Ministr financí České republiky Karel Špaček
zaslal odpověď na interpelaci poslanců ČNR
Jana Litomiského, Miroslava Volfa a Petra Krause dopisem
ze dne 10. 3. 1992.
Podle § 89 zákona ČNR č. 35/1989 Sb.,
o jednacím řádu České národní
rady, předkládám České národní
radě odpověď ministra financí České
republiky Karla Špačka na interpelaci poslanců
Jana Litomiského, Miroslava Volfa a Petra Krause, která
je přílohou tohoto sněmovního tisku.
Příloha: 7 listů
Vážený pane poslanče,
k Vaší interpelaci na 30. schůzi ČNR,
týkající se problémů s přejímáním
historického majetku obcí a jeho hospodářským
využíváním, sděluji:
K bodu l
Tento bod interpelace se týká činnosti středisek
geodézie, která spadají do působnosti
Českého úřadu geodetického
a kartografického. Považuji však za nutné
vyslovit se i k této části interpelace, a
to především z hlediska záměrů
zákona ČNR č.172/1991 Sb. v době tvorby
jeho návrhu, t.j. přibližně před
rokem. V té době byl již delší
dobu účinný zák. č. 403/1990
Sb., o zmírnění následků některých
majetkových křivd, a ve Federálním
shromáždění se právě projednával
návrh zákona č. 87/1991 Sb., o mimosoudních
rehabilitacích.
Oba tyto zákony zvolily při vracení nemovitostí
oprávněným osobám "smlouvu o
vydání věci" registrovanou státním
notářstvím, kde vlastnictví na oprávněnou
osobu přejde teprve registrací. Tato možnost
byla zvažována i v přípravě návrhu
zákona ČNR č. 172/1991 Sb., ale hned na prvních
poradách a jednáních byla zcela jednoznačně
odmítnuta jako postup administrativně náročný
a zbytečně zdlouhavý. Princip nabytí
nemovitého majetku obcemi přímo ze zákona
(par. l, 2 a 3 zákona) pak již nikdy nebyl zpochybněn
ani v průběhu připomínkového
řízení, ani při projednání
ve vládě České republiky, ve výborech
ČNR ani v plénu ČNR.
Je třeba si uvědomit, že jedním z důvodů
jednoznačného prosazení principu "nabytí
přímo ze zákona" byla i skutečnost,
že střediska geodézie byla již v té
době přetížena stále rostoucí
agendou spojenou s restitucemi majetku fyzických osob.
Pokud by i obcím byl majetek vracen na základě
smlouvy, byla by střediska geodézie zatížena
mnohem víc, než je tomu za současného
stavu. Byly by totiž nezbytné výpisy z evidence
nemovitostí ve všech případech historického
majektu (par. 2) i obytných domů (par. 3).
Za současného stavu jsou potřebné
pouze v případě, že oproti situaci na
konci 40. let došlo ke změnám především
v číslování pozemků, a že
původní historický nemovitý majetek
obce není v terénu určitelný. Výpisy
z evidence nemovitostí nejsou proto téměř
zapotřebí u původního domovního
majetku obcí.
I přesto je nápor na střediska geodézie
spojený s realizací citovaného zákona
značný, neboť k výše uvedeným
změnám vytvářejícím
potřebu výpisů z evidence nemovitostí
došlo ve velké míře u lesního
majetku. A to - podle našich znalostí - některé
obce o svůj původní lesní majetek
dosud zájem neprojevily.
Za těchto okolností se zdá, že lhůta
jednoho roku skutečně nebude moci být řadou
obcí dodržena a ministerstvo financí nemá
nic proti tomu, aby byla novelou zákona prodloužena.
