Z pověření předsednictva České
národní rady předkládám v souladu
s § 89 zákona ČNR č. 35/1 989 Sb., o
jednacím řádu ČNR, poslancům
České národní rady následující
písemnou interpelaci poslance ČNR Josefa Bezděka
na ministra pro správu národního majetku
a jeho privatizaci České republiky Tomáše
Ježka, ministra financí České republiky
Karla Špačka a ministra průmyslu České
republiky Jana Vrbu, která je přílohou tohoto
sněmovního tisku.
Příloha: 9 listů
Vážený pane ministře,
v minulých dnech mne kontaktovala skupina občanů
z Olomouce s kritikou na nezákonný postup Okresního
úřadu v Olomouci v důsledku čehož
je bráněno v privatizaci, čímž
se porušuje Výměr č. 01/92 ze dne 13.
prosince 1991 FMF,MFČR,MFSR o regulaci cen.
Na základě těchto skutečností
si dovoluji předložit ministrům pro správu
národního majetku a privatizaci ČR a financí
ČR k přešetření následující
podnět:
I. bránění privatizaci Okresním
úřadem v Olomouci
OLSTAV - státní podnik Olomouc se hlásil
od samého počátku existence zákona
č. 427/1990 Sb. k této formě privatizace,
splnil všechny nezbytné kroky k zařazení
do malé privatizace včetně zajištění
převodu všech závazků hospodářskou
smlouvou /viz. příloha číslo l/.
Zařazením státního podniku OLSTAV
Olomouc do malé privatizace musela Okresní privatizační
komise v Olomouci překonávat odpor proti tomuto
rozhodnutí ze strany Okresního úřadu
v Olomouci,KIU-IS 200 Olomouc a s.p. Pozemní stavby Olomouc.
Podobně byl činěn nátlak na bývalého
ředitele s.p. OLSTAV Olomouc s cílem podpisu hospodářské
smlouvy /viz. příloha č.2/ o postoupení
práv a povinností dne 8. listopadu 1991, tedy den
před aukcí a vydražením majetku s.p.
OLSTAV Olomouc.
Dne 9. listopadu 1991 se uskutečnila aukce za aktivní
účasti čtyř dražitelů
a majetek státního podniku OSLTAV získala
soukromá firma BESTOL za 35,1 milionů Kčs
při vyvolávací ceně 16,3 milionů
Kčs.
Po aukci realizuje Okresní úřad v Olomouci
další kampaň proti Okresní privatizační
komisi v Olomouci, ministerstvům průmyslu ČR
a pro správu národního majetku a privatizaci
ČR a proti firmě BESTOL - zákazy práce
na stavbách investorovaných Okresním úřadem
v Olomouci, podceňování kvality a odbornosti
firmy BESTOL, /firma BESTOL převzala prakticky všechny
pracovníky s.p. OLSTAV Olomouc, dále učně,
pracovníky se změněnou pracovní schopností
atd./, žádosti na uvedená ministerstva o zpochybnění
aukce atd. Tímto jednáním vznikaly ekonomické
škody. Okresní úřad v Olomouci dále
prosadil na ministerstvu průmyslu ČR změnu
navrženého likvidátora, tím mohl nastoupit
likvidátor s.p. OLSTAV Olomouc do funkce až v polovině
prosince. Likvidátor je žádán o potvrzení
souhlasu s převodem hospodářských
smluv přímého investora Okresního
úřadu v Olomouci na Pozemní stavby s.p. Olomouc.
Tento tlak je způsoben buď dlouholetým pracovním
poměrem vedoucího referátu výstavby
Okresního úřadu v Olomouci v Pozemních
stavbách s.p. Olomouc nebo jinými souvislostmi.
Taktéž příslušná a odpovědná
referentka uvedeného útvaru je dlouholetou pracovnicí
s.p. Pozemní stavby Olomouc. Likvidátor po konzultacích
na ministerstvu průmyslu ČR nepodepisuje žádný
souhlas, neboť splnění požadavku Okresního
úřadu v Olomouci by znamenalo další
zvýšení hospodářských
škod. Absurdním důsledkem ustoupení
tlaku Okresního úřadu v Olomouci by mohla
být i první česká reprivatizace od
listopadu 1989, neboť zařízení staveniště
/to je výrobní činitel/ patří
od 9.11.1991 soukromé firmě a ta by byla nucena
majetek předat státnímu podniku o jehož
privatizaci se v tomto měsíci rozhoduje. Výše
uváděné tlaky Okresního úřadu
neustávají.
Proto žádám a navrhuji ministru pro správu
národního majetku a privatizaci ČR:
1. Posoudit postup Okresního úřadu v Olomouci
s cíli hospodářské reformy zejména
k procesu privatizace a jeho důsledků.
2. Definovat a realizovat na Okresním úřadě
v Olomouci opatření zabraňující
opakování předmětu mé interpelace.
3. Potvrdit oprávněnost a platnost všech kroků
podmiňujících zařazení s.p.
OLSTAV Olomouc do malé privatizace /v součinnosti
s ministerstvem průmyslu ČR/.
II. porušování Výměru č.
01/92 ze dne 13.12.1991 FMF, MFČR, MFSR o regulaci cen
v části II. - pol. 11 písmeno B:
V kontextu /viz výše uvedený bod I./ privatizace
s.p. OLSTAV Olomouc upozorňuji na nedodržení
citovaného Výměru č. 01/92 přednostou
Okresního úřadu v Olomouci dne 6.1.1992 /viz
příloha č. 3/, v přiložené
písemnosti přednosta Okresního úřadu
v Olomouci určil nového /v pořadí
druhého/ generálního dodavatele stavby se
spoluúčastí státního rozpočtu
"podle svých úvah" a nikoliv dle Výměru
č. 01/92 ze dne 13.12.1991 FMF, MFČR, MFSR - část
II., položka 11, písmeno B. Tento postup považuji
za nezákonný zejména ve vazbě na fakta
uvedená v bodě I. mé interpelace, a proto
žádám a navrhuji ministru financí
ČR:
1. Posoudit odpovědnost představitelů Okresního
úřadu v Olomouci za porušení uvedeného
výměru, z odpovědnosti vyvodit a realizovat
příslušné důsledky.
2. V případě realizace rozhodnutí
přednosty Okresního úřadu v Olomouci
č.j. 1000-4/92 ze dne 6.1.1992 předepsat všechny
vzniklé škody k úhradě.
Vážený pane ministře,
pevně věřím, že vzhledem k cílům
nastoupené hospodářské reformy, vývoji
rozpočtu v roce 1991 a předpokladům vývoje
rozpočtu 1992, k problematice privatizace budete věnovat
mé interpelaci pozornost a pracovníci Vámi
řízeného rezortu urychleně zajistí
dodržování zákonností. Žádám
o urychlený postup.
V Praze dne 12. ledna 1992 | Josef Bezděk v.r." |
Příloha č. 1
Olstav Olomouc, státní podnik. Blanická 19,
772 35 Olomouc
zastoupený: | Ing. Miroslavem Kvapilem, zástupcem ředitele pro věci výrobní a technické |
IČO: | 147670 |
bankovní spojení: KB Olomouc, 27809-811 (0100)
BESTOL, spol. s r.o. Blanická 19, 772 00 Olomouc
zastoupená: | RNDr. Ing. Čestmírem Kučerou, ředitelem společnosti |
IČO: | 19012055 |
bankovní spojení: ČSTSP Olomouc, 1986943-818
(0800)
Dnešního dne se obě organizace dohodly, že
BESTOL spol. s r.o. přebírá veškeré
závazky státního podniku OLSTAV Olomouc,
které vyplývají z hospodářských
smluv uzavřených tímto podnikem ke dni vzniku
smlouvy. Dnem vzniku smlouvy se zavazuje státní
podnik OLSTAV Olomouc neuzavírat další hospodářské
smlouvy.
Tato hospodářská smlouva se uzavírá
z důvodu zařazení státního
podniku OLSTAV Olomouc do malé privatizace s cílem
urychlit a zjednodušit tento proces.
Tato smlouva nabývá účinnosti nejpozději
dnem aukce a nezávisí na výsledku aukce.
Finanční vypořádání
převzatých smluvních závazků
bude realizováno nejpozději ke dni aukce státního
podniku OLSTAv Olomouc formou zvláštního dodatku
k této hospodářské smlouvě.
Hospodářská smlouva vzniká dohodou
o celém jejím obsahu a to podpisy oprávněných
zástupců uvedených v článku
1 této hospodářské smlouvy.
Tato smlouva je vyhotovena ve čtyřech vyhotoveních;
každá smluvní strana obdrží dvě
vyhotovení.
V Olomouci dne 3. září 1991.
Příloha č. 2
Smluvní strany
Předávající: | : Olstav, s.p. Olomouc |
Statutární orgán | : Vít Kopřiva, ředitel |
Zmocněn k uzavření HS | : Vít Kopřiva, ředitel |
Nadřízený orgán | : Ministerstvo průmyslu |
Přejímající: | : Pozemní stavby, s.p. Olomouc |
Stautární orgán | : Ing. Zdeněk Vrtal, ředitel |
Zmocněn k uzavření HS | : Ing. Zdeněk Vrtal, ředitel |
Nadřízený orgán | : Ministerstvo průmyslu |
Předmět smlouvy:
Postoupení práv a povinností uzavřené
HS č. 1/449 Olomouc, Nové Sady - Jih, 2. stavba
a následných dodatků č. 1-10 mimo
závazky vyplývající z Hospodářského
zákoníku na záruku dokončených
a převzatých objektů od s.p. Olstav Olomouc.
Citovaná hospodářská smlouva a dodatky
jsou nedílnou součástí této
HS. Hospodářskou smlouvou postupuje s.p. Olstav
Olomouc práva a povinnosti z HS č. 1-449 a následných
dodatků na s.p. Pozemní stavby Olomouc, který
přejímá veškerá práva
a povinnosti vyplývající z této HS
a následných dodatků.
Podpisem této HS předávající
a přejímající stranou a souhlasem
oprávněně organizace, tj. Okresní
úřad Olomouc v zastoupení KTÚ Ostrava
převodem závazků na přejímající
stranu se stává přejímající
strana dodavatelem výstavby Olomouc, Nové Sady-Jih,
2. stavba podle HS č. 1-449 a následných
dodatků 1-10.
Ostatní ujednání:
Fyzické předání a převzetí
včetně inventarizace provede zmocněnými
pracovníky předávající a přejímající
strana za účasti oprávněné
organizace bezprostředně po uzavření
této HS a ukončí protokolárně
fyzické předání a převzetí
do 1 měsíce po podpisu této HS. V protokolu
bude navrženo řešení případných
nesrovnalostí, které při tomto fyzickém
předání a převzetí vzniknou.
Tyto případné nesrovnalosti budou řešeny
na úrovni statutárních zástupců
organizací.
Tímto návrhem HS je strana, která návrh
vypracovala vázána po dobu 1 měsíce
od předložení návrhu, stejně
tak i oprávněná organizace od data podpisu
návrhu.
Tato HS je vyhotovena v osmi vyhotoveních, z čehož
2 vyhotovení obdrží předávající
strana, 2 vyhotovení přejímající
strana a 4 vyhotovení oprávněná organizace.
V Olomouci dne 8. listopadu 1991
Okresní úřad Olomouc, zastoupený KIÚ
Ostrava, bere na vědomí a souhlasí s touto
HS.
Přílohy:
HS č. 1-449
dodatky k HS č. 1-10
Příloha č. 3
V Olomouci dne 6.1.1992
1000-4/95
Věc: Rozhodnutí ve věci určení
nového generál. dodavatele 1. a 2. stavby sídl.
Olomouc, nové Sady-Jih
Ve smyslu jednání, vedených se st.p. OLSTAV
před jeho prodejem v aukci 9.11.1991 a následně
po Vašem nástupu do funkce likvidátora, jako
přímý investor uvedených staveb Vám
sdělujeme naše následné rozhodnutí:
1. Dne 13.1.1992 nastoupí svou funkci nový generální
dodavatel stavby, st.p. Pozemní stavby Olomouc a neprodleně
zahájí svou činnost montáží
bl. 7A, následně pak vojenských a soc. bytů
(bl. 2/2, 2/3, OPS).
2. Žádáme Vás, abyste v tomto smyslu
zařídil, aby Vaše likvidační
skupina umožnila Pozemním stavbám přístup
na staveniště a k energetickým zdrojům.
Prostřednictvím investora - KIÚ Olomouc,
bude proveden zápis o stavu měřidel energie
ke dni 13.1. a ostatní náležitosti, vyplývající
z obecně právních stavebních předpisů
příchodem nového dodavatele.
3. Nástup gen. dodavatele - PS Olomouc proběhne
postupně v průběhu měsíce ledna
1992 tak, aby nedošlo ke škodám na majetku Vámi
likvidovaného. Převzetí jednotlivých
ucelených částí staveb proběhne
v souladu s dřívějším stanoveným
postupem, daným zápisem ze dne 29.11. 1991 na OÚ
Olomouc a jeho přílohou, kde je stanoven postup.
4. Tak, jak bude probíhat převzetí jednotlivých
UČS,, ukončí st.p. v likvidaci svou činnost
na smlouvách 1 - 448 a 1 - 449, které prodejem st.p.
OLSTAV ztratily svou právní opodstatněnost.
Odůvodnění:
Okresní úřad vychází při
svém rozhodnutí z následujících
faktů:
1. z nezadatelného práva investora, volit generálního
dodavatele podle svých úvah a právní
jistot,
2. z právního faktu provedené privatizace
st.p. OLSTAV, kdy tento byl dne 9.11.1991 v aukci prodán.
3. Prodejem se vytvořila situace, kdy v podstatě
jednorázově přestal gen. dodavatel existovat
a tím přestal existovat jako právní
subjekt.
4. Dostavba KBV si vyžaduje odpovědnou a usilovnou
činnost dodavatele, aby byly plněny základní
termíny dokončení bytových a účelových
objektů.
5. Postup, dosud vedený KIÚ Olomouc (podání
k rozhodnutí Státní arbitráže),
nevede k náležitému a rychlému účinku.
Žádost zpracovanou 21.12.1991 není možno
rychle projednat, neboť Státní arbitráž
byla ke dni 31.12.1991 zrušena.
Pro Vaši informaci dále uvádím:
- Úřad města Olomouc, jeho investor části
objektů na 2. stavbě Olomouc N.Sady-Jih nám
předložil písemný souhlas s tím,
že respektuje naše rozhodnutí na předání
funkce gen. dodavatele na PS Olomouc a souhlasí s tímto
dodavatelem i na jejich objektech.
- Smlouva mezi SBO Olomouc a OÚ Olomouc bude předmětem
samostatného jednání. Stávající
smlouva je zatím platná a OÚ (jeho investor
technické vybaveností pro objekty SBO) trvá
na tom, aby gen. dodavatelem TV financované OÚ byly
PS Olomouc.
Jako likvidátora st.p. OLSTAV Vás žádám,
abyste při zpracování likvidačního
projektu plně respektoval toto "Rozhodnutí".
JUDr. František NEPLECH
OLSTAV, st. p. v likvidaci
JUDr. J. Mireček
Blanická 19
772 35 OLOMOUC