Ministr vnitra České republiky Tomáš
Sokol zaslal odpověď na Interpelaci poslance ČNR
Antonína Chutného dopisem ze dne 17. 2. 1992.
Podle § 89 zákona ČNR č. 35/1969 Sb.,
o jednacím řádu České národní
rady, předkládám České národní
radě odpověď ministra vnitra České
republiky Tomáše Sokola na interpelaci poslance Antonína
Chutného, která je přílohou tohoto
sněmovního tisku.
Příloha: 4 listy
Vážený pane poslanče,
od druhé poloviny roku 1990 poskytuje stát dotace
ze svého rozpočtu sdružením občanů,
která se podílejí na plnění
úkolů státní správy. Postup
je stanoven "Pravidly pro poskytování dotací
ze státního rozpočtu České
republiky občanským sdružením"
schválenými dne 17.dubna 1991. Kromě jiných
podmínek pravidla stanoví též, že
činnost občanských sdružení musí
být zajišťována s minimální
administrativou a se zcela nezbytným aparátem. Počty
pracovníků aparátu nejsou regulovány,
neboť mzdy aparátu hradí sdružení
ze svých prostředků. Jen zcela výjimečně
lze poskytnout prostředky na mzdy na základě
výjimky udělené příslušným
ústředním orgánem odpovídajícím
za hospodárný mzdový vývoj.
Vedení Sdružení hasičů Čech,
Moravy a Slezska však tato pravidla nerespektuje a pravidelně
ve své žádosti požadavky na mzdy uvádí.
K jednotlivým dotazům dále uvádím:
Občanská sdružení v požární
ochraně (Sdružení hasičů Čech,
Moravy a Slezska, Česká hasičská jednota,
Moravská hasičská jednota) sdružují
občany zajímající se o dobrovolnou
práci v požární ochraně. SH ČMS
jako bývalá společenská organizace
má, podle svých stanov, především
zabezpečovat plnění společenských
úkolů sdružení. V minulosti, kdy měla
značné prostředky z rozpočtu Národní
fronty (po ČSTV, SSM a SČSP nejvyšší
ze společenských organizací) došlo ke
zvýšení počtu pracovníků
aparátu a zasahování do působnosti
státních orgánů při plnění
některých úkolů státní
správy. V současné době, kdy stát
opět přistupuje k regulování těchto
činností, SH ČMS snaží zachovat
svůj administrativní aparát na úkor
státní dotace i za cenu porušování
stanovených pravidel pro její čerpání.
Možnost zvýšení odvodu členských
příspěvků na výdaje aparátu
SH ČMS rovněž nevyužilo.
Dobrovolné veřejné požární
sbory jsou výkonnými jednotkami obcí, které
je zřizují a ze zákona o požární
ochraně se starají o jejich materiální
a finanční zabezpečení. Dobrovolná
práce ve prospěch obcí je tedy využívána,
státní orgány jí plně uznávají
a v systému požární ochrany s ní
plně počítají.
Tlak na zrušení odborných pracovníků
SH ČMS vyvíjen není. Prostředky ze
státní dotace byly Sdružení v minulých
letech přiznány na provádění
odborné přípravy. Některé prostředky
však byly čerpány na účely, pro
které nebyly určeny.
Pravidla stanovená vládou ČR pro čerpání
státní dotace, platná před 17.dubnem
1991, použití prostředků na mzdy aparátu
jednoznačně zakazovala. Přes tuto skutečnost
Sdružení ve druhém pololetí 1990 použilo
z dotace částku 5,1 mil. Kčs na mzdy, jak
zjistila kontrola pracovníků ministerstva státní
kontroly ČR provedená ve dnech 4. března
až 5. dubna 1991 u Sdružení hasičů
Čech, Moravy a Slezska. Z dotace ze státního
rozpočtu bylo vypláceno 253 pracovníků
Sdružení z celkového počtu 276 pracovníků,
tj. 92% všech pracovníků, kteří
se údajně měli podílet na plnění
úkolů státní správy. Zástupci
Sdružení požadované vysvětlení
k porušení Pravidel nepředložili.
V rozpisu schválené státní dotace
bylo pro požárnické a hasičské
organizace schváleno ČNR celkem 32, 8 mil. Kčs.
Z částky, kterou Sdružení hasičů
Čech, Moravy a Slezska na svoji činnost navrhovalo,
požadovalo opět na mzdy svého aparátu
10, 6 mil. Kčs.
V době předložení požadavků
na státní rozpočet pro rok 1991 Sdružením
hasičů ČMS ještě nebyla v platnosti
Pravidla umožňující udělení
výjimky. Později žádost o výjimku
podle části II. bodu 4 uvedených pravidel
Sdružení hasičů ČMS předložilo,
výjimka jim však udělena nebyla. Důvodem
k tomu byl především fakt, že ze strany
SH ČMS nebylo porušení pravidel ničím
zdůvodněno a že počet pracovníků
Sdružení vyplácený ze státního
rozpočtu vysoko překračoval počty
těch, kteří se fakticky na plnění
úkolů státní správy podíleli.
Ani další důvody uváděné
Sdružením nebyly uznány za dostatečné
k udělení výjimky.
Zaměření rozpočtu na rok 1991 bylo
na Sdružení hasičů ČMS rozepsáno
v návaznosti na dohodnutý rozsah činnosti,
konkrétní převod finančních
prostředků na Sdružení byl prováděn
čtvrtletně a dosáhl v celoročním
objemu 21,1 mil. Kčs. Mzdové prostředky ve
výši 10,6 mil. Kčs rozepsány nebyly
a podle vládou schválených pravidel budou
vráceny do konce února zpět do státního
rozpočtu. Z vyúčtování roku
1991 vyplynulo, že z vyčerpaných 19,5 mil.
Kčs SH ČMS na činnost, pro kterou byla státní
dotace určena, spotřebovalo jen necelých
8,0 mil. Kčs.
Pro rok 1992 bylo navrženo zpřesnění
podmínek použití dotace jen na odbornou přípravu,
odborné soutěže, mzdy pro pracovníky
školy a na refundací mezd dobrovolných hasičů.
SH ČMS v souvislosti s tímto určením
předloží plán konkrétních
akcí, na které budou prostředky ze státní
dotace použity. Dotace na mzdy pracovníků škol
budou poskytnuty přímo ústředí.
Ze státní dotace budou hrazeny náklady na
odbornou přípravu velitelů, strojníků
a preventistů obcí prostřednictvím
občanských sdružení, a to tak, že
každý sbor obdrží tyto prostředky
k proškolení jmenovaných členů
sdružení. Na ústředí SH ČMS
budou ze státní dotace hrazeny mzdy pouze čtyř
pracovníků, kteří ve své pracovní
náplni mají zabezpečování přenesených
úkolů státní správy. Prostředky
státní dotace budou vedeny na samostatném
podúčtu tak, aby byla možná trvalá
kontrola jejich čerpání. Vlastní převod
finančních prostředků v návaznosti
na stanovený celkový limit státní
dotace bude nadále prováděn čtvrtletně
s promítnutím opatření podle dopisu
ministra financí ČR z 31. ledna t. r. o omezeném
čerpání systémových dotací
v prvním čtvrtletí letošního
roku.
V Praze dne 17. 2. 1992 | Tomáš Sokol v. r. |