Generální prokurátor České
republiky Brunner zaslal odpověď na interpelaci poslance
Jiřího Honajzera dopisem ze dne 31. prosince 1991.
Podle § 89 zákona ČNR č. 35/1989 Sb.,
o jednacím řádu České národní
rady, předkládám České národní
radě odpověď Generálního prokurátora
České republiky Brunnera na interpelaci poslance
Jiřího Honajzera, která je přílohou
tohoto sněmovního tisku:
Příloha: 2 listy
Vážený pane poslance,
k obsahu Vaší interpelace přednesené
dne 17. 12. 1991 v České národní radě,
v níž jste poukázal na skutečnost, že
dosud neznáte výsledek prověřování
Vašeho trestního oznámení ze dne 27.
5. 1991, které provádí vyšetřovací
tým Úřadu vyšetřování
pro Českou republiku Policie České republiky,
uvádím, že jsem toto Vaše vystoupení
na půdě parlamentu posoudil jako podnět oznamovatele
ve smyslu trestního řádu, jímž
se domáháte informace o stavu šetření,
event. o přezkoumání postupu vyšetřovatele
v této věci.
Prověřování Vašeho trestního
oznámení ze dne 27. 5. 1991, které jste podal
společně s panem poslancem FS ČSFR Stanislavem
Devátým, není dosud skončeno. Přezkoumáním
postupu vyšetřovatele jsem zjistil, že délka
šetření není způsobena průtahy
v práci vyšetřovatele ale je ovlivněna
rozsahem a komplikovaností prověřované
problematiky. O výsledku šetření budete
v souladu s trestním řádem vyrozuměn
přímo vyšetřovatelem.
V daném stádiu prověřování
není možné zveřejnit jeho dílčí
výsledky postupem podle § 179 trestního řádu,
t. j. se souhlasem vyšetřovatele a prokurátora.
Cílem tohoto zákonného ustanovení
je zajistit, aby předčasným nebo jinak nevhodným
zveřejněním informací nebylo znemožněno
úspěšné objasnění věci
a nebyla narušena zásada presumpce neviny. Zveřejnění
Vámi vyžádaných informací by
v daném případě upozornilo na věcné
okolnosti, které jsou předmětem šetření
a které je třeba z taktických důvodů
utajit v zájmu zajištění objektivního
prověření.
Pokud jde o formu interpelace, kterou jste k dotazu na stav šetření
v konkrétní trestní věci zvolil, musím
upozornit, že takový postup neodpovídá
platným právním předpisům.
V každém právním státě
je moc zákonodárná oddělena od moci
soudní a výkonné. Vztah zákonodárné
moci k výkonné moci je tedy možno uplatňovat
jen v určitých případech zákonem
stanovených. Právním předpisem, který
upravuje působnost České národní
rady vůči vládě, jejím členům
a ostatním vedoucím ústředních
orgánů, je zákon o jednacím řádu
ČNR č. 35/1990 Sb. ve znění pozdějších
změn a doplňků. Vztah poslanců vůči
ministrům a vedoucím ústředních
orgánů a jiným právnickým osobám
pak může vycházet pouze z mezí daných
oprávněními České národní
rady a je upraven zákonem č. 36/1989 ve znění
zákona č. 371/1990 Sb. V těchto mezích
je Česká národní rada oprávněna
zejména podle § 4 písm. g) interpelovat vládu
a její členy, podle písm. f) jednat o programovém
prohlášení a jednat o důvěře
(zákon č. 35/1990 Sb.). Generální
prokurátor však není členem vlády.
Při posuzování oprávnění
jednotlivých poslanců je pak třeba vycházet
z ustanovení § 20 zákona č. 36/1990
Sb., podle něhož jsou členové vlády
a vedoucí jiných ústředních
orgánů ČR povinni poskytnout informace, vysvětlení
a podklady související s výkonem poslanecké
funkce. Ta je pak specifikována v § 12 cit. zákona.
Pod písmeny h) a ch) tohoto ustanovení se sice poslanci
rovněž umožňuje požadovat vysvětlení,
podklady a klást otázky, ale opět jen pro
potřebu výkonu poslanecké funkce, t. j. pro
činnost zákonodárnou. Zákonodárnou
iniciativu pak nelze směšovat s řešením
konkrétních trestních případů.
V Praze 31. prosince 1991 | Ludvík Brunner v.r. |