ČESKÁ NÁRODNÍ RADA 1991

VI. volební období

571 A

ODPOVĚĎ NA INTERPELACI

poslance Jaroslava Žižky

na místopředsedu vlády České republiky Antonína Baudyše,

ministra zemědělství České republiky Bohumila Kubáta

a

ministra životního prostředí České republiky Ivana Dejmala

ve věci vymezení správy lesního hospodářství.

Ministr životního prostředí České republiky Ivan Dejmal zaslal odpověď na interpelaci poslance Jaroslava Žižky dopisem ze dne 17. února 1992.

Podle § 89 zákona ČNR č. 35/1989 Sb., o jednacím řádu České národní rady předkládám České národní radě odpověď ministra životního prostředí České republiky Ivana Dejmala na interpelaci poslance Jaroslava Žižky, která je přílohou tohoto sněmovního tisku.

V Praze dne 17. února 1992

Dagmar Burešová v. r.

Příloha: 2 listy

Vážený pane poslanče,

otázky, které ve své interpelaci kladete, považuji i já za zásadní v době, kdy se rozhoduje o budoucím vztahu společnosti k lesům, jako ekosystému podmiňujícímu kvalitu životního prostředí v našich klimatických podmínkách a zároveň jako ke zdroji nenahraditelné, reprodukovatelné suroviny. Ministerstvo životního prostředí prosazuje myšlenku funkčně integrovaného lesního hospodářství, směřujícího k vyváženému využívání mimoprodukčních i produkčních funkcí lesů.

Ministerstvo životního prostředí proto nemohlo souhlasit s prvním návrhem koncepce ekonomické reformy v lesním hospodářství, vypracovaným ministerstvem zemědělství, který předpokládal pronájem lesů ve vlastnictví státu akciovým společnostem, těmto společnostem svěřoval hospodaření v lesích a funkci Lesů české republiky, jako správci státního majetku, zúžil na kontrolu.Tento návrh, po připomínkách MŽP ČR, doznal podstatných změn.

Odborné hospodaření v lesích ve vlastnictví státu, včetně ochranné lesní služby, bude zajišťováno odborným lesním personálem právnické osoby Lesů české republiky. Lesy ve vlastnictví stá tu nebudou v žádném případě pronajímány, podnikatelským subjektům, lesním akciovým společnostem a dalším, budou zadávány k provedení přesně specifikované činnosti.

Současně považuji za vhodné, aby si Lesy české republiky po nechaly část výrobní kapacity k řešení likvidace živelných pohrom i k zajištění potřebné úrovně nezávislosti na podnikatelských subjektech.

Za zásadní považuji vypracování návrhu organizace Lesů české republiky, která musí vyhovovat všem, výše uvedeným, základním podmínkám. Zejména zodpovědné je určení obvodů a výměr jednotlivých organizačních jednotek tak, aby byly odborně a fyzicky zvládnutelné. Podle posledních jednání, která mezi MZe a MŽP stále ještě probíhají, by výměra lesů pro odborného lesního hospodáře, odpovídajícího za hospodaření a stav lesa před zákonem, měla činit 8 - 10 tis. ha, lesní revíry, jako nejmenší jednotky organizačního členění by měly mít průměrnou výměru 1,6 tis. ha.

V této době dokončujeme návrh nového zákona o lesích, který nahradí oba současně platné, nevyhovující předpisy. Návrh zákona je vypacováván ve spolupráci MŽP ČR a MZe ČR a navrhuje řešení dnes nejpalčivějších otázek, právní ochrany lesů, určení základního lesního fondu a z toho vyplývající možnosti privatizace lesů. Jedním ze základním problémů nového zákona o lesích je i řešení modelu funkční státní správy lesů, ve kterém by, podle mého názoru, mělo dojít, v zájmu oddělení hospodářské činnosti v lesích od státní správy lesů, k posílení kompetencí MŽP ČR.

Ivan Dejmal v. r.

V Praze 17.února 1992



Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP