ČESKÁ NÁRODNÍ RADA 1991

VI. volební období

553

Společná zpráva

výborů České národní rady - ústavně právního, rozpočtového a kontrolního, pro územní správu a národnosti k návrhu na vydání usnesení České národní rady o zrušení obecně závazné vyhlášky Městského úřadu v Táboře, "O výši ročních sazeb za nájem nebytových prostor", vydané dne 19. 6. 1991

Uvedené tři výbory České národní rady navrhují, aby Česká národní rada podle § 62, odst. 1/ zákona ČNR č. 367/1990 Sb., o obcích, zrušila obecně závaznou vyhlášku Městského úřadu v Táboře, "O výši ročních sazeb za nájem nebytových prostor", vydanou dne 19. 6. 1991. Uvedená obecně závazná vyhláška je v rozporu s vyhláškou Federálního ministerstva financí, ministerstva financí České republiky a ministerstva financí Slovenské republiky č. 585/1990 Sb., o cenové regulaci nájemného z nebytových prostor, čímž dochází k porušení ustanovení § 16, odst. 2/ zákona ČNR č. 367/1990 Sb., o obcích.

České národní radě předložil uvedenou vyhlášku k rozhodnutí o jejím zrušení Okresní úřad v Táboře, který účinnost této vyhlášky pozastavil svým rozhodnutím ze dne 5. 11. 1991 v souladu s § 62, odst. 1/ zákona č. 367/1990 Sb., o obcích a zastupitelstvo města nezjednalo v příslušné lhůtě nápravu.

S ohledem na skutečnost, že již v několika případech dochází k nesouladu mezi ustanoveními vyhlášky všech tří ministerstev financí a obecně závaznými vyhláškami, přijatými městskými zastupitelstvy, doporučuje rozpočtový a kontrolní výbor ČNR, aby ministerstvo financí České republiky iniciovalo, na základě doporučení České národní rady, u ostatních dvou ministerstev financí novelizaci jejich společné vyhlášky č. 585/1990 Sb.

Výbory České národní rady - ústavně právní, rozpočtový a kontrolní a pro územní správu a národnosti navrhují České národní radě přijetí tohoto usnesení:

Usnesení České národní rady

ze dne .................

o zrušení obecně závazné vyhlášky Městského úřadu v Táboře, "O výši ročních sazeb za nájem nebytových prostor", ze dne 19. 6. 1991.

Česká národní rada ruší obecně závaznou vyhlášku Městského úřadu v Táboře, "O výši ročních sazeb za nájem nebytových prostor", ze dne 19. 6. 1991, neboť tato je v rozporu s vyhláškou Federálního ministerstva financí, ministerstva financí České republiky a ministerstva financí Slovenské republiky č. 585/1990 Sb., o cenové regulaci nájemného z nebytových prostor, a tím i s § 16, odst. 2/ zákona ČNR č. 367/1990 Sb., o obcích.

Česká národní rada doporučuje ministerstvu financí České republiky, aby iniciovalo u Federálního ministerstva financí a ministerstva financí Slovenské republiky novelizaci jejich společné vyhlášky č. 585/1990 Sb.

Odůvodnění:

Ustanovení § 3 obecně závazné vyhlášky Městského úřadu v Táboře "O výši ročních sazeb za nájem nebytových prostor" stanoví možnost sjednat nájemné z nebytových prostor na celém území města Tábora bez omezení, s poukazem na to, že město Tábor je vedeno jako místo soustředěného turistického a cestovního ruchu. Toto ustanovení jde nad rámec ustanovení § 1, odst. 4/ vyhlášky Federálního ministerstva financí, ministerstva financí České republiky a ministerstva financí Slovenské republiky č. 585/1990 Sb., o cenové regulaci nájemného z nebytových prostor. Toto ustanovení zmocňuje zastupitelstvo obce stanovit sazby nájemného diferencovaně, popř. bez omezení, výslovně jen v určitých lokalitách obce nebo v konkrétních objektech, nikoliv však v celé obci. V takovém případě by ustanovení vyhlášky č. 585/1990 Sb. ztratilo smysl. Obecní zastupitelstvo má při svém rozhodování o diferenciaci sazeb nájemného přihlížet k atraktivitě prostředí nebo výhodnosti nebytového prostoru.

V Praze dne 17. ledna 1992

JUDr. Jiří NOVÁK. v.r. JUDr. Antonín HRAZDÍRA, v.r.
předseda ústavně právního předseda výboru ČNR pro územní
výboru ČNRsprávu a národnosti

Ing. Petr KOZÁNEK. v.r.

předseda rozpočtového a kontrolního

výboru ČNR

Příloha

PODKLADOVÉ MATERIÁLY

Usnesení č. 450

ústavně právního výboru České národní rady

z 3. prosince 1991

k návrhu na vydání usnesení České národní rady o zrušení obecně závazné vyhlášky Městského úřadu v Táboře o výši ročních sazeb za nájem nebytových prostor ze dne 19. 6. 1991

Po úvodním slově místopředsedy výboru JUDr. Miloslava Výborného a po rozpravě

ústavně právní výbor

doporučuje, aby obecně závazná vyhláška Městského úřadu v Táboře o výši ročních sazeb za nájem nebytových prostor ze dne 19. 6. 1991 byla Českou národní radou zrušena.

Ján KADLEC v.r.
JUDr. Ivo PALKOSKA v.r.
ověřovatel výboru
místopředseda výboru


ČESKÁ NÁRODNÍ RADA 1991

VI. volební období

rozpočtový a kontrolní výbor

Usnesení č. 296

ze dne 15. ledna 1992

k návrhu na zrušení obecně závazné vyhlášky o výši sazeb za nájem nebytových prostor na území města Tábora

Po vyslechnutí výkladu poslance J. Růžičky a po rozpravě rozpočtový a kontrolní výbor České národní rady

I. zaujímá následující stanovisko:

Vyhláška zastupitelstva města Tábor ze dne 19. 6. 1991 je v rozporu s duchem vyhlášky ministerstev financí České republiky, Slovenské republiky a České a Slovenské Federativní Republiky č. 585/1990, avšak nikoliv její literou. Rozpočtový a kontrolní výbor doporučuje novelizovat příslušnou vyhlášku ministerstva financí České republiky;

II. zmocňuje předsedu výboru a poslance Z. Růžičku, aby s přihlédnutím k uvedenému informovali o stanovisku výbor pro územní správu a národnosti ČNR.

ing. Josef Hájek, v.r.
ing. Petr Kozánek v.r.
ověřovatel
předseda


ČESKÁ NÁRODNÍ RADA 1991

VI. volební období

Usnesení č. 168

výboru České národní rady pro územní správu a národnosti z 52. schůze dne 15. 1. 1992

K bodu: Návrh na zrušení obecně závazné vyhlášky Městského úřadu v Táboře ze dne 19. 6. 1991 o výši ročních sazeb za nájem nebytových prostor

Výbor ČNR pro územní správu a národnosti po úvodním výkladu předsedy výboru A. HRAZDÍRY a po rozpravě

I. konstatuje, že předmětná vyhláška Městského úřadu v Táboře ze dne 19. 6. 1991 je v rozporu s vyhláškou ministerstev financí ČSFR, ČR a SR č. 585/1990, a tím i v rozporu s § 16, odst. 2/ zákona ČNR č. 367/1990 Sb., o obcích, a proto

II. doporučuje České národní radě, aby uvedenou vyhlášku, podle § 62, odst. 1/ téhož zákona, zrušila.

Josef KUBIŠ, v.r.
JUDr. Antonín HRAZDÍRA, v.r.
ověřovatel výboru
předseda výboru


PŘEDNOSTA
OKRESNÍHO ÚŘADU V TÁBOŘE
        V Táboře
Ing. Josef Čáp
        12. 11. 1991
        Vážená paní
        JUDr. Dagmar Burešová
        předsedkyně ČNR
        Sněmovní č. 4
118 26 Praha 1

Věc:

Sistace obecně závazné vyhlášky Městského úřadu v Táboře, předložená k rozhodnutí

Vážená paní předsedkyně,

dne 5. 11. 1991 jsem podle ust. § 62 odst. 1 zák. č. 367/90 Sb., pozastavil účinnost vyhlášky MÚ v Táboře o výši ročních sazeb za nájem nebytových prostor. Důvody pozastavení jsou podrobně uvedeny v mém rozhodnutí, na které odkazuji.

