Ministr zemědělství České republiky
Bohumil Kubát zaslal odpověď na interpelaci
poslanců Stanislava Klimeše, Jaroslasva Cabala a Jaromíra
Stibice dopisem ze dne 17. února 1992.
Podle § 69 zákona ČNR č. 35/1989 Sb.,
o jednacím řádu České národní
rady předkládám České národní
radě odpověď ministra zemědělství
České republiky Bohumila Kubáta na interpelaci
poslanců Stanislava Klimeše, Jaroslava Cabala a Jaromíra
Stibice, která je přílohou tohoto sněmovního
tisku.
Příloha: 3 listy
Vodohospodářský majetek svěřený
dřívější legislativou do správy
MZe ČR představuje celkovou hodnotu 11,871 mld.
Kčs. Člení se na drobné toky, nádrže
a hlavní meliorační zařízení
(odvodňovací a závlahové):
a) Hlavní meliorační zařízení odvodnění | 4,132 mld. Kčs |
Otevřené meliorační kanály
v celkové délce 9.770 km, dále zatrubněné
(s profilem Js nad 30 cm) 4.638 km a čerpací stanice
odvodnění.
b) Hlavní meliorační zařízení závlah | 2.709 mld. Kčs |
Závlahové trubní řády, otevřené
kanály v délce 528 km, čerpací stanice
a vodní nádrže.
c) Upravené drobné vodní toky | 4,399 mld. Kčs |
Upravené úseky vodních toků otevřené
o celkové délce 10.866 km a zatrubněné
v délce 892 km. Včetně neupravených
úseků činí celková délka
vodních toků 34.814 km.
d) Vodní nádrže | 0,631 mld. Kčs |
559 vodních nádrží s objemem 32,079
tis. m3 vody. Celkový počet čerpacích
stanic pro odvodnění a závlahy je 490.
Uvedený majetek spravuje Státní meliorační
správa, účelová rozpočtová
organizace MZe ČR.
Dosud provoz, údržbu a opravy těchto zařízení
financoval Státní fond pro zúrodnění
půdy (dále SFZP). Zákonem č. 388/91
Sb. o Státním fondu životního prostředí
ČR byla převedena zdrojová část
(t.j. odvody za zábor ZPF) od 1.1.1992 ve prospěch
Státního fondu ŽP ČR. Příspěvek
státního rozpočtu ČR pro SFZP na výkon
správy národního majetku není poskytován
již od roku 1990. Tyto skutečnosti vytvořily
dnešní stav finančního nezajištění
provozu, údržby a oprav vodohospodářského
majetku.
Citované zákony v interpelaci poslanců ČNR
č. 229/91 Sb. a č.569/91 Sb. vymezují vlastnický
vztah k tomuto vodohospodářskému majetku.
Jednoznačně je to státní majetek a
jeho správa připadá Fondu národního
majetku, respektive Pozemkovému fondu ČR. Předpokládáme
proto, že tento státní majetek bude postupně
privatizován v rámci celospolečenského
procesu privatizace a transformace v ČR.
V současné době s ohledem na časový
postup privatizace, transformace i tvorby výkonné
soustavy Pozemkového fondu je vyvolána věcně
oprávněná potřeba řešení
provozu melioračních zařízení
- závlah z hlediska finanční úhrady.
Náklady spojené se správou tohoto majetku
za poslední tři roky mají sestupnou tendenci
v souvislosti se snižováním a odbouráním
finančního příspěvku ze státního
rozpočtu na správu tohoto majetku dosud začleněného
do SFZP ale i na snížení ha využívaných
závlah podnikatelskými subjekty v současném
období přechodu do tržního hospodářství.
Náklady (v tis.Kčs): | 1989 | 1990 | 1991 |
Provozy melioračních zařízení | 90.497 | 102.843 | 84.950 |
Údržba hlavních melioračních zařízení a vodních toků | 206.053 | 140.857 | 42.779 |
V roce 1991 byly vzhledem k výši disponibilních
finančních prostředků prováděny
jen nejnutnější práce.Nemohla být
prováděna základní údržba
(sečení a čištění) a nebyly
také odstraněny všechny povodňové
škody ještě z roku 1990.V důsledku toho
došlo v mnoha případech ke škodám
z omezení funkčnosti odvodňovacích
systémů, k nadměrnému zarůstání
kanálů a vodních toků nekulturními
rostlinami, které zaplevelují okolní pozemky.Dochází
tím k narušení životního prostředí,
ke škodám na soukromých majetcích apod.
Aktuálním problémem je v současné
době využití závlah. Zemědělské
podniky užívající závlahy přispívají
na úhradu provozních nákladů paušálním
poplatkem 120 Kčs za 1 ha zavlažené plochy.
Kromě těchto poplatků odvádí
zemědělské podniky ještě poplatek
formou zvýšené zemědělské
daně z pozemků (zařazením do PES z
vyšší sazbou na ha), což je odborným
odhadem oceněno celkovou částkou za ČR
na 50 mil. Kčs.
Výše nákladů na provoz závlah
je v současných podmínkách odhadována
cca na 1.600 Kčs/1 ha. Uživatel závlah za 1
ha závlahy stávajícím systémem
uhrazuje
120,- Kčs paušálním poplatkem | |
a zhruba | 400,- Kčs vyšším poplatkem daně z pozemků |
čili celkem | 520,- Kčs na 1 ha. |
Zjednodušeně vzato problém zabezpečení
provozu závlah spočívá tedy v řešení
zbývající dvoutřetinové části
závlahy za 1 ha.
V podmínkách ekonomické reformy a přechodu
k tržní ekonomice je možný podnikatelský
přístup k řešení tohoto problému,
t.j. přesun zbývající části
nákladů na podnikatelské subjekty.
Vzhledem k tomu, že jsou závlahy považovány
za významný intenzifikační faktor
zemědělské výroby, který bude
podmínkou efektivního hospodaření
nových subjektů po privatizaci a transformaci současných
zemědělských podniků, je v jejich
zájmu, aby provoz a údržbu platili uživatelé.
Nejedná se o přílišné finanční
zatížení, vezmeme-li v úvahu, že
produkce a tržby z půdy pod závlahami činí
až 50.000 Kčs z 1 ha, zatímco náklady
na provoz a údržbu včetně ceny vody
mohou dosahovat podle počtu závlahových dávek
cca 1.600,- až 5.000,- Kčs na 1 ha.
MZe je si vědomo naléhavosti řešení
rozjezdu závlah pro jejich předpokládané
využití v tomto roce podnikatelskými subjekty
v daných přechodových podmínkách.
Pro splnění této potřeby provádí
MZe v součinnosti se SMS nutná opatření
(nezbytné přípravné práce)
k tomu, aby závlahy mohly být využity:
1. Zálohově vyčlení z rozpočtových
prostředků resortu MZe 40 mil. Kčs pro realizaci.
potřebných prací, činností
a DOV k uvedení závlahových zařízení
do provozního stavu (včetně částečného
zakonzervování těch zařízení,
která nebudou v tomto roce využívána).
2. Předloží požadavek MF ČR a FMF
na změnu odvodu daně u zavlažovaných
ploch (přeřazení PES dle původního
zatřídění bez vlivu závlah)
s potřebou jeho vyřešení pro tento rok
(zde budeme určitě potřebovat aktivní
pomoc poslanců pro prosazení této změny).
3. Provede ekonomické analýzy dopadů z přenesení
nákladů provozu závlah na podnikatelské
subjekty dle hlavních druhů zavlažovaných
plodin a posouzení jejich vlivu na ekonomickou rentabilitu
v podmínkách vytvářeného tržního
prostředí.
4. Ověří správnost a opodstatněnost
stanovené.úhrady 0,55 Kčs za vyčerpaný
1 m3 závlahové vody s cílem tuto
úhradu snížit.
5. Ověří rozsah nevyužitelných
závlah pro zemědělské závlahy
z důvodu kontaminace vod ve vodních tocích
a navrhne řešení pro meliorační
zařízení a stavby v těchto oblastech.
Uvedená opatření mají zabránit
vzniku škod na vodohospodářském majetku,
umožnit rozjezd závlah pro rok 1992 a zpracovat potřebné
doklady a návrhy pro další postup v rámci
správy tohoto majetku Pozemkovým fondem ČR.
V Praze dne 17. února 1992 | Bohumil Kubát v. r. |