Zásada č.1 - Účel zákona
Účelem navrhovaného zákona je vytvoření
funkční institucionální garance za
odbornou i etickou způsobilost restaurátorů
kulturních památek a sbírkových předmětů,
které jsou výtvarnými uměleckými
díly malířskými, sochařskými
nebo užitého umění, dále stanovení
nového právního režimu pro výkon
restaurátorské činnosti na těchto
uměleckých dílech, přičemž
jeho jednotnou aplikací se garantuje kvalita restaurování
bez ohledu na to, kde se ta která díla nacházejí
a pod jaký právní režim doposud spadají.
Odůvodnění:
Vytvoření garance odborné i etické
způsobilosti restaurátorů je zcela nezbytné
z hlediska zachování jedné z nejcennějších
součástí kulturního dědictví,
jíž jsou výtvarná umělecká
díla, spadající pod režim zákona
o státní památkové péči,
zákona o muzeích a galeriích a jiné
právní normy. Naprosto nevyhovující
a nejednoznačný stav legislativy v této oblasti
vede v současné době k ničení
a devastaci uměleckých památek neodbornými
opravami, což znamená nenapravitelný a definitivní
zánik mimořádných duchovních
i ekonomických hodnot.
Nutnost úpravy restaurování novým
zvláštním zákonem plyne i z nově
přijatého zákona FS č. 455/91 Sb.,
o živnostenském podnikání, který
v ust. § 3, odst. 1/, písm. c/, bod 10 vyjmul činnost
restaurátorů a konzervátorů kulturních
památek a sbírkových předmětů,
které jsou výtvarnými díly malířského,
sochařského nebo užitého umění,
ze sféry své působnosti a vyhradil ji dosud
neexistující právní úpravě.
Stávající právní úprava
restaurování zákonem ČNR č.
20/87 Sb., o státní památkové péči,
je nedostatečná nejen obsahově, ale i legislativně,
neboť - stejně jako jakákoli případná
nová úprava restaurování pouze v zákoně
o památkové péči - nezahrnuje další
umělecká díla, jež jsou předmětem
restaurování - totiž ta, která jsou
sbírkovými předměty a jako takové
podřízeny jinému právnímu režimu.
Je nepochybné, že kvalitu restaurátorské
péče je třeba upravit jednotně.
Zásada č.2 - Naplnění účel
zákona
Garantování odborné a etické způsobilosti
restaurátorů dosahuje zejména:
a/ Zcela novým právním režimem, kterým
je nahrazena dosavadní anonymní kolektivní
zodpovědnost organizace za výkon restaurování
konkrétní odpovědností fyzické
osoby, restaurátora - člena Komory.
b/ Ověřováním odborné způsobilosti
restaurátorů jako podmínky jejich zápisu
do seznamu členů Komory a stanovením povinnosti
dodržovat profesní etiku, formulovanou zejména
v etickém kodexu restaurátora.
c/ Vytvořením profesní zpětné
kontroly výkonu restaurátorské činnosti.
d/ Vytvořením profesního nezávislého
prvního subjektu, Restaurátorské komory výtvarných
umění, která bude schopna naplňovat
zájmy stanoveny tímto zákonem.
Odůvodnění:
Osobní odpovědnost restaurátora za provedený
restaurátorský zákrok je zcela zásadním
prioritním principem, který však sám
o sobě, bez předchozího ověření
odborné způsobilostí a profesní zpětné
kontroly, je nedostatečný, neboť případný
postih za nekvalitní restaurátorský zásah
lze uplatnit až poté, kdy restaurované dílo
je již nenapravitelně poškozeno. Možnost
takového postihu je dále problematizována
faktem, že neodborník ani nemá možnost
včas a většinou vůbec - rozpoznat kvalitu
prováděného zásahu. Z toho plyne,
že v případě restaurování
zcela selhává základní kontrolní
mechanismus volného trhu. Navrhovaný právní
režim proto akcentuje všechna pozitiva tržního
mechanismu, která nepochybně přispějí
k vysoké úrovní výkonu restaurování,
jako je zejména právo svobodného výběru
restaurátora zadavatelem, čímž se vytváří
žádoucí konkurenční prostředí
a přirozeným způsobem bude regulována
výše cen restaurátorských prací,
přičemž předem zaručuje, že
u evidovaných památek a sbírkových
předmětů bude výběr prováděn
z restaurátorů, u nichž je Komorou garantována
jejich odborná i etická způsobilost. Zajišťuje
též zpětné kontrolní vazby možností
profesního disciplinárního postihu restaurátora.
Nutnost zřízení Komory jako samosprávného
profesního subjektu, který povede seznam restaurátorů
oprávněných restaurovat evidované
památky a sbírkové předměty,
které jsou výtvarnými uměleckými
díly, bude formulovat a garantovat dodržování
profesních pravidel, dohlížet na profesní
disciplínu restaurátorů a tím naplňovat
účel tohoto zákona, vyplývá
mimo jiné z ověřeného poznání,
že jiným způsobem uvedené funkce nelze
prakticky naplnit.
Zásada č. 3 - Základní pojmy
Restaurováním ve smyslu tohoto zákona
se rozumí restaurování památek a sbírkových
předmětů, které jsou výtvarnými
uměleckými díly malířskými,
sochařskými nebo užitého umění.
Restaurování ve smyslu tohoto zákona je specifická
výtvarná disciplína, jejímž cílem
je zamezení hmotného úpadku a zpřístupnění
duchovní obsahové hodnoty díla, a to při
maximální míře respektování
autenticity a fyzikální, historické a estetické
celistvostí hmotné podstaty i výtvarné
formy díla. Restaurování zahrnuje zejména
průzkum, konzervaci, interpretaci estetické hodnoty
díla a dokumentaci.
Restaurátorská komora výtvarných
umění je samosprávný, nezávislý,
profesně zaměřený právní
subjekt, který registruje restaurátory a garantuje
jejich odbornou i etickou způsobilost.
Restaurátorem tento zákon rozumí fyzickou
osobu, která byla na základě splnění
příslušných podmínek včetně
složení předepsané zkoušky zapsána
Komorou do seznamu členů a tím je oprávněna
restaurovat evidované památky a sbírkové
předměty, které jsou výtvarnými
uměleckými díly.
Autorizovaný restaurátor je člen Komory,
který složením autorizační zkoušky
prokáže odbornost k restaurování mimořádně
významných památek.
Památkou ve smyslu tohoto zákona se rozumí
evidovaná památka nebo sbírkový předmět,
který je výtvarným dílem malířského,
sochařského nebo užitého umění.
Mimořádně významná památka
je památka zvláštní umělecké,
historické nebo vědecké důležitosti,
pokud tak právní předpis nebo příslušný
orgán stanoví.
Etický kodex restaurátora je závazný
vnitřní dokument Komory, obsahující
mezinárodně uznávané principy etického
chování restaurátora a jejich interpretaci
včetně definic základních odborných
termínů.
Zásada č.4 - Právo vlastníka na restaurování
památky
Nově se zakládá právo vlastníka
památky na její restaurování v případě,
kdy sám nenalezne vhodného restaurátora.
Pouze tehdy Komora určí člena Komory, který
restaurování provede.
Odůvodnění:
Právo vlastníka památky na její restaurování
v požadované kvalitě násobí garance
poskytované Komorou. Jako výjimka z jinak platného
smluvního principu se vztahuje pouze na případy,
kdy vlastníkovi, resp. zadavateli, se výkon restaurování
nepodaří sjednat.
Zásada. č.5 - Podmínky členství
v Komoře
Splněním zákonem stanovených podmínek
vzniká právní nárok na členství
v Komoře. Komora zapíše do seznam členů
každého žadatele, který má úplnou
způsobilost k právním úkonům,
je bezúhonný, splní zákonem předepsané
základní požadavky odborného vzdělání
a praxe, složí specializovanou restaurátorskou
zkoušku a předepsaný slib. Ve výjimečných
případech může Komora požadované
vzdělání prominout.
Odůvodnění:
Zápis do seznamu členů jako záruka
profesionality restaurátora musí být podmíněn
splněním příslušných odborných
i občanských předpokladů. Základní
kriteria vzdělání a praxe přihlížejí
k objektivním možnostem získání
vzdělání v jednotlivých restaurátorských
oborech. Nutnost této diferenciace jo způsobena
zanedbáním specifik restaurátorské
činnosti v minulostí, takže např. pro
většinu oborů restaurování užitého
umění neexistuje specializované vysokoškolské
ani středoškolské studium. Zápis do
seznamu členů Komory je ve výjimečných
případech umožněn i osobám, které
svou odbornost nabyly pouze praktickou činností
a dosáhly vynikajících výsledků.
Zásada č.6 - Vyškrtnutí ze seznamu členů
Komory a pozastavení výkonu restaurátorské
činností
Ze seznamu členů Komora vyškrtne toho, kdo
pozbyl způsobilosti k právním úkonům,
byl pravomocně odsouzen k nepodmíněnému
trestu odnětí svobody pro úmyslný
trestný čin v souvislosti s výkonem restaurování,
komu bylo vyškrtnutí uloženo jako disciplinární
opatření, nebo kdo písemně požádal
o vyškrtnutí. Komora může vyškrtnout
i toho, kdo byl odsouzen za jiný úmyslný
trestný čin nebo toho, jehož způsobilost
k právním úkonům byla omezena. Komora
pozastaví členovi výkon restaurátorské
činnosti po dobu výkonu trestu odnětí
svobody nebo trvání trestu zákazu restaurátorské
činnosti. Komora může pozastavit restaurátorskou
činnost tomu členovi, proti němuž byla
podána obžaloba pro úmyslný trestný
čin, nebo bylo-li zahájeno řízení
o jeho způsobilostí k právním úkonům.
Odůvodnění:
V seznamu členů nemůže být zapsán
ten, kdo nesplňuje předpoklady zápisu, komu
bylo vyškrtnutí uloženo z trestu za provinění
proti ustanovením tohoto zákona, nebo kdo z vlastní
vůle požaduje zrušení zápisu. Komora
může pozastavit právo výkonu restaurátorské
činnosti i v případech, kdy bylo teprve zahájeno
příslušné trestní stíhání
nebo řízení o zbavení způsobilosti
k právním úkonům a předejít
tak dalším možným proviněním
a škodám.
Zásada č.7 - Způsob výkonu restaurátorské
činnosti a ochrana výtvarných uměleckých
děl nepodléhajících zvláštnímu
právnímu režimu
Člen Komory je vázán obecně závaznými
právními předpisy i všemi předpisy
a rozhodnutími Komory, zejména etickým kodexem
restaurátora. Člen Komory je povinnen odmítnout
takový požadavek na výkon restaurování,
který je v rozporu s jeho profesionální povinností.
Člen Komory osobně odpovídá za všechny
zásahy provedené na výtvarném díle
v rámci restaurování.
Člen Komory je oprávněn vykonávat
restaurátorskou činnost na celém území
ČR.
Člen Komory je povinnen postupovat podle zásad profesní
etiky i tehdy, restauruje-li umělecká díla
nepodléhající zvláštnímu
právnímu režimu.
Samostatný výkon restaurátorská činnosti
na evidovaných památkách a sbírkových
předmětech je podmíněn tříletým
členstvím v Komoře, přičemž
tuto dobu může Komora zčásti nebo zcela
prominout.
Odůvodnění:
Právní vztahy mezi klientem a restaurátorem
se řídí obecně závaznými
právními předpisy. Restaurátor je
navíc povinnen respektovat i předpisy Komory, zejména
etický kodex. Je osobně odpovědný
za svěřenou památku, a to i tehdy, nezpůsobil-li
případnou škodu sám, ale osoba jím
pověřená k provedení některých
dílčích úkonů. Restaurátor
je vázán etickým kodexem i tehdy, restauruje-li
díle nepodléhající zvláštnímu
režimu. Tím se eliminují škody, které
by mohly vzniknout následkem nedostatků v evidenci
památek. Požadavek samostatného výkonu
restaurátorské činnosti na památkách
až po tříletém členství
v Komoře násobí garanci za způsobilost
restaurátora, přičemž v opodstatněných
případech může Komora tuto dobu zkrátit
nebo zcela prominout.
Zásada č.8 - Zápis do seznamu autorizovaných
restaurátorů
Zákonem stanovené předpoklady odborného
vzdělání a praxe a složení autorizační
zkoušky a slibu zakládají právní
nárok na zápis do seznamu autorizovaných
restaurátorů oprávněných restaurovat
mimořádně významné památky.
Odůvodnění:
Autorizace je výrazem získání nejvyšší
odborné způsobilosti v příslušné
restaurátorské specializaci. Vzhledem k objektivním
možnostem specializovaného restaurátorského
vzdělání může Komora připustit
k autorizační zkoušce i toho člena Komory,
který podmínku odborného vzdělání
či požadovanou délku praxe nesplňuje,
zaručí-li se za něj alespoň tři
autorizovaní restaurátoři. Autorizace je
tak umožněna i osobám, které prokazatelně
dosáhly vynikajících výsledků,
aniž mohly objektivně získat požadované
vzdělání.
Autorizovaný restaurátor je oprávněn
restaurovat mimořádně významné
památky, jejichž zvláštní ochrana
je tak realizována i zárukou maximální
odborné způsobilosti restaurátora.
Zásada č.9 - Disciplinární odpovědnost
člena Komory
Za porušení povinností člena Komory
uloží disciplinární senát písemné
napomenutí, pokutu až do výše 50 000.-
Kčs, nebo vyškrtnutí ze seznamu členů
Komory, resp. seznamu autorizovaných restaurátorů
až na dobu pěti let. Proti rozhodnutí disciplinárního
senátu má člen Komory právo se odvolat
podle povahy rozhodnutí k představenstvo Komory
nebo k soudu.
Odůvodnění:
Posuzováním disciplinární odpovědnosti
členů Komory dbá Komora o dodržování
ustanovení tohoto zákona včetně odborných
a etických principů profesionálního
výkonu restaurátorské činnosti.
Zásada č.10 - Orgány Komory
Komora má tyto orgány:
a/ valnou hromadu, která je nejvyšším
orgánem Komory, právo účasti na ní
má každý člen Komory,
b/ představenstvo, které je nejvyšším
výkonným orgánem Komory,
c/ dozorčí radu, která je kontrolním
orgánem Komory,
d/ disciplinární komisi, která posuzuje disciplinární
odpovědnost členů Komory a ukládá
jim disciplinární opatření,
e/ zkušební senát,
f/ další odborné orgány jmenované
představenstvem.
Funkce v orgánech Komory jsou čestné.
Odůvodnění:
Uvedené orgány zajišťují základní
funkce Komory. Obsazování těchto orgánů
se řídí demokratickými principy. Zkušební
senát posuzuje odbornou způsobilost uchazečů
o členství v Komoře a o zápis do seznamu
autorizovaných restaurátorů. V zájmu
nejvyšší objektivity bude složen z předních
restaurátorů a zástupců oborů
a institucí, kterých se restaurování
týká, zejména státní památkové
péče.
Předloženým návrhem zákona se
zakládá nová instituce Restaurátorská
komora výtvarných umění, jejímž
zřízením se sledují především
tyti záměry:
1/ Ministerstvu kultury České republiky jako ústřednímu
orgánu státní správy a orgánům
památkové péče se na úseku
restaurování památek a sbírkových
předmětů, které jsou výtvarnými
uměleckými díly malířskými,
sochařskými nebo užitého umění,
vytváří památkovým zákonem
předpokládaný, samosprávný,
nezávislý, profesně zaměřený
právní subjekt, který jak ve vztahu ke státním
orgánů, tak i vlastníkům památek
ponese plnou odpovědnost za odbornou i etickou způsobilost
restaurátorů. Takovouto odpovědnost, jak
prokázala i současná praxe udělování
oprávnění k restaurování ministerstvem
kultury, nelze požadovat na žádném administrativně
zaměřeném státním orgánu,
tedy ani na ministerstvu kultury. Pokud jde o odpovědnost
za vlastní výkon restaurátorské činnosti
na výtvarných uměleckých dílech,
vytváří se oproti dosavadnímu stavu
zásadně nová situace, kdy na místo
anonymní odpovědnosti nastupuje zcela konkrétní
odpovědnost restaurátora - člena Komory.
2/ Samosprávným charakterem činnosti Komory
se snižují nároky na státní rozpočet
v oblasti výkonu státní správy ve
sféře kultury a umožňuje se využití
takto ušetřených prostředků přímo
na ochranu památek.
3/ Vytvořením funkční garance odborné
a etické způsobilosti restaurátorů
se do značné míry předchází
škodám způsobovaným na památkách
nekvalifikovanými zásahy. Zavedení takové
garance je komplikováno zanedbáním specifik
restaurátorské činnosti v minulosti takže
pro většinu oborů restaurování
užitého umění neexistuje specializované
vysokoškolské ani středoškolské
studium. Navíc ani neexistuje žádná
pověřená instituce, která by odbornou
způsobilost v širokém spektru restaurátorských
specializací posuzovala a garantovala. Tento stav je z
hlediska ochrany památek neúnosný a pověření
Komory vydáváním oprávnění
fyzickým osobám k výkonu restaurátorské
činnosti by tuto mezeru zaplnilo. Restaurátorská
komora je schopna pro tuto funkci vytvořit záruky
nejvyšší odborné objektivity, kterou bude
zaručovat i složení zkušebního
senátu, kde vedle předních restaurátorů
budou i zástupci institucí a oborů, kterých
se restaurování týká, zejména
státní památkové péče.
4/ Návrh zákona o Restaurátorské komoře
výtvarných umění prosazuje protimonopolní
tendence tím, že oproti dosavadnímu stavu se
poprvé v tomto návrhu zakotvuje právní
nárok kterékoli odborně způsobilé
fyzické osoby na získání oprávnění
k výkonu restaurátorské činnosti,
pokud splní zákonem přesně stanovená
kriteria. Tím, že tato kriteria jsou stanovena přímo
zákonem, se vytváří svého druhu
veřejná soutěž, jíž se může
kdokoli zúčastnit a získat tak oprávnění
k výkonu restaurátorské činnosti.
Vlastní zápis do seznamu členů Komory
však nezakládá právní nárok
na přidělení konkrétní zakázky,
ale je pouze nutným předpokladem k tomu, aby se
restaurátor mohl o zakázku ucházet. Tím
se i mezi restaurátory vytváří žádoucí
konkurenční prostředí, které
bude mít pozitivní vliv na úroveň
péče o památky a zároveň bude
přirozeným způsobem regulována výše
cen restaurátorských prací. Výhradní
oprávnění členů Komory k výkonu
restaurátorské činnosti se navíc omezuje
pouze na restaurování těch kulturních
statků, u kterých su stát z důvodu
veřejného zájmu na jejich ochraně
vyhradil zvláštní péči.
5/ Vytváří se smluvní volnost výběru
restaurátora s jediným omezením, že
u evidovaných památek nebo sbírkových
předmětů, které jsou výtvarnými
uměleckými díly malířskými,
sochařskými nebo užitého umění,
bude tento výběr prováděn z restaurátorů,
u kterých je garantována odborná i etická
způsobilost k výkonu restaurátorské
činnosti jejich členstvím v Komoře.
6/ Nově se zakládá právo vlastníka
památky na její restaurování v požadované
kvalitě, a to i tehdy, když sám vlastník
nenalezne vhodného restaurátora. Protože přikázání
výkonu restaurátorské činnosti členovi
Komory se předpokládá jako výjimka
z jinak prosazovaného smluvního principu, je třeba
současně stanovit oprávnění
Komory na určení výše odměny
a přiměřené zálohy.
7/ U památek, které dosud nepodléhají
zvláštnímu režimu, se zajišťuje,
že pokud bude restaurátorskou činnost provádět
člen Komory, musí postupovat stejným způsobem
jako u evidovaných památek, neboť je vázán
etickým kodexem. Tím se zaručí, že
nepřesnosti v evidenci památek nepovedou k nenapravitelným
škodám.
8/ Systémem nově vytvořených institutů
od přijímacího řízení
až po možnost vyškrtnutí ze seznamu členů
Komory se dosáhne před pokladů k trvalému
odbornému růstu a dodržování
etiky restaurátorů. Komora bude schopna ve spolupráci
se státní památkovou péčí
zajistit i nezbytnou kontrolu odbornosti provedení restaurátorských
prací.
9/ Návrh zákona akceptuje současné
mezinárodní požadavky na výkon restaurátorské
činnosti, a to zejména vymezením pojmu restaurování
v souladu s definicí restaurátorské profese
v rámci UNESCO a přijetím mezinárodně
přijímaného etického kodexu restaurátora
jako závazné vnitřní normy nově
zřizované Komory. Dodržování
etického kodexu je navíc výslovně
obsaženo ve slibu člena Komory.
10/ Návrh zákona bezprostředně navazuje na nově přijatý zákon ze dne 2.10.1991 o živnostenském podnikání, který v ustanovení § 5, odst. 1/, písm. c/, bod 10 vyjmul činnost restaurátorů a konzervátorů kulturních památek a sbírkových předmětů, které jsou výtvarnými díly malířskými, sochařskými a užitého umění, ze sféry své působnosti a vyhradil ji zvláštnímu samostatnému právnímu režimu, který doposud neexistuje. Toto legislativní vakuum odstraňuje předložený návrh zákona o zřízení Restaurátorské komory výtvarných umění.
Jan Sapák v. r. | Jíří Frkal v. r. |
Jan Zahradníček v. r. | Jana Ryšlinková v. r. |
Čestmír Hofhanzl v. r. | Vladimír Preclík v. r. |
Pavel Popovič v. r. | Petr Lom v. r. |
Vladimír Čech v. r. | Dagmar Hochová v. r. |
Stanislav Zajíček v. r. | Milada Mašatová v. r. |
Daniela Kolářová v. r. | Petr Koháček v. r. |
Informační kontakty Asociace restaurátorů
Martin Pavala, akad. malíř
předseda Asociace restaurátorů
118 00 Praha 1, Petřín 206 tel. 53
26 20
Prof. Karel Stretti, akad. malíř
160 00 Praha 6, Šárecká 27 tel. 311 28 01
Akademie výtvarných umění tel. 37
36 41, 37 07 04
Doc. Petr Siegl, akad. sochař
140 00 Praha 4, Na Pankráci 53 tel. 42 51 78
Akademie výtvarných umění tel.
37 36 41
Kancelář Asociace restaurátorů
Marie Hanušová, tajemnice AR tel. 29 24 44
110 00 Praha 1, Masarykovo nábř. 250 fax
29 24 42
Právní zastoupení Asociace restaurátorů
JUD. Milan Klíma tel. 74 07 71
21 95 / l. 3018
120 00 Praha 2. Na Výtoni 5 tel.
29 91 95
JUDr. Zdeněk. Altner
110 00 Praha 1, Biskupský dvůr 6
tel. 26 31 84