ČESKÁ NÁRODNÍ RADA 1992

VI. volební období

572

Návrh

poslanců České národní rady na vydání

zákona kterým se mění a doplňuje zákon č. 54/1990 Sb., o volbách do České národní rady ve zněn zákonů České národní rady č. 221/1990 Sb. a č. 435/1991 Sb.

Zdeněk Malík v. r.Milan Tatár v. r.
Josef Effenberger v. r.Josef Ježek v. r.
Josef Janeček v. r.Václav Stieber v. r.
Marek Benda v. r.

V Praze dne 6. února 1992

ZÁKON

České národní rady

ze dne ...... 1992,

kterým se mění a doplňuje zákon č. 54/1990 Sb., o volbách do České národní rady ve znění zákonů České národní rady č. 221/1990 Sb. a č. 435/1991 Sb.

Česká národní rada se usnesla na tomto zákoně:

Čl. I

Zákon č. 54/1990 Sb., o volbách do České národní rady ve znění zákonů České národní rady č. 221/1990 Sb. a č. 435/1991 Sb. se mění a doplňuje takto:

1. § 2 odst. 1 zní:

"(1) Právo volit mají občané České a Slovenské Federativní Republiky, kteří mají trvalý pobyt [Zákon č. 135/1982 Sb., o hlášení a evidenci pobytu občanů.] v České republice a v den voleb dosáhli 18 let.".

2. Odkaz č. 1 k § 2 odst. 2 se označuje jako odkaz 2 a zní:

"§ 10 a § 855 občanského zákoníku č. 40/1964 Sb., ve znění pozdějších předpisů.".

3. § 2 odst. 3 zní:

"(3) Překážkou ve výkonu volebního práva je zákonem stanovené omezení osobní svobody z důvodu

a) ochrany zdraví lidu [§ 5 odst. 2 písm. b), § 9 odst. 2 písm. a) a § 24 zákona č. 20/1966 Sb., o péči o zdraví lidu.],

b) výkonu trestu odnětí svobody.".

4. § 7 odst. 2 zní:

"(2) Volební okrsky a volební místnost pro každý okrsek stanoví obecní rada nebo orgán, který plní funkci obecní rady [§ 3 odst. 1 a 2 a § 44 odst. 1 a 2 zákona ČNR č. 367/1990 Sb., o obcích (obecní zřízení), § 22 zákona ČNR č. 418/1990 Sb., o hlavním městě Praze.], (dále jen "obecní rada") nejpozději do 30 dnů přede dnem voleb.".

Dosavadní odkaz č. 3 se označuje jako odkaz č. 4.

5. § 7 odst. 5 zní:

"(5) V celách policejního zajištění [Zákon ČNR č. 283/1991 Sb., o Policii České republiky.] nebo v místech, kde se vykonává vazba, popř. kázeňský trest vězení, zabezpečí možnost výkonu volebního práva na základě voličského průkazu ve spolupráci s náčelníkem příslušného zařízení okrsková volební komise, v jejímž obvodu je toto zařízení. Velikost volebního okrsku podle odstavce 3 nemusí být v tomto případě zachována. Tyto osoby volí na základě voličského průkazu, který si vyžádali.,nemají-li v tomto okrsku trvalý pobyt. V případě předvedení, příslušný útvar policejního sboru postupuje tak, aby se předvedené osobě umožnil výkon volebního práva.".

6. Dosavadní odkaz č. 7 v § 8 odst. 1 se vypouští.

7. V § 8 odst. 1 věta třetí zní: "Velitel útvaru ve spolupráci s obecním (městským) úřadem nebo úřadem, který plní funkci obecního úřadu (dále jen "obecní úřad") [§ 58 zákona ČNR č. 367/1990 Sb. § 27 zákona ČNR č. 418/1990 Sb.] obce přidělení to neprodleně potvrdí obecnímu úřadu příslušnému podle místa trvalého pobytu těchto příslušníků.

8. V § 9 odst. 1 a 2 se slova "místní národní výbor" nahrazují slovy "obecní úřad".

9. V § 10 odst. 1 se slova "místní národní výbor" nahrazují slovy "obecní úřad".

10. § 10 odstavec 2 zní:

"(2) V obcích, v nichž je více než 5 000 osob zapsaných do seznamu voličů, zařídí obecní úřad, aby byl v každém domě vyložen seznam voličů, kteří v domě bydlí."

11. V § 11 odst. 1 se slova "místní národní výbor" nahrazují slovy "obecní úřad" a za slovem "opravu" se vkládají slova "nebo doplnění".

12. V § 11 odst. 2 první a druhá věta se nahrazují touto větou: "Jestliže obecní úřad návrhu nevyhoví, může občan podat návrh [§ 200f a 200g občanského soudního řádu.] u příslušného okresního (obvodního) soudu na vydání rozhodnutí o provedení opravy nebo doplnění seznamu.".

V dosavadní třetí větě se slova "místní národní výbor" nahrazují slovy "obecní úřad" a za slovem "opravu" se vkládají slova "nebo doplnění".

13. § 12 odst. 1 se slova "místní národní výbor" nahrazují slovy "obecní úřad".

14. § 13 odst. 1 zní:

"(1) Volby do České národní rady řídí Česká volební komise.".

15. V § 13 se za odstavec 1 vkládají nové odstavce 2 a 3, které znějí:

"(2) Ve volebních krajích řídí volby krajské volební komise.

(3) V okresech řídí volby okresní volební komise. Okresní volební komise se zřizují též v hlavním městě Praze; vymezení jejich území stanoví příloha 1 tohoto zákona.".

Dosavadní odstavce 2 až 9 se označují jako odstavce 4 až 11.

16. Poznámka č. 8 se označuje rovněž jako poznámka 9 a poznámky 9 a 10 k § 13 nově označenému odstavci 6 znějí:

"Zákon č. 424/1991 Sb., o sdružování v politických stranách a politických hnutích, ve znění zákona č. 468/1991,

§ 18 odst. 10 tohoto zákona.".

17. V § 13 nově označeném odstavci 7 poslední věta zní: "Slib skládá člen volební komise tak, že se podepíše pod písemné znění slibu.".

18. V § 13 nově označený odstavec 9 zní:

"(9) Volební komise si na svém prvním zasedání určí losem ze svých členů předsedu a místopředsedu. Předseda a místopředseda volební komise nemohou být zástupci stejné politické strany. Losování řídí nejstarší člen volební komise.".

19. V § 13 nově označený odstavec 10 zní:

"(10) Zapisovatele České volební komise jmenuje a odvolává vláda České republiky. Zapisovatele krajské volební komise jmenuje a odvolává ministr vnitra České republiky (dále jen "ministr vnitra"). Zapisovatele okresní volební komise jmenuje a odvolává přednosta okresního úřadu. Zapisovatele okresních volebních komisí v hlavním městě Praze jmenuje a odvolává primátor hlavního města Prahy. Zapisovatele okrskové volební komise jmenuje a odvolává starosta obce, města, městského obvodu nebo městské části (dále jen "starosta"). Zapisovatele je třeba určit v dostatečném předstihu tak, aby mohl plnit úkoly podle § 18; při jednání volebních komisí má zapisovatel právo poradního hlasu. Zapisovatel skládá slib ve znění uvedeném v odstavci 7.".

20. V § 13 nově označeném odstavci 11 se vypouští slovo "jejich" a slova "v odstavci 5" se nahrazují slovy "v odstavci 7".

21. V § 15 odst. 2 se slova "předseda příslušného krajského národního výboru" nahrazují slovy "ministra vnitra".

22. V § 15 odst. 3 písm. b) se slovo "okrskových" nahrazuje slovem "okresních".

23. V § 15 odst. 3 písm. e) se slova "krajskému národnímu výboru" nahrazují slovy "ministerstvu vnitra".

24. V § 16 odst. 1 poslední věta zní: "První zasedání okresní volební komise svolává přednosta okresního úřadu, v hlavním městě Praze primátor hlavního města Prahy.".

25. V § 16 odst. 2 se vkládají nová ustanovení pod písmeny a) a b) tohoto znění:

"a) dozírá na dodržování právních předpisů o volbách,

b) rozhoduje o stížnostech na postup okrskových volebních komisí a o odvoláních proti jejich rozhodnutím.".

Dosavadní ustanovení pod písmeny a) až c) se označují jako ustanovení pod písmeny c) až e).

V nově označeném ustanovení písm. e) se slova "v rámci okresu" nahrazují slovy "v rámci své působnosti".

26. V § 17 odst. 1 zní:

"(1) Každá politická strana, jejíž kandidátní listina byla zaregistrována ve volebním kraji, jehož součástí je volební okrsek má právo delegovat nejpozději 30 dnů přede dnem voleb jednoho člena a jednoho náhradníka do okrskové volební komise. Není-li takto dosaženo nejnižšího stanoveného počtu členů okrskové volební komise, jmenuje členy a náhradníka na neobsazená místa obecní rada.".

27. § 17 odst. 2 zní:

"(2) Obecní rada s přihlédnutím k místním podmínkám stanoví nejnižší počet členů okrskové volební komise.".

28. V § 7 odst. 3 se slova "předseda příslušného místního národního výboru" nahrazují slovy "starosta příslušné obce".

29. V § 17 odst. 5 písm. c) se slova "místnímu národnímu výboru" nahrazují slovy "obecnímu úřadu".

30. § 18 včetně nadpisu zní:

"§ 18

Kandidátní listiny

(1) Kandidátní listiny pro volby do České národní rady mohou podávat politické strany. Kandidátní listiny se podávají nejpozději do šedesáti dnů přede dnem voleb ve dvojím stejnopise zapisovateli krajské volební komise. Ke kandidátní listině politická strana připojí:

a) prohlášení, že má nejméně 10 000 individuálních členů nebo

b) případě, že nesplňuje podmínku uvedenou v písm. a) petici požadující, aby tato politická strana kandidovala podepsanou tolika dalšími oprávněnými voliči, kolik se jich politické straně nedostává na počtu individuálních členů. K podpisu pod petici volič po předložení občanského průkazu uvede své jméno, příjmení, rodné číslo a bydliště. Podpis pod peticí nelze vzít zpět.

Krajská volební komise může kontrolovat pravdivost údajů o počtu členů nebo údajů uvedených v petici.

(2) Podává-li politická strana kandidátní listinu ve více volebních krajích, předloží petici pouze jedné krajské volební komisi a podání ostatním krajských volebním komisím na to odkáže.

(3) Splnění podmínky uvedené v odstavci 1 písm. a) nebo b) se nevztahuje na politické strany, které byly zastoupeny v České národní radě 60 dnů přede dnem voleb, nebo které v posledních volbách do České národní rady získaly nejméně 10 000 platných hlasů.

(4) Kandidátní listina obsahuje:

a) název politické strany,

b) jméno, příjmení, věk, zaměstnání a bydliště kandidátů a jejich pořadí na kandidátní listině vyjádřené pomocí arabské číslice.

(5) Na kandidátní listině může politická strana u jednotlivých kandidátů kromě údajů uvedených v odstavci 4 písm. b) též vyznačit jejich příslušnost k určité politické straně nebo že kandidát není členem žádné politické strany nebo že jde o nezávislého kandidáta.

(6) V příloze ke kandidátní listině politická strana určí svého zmocněnce a jeho dva náhradníky a uvede jejich jména, příjmení a přesné adresy. Zmocněncem ani jeho náhradníkem nemůže být kandidát. Úkony svého zmocněnce ve volebních věcech je politická strana vázána. Nastoupení náhradníka místo zmocněnce oznámí politická strana krajské volební komisi.

(7) Zapisovatel zjistí, zda předložené kandidátní listiny a přílohy k nim splňují stanovené náležitosti. V případě, že tomu tak není, upozorní na to zmocněnce politické strany. Podání kandidátní listiny zapisovatelů potvrdí zmocněnci politické strany.

(8) Nejvyšší počty kandidátů, které může politická strana v rámci volebního kraje uvést na kandidátní listině, se stanoví v příloze č. 2 tohoto zákona.

(9) Ke kandidátní listině musí být přiloženo vlastnoručně podepsané prohlášení kandidáta, že souhlasí se svou kandidaturou, nedal souhlas s tím, aby byl uveden na jiné kandidátní listině a že mu nejsou známy překážky jeho volitelnosti.

(10) Politické strany se mohou dohodnout na podání společné kandidátní listiny. Na koalici takto vzniklou se použijí přiměřeně ustanovení tohoto zákona týkající se politické strany, pokud tento zákon nestanoví jinak (§ 42). Splnění podmínek uvedených v odstavci 1 písm. a), b) a v odstavci 2 se v případě podání společné kandidátní listiny více politických stran zjišťuje za všechny tyto politické strany tak, jakoby kandidátní listinu podala jedna politická strana.".

31. V § 19 odst. 2 písm. a) se slova "§ 18 odst. 7" nahrazuje slovy "§ 18 odst. 9" a v § 19 odst. 2 písm. c) se slova "§ 18 odst. 6" nahrazují slovy "§ 18 odst. 8".

32. V § 19 se za odstavec 2 vkládá nový odstavec 3, který zní:

"(3) Krajská volební komise kandidátní listinu odmítne, jestliže tato listina nesplňuje podmínky podle § 18, politická strana nedostatky neodstranila ani do 24 hodin po upozornění krajskou volební komisí a nedostatky nelze odstranit způsobem uvedeným v odstavci 2. Proti takovému rozhodnutí může politická strana podat do 24 hodin po jeho doručení odvolání k České volební komisi.".

Dosavadní odstavec 3 se označuje jako odstavec 4; dosavadní odstavec 4 se vypouští.

33. V § 20 se za odstavec 3 vkládá nový odstavec 4, který zní:

"(4) Česká volební komise kandidátní listiny odmítne, jestliže tato listina nesplňuje podmínky podle § 18, politická strana nedostatky neodstranila ani do 24 hodin po upozornění komisí a nedostatky nelze odstranit způsobem uvedeným v odstavci 2.".

Dosavadní odstavce 4 až 6 se označují jako odstavce 5 až 7.

34. Za § 20 se vkládá nový § 20a, který včetně nadpisu zní:

"§ 20a

Registrace kandidátních listin

(1) Po obdržení zápisu o výsledku projednání kandidátních listin z volebního kraje Českou volební komisí, krajská volební komise zaregistruje nejpozději do 45 dnů přede dnem voleb kandidátní listiny jako platné a oznámí to písemně politickým stranám. Registrace je podmínkou pro rozmnožení kandidátních listin.

(2) Jestliže krajská volební komise nebo Česká volební komise po registraci podle odstavce 1 zjistí, že politická strana, která podala kandidátní listinu byla zrušena [§ 13 zákona č. 424/1991 Sb.] a nebo byla pozastavena její činnost, [§ 14 zákona č. 424/1991 Sb.] registrací zruší a písemně to oznámí zmocněnci politické strany (§ 18 odst. 6).

(3) Ke kandidátní listině, jejíž registrace byla podle odstavce 2 zrušena, se dále nepřihlíží.".

35. Za § 21 se vkládá nový § 21a, který zní:

"§ 21a

Jestliže dojde k rozpuštění politické strany v době po zaregistrování kandidátní listiny krajskou volební komisí, při rozdělování mandátu, se k takovéto politické straně nepřihlíží.".

36. § 22 včetně nadpisu zní:

"§ 22

Hlasovací lístky

(1) Předseda krajské volební komise zajistí prostřednictvím ministerstva vnitra České republiky (dále jen "ministerstvo") rozmnožení hlasovacích lístků, na nichž musí být uvedeno vylosované číslo kandidátní listiny (§ 20 odst. 5), název politické strany a údaje o všech kandidátech a jejich pořadí. Údaje na hlasovacích lístcích musí být shodné s údaji na kandidátních listinách.

(2) Hlasovací lístky musí být vytištěny písmem téhož druhu a stejné velikosti, na papíru též barvy a jakosti a týchž rozměrů. Hlasovací lístky jsou opatřeny otiskem razítka krajské volební komise.

(3) Takto rozmnožené hlasovací lístky zašle předseda krajské volební komise starostům obcí, kteří zajistí, aby hlasovací lístky byly doručeny všem voličům nejpozději 3 dny přede dnem voleb, jakož i v den voleb všem okrskovým komisím.".

37. V § 23 odst. 3 a 4 se slova "rada místního národního výboru" nahrazuje slovy "obecní rada".

38. V § 24 odst. 1 se slova "místní národní výbor" nahrazují slovy "obecní úřad".

39. V § 24 se vypouští odstavec 2: zároveň se zrušuje číslování odstavců.

40. V § 26 se slova "rada místního národního výboru" nahrazuje slovy "starosta".

41. V § 27 odst. 1 se slova "40 dnů" nahrazují slovy "23 dnů".

42. § 27 odst. 2 zní:

"(2) V době volební kampaně má každá samostatně kandidující politická strana zajištěn rovný přístup ke státním veřejným informačním prostředkům a jiným službám státu a územní samosprávy. V rámci vysílacích okruhů Českého rozhlasu a České televize je pro volební kampaň vyhrazeno celkem 21 hodin vysílacího času, které se rozdělí rovným dílem mezi kandidující politické strany tak, aby určením doby vysílání nebyla žádná z politických stran podstatně znevýhodněna: termíny vysílacích časů se rozdělí losem. Odpovědnost za obsah těchto pořadů mají politické strany. Volební agitace v rozhlasovém a televizním vysílání držitelům licencí není dovolena.".

43. V § 27 se za odstavec 2 vkládají nové odstavce 3 a 4, které znějí:

"(3) V době volební kampaně je zakázáno vysílat volební projevy a volební programy kromě vysílacích časů vyhrazených kandidujícím politickým stranám podle odstavce 2 a zveřejňovat jakékoliv vnější projevy, kterými se propagují kandidující politické strany. Je rovněž zakázáno vysílat volební agitace v čase, které jsou v rozhlasovém a televizním vysílání vyhrazeny reklamě nebo využívat rozhlasové a televizní reklamy k volební agitaci.

(4) Není dovoleno používat místního rozhlasu k volební agitaci politických stran s výjimkou pouhého oznamování konání volebních shromáždění.".

44. Dosavadní odstavec 3 se označuje jako odstavec 5 a slova "místní národní výbor" se v něm nahrazují slovy "obecní rada".

45. Za nově označený odstavec 5 se vkládá nový odstavec 6 tohoto znění:

"(6) Spory a stížnosti týkající se průběhu volební kampaně ve státních sdělovacích prostředcích České republiky řeší Česká volební komise; její rozhodnutí jsou závazná."

Dosavadní odstavce 4 až 6 se označují jako odstavce 7 až 9.

46. V § 27 nově označeném odstavci 7 první věta zní:

"V době 48 hodin před zahájením voleb a v den voleb je zakázána volební agitace pro politické strany a je zakázáno zveřejňování údajů, které by mohly poškodit politickou stranu nebo kandidáta, a to slovem, písmem, zvukem i obrazem ve veřejných sdělovacích prostředcích, v budovách, kde sídlí okrskové volební komise a jejich bezprostředním okolí."

47. § 29 odst. 2 zní:

"(2) Volič po příchodu do volební místnosti prokáže svou totožnost a po záznamu v obou stejnopisech seznamu voličů obdrží od okrskové volební komise prázdnou obálku opatřenou otiskem úředního razítka. Tyto obálky musí být neprůhledné, stejné velikosti, jakosti a barvy. Na žádost voliče mu okrsková volební komise dodá za chybějící škrtané nebo jinak označené hlasovací lístky jiné. Nepředloží-li volič občanský (vojenský, osobní) průkaz a žádný z členů okrskové volební komise ho nezná, komise jej požádá, aby svou totožnost prokázal svědectvím dvou komisi známých osob; pokud tak volič neučiní do ukončení hlasování, nebude mu hlasování umožněno.".

48. V § 29 odst. 4 se vypouští poslední věta.

49. V § 34 odst. 1 první věta zní: "Po ukončení hlasování dá předseda okrskové volební komise zapečetit zbylé nepoužité hlasovací lístky a obálky a poté dá otevřít volební schránku.".

50. V § 35 odst. 1 v první větě se slova "kandidátní listiny" vypouštějí.

51. V § 35 odst. 2 ve větě druhé se slova "kandidátních listin různých politických stran" nahrazují slovy "hlasovacích lístků ve prospěch různých politických stran" a na konci odstavce se tečka nahrazuje středníkem a připojují se tato slova: "pokud však byl odevzdán na více hlasovacích lístcích stejný počet přednostních hlasů, ne však pro stejné kandidáty, k přednostním hlasům se nepřihlíží.".

52. V § 36 odst. 1 poslední věta zní: "Jestliže některý z členů okrskové volební komise zápis nepodepsal, uvedou se důvody.".

53. V § 37 se za odstavec 1 vkládá nový odstavec 2, který zní:

"(2) Nesplní-li předseda okrskové volební komise na výzvu okresní volební komise povinnosti podle odstavce 1 do 24 hodin po ukončení hlasování, může okresní volební komise zpracovat výsledky hlasování v ostatních okrscích a předat je krajské volební komisi.".

Dosavadní odstavec 2 se označuje jako odstavec 3.

54. V § 37 nově označeném odstavci 3 se slova "místnímu národnímu výboru" nahrazují slovy "obecnímu úřadu".

55. V § 38 se tečka nahrazuje na konci čárkou a doplňují se tato slova: "jakož i osoby, kterým k tomu dala povolení Česká volební komise.".

56. V § 39 odst. 2 se tečka nahrazuje na konci čárkou a doplňují se tato slova: "jakož i osoby, kterým k tomu dala povolení Česká volební komise.".

57. V § 40 odst. 1 poslední věta zní: "Jestliže některý z členů krajské volební komise zápis nepodepsal, uvedou se důvody.".

58. V § 40 odst. 3 se slova "příslušnému národnímu výboru" nahrazují slovy "ministerstvu vnitra".

59. § 42 včetně nadpisu zní:

"§ 42

Postup politických stran do prvního skrutinia

(1) Česká volební komise zjistí, kolik platných hlasů celkem bylo odevzdáno pro každou politickou stranu, politické hnutí a koalici.

(2) Česká volební komise dále zjistí:

a) které politické strany popřípadě politická hnutí, získaly méně než pět procent,

b) které koalice ze dvou či tří politických stran, popřípadě politických hnutí, získaly méně než sedm procent,

c) které koalice z nejméně čtyř politických stran, popřípadě politických hnutí, získaly méně než deset procent z celkového počtu platných odevzdaných hlasů.

Při dalším zjišťování volebních výsledků a přidělování mandátů se již k těmto politickým stranám, politickým hnutím a koalicím a hlasům pro ně odevzdaným nepřihlíží.

(3) Zjistí-li Česká volební komise, že požadavek podle odstavce 2 nesplnila žádná politická strana, popřípadě politické hnutí a žádná koalice, sníží postupně:

a) u politických stran, popřípadě politických hnutí, hranici pěti procent na hranici čtyř procent a na hranici tří procent,

b) u koalice podle odstavce 2 písm. b) hranici sedmi procent na hranici šesti procent a na hranici pěti procent,

c) u koalice podle odstavce 2 písm. c) hranici deseti procent na hranici devíti procent a na hranici osmi procent

tak, aby do prvního skrutinia mohly postoupit alespoň dvě koalice nebo jedna koalice a jedna politická strana, popřípadě politické hnutí, nebo dvě politické strany, popřípadě politická hnutí.

(4) V prvním skrutiniu se rozdělují mandáty v rámci volebních krajů.".

60. V § 43 se za odstavec 2 vkládá nový odstavec 3, který zní:

"(3) Bylo-li takto rozděleno o jeden mandát více, než se mělo přidělit, odečte se přebývající mandát té politické straně, která ve volebním kraji vykázala nejmenší zbytek dělení. Při stejném zbytku dělení se mandát odečte politické straně, která získala ve volebním kraji menší počet hlasů: je-li i tak počet platných hlasů stejný, rozhodne los.".

Dosavadní odstavce 3 a 4 se označují jako odstavce 4 a 5.

61. V § 43 nově označeném odstavci 4 se slova "který získal nadpoloviční většinu hlasů voličů politické strany, kteří využili práva přednostního hlasu" nahrazují slovy "který získal počet přednostních hlasů, jež činí nejméně 3% z celkového počtu platných hlasů odevzdaných pro politickou stranu v rámci volebního kraje.".

62. V § 44 odst. 2 se slova "nejpozději před zahájením druhého" nahrazují slovy "nejpozději do 12 hodin po ukončení prvního".

63. V § 45 odst. 1 se na konci připojuje věta, která zní: "Jestliže některý z členů České volební komise zápis nepodepsal, uvedou se důvody.".

64. V § 48 se dosavadní text označuje jako odstavec 1 a připojují se nové odstavce 2 a 3, které znějí:

"(2) Byla-li Nejvyššímu soudu České republiky podána stížnost podle § 47 odst. 1, předsednictvo České národní rady učiní potřebná opatření bez zbytečného odkladu po doručení stanoviska obsaženého v usnesení Nejvyššího soudu České republiky.

(3) Opatření podle odstavce 1 předsednictvo České národní rady neučiní, jestliže zjištěné závady nemohly ovlivnit rozdělení mandátů mezi politické strany.".

65. V § 49 se za odstavec 2 vkládají nové odstavce 3 a 4, které znějí:

"(3) Byla-li politická strana zrušena [§ 13 zákona č. 424/1991 Sb.], náhradník nenastupuje a mandát zůstává uprázdněn do konce volebního období.

(4) Byla-li činnost politické strany pozastavena [§ 14 zákona č. 424/1991 Sb.] po dobu pozastavení náhradník nenastupuje.".

Dosavadní odstavec 3 se označuje jako odstavec 5.

66. V § 49 nově označeném odstavci 5 se slova "poté, kdy se uprázdnila funkce" nahrazují slovy "po dni, ve kterém zanikl mandát".

67. V § 50 odst. 1 se slova "místní národní výbory" nahrazují slovy "obecní úřady".

68. V § 50 odst. 2 se slova "okresní národní výbor" nahrazují slovy "okresní úřad" a slova "krajský národní výbor" slovy "okresní úřad v sídle krajské volební komise": na konci se připojuje věta, která zní: "Pomocné prostředky pro krajskou volební komisi v hlavním městě Praze zajistí magistrát hlavního města Prahy: pro okresní volební komise v hlavním městě Praze; úřady uvedené v příloze č. 2.".

69. V § 51 odst. 2 se vypouštějí slova "legitimační lístky".

70. § 52 včetně nadpisu zní:

"§ 52

Nároky členů volebních komisí

(1) Člen komise nesmí být pro výkon své funkce omezen na právech a nárocích vyplývajících z jeho pracovního nebo obdobného poměru, zejména má nárok na pracovní volno s náhradou mzdy [Vyhláška federálního ministerstva práce a sociálních věcí č. 18/1991 Sb., o jiných úkonech v obecném zájmu.].

(2) Zaměstnavatel, který vyplatil náhradu mzdy podle odstavce 1, má nárok, aby mu byla vyplacená částka uhrazena. Způsob úhrady stanoví právním předpisem ministerstvo financí České republiky po dohodě s ministerstvem vnitra.

(3) Člen okrskové volební komise má nárok na odměnu za výkon funkce v době, kdy nemá nárok na náhradu mzdy podle odstavce 1. Výši odměny a způsob její úhrady a výplaty stanoví právním předpisem ministerstvo financí České republiky v dohodě s ministerstvem vnitra.".

71. § 54 odst. 2 zní:

"(2) Výdaje podle odstavce 1 nejsou výdaje politických stran spojené s volební kampaní.".

72. V § 54 odst. 3 se částka "10 Kčs" nahrazuje částkou "15 Kčs".

73. V § 55 odst. 1 písm. a) se slova "národních výborů" nahrazují slovy "obcí a okresních úřadů".

74. V § 55 odst. 1 písm. b) se vypouštějí slova "legitimačního lístku".

75. Vkládá se nový § 55a, který včetně nadpisu zní:

"§ 55a

Možnost uplatnění zvláštního nároku na kandidáty

(1) Politická strana může podmínit uvedení občana na své kandidátní listině předložením osvědčení vydaným federálním ministerstvem vnitra, popřípadě nálezem nezávislé komise při federálním ministerstvu vnitra [§ 11 zákona č. 451/1991 Sb., kterým se stanoví některé další předpoklady pro výkon některých funkcí ve státních orgánech a organizacích České a Slovenské Federativní Republiky, České republiky a Slovenské republiky.] o tom, že občan připadající v úvahu jako kandidát v období od 25. února 1948 do 17. listopadu 1989 nebyl

a) příslušníkem Sboru národní bezpečnosti zařazeným ve složce Státní bezpečnosti,

b) evidován v materiálech Státní bezpečnosti jako rezident. agent, držitel propůjčeného bytu, držitel konspiračního bytu, informátor nebo ideový spolupracovník Státní bezpečnosti,

c) vědomým spolupracovníkem Státní bezpečnosti.

(2) Jestliže politická strana připojí k žádosti občana o vydání osvědčení [§ 8 zákona č. 451/1991 Sb.] úředně ověřené potvrzení, že účelem tohoto osvědčení je uvedení občana na kandidátní listinu této politické strany, federální ministerstvo vnitra zašle osvědčení občanu nejpozději do 30 dnů ode dne doručení žádosti a současně o zaslání tohoto osvědčení vyrozumí politickou stranu.

(3) Nejpozději 3 dny před ukončením volební kampaně (§ 27 odst. 1) jsou politické strany povinny zveřejnit, zda zvláštní nárok na kandidáty podle předchozích odstavců uplatnily a jaký byl výsledek jednotlivých kandidátů.

(4) Ustanovení odstavců 1 až 3 pozbývají účinnosti dnem 31. prosince 1996.".

76. Přílohou zákona č. 1 se stává příloha tohoto zákona a stávající příloha zákona se označuje jako příloha č. 2.

77. V textu zákona se výraz "okresní komise" nahrazuje výrazem "okresní volební komise".

78. V textu zákona se výraz "československý státní občan" nahrazuje výrazem "státní občan České a Slovenské Federativní Republiky".

Čl. II

Předsednictvo České národní rady se zmocňuje, aby ve Sbírce zákonů vyhlásilo úplné znění zákona o volbách do České národní rady, jak vyplývá z pozdějších změn a doplňků.

Čl. III

Tento zákon nabývá účinnosti dnem vyhlášení.

Důvodová zpráva

Navrhovaná novela nesleduje zásah do vytvořeného volebního systému na principu poměrného zastoupení, nýbrž jejím smyslem je zdokonalení organizačně právního základu voleb ve směru další demokratizace volebního procesu.

V prvé řadě se upouští od možnosti, aby volily osoby ve výkonu trestu a výkon trestu je návrhem nově definován jako překážka výkonu volebního práva. Odsouzený není obecně zbaven volebního práva, nýbrž skutečnost, že je ve výkonu trestu, znamená pouze překážku zúčastnit se tohoto konkrétního volebního aktu. (Bod 3 a bod 5 návrhu).

Vzhledem k tomu, že politické strany, které získaly jistý voličský kredit navrhuje se, aby v následujících volbách po podání kandidátních listin byly osvobozeny od prokazování desetitisícové členské základny nebo petice voličů. Tato skutečnost se týká těch stran, které byly zastoupeny v České národní radě nejpozději 60 dnů přede dnem voleb. (Bod 30 návrhu).

Aby bylo zamezeno problémům, které vznikaly z možného nevyužití práva politických stran vyslat zástupce do okrskové volební komise, návrh obsahuje ustanovení o odpovědnosti politických stran zastoupených v obecním zastupitelstvu vyslat zástupce do volební komise, popřípadě řešit věc náhradním doplněním na základě rozhodnutí obecní rady. (Bod 26 návrhu).

Stejně tak se odstraňuje neřešitelná situace podle dnešní úpravy v těch případech. kdy politická strana ignoruje upozornění krajské volební komise, aby odstranila nedostatky předložených kandidátních listin. (Bod 32 a 33 návrhu).

Rovněž tak se řeší i situace, kdy politická strana, která podala kandidátní listinu, byla zrušena nebo byla pozastavena její činnost. (Bod 34 a bod 65 návrhu).

Nárůst politických stran neumožňuje dále uplatňovat prosté přidělování vysílacího času státních informačních prostředků stranám, ale vyžaduje stanovit určitou sumu vysílacího času, která se bude dělit mezi politické strany rovným dílem tak, aby žádná strana nebyla podstatně znevýhodněna. Volební kampaň se proti dosavadnímu stavu zkracuje na 23 dny a rovněž tak se zkracuje počet vysílacích hodin ve sdělovacích prostředcích určených na volební kampaň. (Bod 41, 42 návrhu).

