Z pověření předsednictva České
národní rady předkládám v souladu
s § 89 zákona ČNR č. 35/1989 Sb., o
jednacím řádu ČNR, poslancům
České národní rady následující
písemnou interpelaci poslance ČNR Jaroslava Žižky
na místopředsedu vlády České
republiky Antonína Baudyše, ministra zemědělství
České republiky Bohumila Kubáta a ministra
životního prostředí České
republiky Ivana Dejmala, která je přílohou
tohoto sněmovního tisku.
V závěru loňského roku byl vládou
ČR v podstatě schválen návrh koncepce
ekonomické reformy v lesním hospodářství.
Zdánlivě v něm po mnoha diskusích
a rokováních došlo k jasnému vymezení
hranice správy lesního hospodářství,
jakožto nástroje státní lesnické
koncepce a politiky na straně jedné a výrobní
činnosti, která má byt předmětem
privatizace na straně druhé.
Po mnoha ekvilibristických licitacích resortu bylo
nakonec stanoveno organizační schéma Lesů
ČR, jakožto právnické osoby garantující
zájmy vlastníka - státu na hospodaření
v lesích.
Součástí tohoto schématu je i rámcové
vymezení odpovědností této právnické
osoby, při čemž jejich výčet
může u každého blíže nezasvěceného
budit dojem, že všechny náležitosti řádné
správy lesů jsou plně zajištěny.
Toto "vyjasnění" kompetenční
čáry mezi Lesy ČR a pravděpodobnými
následnickými organizacemi podniků státních
lesů - akciovými společnostmi je však
skutečně pouze zdánlivé a nemohou
se s ním spokojit.
Proto žádám pana ministra Kubáta, aby
podal konkrétní bližší vysvětlení,
jak převážný objem povinností
spojených s evidencí lesního fondu, jeho
správou, s plnou odpovědností za jeho obhospodařování
a zvelebování obsáhne mávnutím
jakéhosi kouzelného proutku cca 10 % THP ze stávajícího
počtu, který tuto činnost v současné
organizační struktuře lesního hospodářství
vykonává.
Žádám pana ministra o objasnění,
jak ve schématu zmíněný lesní
správce obsáhne na svěřených
2800 ha lesa řádnou projekční
přípravu všech lesnických činností
- zalesňování, ochrany kultur a mladých
lesních porostů, prořezávek, probírek,
obnovních těžeb včetně vyznačení
v terénu.
Pro upřesnění bych chtěl připomenout,
že v průměrných podmínkách
to představuje ročně terénní
fyzické vyznačení cca 60 ha prořezávek
na zkusných plochách, kdy při složitější
porostní skladbě je nutné vyznačení
celopološné 80 ha probírek s mnoha tisíci
k těžbě vyznačovaných jedinců,
vyznačení hranic a zjištění zásob
všech obnovních těžeb.
Následně by pak na všechny úkoly doplněné
o zalesňování (cca 30 ha ročně)
a ochranu kultur a mladých porostů měla byt
zpracována podrobná technická příprava
a na jednotlivé činnosti vyhotoveny hospodářské
smlouvy. Žádám pana ministra o bližší
vysvětlení, co je touto formulací fakticky
míněno.
Lesní správce by pak měl všechny plánované
práce fyzicky předat a po realizaci před
fakturací dodavatele následně převzít.
Výše uvedené podrobné venkovní
setření v terénu je přitom vzhledem
k malé věrohodnosti údajů lesních
hospodářských plánů pro stanovení
výkonových norem a zadání prací
naprosto nezbytné.
O tom, o jak časově náročné
práce se jedná, by se měl pan ministr spíš
přesvědčit u pracovníků lesního
provozu než u svých odborných ministerských
poradců, kteří od přímých
kontaktů s provozní činností již
mají značný časový odstup.
Obávám se, že zpracovatel tohoto organizačního
schématu Lesů ČR opět ve vší
tichosti předpokládá, že všechny
zmíněné práce sloužící
k ocenění výkonů zadávaných
do výroby si provede na základě HS akciová
společnost sama, aby je pak na jejich podkladě následně
realizovala.
Obávám se navíc toho, že s podobným
přístupem má právnická osoba
Lesy ČR záměr se vypořádat
i s evidencí a správnou majetku, S plněním
restitučních povinností, lesní hospodářskou
evidencí, správou vodních toků a objektů
lesnicko-technických meliorací apod.
K těmto obavám mne opravňuje seznámení
s jen částí toho, co vše se skrývá
v pracovní náplni lesního správce
pod termínem "jiné".
Mám jmenovitě na mysli plánovité řízení
provozu myslivosti (a tady opravdu nelze činnost na a.s.
přenést), práce související
s tvorbou lesních hospodářských plánů
(aktivní účast na plánu hospodářských
opatření, zjišťování zásob,
vyznačení hranic trvalých jednotek lesa),
průběžné sledování zdravotního
stavu lesů a zabezpečování účinných
a okamžitých opatření k jejich ochraně
(kůrovec, následky větrných kalamit,
dalších škodlivých činitelů),
vedení přehledu a evidence semenných porostů,
sledování jejich produkce a zabezpečování
jejich sběru, organizace výběru vánočních
stromků v souladu s pěstebními, nikoliv komerčními
zájmy atd. Není toho rozhodně málo
a nejedná se o žádné nepodstatné
záležitosti.
Požaduji rovněž odpověď na to, jakou
formou budou Lesy ČR s uvedeným počtem THP
zabezpečovat rádný výkon ochranné
služby v lesích, jak budou v případech
požárů či jiných živelných
kalamit naplňovat svou zákonnou povinnost vlastníka,
bude-li veškerá výrobní kapacita
transformována do akciových společností!
Pomineme-li tolik diskutovaný experimentální
model akciových společností, nemajících
ve světě obdoby, není z pohledu do jiných
zemí znám ani stav, kdy lesní organizace
nedisponuje žádnými lesními dělníky.
I ve vyspělých zemích je samozřejmostí
alespoň 30% vlastních pracovníků pro
výrobní výkony na zabezpečení
odborně náročnějších činností
a havarijních situací.
Od pana ministra bych rovněž chtěl slyšet
odpověď, zda je mu známo, že převážná
většina vedoucích pracovníků
stávajících lesních závodů
je zakladatelem tedy resortem, navrhována do správních
rad akciových společností, kde bude tvořit
podnikatelský management.
Pakliže odpoví ano, považuji to přinejmenším
za výraz lhostejnosti k osudu správy lesního
hospodářství a tím i lesů jako
takových, v případě záporné
odpovědi očekávám vyjádření,
jaké konkrétní kroky hodlá učinit
pro to, aby tomuto zcela nesmyslnému rozčlenění
a "využití" profesní odbornosti zabránil.
Pan ministr Kubát je možná přesvědčen,
že obdobně jako v zemědělství
vykoná rychlou privatizací lesního hospodářství
pro zájmy postupu ekonomické reformy u nás
maximum.
Předmětem privatizace je však pouze majetek
v hodnotě řádově několika miliard
korun, lesní fond, kterého se zatím privatizace
netýká, má hodnotu řádově
100x vyšší a to ještě nejsme schopni
hodnotově vyjádřit jeho celospolečenské
funkce.
Správu lesů a privatizaci výrobní
činnosti nelze řešit odděleně,
v rozdílných časových horizontech.
Platí zde dvojnásob, že bylo-li řečeno
A, mělo by být řečeno i B.
Zatím však bylo vysloveno jen "A", k vyřčení
"B" toho ještě hodně schází.
Privatizovat s tím, že při absenci účinné
státní správy lesního hospodářství,
nových zákonných norem i náležitě
funkčního aparátu hájícího
zájmy vlastníka lesa je vyslovený hazard
s lesy tohoto státu.
Škody napáchané nevhodným a nekontrolovatelným
hospodařením akciových společností
mohou být nedozírné, budou se projevovat
ještě po mnoha letech a nelze je jednorázově
napravit.
Pokud vím, lesnická veřejnost se privatizaci
nebrání, jak je resortem nepravdivě interpretováno.
Žádá jen větší pochopení
pro specifikace jeho dlouhodobého výrobního
procesu.
V Praze dne 31.1.1992 | Jaroslav Žižka v.r. |