/1/ Orgány státní správy České
republiky v oblasti státní služby pro drahé
kovy jsou:
a/ ministerstvo průmyslu České republiky,
b/ Puncovní úřad.
Ministerstvo průmyslu České republiky (dále
jen "ministerstvo")
a/ organizuje a řídí státní
službu pro drahé kovy [čl.
II bod 15 zákona ČNR č. 575/1990 Sb., o opatřeních
v soustavě ústředních orgánů
státní správy České republiky,
§ 6 odst. 2 zákona č...../1991 Sb., o státní
službě pro drahé kovy.],
b/ řídí Puncovní úřad,
c/ rozhoduje o opravných prostředcích proti
rozhodnutím Puncovního úřadu,
d/ stanoví obecně závazným právním
předpisem sazby úhrad za úkony prováděné
Puncovním úřadem.
Působnost ministerstva průmyslu České
republiky je dána zákonem č. 575/1990 Sb.
o opatřeních v soustavě ústředních
orgánů státní správy České
republiky a připravovaným federálním
zákonem o státní službě pro drahé
kovy, který svěřuje výkon státní
správy v této oblasti příslušným
orgánům státní správy republik.
Za své úkony, které jsou výkonem státní
správy, vybírá Puncovní úřad
správní poplatky podle platných předpisů.
V případě úkonů fakultativní
povahy a v případě výkonu puncovní
kontroly budou ceny za tyto úkony stanoveny obecně
závazným právním předpisem
ministerstva průmyslu České republiky, neboť
zde nevyhovuje konstrukce správních poplatků
a současně je žádoucí jejich
státní regulace.
/1/ Zřizuje se Puncovní úřad jako
orgán státní správy v oblasti státní
služby pro drahé kovy, který je podřízen
ministerstvu. Sídlem Puncovního úřadu
je Praha.
/2/ V čele Puncovního úřadu je ředitel,
kterého jmenuje a odvolává ministr průmyslu
České republiky.
/3/ Puncovní úřad je rozpočtovou organizací.
Podrobnosti o organizaci Puncovního úřadu
upraví jeho statut, který schválí
ministerstvo.
/4/ Na Puncovní úřad přechází
dnem účinnosti tohoto zákona práva
a závazky Státní zkušebny pro drahé
kovy v Praze.
/5/ Puncovní úřad.
a/ vykonává puncovní kontrolu a puncovní
inspekci,
b/ přiděluje výrobní značky
výrobcům tuzemského zboží,
c/ vede seznam registrovaných slitin z drahých kovů,
d/ po přezkoumání odborných a technologických
podmínek vydává, popřípadě
odebírá výrobcům slitin drahých
kovů osvědčení o odborné způsobilosti,
[§ 48 zákona č.
/1991 Sb., o státní službě pro drahé
kovy. Příloha č. 2 k zákonu č.
455/1991 Sb., o živnostenském podnikání.]
e/ ověřuje ryzost dentálních drahých
kovů a slitin při ražení mincí
z drahých kovů,
f/ na žádost ověřuje ryzost lístkového
zlata nebo stříbra a jiných věcí
z drahých kovů,
g/ na žádost provádí expertní
činnost v oboru klenotnické výroby, puncovnictví,
zkoušení a analytické chemie drahých
kovů a hospodaření s drahými kovy,
h/ realizuje zboží z drahých kovů, které
stát nabyl podle zvláštních předpisů
[Např. § 462 zák.č.
40/1964 Sb., občanský zákoník ve znění
pozdějších předpisů. § 55
zák.č. 140/1961 Sb., trestní zákon
ve znění pozdějších předpisů.]
nebo na základě mezinárodních smluv,
i/ vyjadřuje se k návrhům československých
norem v oboru zkoušení a analytické chemie
drahých kovů,
j/ ukládá pokuty podle zvláštních
předpisů [§ 43
až § 45 zákona č. /1991 Sb., o státní
službě pro drahé kovy.],
k/ plní další úkoly podle zvláštních
předpisů.
/6/ Za úkony podle odstavce 5 písmeno b/, c/, d/
vybírá Puncovní úřad správní
poplatky podle zvláštních předpisů
[Vyhláška č. /1991
Sb., kterou se mění vyhláška č.
570/1990 Sb., o správních poplatcích.]
/7/ Za výkon puncovní kontroly a za úkony
podle odstavce 5 písmeno e/ až h/, vybírá
Puncovní úřad úhrady stanovené
podle zásady č. 2 písm. d/.
/8/ V případech, kdy za úkony Puncovního
úřadu nejsou stanoveny správní poplatky
nebo úhrady podle odst. 6 a 7 a úkony se neprovádějí
bezplatně, bude cena za tyto úkony stanovena smluvně.
/9/ Puncovní úřad se může dohodnout
s Puncovním úřadem působícím
na území Slovenské republiky o postoupení
výkonu puncovní kontroly a činností
podle odst. 5 písm. e/ až h/ těchto zásad,
je-li to účelné pro jejich lepší,
rychlejší a hospodárnější
provedení.
Výkon státní služby pro drahé
kovy provádí v České republice dosud
Státní zkušebna pro drahé kovy v Praze
a její pobočky. Puncovní úřad
je jejím právním nástupcem s tím,
že přebírá pouze činnosti a úkoly
vyplývající ze zákona o státní
službě pro drahé kovy. Na Puncovní úřad
nepřechází např. výkon státního
dozoru nad hospodařením s drahými kovy.
Těžiště činnosti Puncovního
úřadu spočívá především
ve výkonu puncovní kontroly, puncovní inspekce,
přidělování výrobních
značek výrobcům a vedení seznamu registrovaných
slitin. Puncovní kontrola spočívá
v ověření ryzosti materiálu, ze kterého
je výrobek vyroben a v jeho označení puncem
a stupněm ryzosti. Puncovní inspekcí se rozumí
státní dozor nad tím, zda výrobky
a zboží na trhu prošly puncovní kontrolou.
Puncovní úřad dále vydává
osvědčení na základě zákona
o státní službě pro drahé kovy
a zákona č. 455/1991 Sb., o živnostenském
podnikání výrobcům slitin z drahých
kovů, kteří s těmito slitinami dále
obchodují, tzn. dodávají je výrobcům
klenotnického zboží. Puncovní úřad
při tom zkoumá, zda výrobce slitin má
potřebné odborné a technické předpoklady,
zaručující stálý standard složení
vyráběných slitin.
Zákon o státní službě pro drahé
kovy svěřuje Puncovnímu úřadu
právo realizovat výrobky z drahých kovů,
které stát nabyl např. rozhodnutím
o propadnutí věci, tzv. odúmrtí, z
mezinárodních smluv a pod., obdobně, jako
tomu bylo do roku 1977. Realizací se přitom rozumí
prodej zboží nebo jeho převedení příslušné
kulturní instituci. Státní bance československé
apod. Výhodou tohoto řešení je soustředění
činnosti na jedno místo a do jednoho orgánu,
který má všechny předpoklady, zejména
odborné, zajistit její úspěšné
plnění. Nebylo by navíc správné
ponechávat tuto činnost na podnikatelských
subjektech, jak tomu je dosud. Kromě toho vykonává
Puncovní úřad další činnosti
s využitím svého technického vybavení
a odborného potenciálu.
Postoupením puncovní kontroly a činností
uvedených v odst. 5 písm. e/ až h/ je sledováno
zhospodárnění práce obou republikových
Puncovních úřadů a vzájemná
výpomoc s využitím mnohdy velice nákladného
zařízení a vybavení, které
bylo pořizováno v minulosti z federativního
hlediska, tzn. jedno pro celou čs. republiku.
/1/ Ředitel Puncovního úřadu může
pro výkon určitých činností
zřizovat podle potřeby další pracoviště
Puncovního úřadu. Těmito dalšími
pracovišti jsou pobočky a expozitury Puncovního
úřadu. V čele pobočky nebo expozitury
stojí vedoucí, jmenovaný a odvolávaný
ředitelem Puncovního úřadu.
K založení nebo zrušení pobočky
je třeba souhlasu ministerstva.
/2/ Pobočka
a/ vykonává puncovní kontrolu a puncovní
inspekci,
b/ ověřuje ryzost dentálních drahých
kovů a slitin při ražení mincí,
c/ na žádost ověřuje ryzost lístkového
zlata nebo stříbra a jiných věcí
z drahých kovů,
d/ ukládá pokuty podle zvláštních
předpisů [Vyhláška
č. /1991 Sb., kterou se mění vyhláška
č. 570/1990 Sb., o správních poplatcích.].
/3/ Expozitura
a/ vykonává puncovní kontrolu
b/ na žádost ověřuje ryzost lístkového
zlata nebo stříbra a jiných věcí
z drahých kovů.
/4/ Výrobce nebo obchodník si zvolí pracoviště
Puncovního úřadu, které je svým
umístěním pro něj nejvýhodnější.
Platí však zásada, že napříště
se bude obracet pouze na toto zvolené pracoviště.
/5/ Pro výrobce nebo obchodníka, který působí
na území České republiky a má
sídlo nebo trvalý pobyt mimo území
České a Slovenské Federativní Republiky
je příslušný Puncovní úřad
v Praze.
/6/ Jiné fyzické a právnické osoby
než výrobci a obchodníci se mohou obrátit
na kterékoli pracoviště Puncovního úřadu.
Požadovaný úkon nesmí být odmítnut,
pokud pracoviště tuto činnost vykonává.
Z hlediska rychlosti a hospodárnosti výkonu státní
správy je žádoucí zřizovat ve
vzniklých centrech zlatnické výroby a obchodu
a dalších činností v oblasti drahých
kovů pobočky Puncovního úřadu,
obdobně, jako byla organizována Státní
zkušebna pro drahé kovy. Expozitury jsou detašovanými
pracovišti Puncovního úřadu k výkonu
jen určité specializované činnosti,
často zřizované podle momentální
potřeby odvinuté od rozvoje zpracování
drahých kovů a jejich uvádění
na trh. Pro zajištění účelu a
hospodárnosti výkonu státní služby
pro drahé kovy je žádoucí, aby výrobci
a obchodníci ve smyslu zákona o státní
službě pro drahé kovy předkládali
své výrobky a zboží jednomu pracovišti
Puncovního úřadu. V odůvodněných
případech lze místo výkonu změnit,
ale zásada jednoho pracoviště zůstává
nedotčena.
Ostatním fyzickým a právnickým osobám,
na které se nevztahují ustanovení zákona
o státní službě pro drahé kovy,
je umožněn volný výběr pracoviště.
/1/ Puncovní úřad užívá státní symboly a označuje písemnosti spojené s výkonem státní služby pro drahé kovy v souladu se zvláštními předpisy [Zákon ČNR č. 68/1990 Sb., o užívání státního znaku a státní vlajky České republiky.
Vyhláška č.435/1990 Sb., kterou se stanoví
podrobnosti o užívání státního
znaku a státní vlajky České republiky.].
/2/ Nálezy, osvědčení nebo posudky
Puncovního úřadu opatřené úředním
razítkem nebo pečetí jsou veřejnými
listinami.
Puncovní úřad je orgánem státní
správy a používá státních
symbolů České republiky.
Tento zákon nabývá účinnosti
dnem
Připravovaný zákon o státní
službě pro drahé kovy předpokládá
existenci puncovních úřadů v obou
republikách. Aby nevzniklo právní vakuum
je nutné, aby zákon nabyl účinnosti
současně s obdobným zákonem SNR a
federálním zákonem o státní
službě pro drahé kovy, jehož účinnost
se předpokládá od února 1992.
Federálnímu shromážděni ČSFR
je v současné době předložen
ke schválení zákon o státní
službě pro drahé kovy, který nově
upravuje puncovní kontrolu a inspekci a povinnosti právnických
a fyzických osob, které vyrábějí,
prodávají, nebo jinak nakládají s
výrobky z drahých kovů a který předpokládá
navazující úpravu působnosti orgánů
státní správy republik, tzn. ministerstva
průmyslu České republiky a ministerstva hospodářství
Slovenské republiky, jejichž postavení ústředních
orgánů státní služby pro drahé
kovy vyplývá ze zákona č. 575/1990
Sb., o opatřeních v soustavě ústředních
orgánů státní správy České
republiky a především republikových
puncovních úřadů.
Předkládaný návrh zásad zákona
o působnosti orgánů státní
správy České republiky v oblasti státní
služby pro drahé kovy sleduje zabezpečení
úkolů spojených s výkonem státní
správy na daném úseku tak, jak vyplývají
z návrhu zákona o státní službě
pro drahé kovy. Proto i pojmy v návrhu užívané
jsou převzaté z návrhu zákona o státní
službě pro drahé kovy.
Návrh představuje institucionalizaci Puncovního
úřadu se sídlem v Praze jako orgánu
státní správy ČR pro výkon
státní služby pro drahé kovy. Tato oblast
státní správy byla dosud svěřena
Státní zkušebně pro drahé kovy
jejíž úkoly, činnost, jakož i práva
a závazky přecházejí v rámci
České republiky a v rozsahu stanoveném navrhovaným
zákonem o státní službě pro drahé
kovy na Puncovní úřad. Vzhledem k požadavku
provázanosti činností puncovních úřadů
v České i ve Slovenské republice byl předkládaný
návrh zpracován ve spolupráci s ministerstvem
hospodářství Slovenské republiky,
Státní zkušebnou pro drahé kovy v Praze
a Státní zkušebnou pro drahé kovy na
Slovensku a s federálním ministerstvem hospodářství.
Puncovnictví má u nás, podobně jako
v řadě jiných evropských zemích
dlouholetou tradici. Filiální Puncovní úřad
Praha byl založen již roku 1806. Zájem státu
o regulaci výroby a prodeje klenotnického nebo zlatnického
zboží byl vyvolán především
jeho specifickým charakterem, který vyplývá
z toho, že jde o výrobky z drahých kovů.
Zlato, stříbro nebo platina totiž představují
značnou hodnotu i v nezpracovaném stavu, resp. i
poté, co samotný výrobek již přestal
sloužit svému účelu. S tím úzce
souvisí další zvláštnost zboží
z drahých kovů, která spočívá
v tom, že spotřebitel není schopen poznat obsah
drahého kovu ve výrobku, což může
někdy vést i k jeho výraznému poškození.
Většina evropských států má
puncovnictví organizované obdobně jako Československo,
t. j. jako státní a povinné. Sem patří
Francie, Švýcarsko, Rakousko, Maďarsko, Polsko,
Jugoslávie a další. Povinné je i ve
Velké Británii, zde je však organizováno
řemeslnickými cechy. Naopak např. Švédsko
nebo Itálie mají puncovnictví sice státní,
ale nepovinné. Výjimečné postavení
v Evropě má Německo, kde puncovnictví
již od počátku století neexistuje a
je nahrazeno přímou garancí výrobců.
Zde se však v poslední době objevují
hlasy, volající po zavedení určité
záruky za pravost a kvalitu zboží, prováděné
objektivním orgánem. Je tedy možno konstatovat,
že puncovnictví je v Evropě tradiční
a nadále perspektivní služba, která
si i v budoucnu zachová významné postavení.
Problematika drahých kovů, pokud jde o zboží
z nich a jeho puncovní kontrolu, byla až do roku 1955
upravena právní normou vydanou za první republiky,
zákonem c. 2/1928 Sb., o ryzosti a puncovní kontrole
platinového, zlatého a stříbrného
zboží (puncovní zákon) a na něj
navazujícími předpisy.
V souvislosti se zaváděním centrálně
řízené hospodářské soustavy
začal stát regulovat vedle klasické puncovní
služby i hospodaření s drahými kovy
obecně. Dřívější puncovní
úřady byly změněny na státní
zkušebnu pro drahé kovy a působnost tohoto
orgánu byla rozšířena o dozor v organizacích
používajících drahé kovy nebo
předměty z nich při svém provozu.
Kontrolní činnost státní zkušebny
se týkala hospodárné spotřeby, evidence,
bezpečné úschovy drahých kovů
a sběru odpadů z nich. Došlo v podstatě
k tomu, že stát suploval funkce, které v podmínkách
tržní ekonomiky mohou nejlépe vykonávat
samotné podniky.
Předloha již nepřebírá toto široké
pojetí státní služby pro drahé
kovy a zaměřuje se výhradně na úpravu
vztahů vznikajících v procesu výroby
a veřejného prodeje vyjmenovaných výrobků
z drahých kovů. Jde o zboží z drahých
kovů, československé mince z téhož
materiálu ražené státem, dentální
drahé kovy a lístkové zlato a stříbro.
Uvedený posun v předmětu úpravy znamená,
že zákon by se měl stát normou sloužící
především k ochraně zájmů
spotřebitelů na kvalitní produkci výrobků
z drahých kovů a na poctivosti jejich prodeje.
Základním nedostatkem platné právní
úpravy v této oblasti je skutečnost, že
práva a povinnosti subjektů působících
v této oblasti jsou vymezeny pouze vyhláškou
č. 93/1962 Sb., o státní službě
pro drahé kovy ve znění vyhlášky
č. 34/1968 Sb. a vyhlášky č. 154/1980
Sb. Vyhláška byla vydána na základě
zmocnění obsaženého v dnes již
zrušeném opatření předsednictva
Národního shromáždění
č. 2/1955 Sb. Neexistence zákonné úpravy
má samozřejmě nepříznivý
dopad i v tom směru, že zpochybňuje pravomoc
výkonných orgánů puncovní služby,
kterými jsou Státní zkušebna pro drahé
kovy se svými pobočkami v Jablonci nad Nisou, Brně
a Ostravě a Štátna skúšobňa
pre drahé kovy na Slovensku s pobočkami v Trenčíně
a Košicích.
Roční náklady na činnost stávajících
orgánů státní služby pro drahé
kovy činí v českých zemích
cca 7 mil. Kčs. Hodnota zboží a drahých
kovů, která projde puncovní kontrolou, představuje
zhruba 5 miliard Kčs a výnos z náhrad za
činnosti prováděné výkonnými
orgány při zachování dosavadního
rozsahu by měl činit v letošním roce
16 mil. Kčs.
Předložený návrh představuje
oproti současnému stavu požadavek na zvýšení
počtu pracovníků státní správy
ČR o 3 v souvislosti se zavedením realizace cenností
nabytých státem podle zvláštních
předpisů, která byla v minulosti prováděna
státním podnikem Klenoty. Jiný dopad na státní
rozpočet ČR navrhovaná úprava nemá.
Státní zkušebna pro drahé kovy byla
státní rozpočtovou organizací, jejíž
příjmy převyšovaly její výdaje.
Předpokládá se, že tento stav zůstane
zachován i v případě Puncovního
úřadu.