ČESKÁ NÁRODNÍ RADA 1991

VI. volební období

567

INTERPELACE

poslance ČNR Ladislava Krčmy

na ministra dopravy

České a Slovenské Federativní Republiky

Jiřího Nezvala

ve věci protestu občanů okresu Šumperk

proti rušení železničních tratí

Z pověření předsednictva České národní rady předkládám v souladu s § 89 zákona ČNR č. 35/1 989 Sb., o jednacím řádu ČNR, poslancům České národní rady následující písemnou interpelaci poslance ČNR Ladislava Krčmy na ministra dopravy České a Slovenské Federativní Republiky Jiřího Nezvala, která zní:

"1. Ekonomické dopady

- S.p. Velamos Sobotín, známý výrobce jízdních kol přepravil do závodu po této trati v roce 1991 celkem 363 vagonů materiálu (hutní materiál, chemikálie, palivo apod.). Vzhledem k povaze materiálu by přechod na automobilovou přepravu při velmi střízlivé úvaze znamenal min. 420 kamionů ročně. Připočítáme-li přepravu hotových výrobků, jedná se celkem cca 750 vagonových jednotek za rok, tedy cca 950 kamionů.

- Severomoravské státní lesy, manipulační sklad Sobotín odeslal v loňském roce po železnici 1 911 vozových jednotek to je 30 400 m3 dřeva. Přeprava tohoto množství po silnici by představovala dalších cca 1 000 kamionů a je vzhledem k požadavkům odběratelů nemožná.

- Sm lesy Loučná vybudovaly v Sobotíně nákladem 15 mil. Kčs manipulační sklad dřeva s železniční vlečkou. Tím byla odstraněna část namáhavé práce v lese při třídění dřeva, která je nyní prováděna mechanizovaně právě v manipulačním skladu. Centrální manipulace přinesla zvýšení peněžní realizace dřeva.

- Státní statek Šumperk, provoz Sobotín, přepravil po železnici 30 vagonů hnojiv, osiv a sadby.

Z uvedeného je zřejmé, že zastavení provozu na železnici by několikanásobně zvýšilo náklady uvedených organizací, snížilo jejich zisky a tedy i odvody do státního rozpočtu. Ztráty by zřejmě převýšily úsporu nákladů ČSD.

2. Sociální dopady

- Osobní přepravu využívá denně cca 1 200 osob, zejména z obcí Vikýřovice, Šumperk, Petrov, Velké Losiny do zaměstnání.

- Dle vyjádření s.p. Velamos, který zaměstnává 650 pracovníků by část zaměstnanců neměla možnost dostat se veřejnou dopravou na pracoviště. Vznikla by tak paradoxní situace, že v období růstu nezaměstnanosti by neměl s.p. Velamos dostatek zaměstnanců.

- Snížení využití manipulačního skladu lesního závodu v Sobotíně v důsledku zastavení provozu na trati by mělo za následek podstatné omezení pracovních míst v oblastí Sobotína.

- Dle údajů z železničních stanic Petrov a Sobotín bývá vzhledem k turistické aktivitě Sobotína osobní doprava v závěru týdne až o 20% vyšší (turisté, lyžaři apod.).

- Osobní přepravu využívá cca 40 žáků Zvláštní školy internátní v Sobotíně, kteří by ztratili možnost se dopravit do školy.

- Po železnici dojíždí i návštěvníci a příbuzní 200 obyvatel Domova odpočinku ve stáří (bývalý Domov důchodců). Omezení kontaktu obyvatel s rodinami by byl vážným způsobem narušen jejich psychický a zdravotní stav, neboť se jedná o většinou o osoby starší 60 let.

3. Politické dopady

- Trať Zábřeh-Sobotín byla před 120 lety vybudována dříve než trať do Koutů na Desnou zejména k posílení ekonomické úrovně oblasti Sobotínska. Obecní radě připadá naprosto nelogické a absurdní v době, kdy železniční doprava ve světě nabývá vysoké úrovně, na konci 20. století provoz na této trati zastavovat.

- Mezi obyvatelstvem vznikají velmi nepříznivé názory na průběh a stav tolik potřebné ekonomické reformy.

4. Ekologické dopady

- Nuceným přechodem ze železniční na automobilovou dopravu by došlo k mnohanásobnému zvýšení kamionové přepravy, nejen v oblasti Sobotína, neboť už jednou naložený kamion by nejel jen k nejbližší železniční stanici, ale přímo už na místo určení, mnohdy na značné vzdálenosti přes celou republiku.

- Polovlna trati Petrov - Sobotín vede při okraji významného evidovaného krajinného prvku, kdežto silnice tímto prvkem prochází.

- V současné době bude uvedena do provozu nová plynová kotelna s.p. Velamos vybudovaná včetně plynovodu nákladem 36 mil. Kčs, která nahradí dosavadní kotelnu na uhlí. Tím bude odstraněn jeden z významných zdrojů znečišťování ovzduší. Vzhledem k častým inverzím pracuje i obec na přípravě plynofikace. Přechodem na automobilní dopravu by došlo ke zvýšení exhalací, které by v podstatě anulovaly efekt z dosavadního úsilí o zlepšení stavu ovzduší a uvedené prostředky by vyšly vniveč.

- Omezením provozu na manipulačním skladu lesního závodu v Sobotíně by došlo ke zvýšení ekologické zátěže Chráněné oblasti přírodní akumulace vod (CHOPAV) úniky ropných produktů.

- Stav ovzduší by se nezměnil nejen ve vztahu k obci, ale i k CHKO Jeseníky, jejíž je Sobotín částí. Díky působení anemoorografického systému řeky Merty by zůstaly nadále ohrožovány nejcennější lokality CHKO Jeseníky jako jsou zóny 1 a 2, státní přírodní rezervace "Velká kotlina" a "Praděd", chráněné přírodní výtvory "Zadní Hutisko" a "Smrčina" a navrhované chráněné údolí řeky Merty "Kosaře".

V Praze dne 30. ledna 1992Ladislav Krčma v. r."


V Praze dne 30. ledna 1992

Dagmar Burešová v. r.



Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP