na vydání zákona
o Radě České republiky pro rozhlasové
a televizní vysílání
Česká národní rada se usnesla na tomto
zákoně:
(1) Zřizuje se Rada České republiky pro rozhlasové
a televizní vysílání (dále
jen "Rada").
(2) Rada dohlíží na dodržování
právních předpisů upravujících
rozhlasové a televizní vysílání
[Např. zákon čís. 136/1991 Sb.,
o rozdělení působnosti mezi Českou
a Slovenskou Federativní Republiku a Českou republiku
a Slovenskou republiku ve věcech tisku a jiných
informačních prostředků, zákon
čís. 468/1991 Sb., o provozování rozhlasového
a televizního vysílání, zákon
ČNR čís. 483/1991 Sb., o České
televizi, zákon ČNR čís. 484/1991
Sb., o Českém rozhlasu] (dále jen "vysílání"),
dbá na rozvoj plurality vysílání a
nezávislost jeho provozování.
(3) Rada vykonává ve stanoveném rozsahu [§
2 písm. b) zákona čís. 136/1991 Sb.]
státní správu v oblasti vysílání.
(1) Do působnosti Rady náleží zejména
a) podílet se svými stanovisky a návrhy na
vytváření zásad státní
politiky České a Slovenské Federativní
Republiky ve vztahu k vysílání a koncepci
jeho rozvoje,
b) podílet se na vypracovávání plánů
využití kmitočtů pro vysílání,
c) podílet se svými stanovisky a návrhy na
vytváření zásad státní
politiky České republiky ve vztahu k vysílání
a stanovit koncepci jeho rozvoje,
d) udělovat a odnímat licence k vysílání,
pokud jde o subjekty působící jen na území
České republiky nebo pokud jejich činnost
podstatně nepřekračuje území
České republiky [§
1 písm. c), § 2 písm. b) zákona čís.
136/1991 Sb.],
e) vydávat upozornění a uplatňovat
pokuty [§ 20 zákona čís.
468/1991 Sb.] vůči
držitelům licencí, které udělila,
provozovatelům, kteří získali oprávnění
k vysílání zákonem České
národní rady [Např.
zákon ČNR čís. 483/1991 Sb. zákon
ČNR čís. 484/1991 Sb.],
nebo subjektům vysílajícím bez licence,
k jejímuž udělení je příslušná,
f) zaujímat stanoviska k návrhům a plnění
mezinárodních smluv, které souvisejí
s vysíláním, a svá stanoviska předkládat
Federální radě pro rozhlasové a televizní
vysílání (dále jen "Federální
rada"),
g) vést evidenci licencí, které udělila,
a jejich změn,
h) informovat Federální radu o licencích,
které udělila, a jejich změnách,
i) předkládat České národní
radě zprávu o stavu vysílání
a o své činnosti, a to nejméně jednou
ročně nebo vždy, pokud o to Česká
národní rada požádá.
(2) Rada pravidelně uveřejňuje přehled
žádostí o licence a přehled udělených
licencí a jejich změn, a dále uveřejňuje
plány využití kmitočtů pro vysílání.
(1) Rada má devět členů především
z řad odborníků v oblasti vysílání
Členy Rady volí a odvolává Česká
národní rada, a to tak, aby v Radě byly zastoupeny
významné regionální, politické
a kulturní názorové proudy České
republiky.
(2) Členové Rady jsou voleni na funkční
období šesti let, a to i opětovně, v
takovém případě však ne na více
než dvě po sobě jdoucí funkční
období. Na uprázdněná místa
jsou voleni noví členové na období
šesti let.
(3) Členy Rady jsou vždy členové Federální
rady zvolení Českou národní radou
[§ 18 odstavec 1 zákona čís. 468/1991
Sb.]. Zánikem členství ve Federální
radě zaniká členství v Radě.
(4) Členství v Radě je veřejnou funkcí
[§ 124 odstavec 1 zákoníku
práce]. V souvislosti s jejím
výkonem přísluší členům
Rady přiměřená odměna [§
124 odstavec 2 zákoníku práce].
Výši odměny členů Rady určí
předsednictvo České národní
rady.
(5) Rada je ze své činnosti odpovědná
České národní radě.
(1) Členem Rady může být zvolen občan
České a Slovenské Federativní Republiky
který je způsobilý k právním
úkonům, bezúhonný a má trvalý
pobyt na území České republiky.
(2) Členství v Radě je neslučitelné
s funkcí prezidenta České a Slovenské
Federativní Republiky, poslance, předsedy nebo místopředsedy
vlády, ministra, vedoucího jiného ústředního
orgánu státní správy nebo jejich náměstků
a s funkcí člena Rady České televize
[§ 4 zákona ČNR
čís. 483/1991 Sb.]
a Rady Českého rozhlasu [10
§ 4 zákona ČNR čís. 484/1991
Sb.].
(3) Členové Rady nesmějí mít
funkce v politických stranách nebo politických
hnutích ani nesmějí působit v jejich
prospěch při výkonu své funkce v Radě;
dále nesmějí být členy orgánů
společností, které působí v
oblasti sdělovacích prostředků ani
zastupovat obchodní zájmy, které by mohly
být v rozporu s výkonem jejich funkce nebo by mohly
nepříznivě ovlivňovat jejich nestrannost
a objektivitu rozhodování. Člen Rady a osoby
jemu blízké [§
116 občanského zákoníku]
nesmějí mít žádný finanční
zájem na provozování vysílání
daný vlastnictvím, pracovním poměrem
nebo obdobným vztahem.
(1) Členství v Radě zaniká
a) uplynutím funkčního období,
b) odstoupením z funkce,
c) odvoláním z funkce,
d) zbavením nebo omezením způsobilosti k
právním úkonům,
e) úmrtím,
f) zánikem členství ve Federální
radě.
(2) Česká národní rada člena
Rady z funkce odvolá:
a) nesplňuje-li předpoklady pro výkon funkce
uvedené v § 4 tohoto zákona nebo,
b) byl-li pravomocně odsouzen pro úmyslný
trestný čin anebo pro jiný trestný
čin, pokud mu byl uložen nepodmíněný
trest odnětí svobody.
(3) Česká národní rada může
člena Rady odvolat, jestliže člen Rady nevykonává
po dobu nejméně šesti měsíců
svou funkci.
(4) Česká národní rada může
odvolat Radu, nesplní-li Rada povinnost podle § 2
odstavec 1 písm. i) tohoto zákona.
(1) Rada z řad svých členů volí
předsedu Rady na funkční období tří
let. Předseda Rady řídí činnost
Rady a jedná jejím jménem.
(2) Rada přijímá rozhodnutí nadpoloviční
většinou hlasů všech svých členů.
(3) Činnost Rady se řídí jednacím
řádem, který Rady přijme do 30 dnů
od začátku svého funkčního
období.
(1) Činnost Rady zajišťuje Úřad
Rady (dále jen "Úřad"). Rada může
pověřit Úřad výkonem činností
podle tohoto zákona s výjimkou rozhodovací
činnosti podle § 2 odst.1 písm.d) tohoto zákona.
(2) Vedoucího Úřadu jmenuje a odvolává
předseda Rady. Vedoucí Úřadu je podřízen
předsedovi Rady.
(3) Podrobnosti o organizaci činnosti Rady a Úřadu
upraví Statut Rady. Statut Rady schvaluje na návrh
Rady Česká národní rada.
Činnost Rady je hrazena z rozpočtu České
republiky. Návrh rozpočtu Rady schvaluje Rada.
Vláda České republiky a orgány státní
správy České republiky spolupracují
s Radou ve věcech vysílání a jsou
zejména povinny, jde-li o věci vysílání,
vyžádat si vždy stanovisko Rady a v mezích
své působnosti poskytnout Radě potřebnou
součinnost.
Působnost Rady podle § 2 se vztahuje i na právnické
a fyzické osoby, kterým bylo umožněno
vysílat na základě usnesení předsednictva
vlády České a Slovenské Federativní
Republiky nebo na základě licence vydané
mezirezortní komisí vlády České
a Slovenské Federativní Republiky a komisí
ministerstva kultury České republiky [§
25 zákona čís. 468/1991 Sb., o provozování
rozhlasového a televizního vysílání].
§ 11
Zákon České národní rady č.
2/1969 Sb., o zřízení ministerstev a jiných
ústředních orgánů státní
správy České socialistické republiky,
ve znění pozdějších právních
předpisů se mění takto:
§ 8 zní:
"Ministerstvo kultury je ústředním orgánem
státní správy pro umění, kulturně
výchovnou činnost, kulturní památky,
pro věci církví, tisku včetně
vydávání neperiodických publikací
a zpravodajských agentur, dále pro provádění
autorského zákona a pro výrobu a obchod v
oblasti kultury.".
Tento zákon nabývá účinnosti
dnem 1.března 1992.
Důvodová zpráva
Obecná část
Svoboda projevu a právo na informace jsou conditio sine
qua non demokratického politického systému
a svobodného rozvoje občana. Zákon čís.
468/1991 Sb., o provozování rozhlasového
a televizního vysílání vytváří
v intencích mezinárodněprávních
dokumentů (např. Evropská úmluva o
lidských právech, čl. 10) právní
rámec pro činnost provozovatelů rozhlasového
a televizního vysílání s tím,
že s výjimkou provozovatelů oprávněných
k vysílání ex legem požaduje k provozování
vysílání licenci.
Podle ustanovení § 2 zákona čís.
136/1991 Sb., o rozdělení působnosti mezi
Českou a Slovenskou Federativní Republiku a Českou
republiku a Slovenskou republiku ve věcech tisku a jiných
informačních prostředků patří
do působnosti České republiky vykonávat
státní správu v odvětví rozhlasového
a televizního vysílání, především
udělovat licence k vysílání.
Vztah státu a sdělovacích prostředků
je i v demokratické společnosti mimořádně
citlivý především s ohledem na široké
možnosti sdělovacích prostředků
působit na postoje občanské společnosti,
a to i ve vztahu ke státu a jeho orgánům.
Hromadné sdělovací prostředky mohou
výrazně ovlivnit vývoj společnosti
a státu a je proto pochopitelná tendence státu
zasahovat, resp. ovlivňovat jejich činnost. Zásahům
státu do činnosti sdělovacích prostředků
se proto vytvářejí bariéry hmotněprávní
a procesní úpravou (pro oblast televizního
a rozhlasového vysílání v České
a Slovenské Federativní Republice provedenou zákonem
čís. 468/1991 Sb.). Současně se požaduje,
aby rozhodování ve věcech hromadných
sdělovacích prostředků, především
ve věcech provozovatelů rozhlasového a televizního
vysílání, bylo svěřeno orgánům
nezávislým na vládě při pouhé
(nepřímé) odpovědnosti takového
orgánu parlamentu (viz Doporučení čís.
1147 Parlamentního shromáždění
Rady Evropy ze dne 22.4.1991 o parlamentní odpovědnosti
za demokratickou reformu vysílání, čl.
4).
Z dosavadní právní úpravy postavení
ústředních orgánů státní
správy České republiky (především
zákon ČNR čís. 2/1969 Sb., v platném
znění, § 8) lze dovodit, že orgánem
státní správy České republiky
pro rozhlasové a televizní vysílání
by mohlo být ministerstvo kultury jako ústřední
orgán státní správy pro věci
tisku a jiných informačních prostředků.
(Nejde o závěr nesporný, neboť pozdější
zákon čís. 136/1991 Sb. hovoří
v § 1 o jiných hromadných informačních
prostředcích a § 17 zákona čÍs.
468/1991 Sb. ukládá Federální radě
pro rozhlasové a televizní vysílání
povinnost součinnosti s orgány pro rozhlasové
a televizní zřízenými zákony
České národní rady a Slovenské
národní rady). Jde o monokratický státní
orgán a v jeho čele stojí člen vlády
České republiky. Citované mezinárodní
dokumenty (především Doporučení
čís. 1147 Parlamentního shromáždění
Rady Evropy) však výkon státní správy
právě s ohledem na požadavek oddělení
státu a hromadných sdělovacích prostředků
rezervuje pro orgán na vládě nezávislý.
Stát, resp. orgány moci výkonné se
v zájmu nezávislosti hromadných sdělovacích
prostředků vzdávají části
své působnosti. Činnost provozovatelů
rozhlasového a televizního vysílání
je řízena zákony, moc výkonná
do postavení a činnosti vysilatelů nezasahuje.
Státní správa v odvětví rozhlasového
a televizní vysílání a především
související koncepční činnost
je naprosto novým odvětvím činnosti
státu. V České republice se totiž nestátní
sektor vysílání začíná
rozvíjet teprve po r. 1989 obtížným
prolamováním monopolu státu na provozování
televizního a rozhlasového vysílání.
Vybavení ministerstva kultury pro novou činnost
je proto zanedbatelné.
Navrhovaná úprava představuje v československém
systému orgánů veřejné správy
konstrukci dosud neobvyklou (obdobné postavení jako
navrhovaná Rada České republiky pro rozhlasové
a televizní vysílání má dosud
jen Federální rada pro rozhlasové a televizní
vysílání zřízená zákonem
čís. 468/1991 Sb.), avšak v zahraničí
osvědčenou a mezinárodními dokumenty
doporučovanou. Rada se musí věnovat především
koncepční práci, pokud jde o vývoj
systému rozhlasového a televizního vysílání
v České republice a spolupráci s Federální
radou pro rozhlasové a televizní vysílání.
Samostatným úsekem činnosti bude výkon
státní správy ve vztahu k držitelům
různých druhů licencí k vysílání.
Osnova předpokládá devítičlennou
Radu, jejíž činnost bude zajišťovat
cca patnáctičlenný sekretariát. Náklady
na její činnost by neměly překročit
ročně částku 2 miliony Kčs.
Zvláštní část
K § 1
Jako kolektivní orgán pro rozhlasové a televizní
vysílání se zřizuje Rada a vymezuje
se základní rámec její činnosti.
Současně se v rozsahu zákona čís.
468/1991 Sb., o provozování rozhlasového
a televizního vysílání a v souladu
s působností České republiky pověřuje
výkonem státní správy v oblasti rozhlasového
a televizního vysílání.
K § 2
Rámcovým způsobem se vymezují okruhy
činnosti Rady, která se bude jako orgán reprezentující
zájmy České republiky podílet na vypracování
zásadních dokumentů formulujících
politiku České a Slovenské Federativní
Republiky ve vztahu k hromadným sdělovacím
prostředkům. Současně bude Rada formulovat
(namísto orgánů moci výkonné,
avšak v intencích zákonných předpisů)
i politiku České republiky, která určí
koncepci rozvoje jednotlivých druhů sdělovacích
prostředků v čase a místě se
současným stanovením konkrétních
opatření včetně ekonomických
k podpoře rozhlasového nebo televizního vysílání.
Rada bude současně v rozsahu svěřeném
České republice vykonávat státní
správu v odvětví rozhlasového a televizního
vysílání. Do její působnosti
se svěřují vedle provozovatelů vysílání
na základě licence též provozovatelé
vysílání ze zákona.
Vytváří se rovněž nezbytný
právní rámec pro efektivní spolupráci
s Federální radou pro rozhlasové a televizní
vysílání.