Pokud jde o nejnižší počet hlasů, který politická strana musí získat (volební klausule), návrh řeší tuto otázku rozdílně pro politické strany nebo politická hnutí a rozdílně pro koalice těchto stran nebo hnutí. Přitom diferencuje podle počtu členů koalice.

Doplněno bylo i ustanovení upravující postup v případě, že by žádná ze stran nedosáhla předpokládaného minima pro to, aby mohla postoupit do prvého krutinia. Postupným snižováním percentuální hranice by bylo dosaženo potřebného výsledku. (Bod 59 návrhu).

Aby byl zvýrazněn vliv voličů na výběr určitého kandidáta, zvýhodňuje se dosavadní úprava tzv. "preferenčních" přednostních hlasů, a to tak, že postačí, aby kandidát získal nejméně 3% z celkového počtu platných hlasů odevzdaných pro politickou stranu v rámci volebního kraje. (Bod 61 návrhu).

Zkušenosti z posledních voleb ukazují, že skutečnost, že v některém volebním kraji nedošlo zcela nebo z části k řádnému provedení voleb podle zákona, může být zřejmé i ze stanoviska Nejvyššího soudu, které vydal v souvislosti s rozhodováním o volební stížnosti. Proto byl i nově upraven postup předsednictva po vydání příslušného rozhodnutí Nejvyššího soudu. (Bod 64 návrhu).

Návrh obsahuje také posílení nároků členů okrskových volebních komisí, kteří nesou největší tíhu práce při provádění volebního aktu. Navrhuje se, aby tito členové měli nárok na odměnu za dobu, po kterou nemají nárok na náhradu mzdy. Výši této odměny by pak stanovilo ministerstvo financí. (Bod 70 návrhu).

Doporučuje se též umožnit politickým stranám, aby ve fázi sestavování kandidátních listin si zajistily urychlené vydání osvědčení federálním ministerstvem vnitra o tom, zda uvažovaný kandidát splňuje či nesplňuje podmínky stanovené lustračním zákonem. (Bod 75 návrhu).

Novela také odstraňuje některé nedůslednosti v úpravě volebního procesu, které jsou spíše teoretické, ale z hlediska politicko-právních jistot je třeba je řešit. (Bod 49, 51 a 60 návrhu).

Poměrně rozsáhlá část novely je věnována úpravám, které vyplynuly z nové struktury místních státních orgánů.

Příloha

Zákona

.../1992 Sb.

Vymezení volebních okresů v hl. městě Praze
Volební okres č.
Zahrnuje území městských částí
Pomocné prostředky pro okresní volební komisi zajistí
I.
Praha 1 Obvodní úřad v Praze 1
II.
Praha 2 Obvodní úřad v Praze 2
III.
Praha 3 Obvodní úřad v Praze 3
IV.
Praha 4 Obvodní úřad v Praze 4
V.
Praha 5, Praha-Lipenec, Praha-Lochkov, Praha-Radotín Praha-Řeporyje, Praha-Slivenec, Praha-Velká Chuchle, Praha-Zbraslav, Praha-Zličín Obvodní úřad v Praze 5
VI.
Praha 6, Praha-Lysolaje, Praha-Nebušice, Praha-Přední Kopanina, Praha-Řepy, Praha-Suchdol Obvodní úřad v Praze 6
VII.
Praha 7, Praha-Trója Obvodní úřad v Praze 7
VIII.
Praha 8, Praha-Březiněves, Praha-Ďáblice, Praha-Dolní Chabry Obvodní úřad v Praze 8
IX.
Praha 9, Praha-Běchovice, Praha-Čakovice, Praha-Dolní Počernice, Praha-Horní Počernice, Praha-Kbely, Praha-Klánovice, Praha-Koloděje, Praha-Kyje, Praha-Letňany, Praha-Satalice, Praha-Újezd nad Lesy, Praha-Vinoř Obvodní úřad v Praze 9
X.
Praha 10, Praha-Benice, Praha-Dolní Měcholupy, Praha-Dubeč, Praha-Horní Měcholupy, Praha-Kolovraty, Praha-Královice, Praha-Křeslice, Praha-Nedvězí, Praha-Petrovice, Praha-Štěrboholy, Praha-Uhříněves Obvodní úřad v Praze 10
XI.
Praha-Jižní Město, Praha-Kunratice, Praha-Šeberov, Praha-Újed Místní úřad v Praze-Jižním Městě
XII.
Praha-Modřany, Praha-Libuš Místní úřad v Praze-Modřanech
XIII.
Praha-Jihozápadní Město Místní úřad v Praze-Jihozápadním Městě




Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP