Místopředseda vlády České republiky
Jan Stráský zaslal odpověď na interpelaci
poslance Jaroslava Sourala dopisem ze dne 29. ledna 1992.
Podle § 89 zákona ČNR č. 35/1989 Sb.,
o jednacím řádu České národní
rady předkládám České národní
radě odpověď místopředsedy vlády
České republiky Jana Stráského na
interpelaci poslance Jaroslava Sourala, která je přílohou
tohoto sněmovního tisku.
Příloha: 4 listy
Vážený pane poslanče,
předseda vlády České republiky pan
JUDr. P. Pithart mne pověřil odpovědí
na Vaši interpelaci ve věci výběru zahraničního
partnera pro společné podnikání Škoda
Plzeň, a.s. a Škoda Praha, a.s. v oblasti energetiky
a v otázkách souvisejících se vstupem
zahraničních investorů do podnikání
v ČSFR.
Dovolte mi, abych k dané problematice uvedl několik
skutečností, které současně
navazují na náš společný rozhovor
v prosinci loňského roku.
1. Problematikou založení společného
podniku mezí firmami Siemens AG, Škoda Plzeň
a.s. a Škoda Praha a.s. ve formě akciové společnosti
se vláda České republiky zabývala
na svém zasedání dne 22. ledna 1992. V této
souvislosti vláda ČR vzala na vědomí
jako informaci materiál předložený ministrem
průmyslu ČR panem Ing. J. Vrbou o vyhodnocení
výběru zahraničního partnera pro společné
podnikání obou československých subjektů
v oblasti energetiky, z něhož vyplynula výhodnost
kapitálového spojení s firmou Siemens AG,
o jejíž realizaci v souladu s legislativními
normami rozhodl ministr průmyslu ČR dne 23. prosince
1991.
Poznámka:
Ke skutečnosti, že rozhodnutí o výběru
zahraničního partnera je tak v některých
případech de facto i de jure v rukou zakladatele
a nikoliv vlády, Vám posílám osobní
stanovisko vyjádřené v přiloženém
článku. O ně jsem opřel návrh,
aby tuto pravomoc vláda ČR nad rámec zákona
převzala. Návrh je v těchto dnech projednáván
ve vládě ČR. Zároveň Vás
ujišťuji, že bedlivě sleduji strukturu původu
zahraničního kapitálu, který k nám
vstupuje.
2. V souvislosti se vstupem zahraničních subjektů
do podnikání v ČSFR se, jak rovněž
uvádíte, objevují názory o nebezpečí
"germanizace" československé ekonomiky,
obzvláště v Českých zemích.
Tyto názory a obavy z nich vyplývající
se přitom opírají o dvě základní
skutečnosti. První z nich představuje fakt
že na úrovni malého a středního
podnikání proces vstupu zahraničního
kapitálu řídí a musí řídit
pouze legislativní normy, které vytvářejí
rovnocenné podmínky pro zájemce z různých
zemí, i když je nejvíce využívají
právě němečtí podnikatelé.
Druhou z nich je skutečnost, že u většiny
velkých podniků, které již našly
své zahraniční partnery, vystupují
jako investoři německé firmy. Obě
uvedené skutečnosti přitom mají několik
společných rysů. Lze mezi ně počítat
zejména ekonomickou vyspělost německých
firem podpořenou dostatkem kapitálu, geografickou
výhodnost vzájemného propojení českého
a německého kapitálu a v neposlední
řadě i historické vazby mezi oběma
zeměmi.
Zatímco na úrovni malého a středního
podnikání nelze vstup zahraničního
kapitálu regulovat jinými prostředky než
jsou příslušné právní
normy, je rozhodování o vstupu zahraničních
investorů do podnikání na úrovni stávajících
státních podniků a tzv. státních
akciových společností obvykle podmíněno
souhlasem vlády České republiky. Ta se při
svém rozhodování opírá o zhodnocení
nabídek předložených jednotlivými
uchazeči, které v prvé fázi provádějí
renomované zahraniční poradenské firmy
a dále příslušné ústřední
orgány ČR. Je přitom skutečností.
že z již uvedených důvodů v jednotlivých
výběrových řízeních
často vítězí německé
firmy, což může vyvolávat dojem o určitém
protekcionismu. Mohu Vás však ubezpečit, že
z těchto pohledů vláda České
republiky k rozhodování nepřistupuje. Vždy
se řídí ekonomickou výhodností
předložených nabídek" a podporuje
ty z nich, které v co nejkratší době
přinesou danému ekonomickému subjektu a tím
i celé ekonomice prospěch. Problém spíše
spočívá v tom, že jsou potřeby
naší ekonomiky z hlediska získávání
potřebného kapitálu pro modernizaci struktury
ekonomiky a k zavádění nových technologií
zabezpečujících schopnost konkurence, z hlediska
získávání know-how a v neposlední
řadě i z hlediska získávání
budoucích trhů, mnohem vyšší než
je skutečný zájem zahraničních
podnikatelských subjektů o společné
podnikání. Současně však o podnikání
s našimi organizacemi projevují největší
zájem právě německé firmy.
3. Hovořit v souvislosti se vstupem zahraničního
kapitálu do podnikání v ČSFR o "germanizaci"
není možné považovat za přiměřené.
Shodou okolností zatím u největších
a hromadnými sdělovacími prostředky
nejsledovanějších podniků nejvýhodnější
nabídky na spolupráci předložily německé
firmy, a proto jím byla při výběru
dána přednost (kromě již uvedeného
příkladu rovněž firma Volkswagen apod.).
V řadě případů však ve
výběrovém řízení zvítězily
firmy z jiných zemí. Jako příklad
lze uvést spojení a.s. Čokoládovny
Praha se švýcarskou firmou Nestlé, vstup dnes
již velice známé firmy Procter and Gamble z
USA do státního podniku Rakona Rakovník,
spolupráci a kapitálové propojení
řady cementářských podniků
s firmami nejen ze SRN, ale i z Itálie, Švýcarska,
Belgie, Francie atd. Zároveň lze očekávat,
že spektrum zahraničních firem, které
budou v ČSFR ve spojení s našimi organizacemi
působit, se bude neustále rozšiřovat.
Konkrétní číselné vyjádření
"proporcionality" zastoupení zahraničích
firem z jednotlivých zemí v ČSFR přitom
nelze považovat nejen za rozhodující, a to
již z toho důvodu, že problém spočívá
spíše v nedostatku zájmu zahraničních
investorů, ale i za nevhodný, protože se s
pokračujícím schvalováním jednotlivých
podnikatelských záměrů tyto údaje
neustále mění.
Závěrem mi dovolte, vážený pane
poslanče, abych Vám poděkoval za zájem,
se kterým celou problematiku sledujete a ujistil Vás
jménem svým i jménem ostatních členů
vlády České republiky o tom, že při
konkrétním rozhodování o vytváření
společných podniků se zahraničními
partnery, resp. při rozhodování o jejich
vstupu do podnikání s československými
subjekty bude vláda ČR postupovat vždy objektivně
a se zřetelem na výhodnost těchto spojení.
V Praze dne 29. ledna 1992 | Jan Stráský v. r. |