kterým se mění a doplňuje zákon
č. 174/1968 Sb., o státním odborném
dozoru nad bezpečností práce, ve znění
zákona České národní rady č.
575/1990 Sb.
Zákon č. 174/1968 Sb., o státním odborném
dozoru nad bezpečností práce, ve znění
zákona České národní rady č.
575/1990 Sb., se s působností pro Českou
republiku mění a doplňuje takto:
1. V § 4 se vypouštějí ustanovení
písmen d), e) a i).
2. § 4 písm. f) a g) zní:
"f) vydávají oprávnění
organizacím, samostatným provozovatelům a
jednotlivým uživatelům technických zařízení
k výrobě, montáži, opravám, údržbě
a revizím vyhrazených technických zařízení
na základě prověření jejich
odborné způsobilosti (§ 6a písm. c)),
popřípadě jim tato oprávnění
odnímají,
g) rozhodují o odnětí osvědčení
vydaných podle § 6a písm. d) v případě
zjištěného porušení předpisů
k zajištění bezpečnosti práce
a technických zařízení,".
3. Za § 6 se vkládá nový § 6a,
který zní:
/1/ Organizace zřízené Českým
úřadem bezpečnosti práce podle zvláštního
předpisu [§ 31 zákona
České národní rady č. 576/1990
Sb., o pravidlech hospodaření s rozpočtovými
prostředky České republiky a obcí
v České republice (rozpočtová pravidla
republiky).]
a) podávají odborná a závazná
stanoviska o tom, zda jsou při projektování,
konstrukci, výrobě, montáži, provozu,
obsluze, opravách, údržbě a revizi vyhrazených
technických zařízení splněny
požadavky bezpečnosti práce a technických
zařízení,
b) provádějí prohlídky a zkoušky
vyhrazených technických zařízení,
c) prověřují odbornou způsobilost
organizací, samostatných provozovatelů a
jednotlivých uživatelů technických zařízení
k výrobě, montáži, opravám, údržbě
a revizím vyhrazených technických zařízení,
d) prověřují odbornou způsobilost
fyzických osob, které jsou pověřeny
zkoušením, revizemi, opravami nebo obsluhou vyhrazených
technických zařízení a vydávají
jim o tom osvědčení,
e) vydávají osvědčení o tom,
zda dovážená nebo vyvážená
technická zařízení nebo materiály,
vybrané podle zásad stanovených Českým
úřadem bezpečnosti práce, splňují
požadavky bezpečnosti práce a technických
zařízení.
/2/ Organizace provádějí činnosti
podle odstavce 1 za úhrady stanovené Českým
úřadem bezpečnosti práce obecně
závazným právním předpisem
nebo za ceny podle zvláštního předpisu
[Zákon č. 526/1990
Sb., o cenách.].
/3/ Na činnosti organizací podle odstavce 1 se nevztahují
obecné předpisy o správním řízení
[Zákon č. 71/1967 Sb., o správním
řízení (správní řád).].".
Tento zákon nabývá účinnosti
dnem vyhlášení.
Zákon č. 174/1968 Sb., o státním odborném
dozoru nad bezpečností práce, ve znění
zákona České národní rady č.
575/1990 Sb. (dále jen "zákon"), sloučil
činnosti prováděné do té doby
Ústavem technického dozoru a jinými orgány
v oblasti bezpečnosti práce, bezpečnosti
technických zařízení, pracovních
podmínek a pracovního prostředí. Do
působnosti inspektorátů bezpečnosti
práce byly dány činnosti jak z oblasti inspekce
práce, tak i z oblasti technického dozoru.
Výkon dozoru podle zákona však začal
být postupně používán jako prostředek
k donucování pracovníků dodržovat
bezpečnostní předpisy. Ostatní úkoly
dozoru, zejména v oblasti technických zařízení
s vysokým celospolečenským rizikem, byly
potlačovány nebo přenášeny na
pracovníky samotných výrobců a provozovatelů,
např. revizní techniky. Dozor se prováděl
zpravidla až u uživatelů technických zařízení.
