Ministr spravedlnosti České republiky Jiří
Novák zaslal odpověď na interpelaci poslance
ČNR Vladimíra Zemana dopisem ze dne 26. 2. 1992.
Podle § 89 zákona ČNR č. 35/1989 Sb.,
o jednacím řádu České národní
rady, předkládám České národní
radě odpověď ministra spravedlnosti České
republiky Jiřího Nováka na interpelaci poslance
Vladimíra Zemana, která je přílohou
tohoto sněmovního tisku:
Příloha: 10 listů
Vážený pane poslanče,
na základě Vaší interpelace ze dne 24.
1. 1992 /čj.: ČNR-369/92/ ohledně situace
ve vězenství, Vám zasílám svá
stanoviska k této problematice, která jsem shrnul
tak, aby korespondovala s Vašimi dotazy, jež jsou obsahem
interpelace.
Ad 1/
Do zákona o SNV zakotvit zvýšenou právní
ochranu příslušníků SNV při
výkonu služby i mimo služební činnost.
Obecně je právní ochrana příslušníků
SNV zabezpečena Listinou základních práv
a svobod /úst. zák. č. 23/1991/ a občanským
zákoníkem /zák. č. 40/1969 Sb., ve
znění pozdějších předpisů/
např. § 11 a násl. ochrana osobnosti.
Speciální právní ochrana příslušníků
SNV je dána především trestním
zákonem /zák. č. 140/1961 Sb., ve znění
pozdějších předpisů/ např.
§ 89, odst. 9 - postavení "veřejného
činitele" a ochrana podle §§ 155 a 156 tr.
zák.
Právní ochrana příslušníků
SNV je rovněž zakotvena v zákonu č.
100/1970 Sb. o služebním poměru příslušníků
SNV v § 23 - základní povinnosti příslušníků,
§ 24 - základní povinnosti náčelníků
a velitelů, Hlava pátá - bezpečnost
a ochrana zdraví při výkonu služby,
Hlava sedmá - náhrada škody.
Shodná úprava právní ochrany příslušníků
SNV se nově připravuje v návrhu zákona
o služebním poměru příslušníků
Policie ČR /např. §§ 60, 63, 87 a násl./.
Tento zákon by se měl vztahovat i na příslušníky
SNV /Vězeňského sboru/ až do doby přijetí
zákona o služebním poměru příslušníků
Vězeňského sboru.
Současnou i navrhovanou právní ochranu příslušníků
SNV /Vězeňského sboru/ lze považovat
za dostačující.
Ad 2/
Zabezpečit účinné a moderní
technické prostředky v nápravně výchovných
ústavech a v ústavech pro výkon vazby - především
vyzbrojení - příslušníků
ve výkonu služby prostředky osobní ochrany,
běžné v okolních státech - platické
střelivo do zbraní, elektrické nebo plynové
obušky a s tím související pravomoci
k jejich použití.
S využíváním střežící,
signálně zabezpečovací a spojovací
techniky ve SNV bylo započato v roce 1974. V současné
době jsou zaváděny systémy střežící
techniky, technických a spojovacích prostředků
na úrovni čtvrté generace.
V roce 1991 byla ředitelem SNV ČR schválena
koncepce rozvoje, modernizace a zavádění
nových technických a spojovacích prostředků.
V této koncepci je využíváno zkušeností
a nabídek evropských států, jako např.
nové zámkové systémy, prvky střežících
systémů, průmyslová televize, detekční
přístroje apod. Rozkazem ředitele SNV byly
od 1. 1. 1992 zřízeny ve všech útvarech
SNV ČR skupiny rychlého zákroku určené
k likvidaci násilného nezákonného
jednání ze strany odsouzených a obviněných.
V současné době jsou skupiny vybaveny ochrannými
přilbami a štíty, dlouhými gumovými
tyčemi /obušky/, svěracími pouty, předváděcími
řetízky, aerosolovými rozprašovači
a poutacími popruhy. Podle finančních možností
SNV bude nutné dovybavit skupiny dalšími technickými
prostředky a to: ochrannými vestami, dalšími
donucovacími prostředky, variabilní vyprošťovací
sekyrou, hydraulickými vyprošťovacími
nůžkami, sedacími úvazy a lávkami,
včetně speciálních horolezeckých
lan. Dále je navrženo dovybavit skupiny prostředky,
které jsou využívány policejními
sbory jiných států. Jedná se především
o obranné tyče "TONFA" a elektrické
šokové prostředky.
V kriminalistickém ústavu jsou prováděny
zkoušky 4 druhů brokovnic. Na základě
výsledků zkoušek bude rozhodnuto o nákupu
a jejich distribuci na jednotlivé útvary SNV ČR,
kde budou přiděleny k výkonu strážní
služby na vnějších strážních
stanovištích a pro zajištění bezpečnosti
příslušníků SNV při provádění
hromadných eskort. Je počítáno i s
využitím různého druhu střeliva
/plastikové, slzotvorné/.
Cílem zavádění nových prostředků
a zbraní je, aby při jejich použití
byl v co nejmenší míře ohrožen
život a zdraví osob, proti nimž jsou použity.
K výše uvedenému je však nutno podotknout,
že finanční prostředky na vězenství
byly v rozpočtu na rok 1992 proti požadavkům
zkráceny téměř o půl miliardy
korun, takže v současné době ani nepokrývají
běžné potřeby a usiluje se o jejich
zvýšení, jakožto nezbytného předpokladu
pro zajištění činnosti vězenství,
zabezpečení techniky a vyzbrojení či
přestrojení příslušníků
SNV.
Ad 3/
Tzv. humanizaci výkonu trestu odnětí svobody
a výkonu vazby zavádět až po dostatečném
materiálním a personálním vybavení.
Vzhledem k nedostatku příslušníků
SNV zrušit vycházky odsouzených ve dnech pracovního
klidu. Nošení civilního oděvu ponechat
pro výkon vazby na rozhodnutí ředitele útvaru.
Základním požadavkem reformy našeho vězenství
je humanizace výkonu vazby a výkonu trestu odnětí
svobody. Tento požadavek nelze zpochybňovat. Při
jeho řešení vyvstává jako základní
otázka problém míry o způsobu humanizace
tak, aby trest ještě zůstal trestem a výkon
vazby plnil účel trestního řízení.
Humanizace výkonu trestu ani výkonu vazby nesmí
jít na úkor účinnosti a účelu
těchto opatření; neúčinný
trest je nehumánní jak z hlediska společnosti,
tak i z hlediska provinilce.
Na tomto základě lze tedy humánní
trest vymezit jako nezbytně nutnou újmu, po nezbytně
nutnou dobu, realizovanou takovým zacházením
s provinilcem, aby trest splnil svoji regulující
funkci prostředky adekvátními chování
provinilce a požadavku humánního zacházení
s ním.
Z pohledu vazby lze za humánní výkon vazby
považovat taková opatření, kdy je obviněný
podroben pouze těm omezením, která vyplývají
z účelu vazby a ze stanoveného pořádku
v místech, kde se vazba vykonává.
Za důležité je nutno zdůraznit, že
humanizaci nelze spatřovat jen v materiální
stránce výkonu trestu /vazby/, ale především
ve způsobu zacházení s odsouzenými
/obviněnými/ v kontextu přiměřených
materiálních podmínek. Součástí
humanizace je i přísná diferenciace odsouzených
/obviněných/, která bude klást důraz
na individualitu každého odsouzeného /obviněného/.
U obviněných je diferenciace dána nejen osobnostními
dispozicemi, ale i účelem vazby a trestního
řízení. Požadavek humanizace. Požadavek
humanizace vězenství je jedním ze základních
cílů reformy celého vězeňského
systému.
Nelze souhlasit s názorem, že případ
Leopoldov byl zapříčiněn humanizací
vězenství jako takovou, byl spíše následkem
bezradností a nedůsledností při plnění
služebních povinností příslušníků
SNV.
K věci dodávám, že problém bezpečnosti
v našich zařízeních nevyřešíme
zrušením vycházek vězňů
ve dnech pracovního volna a klidu, ani zákazem nošení
civilních oděvů.
Ad 4/
Výchovnou práci vykonávat pouze u těch
odsouzených, kteří nejsou ve výkonu
trestu odnětí svobody pro závažné
kriminální činy a u těch, kteří
nejsou recidivisty.
