výborů České národní
rady - ústavně právního, rozpočtového
a kontrolního, pro územní správu a
národnosti k návrhu na vydání usnesení
České národní rady o zrušení
obecně závazné vyhlášky Městského
úřadu v Táboře, "O výši
ročních sazeb za nájem nebytových
prostor", vydané dne 19. 6. 1991
Uvedené tři výbory České národní
rady navrhují, aby Česká národní
rada podle § 62, odst. 1/ zákona ČNR č.
367/1990 Sb., o obcích, zrušila obecně
závaznou vyhlášku Městského úřadu
v Táboře, "O výši ročních
sazeb za nájem nebytových prostor", vydanou
dne 19. 6. 1991. Uvedená obecně závazná
vyhláška je v rozporu s vyhláškou Federálního
ministerstva financí, ministerstva financí České
republiky a ministerstva financí Slovenské republiky
č. 585/1990 Sb., o cenové regulaci nájemného
z nebytových prostor, čímž dochází
k porušení ustanovení § 16, odst. 2/ zákona
ČNR č. 367/1990 Sb., o obcích.
České národní radě předložil
uvedenou vyhlášku k rozhodnutí o jejím
zrušení Okresní úřad v Táboře,
který účinnost této vyhlášky
pozastavil svým rozhodnutím ze dne 5. 11. 1991 v
souladu s § 62, odst. 1/ zákona č. 367/1990
Sb., o obcích a zastupitelstvo města nezjednalo
v příslušné lhůtě nápravu.
S ohledem na skutečnost, že již v několika
případech dochází k nesouladu mezi
ustanoveními vyhlášky všech tří
ministerstev financí a obecně závaznými
vyhláškami, přijatými městskými
zastupitelstvy, doporučuje rozpočtový a kontrolní
výbor ČNR, aby ministerstvo financí České
republiky iniciovalo, na základě doporučení
České národní rady, u ostatních
dvou ministerstev financí novelizaci jejich společné
vyhlášky č. 585/1990 Sb.
Výbory České národní rady -
ústavně právní, rozpočtový
a kontrolní a pro územní správu a
národnosti navrhují České národní
radě přijetí tohoto usnesení:
o zrušení obecně závazné vyhlášky
Městského úřadu v Táboře,
"O výši ročních sazeb za nájem
nebytových prostor", ze dne 19. 6. 1991.
Česká národní rada ruší
obecně závaznou vyhlášku Městského
úřadu v Táboře, "O výši
ročních sazeb za nájem nebytových
prostor", ze dne 19. 6. 1991, neboť tato je v rozporu
s vyhláškou Federálního ministerstva
financí, ministerstva financí České
republiky a ministerstva financí Slovenské republiky
č. 585/1990 Sb., o cenové regulaci nájemného
z nebytových prostor, a tím i s § 16, odst.
2/ zákona ČNR č. 367/1990 Sb., o obcích.
Česká národní rada doporučuje
ministerstvu financí České republiky,
aby iniciovalo u Federálního ministerstva financí
a ministerstva financí Slovenské republiky novelizaci
jejich společné vyhlášky č. 585/1990
Sb.
Odůvodnění:
Ustanovení § 3 obecně závazné
vyhlášky Městského úřadu
v Táboře "O výši ročních
sazeb za nájem nebytových prostor" stanoví
možnost sjednat nájemné z nebytových
prostor na celém území města Tábora
bez omezení, s poukazem na to, že město Tábor
je vedeno jako místo soustředěného
turistického a cestovního ruchu. Toto ustanovení
jde nad rámec ustanovení § 1, odst. 4/ vyhlášky
Federálního ministerstva financí, ministerstva
financí České republiky a ministerstva financí
Slovenské republiky č. 585/1990 Sb., o cenové
regulaci nájemného z nebytových prostor.
Toto ustanovení zmocňuje zastupitelstvo obce stanovit
sazby nájemného diferencovaně, popř.
bez omezení, výslovně jen v určitých
lokalitách obce nebo v konkrétních objektech,
nikoliv však v celé obci. V takovém případě
by ustanovení vyhlášky č. 585/1990 Sb.
ztratilo smysl. Obecní zastupitelstvo má při
svém rozhodování o diferenciaci sazeb nájemného
přihlížet k atraktivitě prostředí
nebo výhodnosti nebytového prostoru.
JUDr. Jiří NOVÁK. v.r. | JUDr. Antonín HRAZDÍRA, v.r. |
předseda ústavně právního | předseda výboru ČNR pro územní |
výboru ČNR | správu a národnosti |
Příloha
Po úvodním slově místopředsedy
výboru JUDr. Miloslava Výborného a po rozpravě
ústavně právní výbor
doporučuje, aby obecně závazná
vyhláška Městského úřadu
v Táboře o výši ročních
sazeb za nájem nebytových prostor ze dne 19. 6.
1991 byla Českou národní radou zrušena.
k návrhu na zrušení obecně závazné
vyhlášky o výši sazeb za nájem
nebytových prostor na území města
Tábora
Po vyslechnutí výkladu poslance J. Růžičky
a po rozpravě rozpočtový a kontrolní
výbor České národní rady
I. zaujímá následující
stanovisko:
Vyhláška zastupitelstva města Tábor
ze dne 19. 6. 1991 je v rozporu s duchem vyhlášky
ministerstev financí České republiky, Slovenské
republiky a České a Slovenské Federativní
Republiky č. 585/1990, avšak nikoliv její literou.
Rozpočtový a kontrolní výbor doporučuje
novelizovat příslušnou vyhlášku
ministerstva financí České republiky;
II. zmocňuje předsedu výboru a poslance
Z. Růžičku, aby s přihlédnutím
k uvedenému informovali o stanovisku výbor pro územní
správu a národnosti ČNR.
K bodu: Návrh na zrušení obecně závazné
vyhlášky Městského úřadu
v Táboře ze dne 19. 6. 1991 o výši ročních
sazeb za nájem nebytových prostor
Výbor ČNR pro územní správu
a národnosti po úvodním výkladu předsedy
výboru A. HRAZDÍRY a po rozpravě
I. konstatuje, že předmětná vyhláška
Městského úřadu v Táboře
ze dne 19. 6. 1991 je v rozporu s vyhláškou ministerstev
financí ČSFR, ČR a SR č. 585/1990,
a tím i v rozporu s § 16, odst. 2/ zákona ČNR
č. 367/1990 Sb., o obcích, a proto
II. doporučuje České národní
radě, aby uvedenou vyhlášku, podle § 62,
odst. 1/ téhož zákona, zrušila.
V Táboře | |
12. 11. 1991 | |
Vážená paní | |
JUDr. Dagmar Burešová | |
předsedkyně ČNR | |
Sněmovní č. 4 | |
118 26 Praha 1 |
Věc:
Sistace obecně závazné vyhlášky
Městského úřadu v Táboře,
předložená k rozhodnutí
Vážená paní předsedkyně,
dne 5. 11. 1991 jsem podle ust. § 62 odst. 1 zák.
č. 367/90 Sb., pozastavil účinnost vyhlášky
MÚ v Táboře o výši ročních
sazeb za nájem nebytových prostor. Důvody
pozastavení jsou podrobně uvedeny v mém rozhodnutí,
na které odkazuji.
Při úvaze o pozastavení jsem vycházel
z toho, že vyhláška č. 585/90 Sb., je
vlastně prováděcím předpisem
k zák. č. 526/90 Sb., o cenách. Dále
jsem přihlédl k právnímu názoru
FMF čj. 55B8/XVI/91 z 5. 11. 1991 a Vyhodnocení
poznatků o výkonu státní správy
po přechodu na obecní zařízení,
provedené Generální prokuraturou ČR.
Protože nebyla zjednána náprava autoremedurou,
předkládám Vám tímto podle
ust. § 62 odst. 1 zák. ČNR č. 367/90
Sb., v zákonné lhůtě věc k
rozhodnutí.
Přílohy: - Rozhodnutí o sistaci z 5. 11. 91
- Vyhláška MÚ v Táboře
- Vyhodnocení poznatků GP ČR
- Stanovisko FMF
- Vyjádření starosty města
Tábor | |
Vážený pán | |
Ing. Josef Čáp | |
přednosta | |
Okresní úřad | |
390 18 Tábor |
Vážený pane přednosto,
obdržel jsem Vaše rozhodnutí o pozastavení
účinnosti závazné vyhlášky
o výši sazeb za nájem nebytových prostorů
na území města Tábora.
Toto Vaše stanovisko bylo projednáno na mimořádném
zasedání městského zastupitelstva
dne 6. listopadu 1991.
Městské zastupitelstvo požaduje, aby tato záležitost
byla předána ke konečnému rozhodnutí
v souladu se zákonem o obcích České
národní radě. Současně Vás
žádá, abyste k tomuto rozhodnutí přiložili
naše zdůvodnění, které vedlo
k vyhlášení uvedené vyhlášky.
Městské zastupitelstvo se při projednávání
místní vyhlášky o pronájmu nebytových
prostorů v souladu s vyhláškou číslo
585/90 rozhodlo vyhlásit celý katastr Tábora
za lokalitu v rámci obce, kde lze sjednat nájem
bez cenového omezení.
Zasedání zastupitelstva, kde byla vyhláška
projednávána, byli přítomni i zástupci
podnikatelů a po vysvětlení naší
motivace k tomuto postupu s tímto souhlasili.
Naším cílem bylo co nejrychleji vytvořit
tržní podmínky i v oblasti pronájmu
nebytových prostorů.
Podle našeho názoru nemá cenové omezení
vliv na strukturu provozoven a služeb ve městě.
Vede pouze k tomu, že regulace ceny vede k vytváření
černého trhu s pronájmem nebytových
prostorů, neboť většina prostorů
na území města byla vrácena v rámci
restituce původním majitelům, kteří
mají zájem o urychlenou obnovu svých nemovitostí.
Omezení výše pronájmu vytváří
takové vztahy, kdy majitelé požadují
od pronajímatelů placení dodatečných
příplatků za pronájem a tyto platby
unikají zdanění i placení dislokačních
poplatků.
Za podmínek regulace nelze v případě
soukromých objektů ovlivnit skladbu služeb
na nejatraktivnějších místech, neboť
méně výnosným službám
stejně soukromník objekt nepronajme.
Regulace má ještě další nepříznivý
vliv na vztah nájemce a pronajímatele. Za podmínek
nestability měny a možnosti další inflace
nemají soukromníci zájem uzavírat
pronájmy na delší dobu, neboť právem
očekávají, že dnes dohodnutá
cena může být během několika
let pro ně nevýhodná. Krátkodobé
pronájmy pak zase brání pronajímatelům
investovat větší částky do oprav
a vybavenosti svých provozoven.
Proto se stále domníváme, že nejlepší
regulace cen vytvoří sám trh a naše
první zkušenosti tomu nasvědčují.
Jsme přesvědčeni, že řešení
této záležitosti v našem městě
je po všech stránkách výhodné
a že není v rozporu s vyhláškou č.
585/90 Sb.
S pozdravem
V Praze 5. listopadu 1991 | |
Čj. 5588/XVI/91 | (Vinohradská 49, 120 74 Praha 2 - Vinohrady, TELEFON 2110) |
Věc: | |
Referent: Ing. J. Holub/1.330 | Okresní úřad v Táboře |
Příl.: | Kancelář přednosty - JUDr. Jana Borská |
č. faxu Tábor 62594 | |
Tábor |
Na Vaši žádost zasíláme vyjádření
k § 1, odst. 4, vyhl. č. 585/90 Sb.
Pro sjednání nájemného bez omezení
nebo stanovení sazeb diferencovaně vyšších
může zastupitelstvo obce podle cit. vyhlášky
určit, s přihlédnutím k atraktivitě
nebo výhodnosti polohy objekty, popř. lokality v
rámci obce. Nebylo záměrem autorů
vyhlášky vztáhnout tzv. atraktivitu a výhodnost
polohy na celou obec, resp. město, ale naopak byla dána
zastupitelstvům obcí možnost citlivě
posoudit jednotlivé části obce (města)
z hlediska komerčního využití nebytových
prostorů v těchto částech a diferencovaně
odstupňovat možnosti zvýšení nájemného
nad stanovené roční sazby za m2
podlahové plochy.
S pozdravem
V Táboře dne | |
Vyřizuje: Dr. Menhart |
Věc: pozastavení účinnosti obecně
závazné vyhlášky o výši
ročních sazeb za nájem nebytových
prostor
Vyhl. č. 585/90 Sb., o cenové regulaci nájemného
nebytových prostor stanoví v ust. § 1 odst.
4, že zastupitelstvo obce, s přihlédnutím
k atraktivitě prostředí nebo výhodnosti
polohy nebytového prostoru může určit
objekty, případně lokality v rámci
obce, kde stanoví diferencovaně sazby vyšší
než uvedené v odst. 1, popř. kde umožní
sjednat nájemné bez omezení.
Obecně závazné vyhlášky musí
být podle ust. § 16 odst. 2 zák. č.
367/90 Sb., v souladu se zákony a obecně závaznými
právními předpisy vydanými ústředními
orgány státní správy k jejich provedení.
Dne 25. 6. 1991 byla pro územní obvod Tábora
vydána vyhláška o výši ročních
sazeb za nájem nebytových prostor. Podle ust. §
3 odst. 2 zmíněné vyhlášky bylo
stanoveno, že nájemné lze sjednat neomezeně
v celém městě, protože město
Tábor je místem soustředěného
turistického a cestovního ruchu.
Tato úprava zcela odporuje ustanovení § 1 odst.
4 vyhl. č. 535/1990 Sb., o cenové regulaci nájemného
z nebytových prostor, neboť v tomto znění
umožňuje sjednávat paušálně
pro území města Tábora nájemné
bez omezení. Nerozlišuje totiž vůbec výhodnost
polohy ani atraktivitu prostředí, kde se nebytový
prostor nachází, a neakceptuje diferencovanost sazeb
vzhledem k výhodnosti polohy.
Do stejné roviny, vzhledem k výhodnosti, klade nebytové
prostory v centru města i v okrajových částech
a obchází tak maximálně stanovené
sazby uvedené v ust. § 1 odst. 1 vyhlášky.
Dle vyhlášky o cenové regulaci nájemného
je umožněno obci určit výhodné
nebo atraktivní objekty, popřípadě
lokality v rámci města a nikoli určit město
celé včetně předměstských
částí.
Protože mám za to, že předmětná
obecně závazná vyhláška Městského
úřadu v Táboře odporuje obecně
závaznému předpisu vyšší
právní síly - vyhlášce FMF, MF
ČR a MF SR č. 585/90 Sb., pozastavuji podle ust.
§ 62 odst. 1 zák. č. 367/90 Sb., účinnost
této vyhlášky. Pokud nebude zjednána
náprava autoremedurou, předložím do
10 dnů od pozastavení věc České
národní radě k rozhodnutí.
Úřad města
Tábora
Městský úřad v Táboře
Městské zastupitelstvo v Táboře schválilo
dne 19. 6. 1991 na základě § 36, odst. 1, písm
h/ zákona č. 367/90 Sb. o obcích tuto obecně
závaznou vyhlášku.
1/ Tato vyhláška se vztahuje na nebytové prostory,
kterými jsou místnosti nebo soubory místností,
určené rozhodnutím stavebního úřadu
k jinému účelu než bydlení. Vyhláška
se vztahuje i na byty, u kterých Městský
úřad podle svých zákonných
pravomocí udělil souhlas k užívání
bytu k jiným účelům než k bydlení
/dále rovněž jen nebytové prostory/.
2/ S nebytovými prostory jsou jejich vlastníci,
případně ti, kteří k nim mají
právo hospodaření, povinni nakládat
podle zákona č. 116/90 Sb., resp. jej nahrazující
prívní normy.
1/ Smluvní volnost pronajímatele je omezena pouze
stavebním určením nebytového prostoru,
t.j. účelem, určeným v kolaudačním
rozhodnutí, popřípadě ve stavebním
povolení.
2/ Nebytový prostor proto nelze pronajmout k jinému
účelu než stanovenému stavebním
úřadem, který v případě
sporu je kompetentním orgánem, rozhodujícím
o zařazení nebytového prostoru s ohledem
na jeho stavebně technický stav a dispoziční
řešení do příslušné
kategorie nebytového prostoru.
3/ V případě, kdy se jedná o místnosti
určené k provozování obchodu a služeb,
lze je pronajímat jen po předchozím souhlasu
Městského úřadu v Táboře,
a to podle zákona č. 116/90 Sb. ve vazbě
na zákon č. 124/90 Sb. Pokud je nájemní
smlouva k užívání nebytových
prostorů k provozování obchodu či
služeb uzavřena bez souhlasu Městského
úřadu, je nepoplatná.
4/ Nájemní smlouva, která nemá náležitosti
stanovené zákonem č. 116/90 Sb., je neplatná.
5/ Nájemní smlouva, jejíž některé
části jsou v rozporu s ustanovením zákona
č. 116/90 Sb., je neplatná v těchto některých
částech.
Městský úřad v Táboře
jako věcně a místně příslušný
orgán státní správy stanovuje podle
vyhlášky č. 585/90 Sb. výši nájmu
za nebytové prostory na území města
Tábora takto:
1/ Úhrada či nájem se vypočítává
ve výši ročních sazeb za 1 m2
podlahové plochy. Způsob úhrady je upraven
v příslušné nájemní smlouvě.
2/ Vzhledem k tomu, že město Tábor je vedeno
jako místo soustředěného turistického
a cestovního ruchu, platí pro celé území
města podle § 1, odst. 4 citované vyhlášky
možnost sjednání výše nájemného
bez omezení.
Pro potřeby výpočtu dislokačního
poplatku u podnikatelů, provozujících svou
činnost ve vlastních objektech nebo v objektech,
k nimž mají právo hospodaření,
/viz § 9 odst. 4c Vyhlášky města o dislokačním
poplatku/ se vychází ze sazeb
190,- Kčs za prodejní plochy a
165,- Kčs za všechny ostatní plochy
v užívaném objektu, resp. v užívaných
objektech.
K výpovědi nájmu, který vznikl z práva
užívání nebytových prostor podle
předpisů platných před účinností
zákona a nájmu a pronájmu nebytových
prostor k poskytování služeb zdravotnických,
sociálních, spojů, k zabezpečení
činností politických stran, pracovišť
základního výzkumu, umělecké
tvůrčí činnosti a k vykonávání
divadelní, koncertní a osvětové činnosti,
je nutný souhlas Městského úřadu
podle zákona č. 124/90 Sb.
1/ Souhlas k pronájmu nebytových prostorů
k provozování obchodu či služeb uděluje
odbor MHDO po kladném vyjádření odboru
životního prostředí a výstavby
jako stavebního úřadu.
2/ Souhlas k výpovědi podle § 5 vydává
věcně příslušný odbor
Městského úřadu. Není-li jednoznačná
věcná příslušnost, považuje
se za věcně příslušný
odbor pro vnitřní věci.
1/ Dnem účinnosti této vyhlášky
se ruší Vyhláška o výši ročních
sazeb za nájem nebytových prostor, schválená
MěstNV v Táboře dne 13. 9. 1990.
2/ Tato obecně závazná vyhláška
nabývá účinnosti podle § 16 odst.
4 zákona č. 367/90 Sb. dnem vyhlášení,
t. j. 25. 6. 1991.