Ministr životního prostředí České
republiky Ivan Dejmal zaslal odpověď na interpelaci
poslance Jaroslava Žižky dopisem ze dne 17. února
1992.
Podle § 89 zákona ČNR č. 35/1989 Sb.,
o jednacím řádu České národní
rady předkládám České národní
radě odpověď ministra životního
prostředí České republiky Ivana Dejmala
na interpelaci poslance Jaroslava Žižky, která
je přílohou tohoto sněmovního tisku.
Příloha: 2 listy
Vážený pane poslanče,
otázky, které ve své interpelaci kladete,
považuji i já za zásadní v době,
kdy se rozhoduje o budoucím vztahu společnosti k
lesům, jako ekosystému podmiňujícímu
kvalitu životního prostředí v našich
klimatických podmínkách a zároveň
jako ke zdroji nenahraditelné, reprodukovatelné
suroviny. Ministerstvo životního prostředí
prosazuje myšlenku funkčně integrovaného
lesního hospodářství, směřujícího
k vyváženému využívání
mimoprodukčních i produkčních funkcí
lesů.
Ministerstvo životního prostředí proto
nemohlo souhlasit s prvním návrhem koncepce ekonomické
reformy v lesním hospodářství, vypracovaným
ministerstvem zemědělství, který předpokládal
pronájem lesů ve vlastnictví státu
akciovým společnostem, těmto společnostem
svěřoval hospodaření v lesích
a funkci Lesů české republiky, jako správci
státního majetku, zúžil na kontrolu.Tento
návrh, po připomínkách MŽP ČR,
doznal podstatných změn.
Odborné hospodaření v lesích ve vlastnictví
státu, včetně ochranné lesní
služby, bude zajišťováno odborným
lesním personálem právnické osoby
Lesů české republiky. Lesy ve vlastnictví
stá tu nebudou v žádném případě
pronajímány, podnikatelským subjektům,
lesním akciovým společnostem a dalším,
budou zadávány k provedení přesně
specifikované činnosti.
Současně považuji za vhodné, aby si
Lesy české republiky po nechaly část
výrobní kapacity k řešení likvidace
živelných pohrom i k zajištění
potřebné úrovně nezávislosti
na podnikatelských subjektech.
Za zásadní považuji vypracování
návrhu organizace Lesů české republiky,
která musí vyhovovat všem, výše
uvedeným, základním podmínkám.
Zejména zodpovědné je určení
obvodů a výměr jednotlivých organizačních
jednotek tak, aby byly odborně a fyzicky zvládnutelné.
Podle posledních jednání, která mezi
MZe a MŽP stále ještě probíhají,
by výměra lesů pro odborného lesního
hospodáře, odpovídajícího za
hospodaření a stav lesa před zákonem,
měla činit 8 - 10 tis. ha, lesní revíry,
jako nejmenší jednotky organizačního
členění by měly mít průměrnou
výměru 1,6 tis. ha.
V této době dokončujeme návrh nového
zákona o lesích, který nahradí oba
současně platné, nevyhovující
předpisy. Návrh zákona je vypacováván
ve spolupráci MŽP ČR a MZe ČR a navrhuje
řešení dnes nejpalčivějších
otázek, právní ochrany lesů, určení
základního lesního fondu a z toho vyplývající
možnosti privatizace lesů. Jedním ze základním
problémů nového zákona o lesích
je i řešení modelu funkční státní
správy lesů, ve kterém by, podle mého
názoru, mělo dojít, v zájmu oddělení
hospodářské činnosti v lesích
od státní správy lesů, k posílení
kompetencí MŽP ČR.
Ivan Dejmal v. r.