Ministr dopravy České a Slovenské Federativní
Republiky Jiří Nezval zaslal odpověď
na interpelaci poslance ČNR Ladislava Krčmy dopisem
ze dne 19. 3. 1992.
Podle § 89 zákona ČNR č. 35/1989 Sb.,
o jednacím řádu České národní
rady, předkládám České národní
radě odpověď ministra dopravy České
a Slovenské Federativní Republiky Jiřího
Nezvala na interpelaci poslance Ladislava Krčmy, která
je přílohou tohoto sněmovního tisku.
Příloha: 7 listů
Vážený pane poslanče,
zasílám Vám písemnou odpověď
na Vaši interpelaci, která mi byla zaslána
předsedou vlády České republiky JUDr.
Petrem Pithartem ve věci protestu občanů
okresu Šumperk proti rušení železničních
tratí. Dovolte mi, abych Vás s touto problematikou
seznámil v širších souvislostech i když
je Vaše interpelace zaměřena na železniční
tratě okresu Šumperk a to převážně
na trať Petrov nad Desnou - Sobotín.
V poslední době se v našich sdělovacích
prostředcích objevila celá řada zpráv
a informací, která s větší či
menší pravdivostí informuje o současném
omezování příp. zastavení provozu
na tratích ČSD. Také někteří
funkcionáři ČSD podali našim masmédiím
ne vždy přesné informace.
Opatření k omezení příp. zastavení
provozu velmi úzce souvisí se současnou kritickou
ekonomickou situací státní organizace ČSD,
kterou je nutno posuzovat z pohledu celkového vývoje
v posledních dvou letech. Současně je třeba
mít na zřeteli i skutečnost, že v minulosti
bylo hospodaření železnice založeno na
principu plného vyrovnání ztráty v
osobní dopravě, poměrně vysoké
rentabilitě dopravy nákladní, která
ovšem vyplývala z vysokých objemů přepravy
zboží. Přeprava zboží dosáhla
vrcholu v roce 1984, kdy se přiblížila objemu
300 mil. tun. Po určitých výkyvech v následujících
letech došlo počínaje rokem. 1989 ke zvratu.
V roce 1990 bylo přepraveno 254 mil. tun a v roce 1991
již pouze 191 mil. tun, což představuje proti
roku 1989 pokles o plných 33%.
Nedostatek finančních zdrojů s nímž
železnice vstupovala do roku 1991 činil 2,5 mld Kčs.
Při finančním vypořádání
roku 1990 státní rozpočet vyrovnal ČSD
zvýšené náklady na pohonné hmoty
a elektrickou energii v osobní dopravě dotací
ve výši 343 mil. Kčs a poskytl další
zápůjčku ze státního rozpočtu,
kterou se celkové zadlužení ČSD u státu
zvýšilo na 1,5 mld Kčs.
Hospodaření ČSD v roce 1991 výrazně
ovlivnil strmý vzestup nákladů v důsledku
cenové liberalizace. Přes přijatá
tvrdá opatření ve snížení
nákladů (cca 2,5 mld Kčs) byla vyčíslena
očekávaná ztráta z hospodaření
ČSD v roce 1991 ve výši cca 8,9 mld Kčs
při předpokládaném objemu přepravy
215 mil. tun.
K řešení finanční situace ČSD
v 1. pololetí 1991 rozhodla vláda o poskytnutí
dotace na vykrytí zvýšených cen pohonných
hmot a elektrické energie v osobní dopravě
ve výši 1,77 mld Kčs a současně
stanovila záruku na překlenovací úvěr
poskytnutý Investiční bankou ve výši
4,7 mld Kčs. Přijatá opatření
v podstatě vyřešila situaci v 1. pololetí
minulého roku.
Ve 2. pololetí 1991 se přeprava snížila
až na 191 mil. tun, což představovalo snížení
tržeb z přepravy o cca 1,6 mld Kčs. Tento pokles
se již nepodařilo utlumit další drastickou
restrikcí v nákladech a ztráta se ve skutečnosti
prohloubila o 690 mil. Kčs. Nedostatek zdrojů pro
financování ve 2. pololetí znovu řešila
vláda, která svým usnesením č.
690/91 rozhodla o poskytnutí další zápůjčky
ze státního rozpočtu ve výši
1,8 mld Kčs a dotaci na řešení mzdového
vývoje ve výši 245 mil. Kčs. Přes
všechny poskytnuté dotace, půjčky a
úvěry (v celkové výši 12,4 mld
Kčs na rok 1991) činil nedostatek zdrojů
ČSD k 1. 1. 1992 2,3 mld Kčs.
Jedním z restrikčních opatření
ke snižování nákladů je i omezování
ztrátových provozů, snižování
ztrát na nerentabilních tratích a v případě
neúnosnosti těchto ztrát projednání
úplného zastavení provozu. Proto vláda
ČSFR ve svém usnesení čís.
278 z 8. 5. 1991 o Programové strategii železniční
dopravy do roku 1995 v podmínkách ekonomické
reformy uložila projednat možnost rušení
provozu na neefektivních tratích a lanových
drahách, u kterých nebude zajištěna
úhrada od obcí a regionů v termínu
zahájení platnosti grafikonu vlakové dopravy
1992/1993. Ve smyslu příprav těchto materiálu
byla v květnu loňského roku ve vedení
resortu projednána a schválena Zpráva o zásadách
zefektivnění provozu na tratích ČSD
a rušení tratí.
Zpráva přijala zásadní opatření
ke zjišťování výše ztrátovosti
a zásady při odstraňování ztrát
na nerentabilních tratích. K odstranění
ztrátovosti byly ve Zprávě stanoveny následující
kroky,
- zavedení racionalizačních opatření
ve vlastním železničním provozu, s cílem
snížit vlastní náklady, případně
zvýšit tržby na uvedeném úseku
tratě,
- zvážit zavedení zvláštních
tarifů a příplatků v nákladní
dopravě na uvedené trati nebo regionálních
tratích,
- projednání s příslušnými
orgány možnosti dotací, případně
účelového příspěvku
k zefektivnění provozu z místních,
regionálních, republikových a státních
rozpočtů, v případě zájmu
na udržení tratí v provozu ze strany národní
obrany nebo ekologů i příspěvků
od těchto institucí,
- na tratích se slabou osobní dopravou, která
značně zvyšuje ztrátovost dotčené
trati, převést tuto na přepravu autobusy,
- projednat podle zákona o drahách změnu
povahy dráhy na vlečku, pokud převažuje
nákladní doprava,
- prověřit možnosti privatizace, pronájmu
tratí a realizovat na nich místní provoz.
Teprve po vyčerpání všech těchto
možností, které by mohly přispět
k řešení tíživé situace
může dojít k návrhu na zastavení
provozu příp. na zrušení trati.
V souladu s touto Zprávou projednali zástupci oblastních
ředitelství ČSD s pracovníky okresních
úřadů a velkých přepravců
problematiku řešení rentability vybraných
ztrátových tratí. Dále je seznámili
s předpokládanými racionalizačními
opatřeními, které budou uplatňovat
ČSD a požádali o pomoc při řešení
tíživé ekonomické situace. Je nutno
konstatovat, že z velké většiny zástupci
okresů a přepravců nesouhlasili s omezováním
provozu a rušením tratí. Nenašlo se většinou
ani přijatelné řešení, které
by otázku ztrátovosti pro ČSD řešilo.
Oblastní ředitelství ČSD zpracovala
na většinu ztrátových tratí racionalizační
projekty, ve kterých se posuzují všechny způsoby
snižování ztrátovosti na konkrétní
tratě včetně případného
návrhu na zastavení provozu nebo zrušení
trati.
Z výsledků a vyhodnocení racionalizačních
opatření vyplývá, že vhodně
volenými opatřeními lze snížit
vlastní náklady ČSD, nelze však ztrátovost
eliminovat.
Ústřední ředitelství ČSD
pro rok 1992 zpracovalo důchodovou situaci ve dvou variantách
a to s ohledem na předpokládanou výši
objemu přepravy. Přesto, že ČSD přijalo
další opatření v úsporách
nákladů hlavní činnosti (cca 2,5 mld
Kčs) předpokládá se ztráta
8 až 10 mld Kčs. Při schválené
neinvestiční dotaci ve výši 5.3 mld
Kčs (4,5 mld Kčs kompenzace služeb osobní
dopravy ve veřejném zájmu a 0,8 mld Kčs
na činnosti státní správy), zadluženosti
u státního rozpočtu ve výši 1,5
mld Kčs (splatné v roce 1992) a výchozí
platební neschopnosti to znamená nedostatek zdrojů
pro financování činnosti ve výši
7,2 - 9 mld Kčs. K tomu přistupuje splatnost úvěru
z roku 1991 ve výši 4,7 mld Kčs ke dni 28.
2. 1992.
Neřešený nedostatek zdrojů činí
2,4 - 4,2 mld Kčs. Na nedostatku zdrojů se podílí
část nekompenzované ztráty z osobní
dopravy ve veřejném zájmu tj. slevy žáků,
studentů, dělníků, důchodců
a pod. ve výši 1,4 mld Kčs.
Na základě této kritické ekonomické
situace bylo nuceno vedení státní organizace
ČSD přistoupit k řadě opatření,
která mají nepříznivý ekonomický
stav zmírnit. Jedná se zejména o snížení
stavu zásob, redukci investiční výstavby,
redukci oprav a nákupu kolejových vozidel, snižování
počtu pracovníků a pod. Tato všechna
opatření zasáhnou citelně vnitřní
strukturu ČSD.
Restriktivní opatření přijatá
ČSD postihnou v neúnosné míře
již i prostou reprodukci základních fondů,
zejména dopravní cesty, kde pro rok 1992 nejsou
zajištěny žádné prostředky
na obnovy železničních tratí, což
bud mít za následek podvázání
funkčnosti železniční dopravy a další
zhoršení kvality poskytovaných služeb.
Investiční dotace ze státního rozpočtu
ve výši 1,4 mld Kčs pokrývá v
omezené míře pouze rozestavěné
stavby.
Realizace programu modernizace vybraných mezinárodních
tahů se tím odsouvá. Nevyjasněnost
řešení celkové ekonomické situace
v roce 1992 a dalších letech vede i k váhání
potencionálních zahraničních investorů.
I přes tato vnitřní opatření
se nevyhnou ČSD nutnosti přistoupit k dalším
restrikčním opatřením, která
se dotknou veřejnosti a to omezení provozu na některých
tratích, zaměřené na vlaky s malou
frekvencí cestujících, zejména v motorové
trakci. Ke snížení negativního dopadu
na obyvatelstvo budou ČSD společně s regiony,
okresy, obcemi a přepravci hledat možnosti jak udržet
provoz na těchto tratích a to zejména pomocí
při zvyšování nákladní
přepravy po těchto tratích, finančním
příspěvkem k likvidaci ztrát z osobní
dopravy a pod.
Považoval bych za velmi prospěšné, kdyby
obecní a okresní úřady vyvinuly maximální
tlak na podniky a organizace nacházející
se v okruhu uvedené trati, aby ve větší
míře než dosud využívaly pro nákladní
přepravu svých surovin a výrobků služeb
ČSD. Je známou skutečností, že
značnou část nákladní dopravy
si tyto podniky zajišťují svoji závodovou
(automobilovou) dopravou, což je v některých
případech zbytečné, ekologicky škodlivé
a pro podniky též ekonomicky nevýhodné.
Přitom tyto podniky naléhají na zachování
osobní dopravy na těchto tratích pro dojíždění
svých zaměstnanců. Využitím nákladní
dopravy ČSD by výrazným způsobem mohly
pomoci zlepšit ztrátovou bilanci těchto tratí.
Na několika místech našeho státu se
již o tomto způsobu pomoci ČSD a tím
i občanům regionu úspěšně
jedná. I Váš region se tak může,
pane poslanče, rovněž aktivně podílet
na snižování ztrátovosti na tratích
ČSD a tím pomoci obyvatelstvu i ekologii v této
oblasti.
Vzhledem k nutnosti objektivně a prokazatelně posoudit
oprávněnost návrhu na zastavení provozu,
příp. zrušení tratí vedení
resortu stanovilo, že projednávání ztrátovosti
na jednotlivých tratích musí být pojato
komplexně a bude se řídit schválenými
zásadami. Nejdříve musí být
učiněny všechny kroky ke snížení
nákladů, zvyšování tržeb,
projednání možností dotací, privatizace,
pronájmu a pod. a posledním krokem po projednání
s příslušnými orgány samosprávy
by byl návrh na zastavení provozu případně
zrušení tratí. Ústřední
ředitelství ČSD bude dbát o objektivizaci
všech opatření a jejich ekonomickou a provozní
prokazatelnost. Konečné rozhodnutí o zastavení
provozu, případně zrušení trati
přísluší federálnímu ministerstvu
dopravy jako drážnímu správnímu
orgánu, který toto projedná ve správním
řízení podle platných legislativních
norem.
Vedením FMD a ÚŘ ČSD byla přijata
další opatření pro oblast ekonomiky
státní organizace ČSD, která by měla
pomoci při řešení této nepříznivé
situace.
Začátkem března 1992 přijala vláda
ČSFR Opatření k řešení
naléhavých problémů dopravy, které
řeší současnou nepříznivou
ekonomickou situaci u ČSD a návazně otázky
personální, mzdové a pod. V současné
době je dokončován návrh zásad
nového zákona o drahách, s jehož účinností
se počítá od poloviny roku 1993. Dále
je projednáván návrh nového zákona
o ČSD. Dokončení obou důležitých
zákonů souvisí s dořešením
federálních a republikových kompetencí
v oboru železniční dopravy.
Na závěr své odpovědi si Vás
dovolím informovat, že trať Petrov nad Desnou
- Sobotín byla jako jedna z nejvíce ztrátových
tratí ČSD zařazena Ústředním
ředitelstvím ČSD Praha do seznamu tratí,
na které měl být od 31. 5. 1992 zastaven
provoz. Na základě jednání mezi Oblastním
ředitelstvím ČSD Olomouc, obecním
úřadem Sobotín, Severomoravskými státními
lesy Sobotín a státním podnikem Velamos Sobotín
došlo k dohodě o spolupráci při úhradě
ztrát provozu na této trati. Podle této dohody
bude výše ztráty, která činila
za minulý rok cca 266 tis. Kčs hrazena pro tento
rok obcí Sobotín, s.p.Velamos Sobotín a Státními
lesy Sobotín ve výši 200 tis. Kčs. zbývající
částku 66 tis. Kčs uhradí Oblastní
ředitelství ČSD Olomouc. Na základě
zmíněné dohody bude ponechán provoz
na této trati v současném rozsahu. O podmínkách
k zachování provozu na ostatních tratích
v oblasti Šumperecka se v současné době
jedná.
V Praze dne 19. 3. 1992 | Jiří Nezval v. r. |