Všechny výbory České národní
rady projednaly informaci předsedy vlády České
republiky JUDr. Petra Pitharta o koncepci místní
správy v České republice, přednesenou
v České národní radě dne 10.
10. 1991.
Přijatá usnesení výborů ČNR
prokazují značnou roztříštěnost
názorů poslanců České národní
rady. Výbory ústavně právní,
rozpočtový a kontrolní a pro obchod a cestovní
ruch projednaly přednesenou informaci a vzaly ji na vědomí,
včetně návrhu harmonogramu postupu legislativních
prací nutných při realizaci koncepce výstavby
orgánů místní správy v České
republice. Také církevní a humanitární
výbor doporučuje vyjádřit souhlas
s postupem vlády České republiky. Považuje
ho za jeden z dílčích kroků reformy,
neboť absence politického rozhodnutí České
národní rady o konečném uspořádání
státní správy a samosprávy v České
republice neumožňuje vládě České
republiky přijmout konečné řešení.
V usneseních výborů národohospodářského
a pro ochranu životního prostředí a
urbanismus se promítly nedořešené otázky
ve finančním hospodaření obcí,
měst a okresů a tyto výbory požadují
jeho zprůhlednění a urychlené předložení
zákona o hospodaření obcí. Národohospodářský
výbor se předběžně zabýval
také okruhem připravovaných zákonů
z oblasti místní správy, a požaduje,
aby přednostně byla řešena novelizace
zákona o obcích (zejména vytváření
svazků obcí), a zákona o místním
referendu.
Výbory ČNR pro vědu, vzdělání
a kulturu a pro sociální politiku a zdravotnictví
požadují, aby vláda předložila
České národní radě podrobný
koncepční materiál o výstavbě
orgánů územní samosprávy a
státní správy. Podrobnější
specifikaci jednotlivých postupových kroků
po posouzení jejich logické návaznosti požaduje
také výbor pro ochranu životního prostředí
a urbanismus. Výbor pro sociální politiku
a zdravotnictví vyslovil nesouhlas s dosavadním
postupem vlády České republiky při
řešení územní samosprávy
a státní správy.
Výbor ČNR pro územní správu
a národnosti konstatoval, že vládou schválená
koncepce místní správy a samosprávy,
stejně jako harmonogram postupu legislativních prací
pro její realizaci, ve svých zásadách
vychází z programového prohlášení
vlády České republiky a z usnesení
České národní rady, která až
dosud byla k uvedené problematice přijata (usnesení
ČNR č. 105 ze dne 14. února 1991, č.
150 ze dne 26. dubna 1991 a č. 174 ze dne 23. května
1991). Výbor doporučil, aby Česká
národní rada v současné době
již nepřipomínkovala zásadní
principy, z nichž budou vycházet připravované
novely zákonů, ale aby je projednala ještě
v tomto volebním období. Výbor pro územní
správu a národnosti se však domnívá,
že zákon o zemské samosprávě
je podmiňující pro jednání
o dalších legislativních návrzích.
Proto doporučuje, aby vláda České
republiky byla požádána o předložení
zákona o zemské samosprávě tak, aby
mohl být Českou národní radou projednán
v březnové schůzi. Ostatní návrhy
by pak měly být předloženy nejpozději
do 20. března t.r. tak. aby mohly být projednány
Českou národní radou v dubnu tohoto roku.
Výbor pro územní správu a národnosti
navrhuje, aby Česká národní rada přijala
toto usnesení:
Česká národní rada
I. vyslovuje souhlas s návrhem
harmonogramu postupu legislativních prací pro realizaci
koncepce místní správy v České
republice, obsažený v příloze usnesení
vlády České republiky č. 292 ze dne
21. 8. 1991;
II. konstatuje, že informace předsedy vlády
České republiky Petra Pitharta o koncepci místní
správy v České republice neposkytla České
národní radě úplný rozbor všech
aspektů, z nichž bude vycházet vlastní
legislativní úprava;
III. předpokládá, že připravované
novely zákonů budou obsahově vycházet
z usnesení České národní rady
č. 105 ze dne 14. 2. 1991, č. 150 ze dne 26. 4.
1991 a č. 174 ze dne 23. 5. 1991;
IV. žádá vládu České
republiky, aby
- návrh zákona o zemské samosprávě
byl předložen České národní
radě nejpozději do 20. února 1992;
- ostatní příslušné legislativní
návrhy byly předloženy České
národní radě nejpozději do 20. března
1992 tak. aby je Česká národní rada
mohla projednat ve své dubnové schůzi (která
by se měla uskutečnit nejdříve ve
dnech 22. - 24. 4. 1992);
- důvodové zprávy ke všem legislativním
návrhům obsahovaly výsledky připomínkového
řízení.