Takové provádění technického
dozoru vyvolalo v zahraničí nedůvěru
k našim výrobkům. Spojení činnosti
inspekce práce a technického dozoru je v přímém
rozporu s vývojem technického dozoru a existencí
obdobných technických dozorčích institucí
ve všech průmyslově vyspělých
státech. Samostatnost technických dozorů
je dodnes zachována i ve státech východní
Evropy (např. v Polsku nebo v Maďarsku).
K naplnění požadavků připravované
asociační dohody o přidruženém
členství ČSFR k Evropským společenstvím
je nutno přizpůsobit průmyslovou kulturu
ČSFR zemím Evropských společenství,
a to na úseku technického dozoru jako nezastupitelné
preventivní složky prosazování politiky
státu k zajištění bezpečnosti
osob, domácích zvířat a majetku občanů.
Jedním z předpokladů k odstranění
bariér trhu je harmonizace zákona se Směrnicemi
Rady Evropských společenství (např.
se Směrnicí Rady č. 84/ 528/EEC) nejen v
tom, že se sjednotí požadavky technických
a zákonných norem, ale především
prováděním nezávislé kontroly
dodržování těchto požadavků.
Předkládaná úprava zákona vytváří
podmínky pro rozvoj technického dozoru, který
bude jako národní autorita pro oblast vyhrazených
technických zařízení vykonávat
v České republice inženýrskou, zkušební,
kontrolní, verifikační a v některých
případech i certifikační činnost
v rozsahu požadovaném Směrnicemi Rady Evropských
společenství s cílem garantovat konformitu
technických zařízení československé
provience s technickými a bezpečnostními
požadavky platnými jak v ČSFR, tak v zemích
Evropských společenství a zajistit jim tak
bezbarierový odbyt.
Navrhovaná právní úprava předpokládá,
že dojde k postupnému oddělování
činností inspekce práce a technického
dozoru. Část dosavadních pracovníků
z inspektorátů bezpečnosti práce přejde
postupně do technického dozoru. Úkony technického
dozoru, kterými se ověřuje jakost zařízení
podmiňující jeho bezpečnost a které
nejsou jen kontrolou právních předpisů,
ale mimo jiné i ověřováním
kriterií spolehlivosti, ve svých důsledcích
mají pro výrobce a provozovatele v podobě
oprávnění, osvědčení,
posudků, certifikátů a jiných dokladů
význam záruk a komerčních výhod.
Zkušenosti obdobných zahraničních dozorčích
institucí ukazují, že hlavním úkolem
při zajišťování bezpečnosti
technických zařízení je založení,
rozvíjení a důsledné uplatňování
systému prevence, neboť předcházení
poruchám, nehodám a úrazům je společensky
efektivnější než řešení
jejich následků. Do systému prevence neoddělitelně
patří dozor nad projektováním, konstruováním,
výrobou, montáží, ověřováním
kvality technických zařízení určených
pro tuzemsko a vývoz, dozor nad technickými zařízeními
dováženými, ale i ověření
odborné způsobilosti pracovníků, kteří
mohou svým počínáním rozhodným
způsobem ovlivnit stav zařízení.
V požadavcích československých obecně
závazných právních předpisů
jsou zpravidla zakotvená ustanovení, vyžadující
pro uvolnění dalších technologických
kroků výroby, montáže či opravy
zařízení s vysokým stupněm
celospolečenského rizika odborné posouzení.
Toto posouzení se vztahuje na všechny fáze
výrobního cyklu. Jde např. o posouzení
projektové a konstrukční dokumentace, aby
před zahájením výroby nebo montáže
vyhrazených technických zařízení
bylo možno upravit nebo doplnit zařízení
tak, aby celospolečenské riziko bylo preventivně
minimalizováno, jakož i sníženo nebezpečí
vzniku zbytečných finančních nákladů
užitím konstrukční úpravy neposkytující
míru bezpečnosti danou obecně závaznými
právními předpisy. Na takto posouzenou technickou
dokumentaci bude vydáno osvědčení
(certifikát).
Protože nestačí zařízení
jen navrhnout na patřičné bezpečnostní
úrovni, ale komplexní zajištění
jeho bezpečnosti je závislé i na dodržení
přísných technologických postupů,
je zcela nezbytné zajistit technickou kontrolu prováděnou
nezávislou organizací i v průběhu
samotné výroby a montáže vyhrazených
technických zařízení. Vyhrazená
technická zařízení jsou vybrána
za vyhrazená právě proto, že i přes
předchozí ovlivnění jejich bezpečnosti
posouzením dokumentace výroby a montáže
zůstává riziko ohrožení širokého
okruhu osob a životního prostředí také
za jejich provozu (např. vyhrazená zařízení
v jaderné energetice).
Prohlídky a zkoušky těchto zařízení
jsou děleny na dvě základní skupiny
a) typová zkouška - zařízení
dokončovaná do provozuschopného stavu u výrobce,
kde po prověření technické dokumentace
a verifikace je vydáno osvědčení (certifikát)
typu
b) úřední zkoušky - po dokončení
výroby (stavební) - po dokončení montáže
(opravy) před předáním provozovateli
- v průběhu provozu (periodicky nebo podle stavu
zařízení).
Výsledkem úspěšné zkoušky
je vystavení osvědčení (certifikátu)
zařízení.
Protože bezpečnost těchto zařízení
za provozu je dána a ovlivňována technickou
úrovní obsluhy, oprav, údržby a revizí,
je nutností provádění technického,
nezávislého odborného dozoru i zde, zejména
ověřováním odborné způsobilosti
osob provádějících uvedené
úkony. U ověření způsobilosti
vydávat osvědčení (certifikáty)
potvrzující úroveň znalostí
a dovedností konkrétních osob.
Prohlídky a zkoušky zařízení
jsou ryze technickým úkonem, které ověřují
stav zařízení po ukončení jeho
výroby, montáže nebo opravy, popř. ověřují
další provozuschopnost při jeho opotřebení.
Proto musí být na vysoké technické
úrovni zjištěno a prokázáno,
zda odborná způsobilost subjektů vyrábějících,
montujících a opravujících vyhrazená
technická zařízení je na potřebné
úrovni, která zaručuje srovnání
s průmyslově vyspělými zeměmi.
Zvlášť není jistě nutno zdůrazňovat
význam posouzení technické způsobilosti
zařízení dováženého nebo
určeného na vývoz. V případě
dovážených zařízení je
nutno technický dozor dělit do tří
skupin:
1) Vyhrazená technická zařízení
- schválení konstrukční a průvodní
technické dokumentace
- uvedení dovezeného zařízení
do provozu úřední zkouškou a vystavení
osvědčení k dovozu.
2) Pracovní stroje
- vyzkoušení akreditovanou zkušebnou včetně
bezpečnostních a technických požadavků
stanovených Českým úřadem bezpečnosti
práce a vystavení osvědčení.
3) Dovoz investičních celků a technologií
- prověření průvodní technické
dokumentace a schválení do provozu.
Je-li zařízení označeno uznávanou
značkou provede se pouze inspekce jakosti a úplnosti
montáže.
Český úřad bezpečnosti práce
v této souvislosti jedná s orgány technického
dozoru Švédska o vzájemném uznávání
dozorčích úkonů prováděných
na výrobcích a zařízeních určených
švédským odběratelům nebo naopak
určených k dovozu do ČSFR. Podmínkou
pro konečné uzavření dohody je institucionalizování
technického dozoru.
Koncepce technického dozoru České republiky
byla konzultována s odborníky Rady Evropských
společenství, kteří tuto koncepci
podpořili, včetně její vazby na spolupráci
s inspekcí práce (inspektoráty bezpečnosti
práce).
Právní úprava výkonu státní
správy na úseku státního odborného
dozoru nad bezpečností práce náleží
ve smyslu čl. 9 ústavního zákona č.
143/1968 Sb., o československé federaci, ve znění
pozdějších ústavních zákonů
do působnosti republik a změny v jejím obsahu
je třeba realizovat formou zákona. Tyto předpisy
představují zvláštní právní
úpravu ve vztahu k ustanovením zákoníku
práce o bezpečnosti a ochraně zdraví
při práci (§ 138 zákoníku práce).
Návrh předpokládá doplnění
zákona o § 6a, na základě kterého
budou v souvislosti s výkonem technického dozoru
některé činnosti, které dosud podle
§ 4 zákona vykonávají inspektoráty
bezpečnosti práce, provádět k tomu
zřízené příspěvkové
organizace.
V této souvislosti návrh odkazuje na zákon
České národní rady č. 576/1990
Sb., o pravidlech hospodaření s rozpočtovými
prostředky České republiky a obcí
v České republice (rozpočtová pravidla
republiky), neboť uvedené příspěvkové
organizace bude zřizovat Český úřad
bezpečnosti práce podle ustanovení §
31 tohoto zákona.
Zatím se předpokládá zřízení
jednoho takového subjektu pro region Čech (se sídlem
v Praze) a jednoho pro region Moravy a Slezska (se sídlem
v Brně).
Návrh současně předpokládá
z § 4 zákona vypuštění písm.
d), e) a i), týkajících se činností,
které v celém rozsahu budou místo inspektorátů
bezpečnosti práce provádět uvedené
příspěvkové organizace, a změnu
písm. f) a g), která se týkají činností,
z nichž část budou i nadále provádět
inspektoráty bezpečnosti práce.
Příspěvkové organizace nebudou při
své činnosti mít oprávnění
podle § 6 zákona a dále se na jejich činnost
nebudou vztahovat předpisy o správním řízení.
Současně pracovníci příspěvkových
organizací nebudou smět vykonávat soukromo-podnikatelskou
činnost, která by byla shodná s předmětem
činnosti těchto příspěvkových
organizací.
Návrh dále předpokládá, že
činnosti podle § 6a budou příspěvkové
organizace provádět za úplatu. Nebude se
však jednat o ziskovou činnost podnikatelského
charakteru. Příspěvkové organizace
budou samy schopny uhradit část nákladů
na vlastní provoz a nezbytné technické vybavení.
Vzhledem k tomu, že jejich zřizovatelem bude Český
úřad bezpečnosti práce, bude příspěvek
na jejich provoz hrazen z jeho rozpočtu, přičemž
Český úřad bezpečnosti práce
nebude v této souvislosti žádat o zvýšení
rozpočtu.
V Praze dne 9. října 1991
kterým se mění a doplňuje zákon
č. 174/1968 Sb., o státním odborném
dozoru nad bezpečností práce, ve znění
zákona České národní rady č.
575/1990 Sb.
Česká národní rada se usnesla na tomto
zákoně:
Zákon č. 174/1968 Sb., o státním odborném
dozoru nad bezpečností práce, ve znění
zákona České národní rady č.
575/1990 Sb., se s působností pro Českou
republiku mění a doplňuje takto:
1. § 1 zní:
(1) Státní odborný dozor nad bezpečností
práce a technických zařízení
a nad dodržováním stanovených podmínek
podle tohoto zákona vykonávají orgány
státního odborného dozoru, jimiž jsou
Český úřad bezpečnosti práce
a inspektoráty bezpečnosti práce (dále
jen orgány státního odborného dozoru).
(2) Státní odborný dozor nad bezpečností
vyhrazených technických zařízení
vykonávají organizace státního odborného
dozoru zřízené Českým úřadem
bezpečnosti práce [§ 31 zákona České
národní rady č.576/1990 Sb., o pravidlech
hospodaření s rozpočtovými prostředky
České republiky a obcí v České
republice (rozpočtová pravidla republiky)] a
živnostenská společenstva [§ 69 zákona
č. 455/1991 Sb., o živnostenském podnikání
(živnostenský zákon) a § 5 zákona
č. 83/1990 Sb., o sdružování občanů
ve znění zákona č. 300/1990 Sb.]
s celorepublikovou působností, pověřená
vládou České republiky (dále jen organizace
státního odborného dozoru)."
2. § 2 zní:
V České republice zřizuje inspektoráty
bezpečnosti práce Český úřad
bezpečnosti práce, jemuž jsou podřízeny.
V čele inspektorátů bezpečnosti práce
jsou vedoucí inspektoři bezpečnosti práce,
které jmenuje a odvolává předseda
Českého úřadu bezpečnosti práce."
3. V § 3 v odstavci 1, 2 a 3 se vkládají za
slova "Působnost orgánů" slova
"a organizací".
4. V odstavci 3 se vypouští slova "a vláda
Slovenské socialistické republiky" a slovo
"mohou" se nahrazuje slovem "může".
5. V § 4 písmeno b) se vypouští slova
"a Slovenským úřadem bezpečnosti
práce".
6. V § 4 písmeno d) a e) zní:
"d) rozhodují o odnětí oprávnění
organizacím, samostatným provozovatelům a
jednotlivým uživatelům technických zařízení
k výrobě, montáži, opravám, údržbě
a revizím vyhrazených technických zařízení
vydaných podle § 6a písmeno c) v případě
zjištěného porušení předpisů
k zajištění bezpečnosti práce
a technických zařízení,
e) rozhodují o odnětí osvědčení
ke zkouškám, revizím, opravám nebo obsluze
vyhrazených technických zařízení
vydaných fyzickým osobám v případě
zjištěného porušení předpisů
k zajištění bezpečnosti práce
a technických zařízení,"
7. V § 4 se ruší písmena f), g) a i).
8. V § 4 se písmeno h) označí nově
jako písmeno f) s dosavadním textem.
9. V § 5 odstavec 1 se vypouští slova a Slovenský
úřad bezpečnosti práce v mezích
své působnosti".
10. V § 5 odstavci 1 písmena c), d), e), a g) se slovesa
"vydávají", "rozhodují",
a "koordinují" nahrazují stejnými
slovesy v jednotném čísle.
11. V § 5 odstavec 1 písmeno f) zní"
"f) určuje v dohodě s organizacemi státního
odborného dozoru, která technická zařízení
se považují za vyhrazená,"
12. V § 5 se vypouští odstavec 2 a ruší
číslování odstavců.
13. V § 6 odstavec 2 písmeno a) se vypouští
závorka se slovy "(§ 275 zákoníku
práce)" a nahrazuje se poznámkou pod čarou
"3)" znění:
"3) § 275 zákoníku práce
a § 17 zákona č. 1/1992 Sb., o mzdě,
odměně za pracovní pohotovost a o průměrném
výdělku."
14. Za § 6 se vkládá nový § 6a,
který zní:
(1) Organizace státního odborného
dozoru podle § 1 odst. 2 při provádění
dozoru nad bezpečností vyhrazených technických
zařízení (§ 5 písmeno f))
a) podávají odborná a závazná
stanoviska o tom, zda jsou při projektování,
konstrukci, výrobě, montáži, provozu,
obsluze, opravách, údržbě a revizi vyhrazených
technických zařízení splněny
požadavky bezpečnosti technických zařízení,
b) provádějí prohlídky a řídí
a vyhodnocují zkoušky vyhrazených technických
zařízení,
c) prověřují odbornou způsobilost
organizací, samostatných provozovatelů a
jednotlivých uživatelů technických zařízení
k výrobě, montáži, opravám, údržbě
a revizím vyhrazených technických zařízení
a vydávají jim oprávnění,
d) prověřují odbornou způsobilost
fyzických osob ke zkouškám, revizím,
opravám nebo obsluze vyhrazených technických
zařízení a vydávají jim o tom
osvědčení,
e) osvědčují, zda technická zařízení
a materiály splňují požadavky bezpečnosti
technických zařízení.
(2) Organizace státního odborného
dozoru provádějí činnosti podle odstavce
1 za úhrady stanovené obecně závazným
právním předpisem nebo za ceny stanovené
podle zvláštního předpisu [Zákon
č.526/1990 Sb., o cenách].
(3) Na činnosti organizací státního
odborného dozoru zřízených podle odstavce
1 se nevztahují obecné předpisy o správním
řízení [Zákon č.71/1967
Sb., o správním řízení (správní
řád)]".
15. § 7 zní:
(1) Orgány a organizace státního
odborného dozoru spolupracují s příslušnými
odborovými orgány, družstevními orgány,
organizacemi zaměstnavatelů a živnostenskými
společenstvy a informují je o opatřeních
k odstranění závad zjištěných
při své činnosti.
(2) Orgány a organizace státního
odborného dozoru spolupracují s ústředními
orgány, s místními a ostatními orgány
státní správy a s příslušnými
ústředními odborovými orgány,
s příslušnými organizacemi družstev,
příslušnými organizacemi zaměstnavatelů
a živnostenskými společenstvy. Všechny
tyto orgány a organizace jsou povinny poskytovat orgánům
a organizacím státního odborného dozoru
na požádání podklady a informace potřebné
pro výkon tohoto dozoru."