Ministr pro hospodářskou politiku a rozvoj České
republiky Karel Dyba zaslal odpověď na interpelaci
poslankyně ČNR Milady Vorlové dopisem ze
dne 6. 3. 1992.
Podle § 89 zákona ČNR č. 35/1989 Sb.,
o jednacím řádu České národní
rady, předkládám České národní
radě odpověď ministra pro hospodářskou
politiku a rozvoj České republiky Karla Dyby na
interpelaci poslankyně Milady Vorlové, která
je přílohou tohoto sněmovního tisku.
Příloha: 4 listy
Vážená paní poslankyně,
k Vaší interpelaci, přednesené dne 30.
ledna t.r. na 30. zasedání ČNR ve věci
sporu o přeložku silnice I/9 v úseku Mělník
- Vehlovice, sděluji, že předmětné
problematice věnují pracovníci MHPR - Správy
pro dopravu maximální pozornost. Právě
zásadní dopravní význam přeložky
v úseku Mělník - Vehlovice a podle mého
názoru i nesporný ekologický přínos
pro obyvatele severní části Mělníka
(Pšovky a Mlazic) je důvodem její realizace.
Z hlediska hlukové zátěže je prokázán
při realizaci přeložky pozitivní účinek
(snížení hluku) u 600 dospělých
obyvatel a cca 730 dětí a žáků
škol u dnešní hustě obestavěné
silnice ve srovnání s účinky na ojedinělou
rozptýlenou zástavbu u trasy přeložky
(negativní ovlivnění cca 50 obyvatel). Z
hlediska exhalací dojde u daleko lépe provětrávané
trasy přeložky vedené mimo souvislou zástavbu
ke snížení emisí CO a NOx
o více než 75 %.
Zásah přeložky do vinic a lesa je pouze na
jejich okrajích. Významným důvodem
realizace je urychlené odstranění dnešního
zcela nevhodného úrovňového železničního
přejezdu ve Vehlovicích, patřícího
mezi nejzatíženější v České
republice (v ČR je na 8. místě z celkového
počtu 700).
Vámi kritizovaná stavba je součástí
souboru staveb a bez její realizace je zpochybněn
význam nového mostu přes Labe a celá
dopravní koncepce města. Je v souladu se schváleným
územním plánem sídelního útvaru
Mělník a Pražské středočeské
aglomerace. Písemná stanoviska Okresního
a Městského úřadu Mělník
k přeložce silnice I/9 v úseku Mělník
- Vehlovice jsou jednoznačně kladná, oba
orgány její urychlenou realizaci požadují.
Tyto orgány, právě tak jako já, si
uvědomují, že výstavba komunikace jako
každé liniové stavby je zásadním
zásahem do území a vyvolává
i protichůdná stanoviska. Vždy záleží
na úhlu a hloubce pohledu a na tom, je-li posuzovatel její
výstavbou dotčen či ne. Z tohoto hlediska
chápu i opakující se stížnosti
některých občanů Mlazic.
Při jednání pracovníků Správy
pro dopravu MHPR a MŽP ČR koncem února t.r.
byla problematika znovu komplexně posouzena. Nebylo již
ze strany MŽP zpochybněno umístění
stavby. Bylo však dohodnuto, že do konce března
zajistí MHPR ČR nové prověření
šířkového uspořádání,
obsluhy území, zajištění jejich
pěších vazeb apod. a výsledek bude projednán
s MŽP ČR.
Pokládám ještě za nutné, vážená
paní poslankyně, upřesnit některé
skutečnosti, uvedené ve Vaší interpelaci.
Stavba přeložky Mělník - Vehlovice nebyla
pozastavena na dobu jednoho měsíce vládním
usnesením, nýbrž dohodou investora s dodavatelem
na můj pokyn ve smyslu závěrů z jednání
dne 2.1. t.r. u pana premiéra JUDr. Pitharta. O event.
pokračování stavby se mělo rozhodnout
(a také rozhodlo) 6.2. u přednosty Okresního
úřadu Mělník, kde byly předloženy
varianty pokračování silnice I/9 na území
Liběchova, protože na jednání u pana
premiéra dne 2.1. t.r. p. ministr Ing. Dejmal tvrdil, že
přeložka ve směru na sever nemá žádné
reálné pokračování. Při
tomto jednání bylo studijně prokázáno,
že varianta vedená východně od Liběchova
okrajem vinic (varianta 4. a) je reálná, protože
připomínky resortu MŽP jsou řešitelné
v dalším stupni zpracování dokumentace.
Musím konstatovat, že problém Liběchova
nelze spojovat se stavbou Mělník - Vehlovice, protože
tato je zcela na
Protože jde o poměrně složitý problém
a Vaše interpelace vychází bohužel z poněkud
jednostranných podkladů, bylo by účelné
seznámit se i s argumenty Městského nebo
Okresního úřadu Mělník, případně
i za účasti pracovníků Správy
pro dopravu mého resortu.
Vzhledem k výše popsaným skutečnostem
a tomu, že jsem neshledal žádné vážné
důvody pro změnu předchozích stanovisek
mého resortu, považuji umístění
stavby přeložky silnice I/9 v úseku Mělník-Vehlovice
za optimální řešení, které
výrazně zlepší dopravní situaci
v Mělníce.
V Praze dne 6. 3. 1992 | Karel Dyba v. r. |