Ministr zemědělství České republiky
Bohumil Kubát zaslal odpověď na interpelaci
poslance ČNR Jaroslava Žižky dopisem ze dne 16.
3. 1992.
Podle § 89 zákona ČNR č. 35/1989 Sb.,
o jednacím řádu České národní
rady, předkládám České národní
radě odpověď ministra zemědělství
České republiky Bohumila Kubáta na interpelaci
poslance Jaroslava Žižky, která je přílohou
tohoto sněmovního tisku.
Příloha: 2 listy
Vážený pane poslanče,
věřím, že otázky, které
v interpelaci kladete, pramení z Vašeho upřímného
zájmu o les a proto přejdu bez komentáře
poněkud pejorativní nádech některých
výroků.
Shodně s ministerstvem životního prostředí
ČR považujeme privatizaci hospodářských
jednotek, které doposud jako státní lesní
podniky prováděly obhospodařovací
činnosti v lesích náležejících
státu (a v lesích, které stát užívá)
za nezbytnou a to v zájmu hospodárnosti i kvality
vlastního provedení. Jsme si vědomi toho,
že úspěch privatizace obslužných
činností musí být podložen na
jedné straně takovým organizačním
uspořádáním a personálně-technickým
vybavením Lesů ČR, aby tato právnická
osoba mohla pružně reagovat na situaci v lesích
(kalamity apod.) i na poměry na trhu práce, dříví
a ostatní složky tržního prostředí,
na druhé straně Zásadami hospodaření
Lesů ČR, které musí zabezpečit
prostřednictvím výběrových
řízení a dalších aktů,
praktické využití a rozvoj konkurenčního
prostředí, v němž lesní hospodářství
bude plnit své úkoly.
S ohledem na připomínky z lesního provozu,
partnerů z ministerstva životního prostředí
ČR a poznatků ze zahraničí, byla navržena
a těmito partnery již akceptována organizační
struktura i počty a funkce lesnického personálu
u Lesů ČR. Redukce dosavadních stavů
je nevyhnutelná, jednak pro téměř
50 % úbytek lesů z vlastnictví a užívání
státu v důsledku restitucí, jednak nezbytnou
racionalizaci řídících činností.
Navržené stavy jsou plně přizpůsobeny
nárokům, které vyplývají z
restitučního řízení a navíc
se počítá s eventuálním posílením
těchto stavů, bude-li to třeba.
Lesní hospodářská evidence, správa
vodních toků a objektů lesotechnických
meliorací, ochranná služba v lesích
je zakotvena do pracovních náplní na úrovni
všech organizačních stupňů LČR.
Pokud jde o navrhování vedoucích pracovníků
státních lesních závodů (dosavadních)
do správních rad akciových společností,
musím připomenout, že směrnice ministerstva
pro správu národního majetku a jeho privatizaci
ČR v této souvislosti stanoví jednoznačné
povinnosti zakladateli a jenom v rámci této povinnosti
zakladatel příslušné návrhy vypracovává.
Nečiníme si iluze o tom, že v managementu lesních
závodů, z něhož se v této fázi
členové správních a dozorčích
rad navrhují, není málo těch, kteří
jsou zodpovědni za nedostatky hospodaření
v minulosti. Na druhé straně však musím
zdůraznit, že paušální odmítání
použitelnosti těchto pracovníků by bylo
chybné, protože většina z nich prošla
výběrovým řízením v
r. 1990 a 1991.
Další výběr proběhne již
v rámci společností samotných a s
tím také i koncepce privatizace počítá.
Nemohu jinak než znovu zdůraznit, že vyčlenění
Lesů ČR a jejich personálu z dosavadní
masy THP státních lesních podniků
je nezbytné a nemělo by být považováno
za ohrožení kvality lesnického hospodaření,
ale naopak za příležitost pro výběr
zodpovědných a profesně zdatných pracovníků.
K tomuto účelu bude sloužit i samotný
mechanismus přijímání k Lesům
ČR prostřednictvím výběrových
řízení. Výběrová řízení
budou zřejmě pod přímým i nepřímým
dohledem veřejnosti a v tom vidím i další
záruku před možnými omyly. Domnívám
se, že lesnická veřejnost, která se
opravdu privatizaci nebrání, ale naopak ji očekává,
tak, jako nakonec sám pan poslanec konstatuje, bude s posledním
stavem řešení uspokojena. Budeme rádi,
jestliže dosáhneme i spokojenosti všech ostatních
partnerů.
V Praze dne 16. 3. 1992 | Bohumil Kubát v. r. |