Hlavní funkcí trestu by mělo být naplnění
ideje spravedlnosti chápané tak, že za každým
zákonem stanoveným proviněním bezprostředně
následuje zákonem stanovená sankce /fáze
justiční/.
Ve fázi penitenciární pak musí převládat
funkce regulativní a v ní orientace na změnu
chování každého jednotlivce. To naplňuje
požadavek přiměřenosti trestu provinění
a osobnosti provinilce. Konkrétně ve výkonu
trestu odnětí svobody to znamená diferencované
zacházení s odsouzenými.
Pro ty, kteří se provinili proti zákonům
a jejichž osobnost nejeví známky hlubší
sociální narušenosti, by měl trest poskytnout
především zpětnou vazbu a umožnit
tak žádoucí korekci vlastního chování.
Pokud se tito lidé do výkonu nepodmíněného
trestu odnětí svobody dostávají, přichází
v úvahu orientace na udržení sociálních
vazeb k rodině, profesi atd. Podmínky výkonu
trestu těchto osob by se měly blížit
podmínkám občanského života.
Jedinci projevující hlubší narušenost
/kriminální multirecidivisté, asociální
psychopati, sexuální devianti aj./, budou zásadně
vyžadovat zacházení diferencované podle
povahy problémů prostřednictvím konkrétních
cílených programů. U zvláště
nebezpečných agresorů, např. recidivních
vrahů, agresorů s mentálním defektem
atd., u nichž opakovaně selhala např. ochranná
léčba nebo předchozí penitenciární
působení, budou připadat v úvahu konkrétní
ochranná opatření v podobě ochranné
detence. Ochranná detence by měla trvat tak dlouho,
dokud nesplní svůj účel.
Shrnutě řečeno, bude se jednat o realizaci
diferencovaného výkonu trestu odnětí
svobody, vycházejícího z adekvátní
klasifikace odsouzených. Je pochopitelné, že
s rostoucí mírou společenské závažnosti
trestného činu, pro který je trest vykonáván
a se zvýšenou mírou sociální
agresivity jeho pachatele vystupuje do popředí požadavek
izolace pachatele od lidského společenství.
Nelze ovšem obecně přijmout požadavek,
aby u těchto jedinců se výkon trestu omezil
na jeho izolační funkci.
Ad 5/
Lépe ocenit práci příslušníků
SNV morálně i finančně. Část
výchovnou zcela zbavit vojenského charakteru a převést
ji na civilní základ.
Morální ocenění práce příslušníků
je především věcí přístupu
společnosti k tomuto náročnému povolání.
Proto je potřeba apelovat i na poslance samotné,
aby se mezi svými voliči snažili odstranit
jejich negativní postoje k vězeňskému
personálu, které stále přežívají
z doby totalitního komunistického režimu.
Finanční ocenění je záležitostí
prostředků, které jsou SNV přiděleny
z republikového rozpočtu. Faktem je, že práce
příslušníků SNV není dostatečně
finančně oceněna. Pak přirozeně
dochází k tomu, že schopní příslušníci
a především specialisté od SNV odcházejí,
ať už do soukromého sektoru, či k resortu
MV, kde jsou finanční možnosti odměňování
pracovníků na podstatně vyšší
úrovni. Nová úprava platů zaměstnanců
rozpočtových a příspěvkových
organizací, která se bude vztahovat i na ozbrojené
složky, nebude v průměru představovat
zvýšení finančního ohodnocení,
a to zejména s ohledem na omezenost přidělených
rozpočtových prostředků.
Otázka přechodu vojensky organizovaného sboru
na civilní základ je již řešena
v návrhu zákona o Vězeňském
sboru, kde rozčleněním stávajícího
personálu do tří složek - vězeňská
stráž, justiční stráž a
vězeňská služba - se již s formou
částečného zcivilnění
počítá. Jsem pevně přesvědčen,
že v krátké době se budou moci poslanci
ČNR s návrhem tohoto zákona seznámit
a v průběhu jeho projednávání
uplatnit k němu svá stanoviska.
Ad 6/
Odškodnit dostatečně rodinu příslušníka
SNV, který přišel o život v souvislosti
s plněním služebních povinností.
Nároky pozůstalých po příslušníku,
který přišel o život v souvislosti s plněním
služebních povinností, upravuje zák.
č. 100/1970 Sb. a to tak, že pozůstalým
přiznává stejné nároky, jaké
by jim náležely při smrti pracovníka
na následky pracovního úrazu resp. nemoci
z povolání v pracovním poměru. Pouze
jednorázové odškodnění pozůstalých
je podle platné právní úpravy nižší,
než podle zákoníku práce. Jednorázové
odškodnění pozůstalých však
může být v případech hodných
zvláštního zřetele zvýšeno
až do částek stanovených RMS č.
5/1984, tj. např. při úmrtí příslušníka
SNV ČR způsobeného při plnění
služebních povinností trestným činem
- u manžela až do výše 24.000 Kčs
a u každého dítěte, které má
po zemřelém nárok na sirotčí
důchod rovněž až do výše 24.000
Kčs; u rodičů zemřelého, pokud
byli na zemřelém odkázáni výživou,
do úhrnné výše 10.000 Kčs. Zvýšení
shora uvedeného odškodnění je závislá
na změně platného zákona, neboť
jednorázové odškodnění pozůstalých,
resp. hranice, do níž lze odškodnění
zvýšit je odvozena od jednorázového
odškodnění příslušníka
a výše tohoto odškodnění je stanovena
přímo v zákoně. Již přijatý
zákon o služebním poměru policistů
Federálního policejního sboru a Sboru hradní
policie řeší zvýšení jednorázového
odškodnění příslušníka.
Totéž je navrhováno v zákonu o služebním
poměru příslušníků Policie
ČR, u něhož usilujeme, aby se po svém
přijetí vztahoval i na příslušníky
SNV ČR.
Ad 7/
Uzákonit povinnou osobní prohlídku u všech
osob, vstupujících do vězeňského
objektu.
Schválené zásady zákona o Vězeňském
sboru ČNR nezahrnují možnost provádění
povinné osobní prohlídky u všech osob
vstupu jících do objektů SNV. Je pamatováno
pouze na perlustraci osob a kontrolu příručních
zavazadel.
Návrh nového rozkazu ředitele SNV o strážní
a eskortní službě ve SNV /který bude
pravděpodobně schválen nejpozději
do 31. 3. 1992/ v § 62 dává možnost strážnému
na hlavním vchodě do objektu SNV provést
u vstupující osoby osobní prohlídku
za využití technických prostředků,
ovšem ne obligatorně u všech osob, ale jen v
případě podezření, že
vstupující osoba má u sebe nedovolený
předmět nebo věc.
Ad 8/
Do řídících funkcí obsazovat
především odborníky s praxí bez
ohledu na politickou minulost, pokud se zaváží
podepsáním služební přísahy.
S požadavkem profesionality příslušníků
SNV bezvýhradně souhlasím. Tuto profesionalitu
ovšem nechápu jen jako úzkou specializaci v
otázkách vlastního výkonu penitenciární
péče, strážní a dozorčí
služby, ale jako požadavek zkloubení těchto
atributů s obecným požadavkem demokratického
a humánního přístupu k osobám,
na nichž se vykonává nepodmíněný
trest odnětí svobody. Jsem si vědom, že
realizace tohoto požadavku v praxi není žádná
maličkost, zejména za stavu, kdy jsme se setkávali
i s takovými příslušníky, kteří
pod vlivem letitých deformací v této oblasti
si ani neuvědomovali, že jejich vztah k osobám
ve výkonu trestu je zcela nepřijatelný, ponižující
lidskou důstojnost v rozporu s elementárními
požadavky účelu výkonu trestu. Pokud
takoví příslušníci od Sboru odešli,
pak ne pro svou minulou politickou příslušnost,
ale právě z důvodů mnou vylíčených.
To, že převážná část
příslušníků, kteří
takto odešli byli členy KSČ, není dáno
ničím jiným, než pouhým faktem
velmi vysoké politické organizovanosti příslušníků
SNV v KSČ.
Je pochopitelné, že příslušníci,
kteří odmítli podepsat přísahu
již ve Sboru nejsou a nemohou být. Jsem si vědom,
že problémy za léta na úseku vězeňství
nahromaděné budeme řešit obtížně
a že jejich řešení zdaleka nebude jednoduché.
Jsem si vědom, že bude komplikováno i otázkami
ekonomickými. To ovšem nic nemění na
tom, že tento cíl je správný a že
ho musíme dosáhnout.
Ad 9/
Pro trestný čin vraždy za zvlášť
zavrženíhodných okolností zavést
maximální tresty. Z položeného dotazu
není zcela jasné, co se rozumí maximálním
trestem, zda trest smrti nebo "jenom" doživotí.
Stanovení druhů sankcí je úkolem zákonodárce.
Výše trestu odnětí svobody náleží
soudu, který individuálně přihlédne
k povaze případu, osobnosti podatele a potřebám
individuální i generální prevence.
Ad 10/
Zamezit všem neodborným zásahům do
vězeňství ze strany různých
občanských iniciativ, které si přisvojují
pravomoci, nemající oporu v zákoně.
S uvedeným požadavkem je možno souhlasit. Zásahy
do vězeňství musí být odborné
a podložené zákonnou normou. Míněny
jsou samozřejmě zásahy z venčí.
Je však nutné postupně vytvořit i takovou
situaci, aby vězenství bylo "průhledné"
i pro širší veřejnost a vytvářet
tak podmínky k hodnocení práce SNV, její
účinnosti, náročnosti, nebezpečnosti
atd. Cílem je získání důvěry
pro SNV ze strany společnosti a uvědomění
si jeho poslání a důležitosti /nezastupitelnosti/.
Tento požadavek je však třeba vždy chápat
v celkovém kontextu nezbytného vlivu demokratických
institucí demokratického státu na výkon
státní správy na úseku vězenství
a tak vyloučit možnost výlučného
a nekontrolovatelného postavení vězeňského
aparátu.
Vážený pane poslanče,
příslušníci SNV si plně uvědomují,
že vězňové s dlouhodobými tresty
odnětí svobody, zvláště s tresty
až na doživotí, ztrácejí zábrany
a že z jejich strany hrozí určité nebezpečí
vězeňskému personálu. Tento stav se
snaží SNV řešit co nejrychleji a nejúčinněji
v možnostech daných podmínek. Plně lze
vyslovit souhlas s požadavkem zrušení nápravně
výchovných skupin ve výkonu trestu odnětí
svobody a se zavedením diferencovaného systému
zacházení a střežení odsouzených
a obviněných osob. Není však správné
tvrzení, že se vězeňský personál
pohybuje mezi vězni zcela neozbrojen. Příslušníci
SNV jsou ve službě ozbrojeni služebními
obušky, slzotvornými prostředky, služebními
psy; samozřejmě nejsou uvnitř nápravně
výchovných ústavů a věznic
ozbrojeni střelnými zbraněmi. Oprávněné
není ani tvrzení, že vězeňský
personál není ve službě zajištěn.
Ve věznicích a NVÚ jsou vybudována
tzv. operační střediska, která pomocí
průmyslové televize, signálně zabezpečovacích
a spojovacích prostředků, zajišťují
m.j. i bezpečnost příslušníků
ve službě.
Domnívám se, že nelze hovořit o "zhroucení"
vězeňského systému. Příčiny
přetrvávajících obtíží
jsou současně složitější,
než je naznačeno v interpelaci. Některé
počáteční nedostatečně
promyšlené zásahy vedoucí k zpolitizování
obecné kriminality i nedostatečná profesionalita
a bezradnost části příslušníků
SNV se na tomto stavu nepochybně spolupodílely.
Požadavek urychleného řešení situace
vězenství v ČR s cílem zamezit dalšímu
riziku ohrožení životů jak příslušníků
SNV, tak dalších občanů není
možno chápat jako jednorázovou akci, při
které se vyřeší naráz všechny
výše naznačené problémy. V každém
případě se bude jednat o proces, který
si vyžádá značné finanční,
materiálové, právní a personální
zabezpečení.
Řešení výše uvedených úkolů
a problémů se již promítá v hlavních
úkolech SNV ČR pro rok 1992.
Praze dne 26. února 1992 | Jiří Novák v. r. |