ČESKÁ NÁRODNÍ RADA 1992

VI. volební období

571 H

ODPOVĚĎ NA INTERPELACI

poslance ČNR Jaroslava Sourala

na vládu České republiky

ve věci usnesení vlády České republiky č. 245

Ministr pro hospodářskou politiku a rozvoj České republiky Karel Dyba zaslal odpověď na interpelaci poslance ČNR Jaroslava Sourala dopisem ze dne 26. 2. 1992.

Podle § 69 zákona ČNR č. 35/1969 Sb., o jednacím řádu České národní rady, předkládám České národní radě odpověď ministra pro hospodářskou politiku a rozvoj České republiky Karla Dyby na interpelaci poslance Jaroslava Sourala, která je přílohou tohoto sněmovního tisku.

V Praze dne 11. března 1992

Dagmar Burešová v. r.

Příloha: 4 listy

Vláda České republiky přijala na jednání dne 17.července 1991 usnesení č. 245, zaměřené na řešení obnovy a rozvoje Ostravsko-karvinské aglomerace v letech 1991-92 s výhledem do roku 1995.

Na přípravě tohoto usnesení se podíleli zástupci orgánů státní správy, samosprávy a institucí působících přímo v řešené oblasti. Tato spolupráce se mimo jiné odrazila i v tom, že spolupředkladatelem výsledného materiálu pro jednání vlády ČR byla Hospodářská a sociální rada Ostravsko-karvinské aglomerace, která byla ustavena v únoru 1991 jako poradní a iniciační orgán vlády ČR.

Ze stručného shrnutí dosavadních výsledků vyplývá:

1. Ve smyslu bodu 1.1. usnesení vlády ČR č. 245/1991 byl finanční radou ČR dne 20.1.1992 schválen výnos MF ČR o poskytování úlev z odvodu daně ze zisku, ve kterém je preferována severomoravská oblast, t.j. okresy Karviná, Ostrava, Frýdek-Místek, Opava, Bruntál resp. Šumperk, osvobozením od placení důchodové daně na dvě zdaňovací období.

2. Ze státního rozpočtu pro rok 1991 byla vyčleněna rezerva ve výši 200 mil.Kčs pro podporu rozvoje soukromého podnikání v Ostravsko-karvinské aglomeraci. Ve smyslu společné Směrnice MF ČR a MHPR ČR byla ve 3.čtvrtletí 1991 bezezbytku rozdělena formou nenávratných dotací mezi 380 drobných podnikatelských subjektů v aglomeraci, které se souhrnně zavázaly k vytvoření a plnému obsazení více než 2 500 nových pracovních příležitostí, v naprosté většině výrobního charakteru. Na výběru vhodných podnikatelských záměrů se rozhodující měrou podílely okresní úřady ve spolupráci s místními zastupitelstvy, peněžními ústavy, podnikatelským svazem apod.

Podpora soukromého podnikání pokračuje prostřednictvím Českomoravské záruční a rozvojové banky i v tomto roce.

3. V Ostravě došlo v srpnu roku 1991 k zahájení provozu svobodného celního pásma. MHPR ČR uvolnilo ze své části rezervy státního rozpočtu určené na financování neinvestiční zahraniční poradenské činnosti částku 2,5 mil.Kčs pro zpracování technickoekonomické a marketingové studie provozu svobodného celního pásma Studii by mělo dokončit konsorcium 3 britských poradenských firem do konce ledna 1992.

4. V aglomeraci dlouhodobě působí několik různě zaměřených zahraničních poradenských organizací, které odborně spolupracují především s Výzkumným ústavem rozvoje oblastí a měst Ostrava.

Jako první byl uzavřen na vládní úrovni protokol o spolupráci s francouzskou vládní institucí DATAR, která se zavázala k bezplatnému zpracování rozvojové regionální studie a k organizování školících a poradenských akcí.

Vedle toho v aglomeraci zahajuje činnost, na doporučení MHPR ČR americká firma SRI International. Výsledkem její aktivity by se mělo stát syntetické zhodnocení ekonomických, finančních, obchodních a dalších možností pro využití potenciálu oblasti.

Na řešení problémů regionu zejména z ekologických aspektů je orientován projekt Slezsko. První studijní výsledky by měly být k dispozici v průběhu 1.čtvrtletí 1992.

Vysoká škola bánská Ostrava iniciovala kontakty s finskou firmou v Technopolis Park Oulu. Zpracovává se projekt, kde při účasti zahraničního partnera se MHPR ČR zavázalo uhradit státní příspěvek ve výši 250 tis.Kčs.

5. Dosavadní koncepční záměry vývoje a.s. Ostravsko karvinské doly a dolu Československá mládež spojené s útlumem těžby v ostravské části revíru se neustále zpřesňují. Záměrem je především racionalizace produkce a její přesun do perspektivní karvinské části.

V současnosti je v a.s. OKD zpracováno technické a ekonomické řešení útlumu pro všechny doly ostravské části revíru.

Na zpracování studie restrukturalizace hutní výroby se podílí aliance poradenských firem Roland Berger und partner. Výsledný materiál se předpokládá dokončit do konce března 1992.

Federální ministerstvo hospodářství kromě toho zajišťuje kontaktní vazby na orgány Evropských společenství. Měsíčně se konají schůzky s řešitelskými firmami; do činnosti řídícího výboru je zapojeno FMH, MP ČR, MP SR a zástupci 5 velkých hutních podniků Ostravska.

6. Úkoly na úseku zaměstnanosti a sociální politiky jsou plněny v rámci celostátního systému aktivní politiky zaměstnanosti. V jeho intencích se ministerstvo práce a sociálních věcí ČR snaží preferovat řešení problémů vznikajících v Ostravsko-karvinské aglomeraci.

V Havířově zahájilo ve spolupráci s Dánskem svoji činnost rekvalifikační středisko. Doklady o rekvalifikaci z tohoto střediska budou mít celostátní platnost.

K řešení problematiky zaměstnanosti mládeže byl přijat usnesením vlády ČR č. 239/1991 souhrn opatření, který za hlavní považuje vytváření asistentských a poradenských míst.

Ve smyslu usnesení vlády ČR č. 289/1990, které bylo dále konkretizováno v usnesení vlády ČR č. 66/1991 k programům podpory a ochrany mládeže, hospodařilo MŠMT v roce 1991 s finančními prostředky ve výši cca 200 mil.Kčs. Z těchto prostředků financovalo grantovým způsobem projekty, které na daném úseku obstály v konkursním řízení.

Koncepční řešení problematiky Ostravsko-karvinské aglomerace bude obsaženo v programu hospodářského a sociálního rozvoje. Tento dokument bude ve smyslu bodu III/4/a/ usnesení vlády ČR č. 245/1991 zpracován v průběhu roku 1992 okresními úřady ve spolupráci s ministerstvem pro hospodářskou politiku a rozvoj České republiky.

V závěru roku 1991 uskutečnilo za účasti MHPR ČR několik pracovních jednání přednostů okresních úřadů, kde byla dohodnuta struktura a obsah materiálu, termínové vztahy a odborná a metodická účast VÚROM Ostrava při jeho zpracování.

Závěr

Po přibližně 1/2 roční platnosti předmětného usnesení vlády ČR č. 245/1991 lze konstatovat, že převážná většina úkolů je řešena nebo alespoň rozpracována, a to i ty, které mají termín splnění až v průběhu roku 1992. Prokazatelnější výsledky bude možné získat až koncem 1. pololetí 1992. Všechny zkušenosti a poznatky pak budou promítnuty do kontrolní zprávy, která má být předložena vládě ČR v září 1992.

V Praze dne 26. 2. 1992Karel Dyba v. r.




Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP