Ministr průmyslu České republiky Jan Vrba
zaslal odpověď na interpelaci poslance Josefa Bezděka
dopisem ze dne 10. února 1992.
Podle § 89 zákona ČNR č. 35/1 989 Sb.,
o jednacím řádu České národní
rady, předkládám České národní
radě odpověď ministra průmyslu České
republiky Jana Vrby na interpelaci poslance Josefa Bezděka,
která je přílohou tohoto sněmovního
tisku.
Příloha: 2 listy
Předmět interpelace se dotýká působnosti
ministerstva průmyslu pouze okrajově.
V interpelaci je totiž napadán postup Okresního
úřadu Olomouc v procesu privatizace s. p. OLSTAV
Olomouc, zejména nesouhlasné stanovisko Okresního
úřadu Olomouc k převodu závazků
mezi s. p. OLSTAV a spol. s r.o. BESTOL. Problematika metodiky
privatizace spadá do působnosti ministerstva pro
správu národního majetku a jeho privatizaci
ČR.
Z hlediska ministerstva průmyslu ČR jako zakladatele
býv. s. p. OLSTAV Olomouc lze zaujmout toto stanovisko:
1. OLSTAV Olomouc s. p. - menší stavební podnik
s cca 280 pracovníky - byl doporučen ještě
býv. ministerstvem výstavby a stavebnictví
ČR k privatizaci podle zákona č. 427/90 Sb.
o malé privatizaci. Zákon 427/90 Sb. však neřeší
převod závazků, zejména smluvních,
na rozestavěných stavbách na vydražitele.
2. Aby nebyla zastavena malá privatizace v odvětví
stavebnictví vůbec, bylo doporučeno, aby
ještě před aukcí byl uskutečněn
převod závazků mezi státním
podnikem a budoucím předpokládaným
vydražitelem se souhlasem investorů. Touto cestou
zakladatel řešil zachování právní
jistoty odběratelů při současném
zachování možnosti privatizovat menší
státní podniky podle zákona 427/90.
3. Tento postup byl uplatněn i v případě
s. p. OLSTAV Olomouc. Počátkem září
1991, na základě doporučeného postupu,
zahájil s. p. OLSTAV převod závazků
na spol. s r.o. BESTOL, která byla řádně
založena a registrována dne 13. 7. 1991. Společníky
v uvedeném podniku byli někteří vedoucí
pracovníci s. p. OLSTAV Olomouc. Základním
nedostatkem uvedeného jednání byla skutečnost,
že účastníkem převodu závazků
nebyl investor rozestavěných staveb Okresní
úřad Olomouc (jedná se o stavby bývalé
komplexní bytové výstavby). Investor ani
následně nevyslovil s převodem závazků
souhlas, naopak sdělil dopisem z 23. 10. 1991 řediteli
Olstavu Olomouc své negativní stanovisko k uvedenému
postupu.
V důsledku této skutečnosti, s odvoláním
na ustanovení § 128 odst. 2 hospodářského
zákoníku nedošlo k platnému převodu
závazku, neboť zákon platnost právního
úkonu převodu povinnosti ze závazku spojuje
se souhlasem oprávněné organizace, v daném
případě Okresního úřadu
Olomouc.
4. Z důvodů, které by lépe osvětlilo
ministerstvo pro správu národního majetku
však došlo dne 9. 11. 1991 k aukci i přes skutečnost,
že závazky nebyly platně převzaty (podmínka
souhlasu zakladatele s malou privatizací) a přes
skutečnost, že o této okolnosti byla okresní
privatizační komise výslovně OÚ
Olomouc informována. Podnik v aukci koupila spol. s r.o.
BESTOL, která se stala vlastníkem hmotného
majetku podniku.
5. Na základě prodeje podniku v aukci vstoupil s.
p. OLSTAV Olomouc dnem 6. 12. 1991, s účinností
od 9. 11. 1991, do likvidace (podle § 19 zákona 427/90
Sb.).
6. Při osobním jednání zástupců
OÚ Olomouc na ministerstvu průmyslu ČR bylo
konstatováno, že je plně v kompetenci investora
souhlasit či nesouhlasit s převodem rozestavěných
staveb na firmu BESTOL spol. s r.o. Investor byl však upozorněn,
že při faktickém předání
stavby jinému dodavateli (pracovníci Olstavu Olomouc
přešli k firmě BESTOL) dojde nutně k
dočasnému přerušení výstavby
a ke vzniku škod a ztrát souvisejících
s převodem dodavatelství vč. ohrožení
záruk za práce provedené předchozím
dodavatelem. Toto stanovisko bylo písemné potvrzeno
dopisem z 13. 12. 1991 s tím, že případné
spory plynoucí z dosavadního postupu je oprávněn
řešit výhradně soud.
Závěr:
Základní příčinu uvedeného
sporu lze spatřovat v nedostatku zákona č.
427/90 Sb., který ač předpokládal
privatizaci v odvětví obchodu, výroby a služeb
(§ 2 zákona) nevytvořil současně
nezbytné podmínky pro bezporuchový průběh
privatizace ve výrobních odvětvích.
Současnou situaci lze řešit pouze dohodou všech
zúčastněných stran:
dosavadního dodavatele - s. p. OLSTAV Olomouc v likvidaci,
investora OÚ Olomouc a v úvahu přicházejících
nových dodavatelů BESTOL, Pozemní stavby
s. p. Olomouc atd.
Takto byl formulován také návrh likvidátora
při společném jednání dne 22.
1. 1992.
Je předpoklad, že se celý problém podaří
urovnat jednáním účastníků
bez řízení před soudem.
Praze 10.února 1991 | Jan Vrba v. r. |