Předseda vlády České republiky Petr
Pithart zaslal odpověď na interpelaci poslance ČNR
Josefa Kašuby dopisem ze dne 13. 3. 1992.
Podle § 89 zákona ČNR č. 35/1989 Sb.,
o jednacím řádu České národní
rady, předkládám České národní
radě odpověď předsedy vlády České
republiky Petra Pitharta na interpelaci poslance Josefa Kašuby,
která je přílohou tohoto sněmovního
tisku.
Příloha: 3 listy
Vážený pane poslanče,
zasílám Vám požadovanou odpověď
na Vaši interpelaci na vládu České republiky
ve věci střešního zákona o ochraně
kulturního dědictví minulosti, vznesenou
na 30. schůzi České národní
rady.
Problém střešního zákona o kulturním
dědictví byl po odborné stránce již
vyřešen. Jednalo by se o tak obecný právní
předpis, že jeho faktický právní
dopad by byl prakticky nulový. Z tohoto důvodu jsou
proto připravovány jednotlivé zákony
upravující příslušné obory.
V těchto zákonech je možno danou problematiku
upravit patřičně detailně a řešit
příslušné obory v dostatečné
komplexnosti. Společných znaků pro všechny
obory je totiž velmi málo a střešní
zákon, který doporučujete,by byl stručný
a mohl by mít pouze deklaratorní charakter, což
není záměrem zákonodárce.
Zákon č. 87/1991 Sb., o mimosoudních rehabilitacích,
a zákon č. 229/1991 Sb., o úpravě
vlastnických vztahů k půdě a jinému
zemědělskému majetku, nedovolují vydání
majetku v případě, že se jedná
o národní kulturní památku, a to až
do doby vydání nových právních
předpisů o kulturních památkách
(památkový zákon). Toto omezení není
dobré, neboť více méně bezdůvodně
blokuje restituce majetku v těchto případech.
V navrhovaných zásadách nového zákona
se ruší kategorie národní kulturní
památky. Zavedení pojmu NKP nepřispělo
ke zlepšení péče o památky. Naopak.
Je v zásadním rozporu se základní
moderní koncepcí památkové péče
zrovnoprávňující všechny památky
bez ohledu na jejich znalecké hodnoty. Jakákoli
kategorizace vede namísto uvážlivé péče
o jednotlivé památky podle jejich významu
(který je navíc relativní a závislý
na subjektivním znaleckém hodnocení)k diskriminaci
těch památek, které jsou "nižní
kategorie". U těchto památek je tato skutečnost
často zneužívána laickou veřejností
k vážnému zanedbávání
péče o ně.
Současná právní úprava péče
o kulturní památky (zákon ČNR č.
20/1987 Sb., o státní památkové péči)
stanoví povinnosti vlastníkovi kulturní památky,
tzn. také těm subjektům, do jejichž
vlastnictví kulturní památka přechází,
na vlastní náklad pečovat o její zachování,
udržovat ji v dobrém stavu a chránit ji před
ohrožením, poškozením, znehodnocením
nebo odcizením. Vlastník je povinen kulturní
památku užívat pouze způsobem, který
odpovídá jejímu významu, památkové
hodnotě a technickému stavu. V případě,
že vlastník neplní tyto povinnosti, vydá
okresní úřad (pověřený
obecní úřad) rozhodnutí o opatření,
které je vlastník povinen učinit, uloží
pokutu za porušení povinností. Zákon
stanoví vlastníku kulturní památky
řadu dalších povinností, např
oznamovací, které zabezpečují ochranu
takové památky bez ohledu na to, kdo je jejím
majitelem.
Nedomníváme se, že by restituce vedla k degradaci
památek. To, že stát přestane být
vlastníkem takového předmětu, neznamená,
že upouští od jeho další ochrany.
Z této zásady vycházíme při
přípravě nové právní
úpravy péče o kulturní památky.
V návrhu zásad této právní
úpravy se výslovně prohlašuje, že
péče o památky, soubory památek a
památkově chráněná území
je ve veřejném zájmu. Připravovaný
zákon stanoví úkoly státu a obcí,
práva a povinnosti státu, obcí, právnických
a fyzických osob jako vlastníků takových
věcí, práva a povinnosti právnických
a fyzických osob, jejichž činnost se těchto
věcí dotýká. Jedná se např.
o předkupní právo státu - vlastník
je povinen v případě zamýšleného
prodeje přednostně písemně nabídnout
kulturní památku okresnímu úřadu,
pod sankcí neplatnosti právního úkonu,
pokud tuto povinnost nesplní. Dalším způsobem
zajištění ochrany kulturní památky
je povinnost vlastníka kulturní památky v
případě její obnovy vyžádat
si rozhodnutí příslušného orgánu
památkové péče. V případě
porušení povinnosti mohou místní úřady
v sídle okresních úřadů uložit
sankce, např. pokuty. Výše pokut se liší
podle charakteru porušení povinností od 10
000 až po 500 000 Kčs. Návrh zásad zakotvuje
také povinnost ministra kultury ČR předložit
České národní radě jednou ročně
zprávu o památkové péči.
Restituce nemá tedy za následek zánik kulturní
památky. Konečně ty objekty, které
představují skutečné národní
památky (Národní divadlo, korunovační
klenoty apod.), z podstaty věci restituci nepodléhají.
Otázku vývozu kulturních předmětů
řeší předložený návrh
zákona o předmětech kulturní hodnoty
a jejich vývozu, jehož předložení
České národní radě se z časových
důvodů předpokládá formou zákonné
poslanecké iniciativy.
V Praze dne 13. 3. 1992 | Petr Pithart v. r. |