běchovice, Praha-Čakovice, Praha-Dolní Počernice, Praha-Horní Počernice, Praha-Kbely, Praha-Klánovice, Praha-Koloděje, Praha-Kyje, Praha-Letňany, Praha-Satalice, Praha-Újezd nad Lesy, Praha-Vinoř | Obvodní úřad v Praze 9 | |
Praha 10, Praha-Benice, Praha-Dolní Měcholupy, Praha-Dubeč, Praha-Horní Měcholupy, Praha-Kolovraty, Praha-Královice, Praha-Křeslice, Praha-Nedvězí, Praha-Petrovice, Praha-Štěrboholy, Praha-Uhříněves | Obvodní úřad v Praze 10 | |
Praha-Jižní Město, Praha-Kunratice, Praha-Šeberov, Praha-Újed | Místní úřad v Praze-Jižním Městě | |
Praha-Modřany, Praha-Libuš | Místní úřad v Praze-Modřanech | |
Praha-Jihozápadní Město | Místní úřad v Praze-Jihozápadním Městě |