ČESKÁ NÁRODNÍ RADA 1992

VI. volební období

571 L

ODPOVĚĎ NA INTERPELACI

poslankyně ČNR Milady Vorlové

na ministra životního prostředí České republiky Ivany Dejmala,

ministra pro hospodářskou politiku a rozvoj České republiky Karla Dybu

a

předsedu vlády České republiky Petra Pitharta

ve věci přeložky části silnice I/D Mělník-Vehlovice

Ministr pro hospodářskou politiku a rozvoj České republiky Karel Dyba zaslal odpověď na interpelaci poslankyně ČNR Milady Vorlové dopisem ze dne 6. 3. 1992.

Podle § 89 zákona ČNR č. 35/1989 Sb., o jednacím řádu České národní rady, předkládám České národní radě odpověď ministra pro hospodářskou politiku a rozvoj České republiky Karla Dyby na interpelaci poslankyně Milady Vorlové, která je přílohou tohoto sněmovního tisku.

V Praze dne 16. března 1992

Dagmar Burešová v. r.

Příloha: 4 listy

Vážená paní poslankyně,

k Vaší interpelaci, přednesené dne 30. ledna t.r. na 30. zasedání ČNR ve věci sporu o přeložku silnice I/9 v úseku Mělník - Vehlovice, sděluji, že předmětné problematice věnují pracovníci MHPR - Správy pro dopravu maximální pozornost. Právě zásadní dopravní význam přeložky v úseku Mělník - Vehlovice a podle mého názoru i nesporný ekologický přínos pro obyvatele severní části Mělníka (Pšovky a Mlazic) je důvodem její realizace. Z hlediska hlukové zátěže je prokázán při realizaci přeložky pozitivní účinek (snížení hluku) u 600 dospělých obyvatel a cca 730 dětí a žáků škol u dnešní hustě obestavěné silnice ve srovnání s účinky na ojedinělou rozptýlenou zástavbu u trasy přeložky (negativní ovlivnění cca 50 obyvatel). Z hlediska exhalací dojde u daleko lépe provětrávané trasy přeložky vedené mimo souvislou zástavbu ke snížení emisí CO a NOx o více než 75 %.

Zásah přeložky do vinic a lesa je pouze na jejich okrajích. Významným důvodem realizace je urychlené odstranění dnešního zcela nevhodného úrovňového železničního přejezdu ve Vehlovicích, patřícího mezi nejzatíženější v České republice (v ČR je na 8. místě z celkového počtu 700).

Vámi kritizovaná stavba je součástí souboru staveb a bez její realizace je zpochybněn význam nového mostu přes Labe a celá dopravní koncepce města. Je v souladu se schváleným územním plánem sídelního útvaru Mělník a Pražské středočeské aglomerace. Písemná stanoviska Okresního a Městského úřadu Mělník k přeložce silnice I/9 v úseku Mělník - Vehlovice jsou jednoznačně kladná, oba orgány její urychlenou realizaci požadují.

Tyto orgány, právě tak jako já, si uvědomují, že výstavba komunikace jako každé liniové stavby je zásadním zásahem do území a vyvolává i protichůdná stanoviska. Vždy záleží na úhlu a hloubce pohledu a na tom, je-li posuzovatel její výstavbou dotčen či ne. Z tohoto hlediska chápu i opakující se stížnosti některých občanů Mlazic.

Při jednání pracovníků Správy pro dopravu MHPR a MŽP ČR koncem února t.r. byla problematika znovu komplexně posouzena. Nebylo již ze strany MŽP zpochybněno umístění stavby. Bylo však dohodnuto, že do konce března zajistí MHPR ČR nové prověření šířkového uspořádání, obsluhy území, zajištění jejich pěších vazeb apod. a výsledek bude projednán s MŽP ČR.

Pokládám ještě za nutné, vážená paní poslankyně, upřesnit některé skutečnosti, uvedené ve Vaší interpelaci. Stavba přeložky Mělník - Vehlovice nebyla pozastavena na dobu jednoho měsíce vládním usnesením, nýbrž dohodou investora s dodavatelem na můj pokyn ve smyslu závěrů z jednání dne 2.1. t.r. u pana premiéra JUDr. Pitharta. O event. pokračování stavby se mělo rozhodnout (a také rozhodlo) 6.2. u přednosty Okresního úřadu Mělník, kde byly předloženy varianty pokračování silnice I/9 na území Liběchova, protože na jednání u pana premiéra dne 2.1. t.r. p. ministr Ing. Dejmal tvrdil, že přeložka ve směru na sever nemá žádné reálné pokračování. Při tomto jednání bylo studijně prokázáno, že varianta vedená východně od Liběchova okrajem vinic (varianta 4. a) je reálná, protože připomínky resortu MŽP jsou řešitelné v dalším stupni zpracování dokumentace.

Musím konstatovat, že problém Liběchova nelze spojovat se stavbou Mělník - Vehlovice, protože tato je zcela na

Protože jde o poměrně složitý problém a Vaše interpelace vychází bohužel z poněkud jednostranných podkladů, bylo by účelné seznámit se i s argumenty Městského nebo Okresního úřadu Mělník, případně i za účasti pracovníků Správy pro dopravu mého resortu.

Vzhledem k výše popsaným skutečnostem a tomu, že jsem neshledal žádné vážné důvody pro změnu předchozích stanovisek mého resortu, považuji umístění stavby přeložky silnice I/9 v úseku Mělník-Vehlovice za optimální řešení, které výrazně zlepší dopravní situaci v Mělníce.

V Praze dne 6. 3. 1992Karel Dyba v. r.




Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP