(1) Nemůže-li pronajimatel, který vypověděl
nájem bytu s přivolením soudu, nebo ten,
v jehož prospěch byla rozhodnutím soudu stanovena
jiným osobám povinnost vyklidit byt, zajistit bytovou
náhradu [§ 712 občanského
zákoníku ve znění zákona č.
509/1991 Sb., kterým se mění, doplňuje
a upravuje občanský zákoník (dále
jen občanský zákoník)], může
požádat o zajištění této
náhrady u obce, na jejímž území
je byt, který má být vyklizen. Stejně
postupuje pronajimatel, jestliže stavební úřad
povolil odstranění stavby [§
88 odst. 2 zák. č. 50/1976 Sb., o územním
plánování a stavebním řádu
(stavební zákon)].
(2) O zajištění bytové náhrady
může požádat též ten z rozvedených
manželů, který podle rozhodnutí soudu
má po zrušení společného nájmu
dosavadní byt dále užívat jako nájemce.
(1) Obec zajišťuje bytovou náhradu tím,
že uzavře smlouvu o nájmu bytu, popřípadě
místnosti v domě, který je v jejím
vlastnictví, anebo tím, že bytovou náhradu
zajistí v domě nebo bytě jiné právnické
nebo fyzické osoby.
(2) Zajišťování bytové náhrady
patří do samostatné působnosti obcí.
(1) Obec určí pořadí žádostí
o bytovou náhradu podle naléhavosti.
(2) Obec může stanovit pro určení pořadí
podrobnější kriteria obecně závaznou
vyhláškou [§ 16 zákona ČNR č.
367/1990 Sb., o obcích (obecní zřízení)].
O tom, že je zajištěna bytová náhrada,
která je způsobilá k nastěhování
a k řádnému užívání,
vydá obec tomu, který o bytovou náhradu žádal,
potvrzení.
Obec, v níž je vyklizovaný byt, může
zajistit bytovou náhradu v jiné obci na základě
dohody s touto obcí jen za podmínek stanovených
v § 711 odst. 1 písm. c) a d) a § 712 odst. 2
občanského zákoníku.
(1) Zanikne-li nájem bytu sjednaný na domu určitou,
má nájemce právo na bytovou náhradu
v případě, že nájem skončil
před uplynutím sjednané doby z důvodů
uvedených v § 711 odst. 1 písm. a), b), e)
a f) občanského zákoníku.
(2) Právo na bytovou náhradu má nájemce
v případě uvedeném v odstavci 1 jen
po dobu, na kterou byl nájem původně sjednán.
(1) Služební byty jsou:
a) byty v domech a jiných objektech určené
pro ubytování osob, které mají v těchto
bytech bydlet ze služebních důvodů proto,
že by jinak byl ohrožen provoz objektů nebo znemožněn
výkon jejich zaměstnání,
b) byty vystavěné z vlastních prostředků
právnických a fyzických osob, které
slouží k ubytování jejich pracovníků,
c) byty ozbrojených složek, za něž se
považují:
1. byty v domech výhradně určených
pro ubytování vojáků z povolání
a občanských pracovníků vojenské
správy, pracovníků federálního
ministerstva vnitra ministerstva vnitra České republiky
a příslušníků Federálního
policejního sboru, vojsk federálního ministerstva
vnitra, Federální bezpečnostní informační
služby, Sboru hradní policie, Policie České
republiky a Sboru nápravné výchovy České
republiky
2. jednotlivé byty v domech ve vlastnictví obce
nebo státu, které získaly federální
ministerstvo obrany, federální ministerstvo vnitra,
Federální bezpečnostní informační
služba, Sbor hradní policie, ministerstvo vnitra České
republiky a ministerstvo spravedlnosti České republiky
ze státní bytové výstavby pro ubytování
vojáků z povolání a příslušníků
ozbrojených složek uvedených v odstavci 1 písm.
c) bod 1, jestliže jsou jimi užívány ke
dni účinnosti tohoto zákona; tyto byty pozbudou
své povahy, jestliže nájemce není nebo
přestal být vojákem z povolání
nebo příslušníkem ozbrojené složky.
(2) Smlouvu o nájmu služebního bytu uvedeného
v odstavci 1, písm. a) a b) lze uzavřít,
jestliže se nájemce zavázal zajišťovat
práce, na které je nájem tohoto bytu vázán.
(3) Smlouvu o nájmu bytu ozbrojených složek
lze uzavřít na základě písemného
doporučení orgánů ozbrojených
složek a ministerstev uvedených v odstavci 1 písm.
c).
(1) Byty zvláštního určení jsou
byty zvlášť upravené pro ubytování
zdravotně postižených osob.
(2) Smlouvu o nájmu bytu zvláštního
určení může pronajimatel uzavřít
jen na základě písemného doporučení
toho, kdo takový byt svým nákladem zřídil,
pokud si to vyhradil. Pokud byl byt zvláštního
určení zřízen ze státních
prostředků nebo stát na jeho zřízení
přispěl, lze tuto smlouvu uzavřít
jen na doporučení okresního úřadu.
(1) Byty v domech zvláštního určení
jsou byty v domech s pečovatelskou službou. [§
49 vyhlášky ministerstva práce a sociálních
věcí ČR č. 182/1991 Sb., kterou se
provádí zákon o sociálním zabezpečení
a zákon ČNR č. 114/1988 Sb., o působnosti
orgánů ČR v sociálním zabezpečení]
(2) Smlouvu o nájmu bytu v domě zvláštního
určení může pronajimatel uzavřít
jen na základě písemného do poručení
toho, kdo takový byt svým nákladem zřídil.
Pokud byl byt v domě zvláštního určení
zřízen ze státních prostředků
nebo stát na jeho zřízení přispěl,
lze tuto smlouvu uzavřít na doporučení
okresního úřadu.
O návrhu na předběžný zákaz
zřejmého zásahu do pokojného stavu
a o uložení povinnosti obnovit předešlý
stav [§ 5 občanského
zákoníku] rozhodují pověřené
obecní úřady.
Státním orgánem příslušným
k registraci nadace [§ 20b občanského zákoníku],
je okresní úřad, v jehož územním
obvodu bude mít nadace sídlo.
(1) Orgánem příslušným k přijetí
nalezené věci od nálezce je kterýkoliv
obecní úřad [§ 135 odst. 1 občanského
zákoníku].
(2) Nedošlo-li k nálezu v územním obvodu
obce, jejíž obecní úřad nález
přijal, je tento obecní úřad povinen
vyrozumět o nálezu obecní úřad
obce, v níž k nálezu došlo.
(1) Správní řízení zahájená
podle zákona č. 41/1964 Sb., o hospodaření
s byty, se dnem 1. ledna 1992 zastavují. Rozhodnutí
o zastavení řízení se v těchto
případech nevydává, vyznačí
se ve spise a účastníci se o tom pouze vyrozumí.
(2) Podle tohoto zákona se postupuje i u žádostí
o přidělení náhradního bytu,
které byly podány do 31. prosince 1991.
Zrušují se:
a) § 2 a 3 zákona ČNR c. 120/1983 Sb., o stanovení
působnosti národních výborů
při provádění některých
ustanovení občanského zákoníku
a notářského řádu,
b) vyhláška č. 66/1979 Sb., kterou se provádějí
některá ustanovení občanského
zákoníku upravující poskytování
služeb,
c) vyhláška č. 177/1964 Sb., kterou se provádějí
některá ustanovení zákona č.
41/1964 Sb., o hospodaření s byty,
d) nařízení vlády České
republiky č. 205/1990 Sb., kterým se stanoví
další případy, kdy lze přidělit
byt ve státním zájmu.
Tento zákon nabývá účinnosti
dnem vyhlášení.
Dne 5. listopadu 1991 byla přijata novela občanského
zákoníku, která nabude účinnosti
dne 1. ledna 1992. Touto novelou byl současně zrušen
zákon č. 41/1964 Sb., o hospodaření
s byty. Novela občanského zákoníku
stanoví, že zákony národních
rad upraví některé otázky, které
s realizací novely souvisí. Jde zejména o
zajišťování bytových náhrad,
vymezení pojmů služebních bytů,
bytů zvláštního určení
a bytů v domech zvláštního určení,
jakož i podmínek, za nichž lze smlouvu o nájmu
těchto bytů uzavřít.
Předpokládaný návrh zákona
České národní rady tuto oblast upravuje.
Návrh zákona neřeší však
otázky spojené s ochranou bytového fondu
/např. užívání bytů k
jiným účelům než k bydlení/
ani další problémy vyplývající
ze zásad státní bytové politiky, které
byly schváleny usnesením vlády České
republiky č. 171 z 29. května 1991.
Současně je třeba řešit neodkladně
i založení působnosti orgánů
místní správy v rozhodování
o předběžném zákazu zásahu
do pokojného stavu, při registraci nadací
a přijímání nálezů ztracených
věcí.
K části první
Zajišťování bytové náhrady
Za současných podmínek nelze zajištění
bytové náhrady ponechat pouze na pronajimateli nebo
na tom, v jehož prospěch má být byt
vyklizen, neboť uplatnění tržního
hospodářství v oblasti nájmu bytů
se bude prosazovat postupně po dobu několika let.
Vlastníky největšího počtu bytů
jsou dnes obce; proto jim připadá v procesu zajišťování
bytových náhrad nejdůležitější
úloha, jejíž význam se bude s rozvojem
trhu s byty postupně oslabovat. Zásadou v tomto
přechodném období bude, že bytové
náhrady má především zajišťovat
ten, v jehož prospěch se byt vyklízí.
Jenom v případech, kdy pronajimatel nemůže
bytovou náhradu zajistit, může požádat
o zajištění této náhrady obec,
na jejímž území je byt, který
má být vyklizen.
V případech rozvedených manželů
je třeba připustit, aby o zajištění
bytové náhrady mohl požádat ten z rozvedených
manželů, který se na základě
rozhodnutí soudu stal výlučným nájemcem
bytu.
Pokud jde o zajištění bytové náhrady
v případech, kdy stavební úřad
nařídil vyklizení stavby, bude nadále
postupováno podle ustanovení § 96 odst. 1 stavebního
zákona s tím, že tuto náhradu bude -
na základě požadavku stavebního úřadu
- zajišťovat obec.
Stanovení podrobnějších kritérií
pro pořadí žádostí je fakultativní
a předpokládá se ve větších
obcích. V těch případech potřeba
veřejné kontroly vyžaduje, aby kritéria
byla zveřejněna.
Obec zajišťuje bytovou náhradu s využitím
uvolněných bytů ve vlastnictví obce.
Může však využít i uvolněných
bytů v domech jiných vlastníků. Nejde
již o přidělovací princip. Zajištění
bytové náhrady tímto způsobem předpokládá
souhlas vlastníka domu, v němž má být
bytová náhrada zajištěna. Toho lze do
budoucna dosáhnout např. tím, že obec
bude přispívat vlastníkům na stavbu,
rozsáhlejší opravu nebo modernizaci domu a
vlastník se recipročně zaváže
svěřit dispozici s částí bytů
v domě na určitou dobu a za dohodnutých podmínek
obci.
Při zajišťování bytové náhrady
obec zkoumá, zda bytová náhrada splňuje
základní předpoklady požadované
občanským zákoníkem pro konkrétní
případ. O zajištění náhrady
obec vydá potvrzení, které slouží
oprávněné osobě v případném
exekučním řízení. V řízení
bude soudem posuzováno, zda zajištěná
bytová náhrada odpovídá podmínkám
stanoveným občanským zákoníkem.
Z taxativně uvedených důvodů připouští
občanský zákoník zajištění
bytové náhrady i v jiné obci. Bylo proto
nutné stanovit podmínky, za kterých může
být náhrada v jiné obci zajištěna.
Jestliže byl nájem bytu sjednán na dobu určitou,
má nájemce, z důvodů v zákoně
taxativně uvedených, právo na bytovou náhradu
a to pouze po dobu, na kterou byl původní nájem
sjednán.
K části druhé
Zákon vymezuje pojmy služebního bytu, bytu
zvláštního určení a bytu v domě
zvláštního určení a současně
stanoví, za jakých podmínek nájem
k tomuto bytu vzniká. Vzhledem ke skutečnosti, že
u těchto bytů nevzniká společný
nájem bytu manžely a přechod nájmu bytu,
bylo nutné přihlédnout k těmto zvláštnostem
i při vzniku nájmu. Navrhované vymezení
pojmů těchto bytů odráží
především změny provedené v organizaci
ozbrojených bezpečnostních složek.
Charakter domů s byty zvláštního určení
v současné době splňují domy
s pečovatelskou službou; i v těchto domech
- na rozdíl od zařízení a ústavů
sociální péče - se budou uzavírat
smlouvy o nájmu těchto bytů.
K části třetí
V této části se stanoví působnost
orgánů státní správ při
provádění některých ustanovení
občanského zákoníku.
Rozhodování podle § 5 občanského
zákoníku náleželo dosud do působnosti
všech obcí. Poznatky i praxe však ukazují,
že ne vždy šlo o jednoduché případy,
neboť často bylo obtížné posoudit,
zda se jedná o zřejmý zásah do práva.
Tyto obtíže nemůže zcela odstranit ani
novela § 5 občanského zákoníku,
neboť i po jejím vydání lze předpokládat,
že bude často obtížné posoudit,
zda se skutečně jedná o zásah do pokojného
stavu. Proto se nejeví vhodným rozhodování
o těchto návrzích svěřit orgánům
všech obcí. Na druhé straně však
by ani nevyhovovalo, aby v prvém stupni v těchto
věcech rozhodovaly okresní úřady a
v důsledku toho v odvolacím řízení
pak příslušný ústřední
orgán státní správy, když smyslem
cit. ustanovení občanského zákoníku
je rychlé, ale svým charakterem jen předběžné
řešení sporné situace. Navíc
by toto řešení neodpovídalo stávající
koncepci přenést výkon státní
správy na územní orgány nižších
stupňů. Jako optimální se tedy jeví,
aby k rozhodování v prvém stupni byly příslušné
pověřené obecní úřady.
Protože stanovení působnosti při výkonu
státní správy v republikách náleží
zákonům národních rad, je možné
tímto zákonem stanovit příslušnost
i pověřeného obecního úřadu,
i když v ust. § 5 občanského zákoníku
se výslovně hovoří o orgánu
státní správy. Navrhované řešení
je i v souladu s usnesením České národní
rady č. 150 z 26. dubna 1991, aby pověřené
obecní úřady rozhodovaly ve správních
věcech v prvním stupni.
Příslušný k přijetí nalezené
věci od nálezce by měl být kterýkoliv
obecní úřad. Nelze totiž požadovat
na nálezci, aby za účelem odevzdání
věci musel cestovat do vzdálenějšího
místa. Nálezce nebude mít vždy možnost
odevzdat věc obecnímu úřadu příslušnému
pro katastrální území, kde věc
nalezl. Je však žádoucí, aby nalezená
věc byla uložena u obecního úřadu
v místě, kde došlo k nálezu a tedy obvykle
i ke ztrátě a kde většinou bude vlastník
ztracenou věc hledat.
K části čtvrté
V souvislosti se zrušením zákona č.
41/1964 Sb., o hospodaření s byty, je nutno upravit
postup orgánů místní správy,
popř. ústředního orgánu státní
správy, v těch případech, kdy do počátku
účinnosti novely občanského zákoníku
neskončí správní řízení
zahájené podle uvedeného zákona. Jde
zejména o přidělování bytů
včetně náhradních, povolování
jejich výměn a rozhodování o dalších
otázkách. V návrhu se proto věc řeší
ustanovením o zastavení správního
řízení. Zákon výslovně
neřeší otázku realizace práv
a povinnosti, které vyplývají z již
pravomocných správních rozhodnutí,
neboť řešení občanskoprávních
vztahů této povahy nepatří do působnosti
národních rad.
Současně je třeba zrušit některé
prováděcí předpisy k zákonu
č. 41/1964 Sb., o hospodaření s byty. Kromě
vyhlášky č. 177/1964 Sb. je nutno bez náhrady
zrušit i nařízení vlády České
republiky č. 205/1990 Sb., podle něhož bylo
možno přidělovat byty ve státním
zájmu. V návrhu zákona nebylo však možné
stanovit přednostní zajišťování
bytů pracovníkům některých
státních orgánů ani tím, že
by se pro tento účel rozšířila
kategorie bytů služebních, popř. bytů
zvláštního určení. Takovéto
řešení by odporovalo charakteru a poslání
těchto druhů bytů.
Zároveň je třeba zrušit i některá
ustanovení zákona ČNR č. 120/1983
Sb., o stanovení působnosti národních
výborů při provádění
některých ustanovení občanského
zákoníku a notářského řádu,
vzhledem k tomu, že se působnost upravuje nově.
Vyhláška č. 66/1979 Sb., kterou se provádějí
některá ustanovení občanského
zákoníku upravující poskytování
služeb, se navrhuje zrušit, neboť je již překonaná
v důsledku zásadních změn na úseku
poskytování služeb v souvislosti s postupným
přechodem na podmínky tržního mechanismu.
Dosavadní úprava je i v rozporu s ustanoveními
hlavy čtvrté novely občanského zákoníku,
pokud tato upravuje smlouvy o dílo a zvlášť
pak zhotovení věci na zakázku a smlouvy o
opravě a úpravě věci.
Zpracovali: | JUDr. Václav Šlauf |
ředitel odboru legislativy a koordinace předpisů MV ČR | |
JUDr. Jan Wagner | |
ředitel odboru bytové politiky MHPR ČR |