Z pověření předsednictva České
národní rady předkládám v souladu
s § 89 zákona ČNR č. 35/1 989 Sb., o
jednacím řádu ČNR, poslancům
České národní rady následující
písemnou interpelaci poslance ČNR Ladislava Krčmy
na ministra dopravy České a Slovenské Federativní
Republiky Jiřího Nezvala, která zní:
"1. Ekonomické dopady
- S.p. Velamos Sobotín, známý výrobce
jízdních kol přepravil do závodu po
této trati v roce 1991 celkem 363 vagonů materiálu
(hutní materiál, chemikálie, palivo apod.).
Vzhledem k povaze materiálu by přechod na automobilovou
přepravu při velmi střízlivé
úvaze znamenal min. 420 kamionů ročně.
Připočítáme-li přepravu hotových
výrobků, jedná se celkem cca 750 vagonových
jednotek za rok, tedy cca 950 kamionů.
- Severomoravské státní lesy, manipulační
sklad Sobotín odeslal v loňském roce po železnici
1 911 vozových jednotek to je 30 400 m3 dřeva.
Přeprava tohoto množství po silnici by představovala
dalších cca 1 000 kamionů a je vzhledem k požadavkům
odběratelů nemožná.
- Sm lesy Loučná vybudovaly v Sobotíně
nákladem 15 mil. Kčs manipulační sklad
dřeva s železniční vlečkou. Tím
byla odstraněna část namáhavé
práce v lese při třídění
dřeva, která je nyní prováděna
mechanizovaně právě v manipulačním
skladu. Centrální manipulace přinesla zvýšení
peněžní realizace dřeva.
- Státní statek Šumperk, provoz Sobotín,
přepravil po železnici 30 vagonů hnojiv, osiv
a sadby.
Z uvedeného je zřejmé, že zastavení
provozu na železnici by několikanásobně
zvýšilo náklady uvedených organizací,
snížilo jejich zisky a tedy i odvody do státního
rozpočtu. Ztráty by zřejmě převýšily
úsporu nákladů ČSD.
2. Sociální dopady
- Osobní přepravu využívá denně
cca 1 200 osob, zejména z obcí Vikýřovice,
Šumperk, Petrov, Velké Losiny do zaměstnání.
- Dle vyjádření s.p. Velamos, který
zaměstnává 650 pracovníků by
část zaměstnanců neměla možnost
dostat se veřejnou dopravou na pracoviště.
Vznikla by tak paradoxní situace, že v období
růstu nezaměstnanosti by neměl s.p. Velamos
dostatek zaměstnanců.
- Snížení využití manipulačního
skladu lesního závodu v Sobotíně v
důsledku zastavení provozu na trati by mělo
za následek podstatné omezení pracovních
míst v oblastí Sobotína.
- Dle údajů z železničních stanic
Petrov a Sobotín bývá vzhledem k turistické
aktivitě Sobotína osobní doprava v závěru
týdne až o 20% vyšší (turisté,
lyžaři apod.).
- Osobní přepravu využívá cca
40 žáků Zvláštní školy
internátní v Sobotíně, kteří
by ztratili možnost se dopravit do školy.
- Po železnici dojíždí i návštěvníci
a příbuzní 200 obyvatel Domova odpočinku
ve stáří (bývalý Domov důchodců).
Omezení kontaktu obyvatel s rodinami by byl vážným
způsobem narušen jejich psychický a zdravotní
stav, neboť se jedná o většinou o osoby
starší 60 let.
3. Politické dopady
- Trať Zábřeh-Sobotín byla před
120 lety vybudována dříve než trať
do Koutů na Desnou zejména k posílení
ekonomické úrovně oblasti Sobotínska.
Obecní radě připadá naprosto nelogické
a absurdní v době, kdy železniční
doprava ve světě nabývá vysoké
úrovně, na konci 20. století provoz na této
trati zastavovat.
- Mezi obyvatelstvem vznikají velmi nepříznivé
názory na průběh a stav tolik potřebné
ekonomické reformy.
4. Ekologické dopady
- Nuceným přechodem ze železniční
na automobilovou dopravu by došlo k mnohanásobnému
zvýšení kamionové přepravy, nejen
v oblasti Sobotína, neboť už jednou naložený
kamion by nejel jen k nejbližší železniční
stanici, ale přímo už na místo určení,
mnohdy na značné vzdálenosti přes
celou republiku.
- Polovlna trati Petrov - Sobotín vede při okraji
významného evidovaného krajinného
prvku, kdežto silnice tímto prvkem prochází.
- V současné době bude uvedena do provozu
nová plynová kotelna s.p. Velamos vybudovaná
včetně plynovodu nákladem 36 mil. Kčs,
která nahradí dosavadní kotelnu na uhlí.
Tím bude odstraněn jeden z významných
zdrojů znečišťování ovzduší.
Vzhledem k častým inverzím pracuje i obec
na přípravě plynofikace. Přechodem
na automobilní dopravu by došlo ke zvýšení
exhalací, které by v podstatě anulovaly efekt
z dosavadního úsilí o zlepšení
stavu ovzduší a uvedené prostředky by
vyšly vniveč.
- Omezením provozu na manipulačním skladu
lesního závodu v Sobotíně by došlo
ke zvýšení ekologické zátěže
Chráněné oblasti přírodní
akumulace vod (CHOPAV) úniky ropných produktů.
- Stav ovzduší by se nezměnil nejen ve vztahu
k obci, ale i k CHKO Jeseníky, jejíž je Sobotín
částí. Díky působení
anemoorografického systému řeky Merty by
zůstaly nadále ohrožovány nejcennější
lokality CHKO Jeseníky jako jsou zóny 1 a 2, státní
přírodní rezervace "Velká kotlina"
a "Praděd", chráněné přírodní
výtvory "Zadní Hutisko" a "Smrčina"
a navrhované chráněné údolí
řeky Merty "Kosaře".
V Praze dne 30. ledna 1992 | Ladislav Krčma v. r." |