Při úvaze o pozastavení jsem vycházel z toho, že vyhláška č. 585/90 Sb., je vlastně prováděcím předpisem k zák. č. 526/90 Sb., o cenách. Dále jsem přihlédl k právnímu názoru FMF čj. 55B8/XVI/91 z 5. 11. 1991 a Vyhodnocení poznatků o výkonu státní správy po přechodu na obecní zařízení, provedené Generální prokuraturou ČR.

Protože nebyla zjednána náprava autoremedurou, předkládám Vám tímto podle ust. § 62 odst. 1 zák. ČNR č. 367/90 Sb., v zákonné lhůtě věc k rozhodnutí.




Přílohy: - Rozhodnutí o sistaci z 5. 11. 91

- Vyhláška MÚ v Táboře

- Vyhodnocení poznatků GP ČR

- Stanovisko FMF

- Vyjádření starosty města

MĚSTO TÁBOR
starosta
RNDr. Jiří Vaníček, CSc.
Tábor
Vážený pán
Ing. Josef Čáp
přednosta
Okresní úřad
390 18 Tábor

Vážený pane přednosto,

obdržel jsem Vaše rozhodnutí o pozastavení účinnosti závazné vyhlášky o výši sazeb za nájem nebytových prostorů na území města Tábora.

Toto Vaše stanovisko bylo projednáno na mimořádném zasedání městského zastupitelstva dne 6. listopadu 1991.

Městské zastupitelstvo požaduje, aby tato záležitost byla předána ke konečnému rozhodnutí v souladu se zákonem o obcích České národní radě. Současně Vás žádá, abyste k tomuto rozhodnutí přiložili naše zdůvodnění, které vedlo k vyhlášení uvedené vyhlášky.

Městské zastupitelstvo se při projednávání místní vyhlášky o pronájmu nebytových prostorů v souladu s vyhláškou číslo 585/90 rozhodlo vyhlásit celý katastr Tábora za lokalitu v rámci obce, kde lze sjednat nájem bez cenového omezení.

Zasedání zastupitelstva, kde byla vyhláška projednávána, byli přítomni i zástupci podnikatelů a po vysvětlení naší motivace k tomuto postupu s tímto souhlasili.

Naším cílem bylo co nejrychleji vytvořit tržní podmínky i v oblasti pronájmu nebytových prostorů.

Podle našeho názoru nemá cenové omezení vliv na strukturu provozoven a služeb ve městě. Vede pouze k tomu, že regulace ceny vede k vytváření černého trhu s pronájmem nebytových prostorů, neboť většina prostorů na území města byla vrácena v rámci restituce původním majitelům, kteří mají zájem o urychlenou obnovu svých nemovitostí. Omezení výše pronájmu vytváří takové vztahy, kdy majitelé požadují od pronajímatelů placení dodatečných příplatků za pronájem a tyto platby unikají zdanění i placení dislokačních poplatků.

Za podmínek regulace nelze v případě soukromých objektů ovlivnit skladbu služeb na nejatraktivnějších místech, neboť méně výnosným službám stejně soukromník objekt nepronajme.

Regulace má ještě další nepříznivý vliv na vztah nájemce a pronajímatele. Za podmínek nestability měny a možnosti další inflace nemají soukromníci zájem uzavírat pronájmy na delší dobu, neboť právem očekávají, že dnes dohodnutá cena může být během několika let pro ně nevýhodná. Krátkodobé pronájmy pak zase brání pronajímatelům investovat větší částky do oprav a vybavenosti svých provozoven.

Proto se stále domníváme, že nejlepší regulace cen vytvoří sám trh a naše první zkušenosti tomu nasvědčují. Jsme přesvědčeni, že řešení této záležitosti v našem městě je po všech stránkách výhodné a že není v rozporu s vyhláškou č. 585/90 Sb.

S pozdravem

RNDr. Jiří Vaníček, CSc.

FEDERÁLNÍ
MINISTERSTVO FINANCÍ
V Praze 5. listopadu 1991
Čj. 5588/XVI/91(Vinohradská 49, 120 74 Praha 2 - Vinohrady, TELEFON 2110)
Věc:
Referent: Ing. J. Holub/1.330Okresní úřad v Táboře
Příl.:Kancelář přednosty - JUDr. Jana Borská
č. faxu Tábor 62594
Tábor

Na Vaši žádost zasíláme vyjádření k § 1, odst. 4, vyhl. č. 585/90 Sb.

Pro sjednání nájemného bez omezení nebo stanovení sazeb diferencovaně vyšších může zastupitelstvo obce podle cit. vyhlášky určit, s přihlédnutím k atraktivitě nebo výhodnosti polohy objekty, popř. lokality v rámci obce. Nebylo záměrem autorů vyhlášky vztáhnout tzv. atraktivitu a výhodnost polohy na celou obec, resp. město, ale naopak byla dána zastupitelstvům obcí možnost citlivě posoudit jednotlivé části obce (města) z hlediska komerčního využití nebytových prostorů v těchto částech a diferencovaně odstupňovat možnosti zvýšení nájemného nad stanovené roční sazby za m2 podlahové plochy.

S pozdravem

Václav Wagner
zástupce ředitele odboru
cen výrobní sféry


PŘEDNOSTA
OKRESNÍHO ÚŘADU V TÁBOŘE
V Táboře dne
5. 11. 1991
Vyřizuje: Dr. Menhart

Věc: pozastavení účinnosti obecně závazné vyhlášky o výši ročních sazeb za nájem nebytových prostor

Vyhl. č. 585/90 Sb., o cenové regulaci nájemného nebytových prostor stanoví v ust. § 1 odst. 4, že zastupitelstvo obce, s přihlédnutím k atraktivitě prostředí nebo výhodnosti polohy nebytového prostoru může určit objekty, případně lokality v rámci obce, kde stanoví diferencovaně sazby vyšší než uvedené v odst. 1, popř. kde umožní sjednat nájemné bez omezení.

Obecně závazné vyhlášky musí být podle ust. § 16 odst. 2 zák. č. 367/90 Sb., v souladu se zákony a obecně závaznými právními předpisy vydanými ústředními orgány státní správy k jejich provedení.

Dne 25. 6. 1991 byla pro územní obvod Tábora vydána vyhláška o výši ročních sazeb za nájem nebytových prostor. Podle ust. § 3 odst. 2 zmíněné vyhlášky bylo stanoveno, že nájemné lze sjednat neomezeně v celém městě, protože město Tábor je místem soustředěného turistického a cestovního ruchu.

Tato úprava zcela odporuje ustanovení § 1 odst. 4 vyhl. č. 535/1990 Sb., o cenové regulaci nájemného z nebytových prostor, neboť v tomto znění umožňuje sjednávat paušálně pro území města Tábora nájemné bez omezení. Nerozlišuje totiž vůbec výhodnost polohy ani atraktivitu prostředí, kde se nebytový prostor nachází, a neakceptuje diferencovanost sazeb vzhledem k výhodnosti polohy.

Do stejné roviny, vzhledem k výhodnosti, klade nebytové prostory v centru města i v okrajových částech a obchází tak maximálně stanovené sazby uvedené v ust. § 1 odst. 1 vyhlášky. Dle vyhlášky o cenové regulaci nájemného je umožněno obci určit výhodné nebo atraktivní objekty, popřípadě lokality v rámci města a nikoli určit město celé včetně předměstských částí.

Protože mám za to, že předmětná obecně závazná vyhláška Městského úřadu v Táboře odporuje obecně závaznému předpisu vyšší právní síly - vyhlášce FMF, MF ČR a MF SR č. 585/90 Sb., pozastavuji podle ust. § 62 odst. 1 zák. č. 367/90 Sb., účinnost této vyhlášky. Pokud nebude zjednána náprava autoremedurou, předložím do 10 dnů od pozastavení věc České národní radě k rozhodnutí.

Ing. Josef Čáp

Úřad města

Tábora

Městský úřad v Táboře

VYHLÁŠKA

o výši ročních sazeb za nájem nebytových prostor

Městské zastupitelstvo v Táboře schválilo dne 19. 6. 1991 na základě § 36, odst. 1, písm h/ zákona č. 367/90 Sb. o obcích tuto obecně závaznou vyhlášku.

§ 1

Úvodní ustanovení.

1/ Tato vyhláška se vztahuje na nebytové prostory, kterými jsou místnosti nebo soubory místností, určené rozhodnutím stavebního úřadu k jinému účelu než bydlení. Vyhláška se vztahuje i na byty, u kterých Městský úřad podle svých zákonných pravomocí udělil souhlas k užívání bytu k jiným účelům než k bydlení /dále rovněž jen nebytové prostory/.

2/ S nebytovými prostory jsou jejich vlastníci, případně ti, kteří k nim mají právo hospodaření, povinni nakládat podle zákona č. 116/90 Sb., resp. jej nahrazující prívní normy.

§ 2

Uzavírání nájemních smluv.

1/ Smluvní volnost pronajímatele je omezena pouze stavebním určením nebytového prostoru, t.j. účelem, určeným v kolaudačním rozhodnutí, popřípadě ve stavebním povolení.

2/ Nebytový prostor proto nelze pronajmout k jinému účelu než stanovenému stavebním úřadem, který v případě sporu je kompetentním orgánem, rozhodujícím o zařazení nebytového prostoru s ohledem na jeho stavebně technický stav a dispoziční řešení do příslušné kategorie nebytového prostoru.

3/ V případě, kdy se jedná o místnosti určené k provozování obchodu a služeb, lze je pronajímat jen po předchozím souhlasu Městského úřadu v Táboře, a to podle zákona č. 116/90 Sb. ve vazbě na zákon č. 124/90 Sb. Pokud je nájemní smlouva k užívání nebytových prostorů k provozování obchodu či služeb uzavřena bez souhlasu Městského úřadu, je nepoplatná.

4/ Nájemní smlouva, která nemá náležitosti stanovené zákonem č. 116/90 Sb., je neplatná.

5/ Nájemní smlouva, jejíž některé části jsou v rozporu s ustanovením zákona č. 116/90 Sb., je neplatná v těchto některých částech.

§ 3

Stanovení výše nájemného.

Městský úřad v Táboře jako věcně a místně příslušný orgán státní správy stanovuje podle vyhlášky č. 585/90 Sb. výši nájmu za nebytové prostory na území města Tábora takto:

1/ Úhrada či nájem se vypočítává ve výši ročních sazeb za 1 m2 podlahové plochy. Způsob úhrady je upraven v příslušné nájemní smlouvě.

2/ Vzhledem k tomu, že město Tábor je vedeno jako místo soustředěného turistického a cestovního ruchu, platí pro celé území města podle § 1, odst. 4 citované vyhlášky možnost sjednání výše nájemného bez omezení.

§ 4

Stanovení výše sazeb pro výpočet dislokačního poplatku.

Pro potřeby výpočtu dislokačního poplatku u podnikatelů, provozujících svou činnost ve vlastních objektech nebo v objektech, k nimž mají právo hospodaření, /viz § 9 odst. 4c Vyhlášky města o dislokačním poplatku/ se vychází ze sazeb

190,- Kčs za prodejní plochy a

165,- Kčs za všechny ostatní plochy

v užívaném objektu, resp. v užívaných objektech.

§ 5

Skončení užívání nebytových prostor.

K výpovědi nájmu, který vznikl z práva užívání nebytových prostor podle předpisů platných před účinností zákona a nájmu a pronájmu nebytových prostor k poskytování služeb zdravotnických, sociálních, spojů, k zabezpečení činností politických stran, pracovišť základního výzkumu, umělecké tvůrčí činnosti a k vykonávání divadelní, koncertní a osvětové činnosti, je nutný souhlas Městského úřadu podle zákona č. 124/90 Sb.

§ 6

Udělování souhlasu.

1/ Souhlas k pronájmu nebytových prostorů k provozování obchodu či služeb uděluje odbor MHDO po kladném vyjádření odboru životního prostředí a výstavby jako stavebního úřadu.

2/ Souhlas k výpovědi podle § 5 vydává věcně příslušný odbor Městského úřadu. Není-li jednoznačná věcná příslušnost, považuje se za věcně příslušný odbor pro vnitřní věci.

§ 7

Ustanovení zrušovací a závěrečná.

1/ Dnem účinnosti této vyhlášky se ruší Vyhláška o výši ročních sazeb za nájem nebytových prostor, schválená MěstNV v Táboře dne 13. 9. 1990.

2/ Tato obecně závazná vyhláška nabývá účinnosti podle § 16 odst. 4 zákona č. 367/90 Sb. dnem vyhlášení, t. j. 25. 6. 1991.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP