Ministr životního prostředí České
republiky Ivan Dejmal zaslal odpověď na interpelaci
poslankyně ČNR Milady Vorlové dopisem ze
dne 6. 3. 1992.
Podle § 89 zákona ČNR č. 35/1969 Sb.,
o jednacím řádu České národní
rady, předkládám České národní
radě odpověď ministra životního
prostředí České republiky Ivana Dejmala
na interpelaci poslankyně Milady Vorlové, která
je přílohou tohoto sněmovního tisku.
Příloha: 3 listy
Vážená paní poslankyně,
v odpověď na Vaši interpelaci v záležitosti
přeložky části silnice 1/9 Mělník
- Vehlovice, jejíž znění jsem obdržel
od předsedy vlády ČR, Vám sděluji.
Ministerstvo životního prostředí ČR
usiluje již od roku 1990 o změnu vedení trasy
přeložky výše uvedené silnice.
Důvody našeho nesouhlasu s řešením
trasy podle schváleného územního plánu
města Mělníka jsou ekologické i územní
povahy. Důsledky dopravní nedořešenosti
celého problému se projeví především
mimo území města Mělníka, neboť,
a to je třeba zdůraznit, není k dnešnímu
dni uzavřena otázka dalšího pokračování
této silnice I. třídy, která by na
sebe měla soustředit veškerou, místní
i tranzitní dopravu.
Územnímu rozhodnutí o umístění
stavby vytýkáme nezákonnost spočívající
v tom, že ve smyslu § 37 odst. 2 zák. č.
50/1976 Sb., nebyla hodnocena potřeba navrhovaného
opatření v území a jeho důsledky.
Soulad navrhované stavby se schváleným územním
plánem je jenom jedním z předpokladů
vydání územního rozhodnutí.
Ze schváleného územního plánu
Pražské středočeské aglomerace
je zřejmé, že účelem nové
trasy I/9 je řešení dopravních problémů
jak Mělníka, tak i Liběchova. V rozporu s
tímto záměrem je povolenou stavbou přeložky
řešen pouze dopravní problém na území
Mělníka, zatímco možnost a reálnost
pokračování trasy směrem k Liběchovu
není doložena. Proto není prokázána
ani účelnost stavby Mělník - Vehlovice
na území Mělníka.
Stejný nedostatek, to jest nekomplexnost řešení
problému, vytýkáme i pravomocnému
stavebnímu povolení, k jehož přezkoumání
z hlediska zákonnosti jsem dal podnět panu ministru
pro hospodářskou politiku a rozvoj ČR Ing.
Karlu Dybovi. I v případě stavebního
povolení zastáváme názor, že
zanedbání procesně právních
ustanovení stavebního zákona má ve
svém důsledku vydání věcně
nesprávného rozhodnutí.
Naše ministerstvo považuje za přijatelnou výstavbu
nové komunikace v území Průhon - Vehlovice
pouze pro místní dopravu, jako spojnici stávajících
cest. Technické řešení této komunikace
by muselo odpovídat obytnému charakteru tohoto území
(maximálně dvoupruhový profil, úrovňové
křižovatky) i dopravnímu účelu
(chodníky, pruh pro cyklisty, napojení na přilehlé
pozemky). Nezbytná je i úprava polohy a výšky
u části trasy. Tím by se zároveň
snížil její negativní zásah do
území a stavba by se zlevnila.
Na základě Vaší interpelace se dne 17.
2. 1992 se uskutečnilo jednání mezi pracovníky
ministerstva životního prostředí ČR
a ministerstva pro hospodářskou politiku a rozvoj
ČR, jehož zástupce přislíbil,
že ve spolupráci s investorem prověří
možnost změny technického řešení
přeložky. Obě strany se také dohodly,
že bude vhodné znovu celou věc posoudit přímo
na místě. Podnětem k tomuto novému
prověření jsou i výsledky jednání
na Okresním úřadě Mělník
dne 6. 2. 1992, kde nedošlo k dohodě o možnosti
pokračování silnice I. třídy
z Vehlovic dále k Liběchovu.
Po společném znovuupřešetření
celé záležitosti pracovníky obou ministerstev
z těchto nových pohledů Vám, paní
poslankyně, podám doplňující
zprávu.
V Praze dne 5. března 1992 | Ivan Dejmal v. r. |