Ministr pro správu národního majetku a jeho
privatizaci Česká republiky Tomáš Ježek
zaslal odpověď na interpelaci poslance ČNR
Jiřího Payna dopisem ze dne 25. 2. 1992.
Podle § 69 zákona ČNR č. 35/1969 Sb.,
o jednacím řádu České národní
rady, předkládám České národní
radě odpověď ministra pro správu národního
majetku a jeho privatizaci Česká republiky Tomáše
Ježka na interpelaci poslance Jiřího Payna,
která je přílohou tohoto sněmovního
tisku.
Příloha: 3 listy
Vážený pane poslanče,
ve své interpelaci jste formuloval řadu připomínek
a výhrad vůči postupu některých
investičních privatizačních fondů
a vyslovil jste své obavy v souvislosti s možnými
důsledky chování těchto fondů.
Vaše obavy osobně plně sdílím
a sdílí je i presidium Fondu národního
majetku, jehož jsem předsedou.
Hlavní problém spočívá v tom,
že současná legislativa nám nedává
téměř žádné možnosti,
jak zasáhnout proti neuváženým a finančně
nepodloženým slibům některých
fondů. Tuto možnost nám může dát
až zákon o investičních společnostech
a investičních fondech. V příloze
Vám zasílám připomínky k návrhu
zákona, které zpracovalo presidium Fondu národního
majetku a které jsem zaslal místopředsedovi
federální vlády p. Pavlu Rychetskému.
Tyto připomínky obsahují návrh na
řešení problému, který Vy i já
považujeme za nesmírně závažný.
V Praze dne 25. 2. 1992 | Tomáš Ježek v. r. |
Připomínky k návrhu zákona o investičních
společnostech a investičních fondech
Presidium projednalo návrh zákona o investičních
společnostech a investičních fondech. Výsledkem
projednání návrhu jsou tyto připomínky:
1. Ze slovního spojení "podílové
investiční fondy", které se vyskytuje
v § 5,odst. (1) je třeba vypustit slovo "investiční".
Tuto změnu je třeba důsledně provést
v celém textu.
2. V návrhu zákona je třeba jednoznačně
zakotvit povinnost každé investiční
společnosti a každého investičního
fondu mít depozitní banku. Funkce banky jako depozitáře
je sice upravena § 8 odst. 2e) a § 29 odst. l, avšak
povinnost mít depozitní banku z těchto ustanovení
explicitně nevyplývá. Přitom se jedná
o nezbytnou podmínku pro zajištění ochrany
investorů, bankovního dohledu a racionálního
fungování kapitálového trhu. Povinnost
mít depozitní banku je třeba uvést
samostatný odstavec v § 8.
3. V návrhu zákona chybí jakékoli
ustanovení o likviditě, resp. o průkazu existence
disponibilních prostředků investičních
společností a investičních fondů.
Chybí rovněž ustanovení o průkazu
původu peněz. V zájmu ochrany investora je
nezbytné o obojí ustanovení návrh
zákona doplnit.
4. Do § 23 odst. 10 je třeba doplnit větu:
"Investiční společnosti založené
bankami nemohou umísťovat své podílové
listy u jiných bank. "
5. S cílem omezení a rozložení rizika
a zvýšení míry ochrany investorů
a v souladu s řešeními používaných
v západních zemích je třeba upravit
zákonem navrhované procentní podíly
takto:
-
a) V odst. l, § 23 uvedených 10% nahradit 5%
b) V odst. 3, § 23 uvedených 20% nahradit 10%
c) V odst. 4, § 23 uvedených 20% nahradit 10%
d) V odst. 5a,§ 23 uvedených 40% nahradit 20%
e) V odst. 5b,§ 23 uvedených 40% nahradit 20%
6. V § 37, odst. 3 je chybně uveden odkaz na §
20 namísto správného odkazu na § 29.
7. Návrh zákona by měl zakotvit princip volné
tvorby cen za správu svěřeného majetku
a opustit princip ceny regulované (max. 2% z hodnoty svěřeného
majetku). Současně by však měl zakotvit
povinnost fondu informovat o této ceně investory.