S ohledem na společenský význam rozhlasového
a televizního vysílání bude činnost
Rady pod veřejnou kontrolou.
K § 3
Specifický druh činnosti Rady je důvodem
pro její volbu Českou národní radou
na časové období, které svou délkou
posiluje stabilitu Rady a její nezávislost. S ohledem
na objektivní nezbytnost úzké součinnosti
s Federální radou pro rozhlasové a televizní
vysílání se vytvářejí
i personální podmínky pro její realizaci.
Rada nebude v zájmu své nezávislosti finančně
závislá na orgánech moci výkonné,
odměňování jejích členů
je v rukách předsednictva České národní
rady, které stanoví výši odměny
přiměřeně významu funkce člena
Rady a při zohlednění odměny pobírané
z titulu členství ve Federální radě.
Rada bude za svou činnost odpovědná toliko
České národní radě s tím,
že půjde především o odpovědnost
právněpolitickou. S přihlédnutím
k mezinárodním doporučením a zahraničním
zkušenostem ani Česká národní
rada však nebude do činnosti Rady zasahovat bezprostředně
a nahrazovat tak činnost Rady.
K § 4
Osnova vytváří nezbytné podmínky
pro objektivní a nestranné rozhodování
Rady. V prvé řadě se proto zakotvuje neslučitelnost
funkce člena Rady se zastáváním významných
funkcí ve státním aparátu České
a Slovenské Rederativní Republiky a České
i Slovenské republiky. Důraz je kladen na personální
oddělení činnosti Rady jak od orgánů
moci zákonodárné, tak výkonné.
Členům se současně zakazuje promítat
do činnosti Rady aspekty politické nebo ekonomické
povahy. Důraz je kladen především na
neslučitelnost členství v Radě s jakýmikoliv
obchodními zájmy především v
oblasti vysílání.
Osnova současně stanovuje obecné podmínky
pro zastávání funkce v Radě.
K § 5
V zájmu relativní nezávislosti členů
Rady na orgánu, který Radu volí se taxativním
způsobem vymezují okruhy případů,
ve kterých členství zaniká ex legem
a okruhy skutkových podstat, při jejichž naplnění
má Česká národní rada povinnost
člena Rady odvolat. Pro efektivní činnost
Rady bude nezbytná činnost všech jejích
členů, České národní
radě se proto umožňuje odvolat člena,
který svou funkci po zákonem stanovenou dobu nevykonává.
Osnova s ohledem na právněpolitickou odpovědnost
Rady České národní radě upravuje
skutkovou podstatu zakládající možnost
odvolat Radu en bloc.
K § 6
Rámcovým způsobem se stanovují pravidla
činnosti Rady, v jejímž čele stojí
předseda Rady.
K § 7
Úřad Rady zabezpečuje činnost Rady.
Rada jej může pověřit výkonem
některých svých činností, nikoli
však činnosti rozhodovací při udělování
licencí.
K § 8
Činnost Rady bude financována ze státního
rozpočtu České republiky.
K § 9
S ohledem na nezbytnost koordinace činnosti Rady a orgánů
státní správy a vlády České
republiky se vytváří právní
rámec spolupráce.
K § 10
Před přijetím zákona čís.
468/1991 Sb., o rozhlasovém a televizním vysílání
rozhodovali o oprávnění vysílat jiné
orgány. Provozovatelé vysílání
jsou podřízeni režimu citovaného zákona,
a je proto nezbytné, aby se i na jejich činnost
vztahovala působnost Rady.
K § 11
S ohledem na výkladové nejasnosti stran působnosti
ministerstva kultury v odvětví rozhlasového
a televizního vysílání se upřesňuje
vymezení jeho působnosti.
K § 12
Protože se na území České republiky
již provozuje rozhlasové a televizní vysílání,
a to i bez příslušného oprávnění
(především tzv. kabelová televize),
je bezbytné, aby zákon nabyl účinnosti
co nejdříve.