K bodu 2
Není přesné tvrzení, že zákon
č. 229/1991 Sb., o vlastnických vztazích
k půdě a jinému zemědělskému
majetku, konstruuje nájemní vztah v době
mezi vznikem nároku a faktickým předáním
vlastníku - fyzické osobě. Tento nájemní
vztah naopak vzniká až po vydání nemovitosti
vlastníkovi, anebo v případech, kdy vlastnictví
k pozemku již dříve existovalo, nezměnilo
se, (par. 22 odst. 1 zák. č. 229/1991 Sb.) a dnem
24.6.1991 došlo pouze k zániku výslovně
uvedených užívacích vztahů. V
obou těchto případech jsou tedy nemovitosti
identifikovány a proti takovému ze zákona
vzniklému nájemnímu vztahu nelze nic namítat.
Vlastníci se mohou rozhodnout, zda v něm budou pokračovat,
anebo zda skončí. Situace obcí a dosavadních
uživatelů je v případě historického
majetku obcí odlišná, obce s majetkem nehospodaří,
protože nevědí, jakého majetku se vlastně
mají ujmout.
V interpelaci je zmínka o komentáři k zákonu
č. 172/1991 Sb., v němž autoři vylučují
použití par. 22-24 zák. č. 229/1991
Sb. na historický zemědělský a lesní
majetek obcí (jde samozřejmě o výklad,
který nikoho neváže). Tento výklad je
třeba považovat za správný; mimosmluvní
nájemní vztah na základě zákona
může vzniknout pouze v případě,
kdy tak zákon stanoví. Zákon ČNR č.
172/1991 Sb. tuto možnost neobsahuje a nejde ani o případy
kdy vlastnictví obce vzniká vydáním,
ani o zánik vztahu uvedeného v par. 22 odst. 1 zák.
č. 229/1991 Sb. Nájemní vztah by bylo možné
založit pouze smlouvou.
Je tedy nepochybné, že organizace užívají
obecní nemovitosti (pozemky) bez právního
důvodu, ani obce ani organizace však přesně
nevědí, o jaké pozemky jde. Máme za
to, že obec se může domáhat náhrady
za výnosy, kterých na jejím majetku dosáhl
uživatel v době od účinnosti zákona
č. 229/1991 Sb. do dne faktického převzetí
majetku obcí. Musí však současně
počítat s tím, že ponese náklady,
které v této době vynaložil dosavadní
uživatel (např. náklady na ochranu lesních
porostů). Tyto vzájemné vztahy budou jistě
v naprosté většině případů
vyřešeny dohodou. Pokud by se tak nestalo, bude třeba
obrátit se na soud.
V případě vzniku nájemního
vztahu na základě zákona by situace rozhodně
nebyla jednodušší. I u nájemních
smluv s přesně stanovenými podmínkami
dochází později mezi pronajimateli a nájemci
ke sporům, které musí řešit soudy,
natož u nájemních vztahů, kde by se
předmět nájmu vyjasnil až při
zániku nájemního vztahu.
Ministerstvo financí České republiky věnovalo
zákonu ČNR č. 172/1991 Sb. zcela mimořádnou
pozornost, neboť si bylo vědomo, že jde o velmi
závažný předpis svou povahou ojedinělý.
Pracovníci ministerstva financí se zúčastnili
řady seminářů k výkladu tohoto
zákona pro starosty, členy obecních zastupitelstev
a pracovníky obecních úřadů,
a to nejméně čtyř v každém
dřívějším kraji. K dotazům
obcí zaujali přibližně 200 výkladových
stanovisek s jediným informačním dluhem k
dnešnímu dni.
Je nepochybné, že k prodloužení období
mezi vznikem vlastnického práva obce k historickému
majetku, resp. jeho obnovením a skutečným
převzetím tohoto majetku dochází v
naprosté většině bez viny obce. Ani
státní organizace dosud věc držící
žádnou vinu nenesou. Vinu lze spatřovat pouze
v přemíře úkolů, které
obdobně koncipované zákony kladou na tytéž
orgány.
K bodu 3
V interpelaci se restituce zemědělského a
lesního majetku obcí považují za nedostatečné
a upozorňuje se na to, že u fyzických osob
je tento rozsah širší. Je obtížné
polemizovat s tímto názorem téměř
po roce po schválení zákona, zdůrazňuji
pouze, že v době přijetí zákona
se rozsah zdál dostatečný.
Je třeba si uvědomit dvě základní
skutečnosti:
a) Vedle církví jsou obce jedinými právnickými
osobami, jejichž majetek se restituuje.
b) Křivdy spáchané na fyzických osobách
byly pociťovány mnohem tíživěji
než křivdy spáchané na obcích,
a tomu odpovídá i způsob restituce.
Pokud jde o lesní hospodářství, je
třeba vycházet ze skutečnosti, že les
je výnosný až na konci svého produkčního
cyklu. Do té doby obvykle převažují
nákladové položky nad výnosovými.
To mimo jiné znamená, že z vlastnictví
lesa nelze automaticky očekávat ve všech případech
zisk. Naopak, v mnoha případech je třeba
počítat s tím, že organizace lesního
hospodářství nebudou mít zájem
o pronájem lesních pozemků, nebo jen o nájem
za minimální nájemné. S přihlédnutím
k uvedeným okolnostem však nelze bez dalšího
mluvit o diktátu podmínek nájmu ze strany
organizací lesního hospodářství.
K bodu 4
Ani ministerstvo financí ani ministerstvo zemědělství
nemají dosud žádné poznatky o tom, že
by docházelo k obtížným situacím
či sporům z důvodů uvedených
v tomto bodě. Naopak pojem "jeden funkční
celek" použitý v zákoně se ukázal
jako velmi správný a jeho výklad ministerstvem
financí České republiky umožňující
dělení pozemků geometrickým plánem
by měl přispět k řešení
většiny konfliktních situací.
Omezit zastavěné pozemky pouze na stavební
parcelu (a nádvoří) by státní
organizace postavilo v řadě případů
do podřadného postavení, což - ani z
hlediska zájmu obce nelze pokládat za účelné
a rozumné.
K bodu 5
V tomto bodě jsou obsaženy dvě otázky
a) Každou stavbu, t.j. i cestu musí udržovat
především její vlastník. Užívá-li
však cestu více uživatelů k hospodářským
účelům, je možno (a je to i obvyklé)
smluvně dohodnout, aby se tito uživatelé přiměřeně
podíleli na nákladech spojených s údržbou.
Není samozřejmě vyloučena ani možnost
převodu cesty do vlastnictví obce smlouvou či
přechod do jejího vlastnictví podle par.
5 zák. ČNR č. 172/1991 Sb.
b) Druhá část tohoto bodu se týká
ústavního zákona FS (Ústavy ČSFR),
do něhož nelze zasahovat zákonem ČNR.
K bodu 6
Vracení lesního nemovitého majetku dřívějších
lesních družstev obcím nelze pokládat
za restituci a šlo by o postup naproto ojedinělý.
Všechna tato lesní družstva byla totiž subjektem
vlastnického práva a majetek by se tedy vracel někomu,
komu dříve nepatřil. Obce by jej navíc
musely převzít do ideálního podílového
spoluvlastnictví (např. i jednou devadesátinou),
neboť reálné dělení by jednak
znamenalo drobení a jednak by bylo mimořádně
náročné - a to i finančně.
Pokud by mělo dojít opravdu k restituci majetku
lesních družstev, bylo by třeba dát
přednost obnově těchto subjektů a
vracení majetku jim. Podle názoru ministerstva zemědělství
by návrh tohoto zákona mohl být připraven
do poloviny roku 1992, nelze ani vyloučit možnost
využít v tomto případě zákona
ČNR, který bude navazovat na právě
schválenou novelizaci zákona č. 229/1991
Sb. Dá se však předpokládat, že
takový postup by mohl vyvolat určitou řetězovou
reakci u dosud pomíjených právnických
osob.
Pokud jde o závěrečné resumé
otázek v interpelaci, pokládám je za zodpovězené
předchozím textem a pokud jde o zcela závěrečný
bod interpelace, ponechávám jej k vyjádření
panu ministru zemědělství České
republiky.
V Praze dne 10. 3. 1992 | Karel Špaček v. r. |