Ministryně obchodu a cestovního ruchu České
republiky Vlasta Štěpová zaslala odpověď
na interpelaci poslankyně Zdeňky Krejčové
dopisem ze dne 5. února 1992.
Podle § 89 zákona ČNR č. 35/1989 Sb.,
o jednacím řádu České národní
rady, předkládám České národní
radě odpověď ministryně obchodu a cestovního
ruchu České republiky Vlasty Štěpové
na interpelaci poslankyně Zdenky Krejčové,
která je přílohou tohoto sněmovního
tisku.
Příloha: 5 listů
Vážená paní poslankyně,
s ohledem na skutečnost, že Vaše interpelace
obsahuje některé nesprávné
předpoklady a odvozuje z nich požadavky, které
MOCR ČR nemůže zcela splnit, považuji
za potřebné vyjasnit problematiku, spojenou se založením
a.s. Hotelinvest a s kompetencemi, které v záležitosti
výstavby hotelu Panorama II MOCR ČR zřejmě
přisuzujete.
A.s. Hotelinvest byla založena podle zákona č.
243/1949 Sb., o akciových společnostech a zákona
č. 42/1980 Sb., o hospodářských stycích
se zahraničím. Podle citovaného zákona
o akciových společnostech bylo podmínkou
založení takové společnosti státní
povolení, vydané ministerstvem příslušným
podle předmětu podnikání společnosti.
Tato ministerstva dále schvalovala a vykonávala
státní dozor ve společnosti. Tento státní
dozor byl zrušen zákonem č. 104/1990 Sb., o
akciových společnostech. Státní povolení
bylo generálnímu ředitelství Čedoku
vydáno MO ČR dne 21.12.1987.
Vzhledem k tomu, že v době zakládání
a.s. Hotelinvest neexistovala zvláštní právní
úprava (zákon č. 173/1988 Sb., o podniku
se zahraniční majetkovou účastí
platil až od 1.1.1989), bylo postupováno podle usnesení
vlády ČSSR č.187 z roku 1985 a č.18
z roku 1987. Po přijetí zákona č.173/1988
Sb., byla a.s. Hotelinvest považována za založenou
podle tohoto zákona, který v § 4 odst. 2 vymezuje
postavení podniku se zahraniční majetkovou
účastí tak, že tento podnik neručí
za závazky státu nebo jiných právnických
osob a stát ani jiné právnické osoby
neručí za závazky podniku. Rovněž
podle úpravy akciových společností
je a.s. samostatnou právnickou osobou.
MOCR ČR není zakladatelem a.s. Hotelinvest,
ale pouze zakladatelem jednoho z účastníků,
t.j. s.p. Čedok. A.s. Hotelinvest je samostatně
řízena svými orgány (valnou hromadou
a správní radou), ve které je zastoupen s.p.
Čedok. Podle zákona č.111/ 1990 Sb., o státním
podniku, plní MOCR ČR vůči státnímu
podniku funkci hospodářského řízení,
avšak pouze za podmínek a v rozsahu stanoveném
zákonem. Rovněž majetkové postavení
státního podniku je zákonem vymezeno tak,
že státní podnik hospodaří samostatně
s věcmi a majetkovými právy, svěřenými
mu při jeho založení, popřípadě
nabytými v průběhu jeho podnikání.
Dále bych chtěla připomenout, že postavení
účastníků a.s. Hotelinvest je dáno
zakladatelskou smlouvou a stanovami akciové společnosti.
Jakákoliv jejich změna je pouze v pravomoci těchto
účastníků.
V tomto ohledu je nutno konstatovat, že Vaše interpelace
se neobrací ke správnému adresátovi.
Např. k problematice hospodářské smlouvy
o převodu pozemků mezi Středočeskou
inženýrskou organizací a a.s. Hotelinvest je
nutno žádat vyjádření ministerstva
pro hospodářskou politiku a rozvoj České
republiky, neboť jeho resort je zakladatelem SOI. I přes
tyto výhrady Vám však zprostředkuji
informace, které má MOCR ČR k dispozici.
V době, kdy jsem se stala ministryní obchodu a cestovního
ruchu, v závěru roku 1989 byla skutečně
zahájena prověrka FMK ve věci Panoramy II.
Zbývá dodat, že tato prověrka byla provedena
na mou osobní žádost. Výslednými
zjištěními se zabývala generální
prokuratura ČSFR. Kdyby bylo prokázáno Vámi
uváděné porušení zákona,
musely by z tohoto faktu být vyvozeny odpovídající
důsledky. Prověrka byla uzavřena formulací
Opatření FMK č.1/90 ze dne 5. října
1990.
Tato opatření v bodě č. 1 ukládájí
MOCR ČR v součinnosti se zainteresovanými
resorty, NVP a a.s. Hotelinvest "... zajistit ustavení
skupiny expertů vč. zástupců MHPR
ČR a MŽP ČR k posouzení optimálního
řešení další výstavby a
konkretních opatření k ochraně životního
prostředí. Na základě závěrů
nezávislé expertizy a výsledků jednání
skupiny expertů bude dohodnut optimální způsob
výstavby hotelového komplexu Panorama II vč.
podmínek vydání stavebního povolení
pro tuto stavbu..."
Dne 15. listopadu 1990, na základě odborného
stanoviska Státního projektového ústavu
obchodu Brno, k němuž všichni členové
skupiny konstatovali, že je objektivní a je možno
z něho vycházet, a po obsáhlém posouzení
problematiky výstavby hotelového komplexu Panorama
II v širších souvislostech lokality Centrálního
náměstí v Praze 4, na Pankráci, skupina
přijala následující doporučení:
1) Při celkovém řešení zástavby
a funkcí uvedené lokality nadále uvažovat
s výstavbou hotelu.
2) Pojetí hotelu, vycházející z platného
územního rozhodnutí a reprezentované
projektovou dokumentací hotelového komplexu Panorama
II, současným potřebám lokality Centrálního
náměstí v Praze 4 nevyhovuje.
3) Koncepce uvažovaného hotelu musí respektovat
připomínky Útvaru hlavního architekta
k úvodnímu projektu hotelu Panorama II, uvedené
v dopise ÚHA a.s. Hotelinvest ze dne 22.8.1990 pod body
a-e; dále doporučení obsažená
v odborném stanovisku Státního projektového
ústavu obchodu Brno.
4) A.s. Hotelinvest by měla nezávisle na 3 kolektivech
vyzvaných ÚHA předložit do 31.1.1991
vlastní zastavovací studii Centrálního
náměstí. O urbanistickém a architektonickém
uspořádání Centrálního
náměstí bude na základě výsledků
vyhodnocení těchto prací rozhodnuto nejpozději
v únoru 1991.
5) Z diskuse vyplynulo, že u nově koncipovaného
hotelu, lokalizovaného dle výsledku vyhodnocení
studií, není Hotelinvestu zaručena funkce
investora.
Uvedené stanovisko skupiny expertů dokumentuje skutečnost,
že Opatření FMK č. 1/90 mohla sblížit
stanoviska a.s. Hotelinvest a stavebního úřadu
Prahy 4. Podle zákona č.50/1976 Sb., a zákona
č. 71/1967 Sb., se totiž jedná o běžné
správní řízení o vydání
stavebního povolení. Subjekty tohoto řízení
jsou a.s. Hotelinvest Praha a stavební úřad
Prahy 4. Jakékoliv zasahování do průběhu
tohoto řízení ze strany MOCR ČR nebo
jiných institucí, které nejsou řízení
účastny, by bylo v rozporu s výše uvedenými
zákonnými normami. Proto také nemohl
být stavební úřad ve své rozhodovací
pravomoci omezován zjištěními Či
doporučeními komise.
MOCR ČR vyvinulo maximální úsilí
ke sblížení stanovisek obou účastníků
stavebního řízení (práce odborné
komise a její závěry, opakovaná jednání
v této věci z 10.6. a 27.8.1991). Podařilo
se získat požadavky na doprovodné investice
ze strany Obvodního úřadu Prahy 4. A.s. Hotelinvest
předložila novou variantu a písemně
potvrdila ochotu těmto požadavkům vyhovět.
Z tohoto vysvětlení je zřejmé, že
na Vámi položené otázky nemůže
MOCR ČR odpovědět, protože nemá
k dispozici potřebné podklady a ani není
oprávněno tyto podklady požadovat.
Vyčíslení a doložení možné
škody za nerealizovaný projekt Panorama II není
v současné fázi možné provést
zcela konkretně. Původní reálný
termín dokončení stavby byl 30.6.1991 a tím
by zdrojem pro krytí splátek byly také výkony
tohoto hotelu. V rámci financování projektu
bylo uvolněno cca 950 mil. ATS ve směnkách,
z toho činí cca 440 mil. ATS rekonstrukce Club motelu
Praha Průhonice, tzn., že na výstavbu hotelu
Panorama II bylo uvolněno cca 510 mil.ATS. Podle informací
a.s. Warimpex činí náklady na projektovou
dokumentaci a 1. etapu stavby včetně přípravy
další akce zhruba 100 mil. ATS. Tyto náklady
musí ovšem verifikovat soud.
Splátky úvěru byly propočteny na výkon
z kapacity 1.400 lůžek (tj. Panorama II + motel Průhonice).
Je tudíž naprosto vyloučeno, aby výkon
15 % z plánované kapacity postačil ke splacení
úvěru. Celá akce se tudíž prodražuje
o náklady na překlenovací úvěr
(zhruba 132 mil. ATS) pro zajištění splátek
úvěru, poskytnutého na výstavbu rakouskou
bankou CREDITANSTALT Vídeň. Splácení
úvěru bylo podle harmonogramu zahájeno v
září 1991 a je čtvrtletní.
Proto došlo k čerpání garance Československé
obchodní banky již u 2. směnky.
Pokud se bude stavět hotel - pro odlišení od
původní koncepce stavby zvaný Bristol - sníží
se ekonomická průchodnost celého projektu.
Finanční dopady vyplývající
ze změny stavební koncepce a z realizace požadavků
Obvodního úřadu Prahy 4 bude možné
vyčíslit až po dokončení projektové
dokumentace.
Státní podnik Čedok bude privatizován
přechodem na právní formu akciové
společnosti bez zahraniční majetkové
účasti. Současný ekonomický
stav Čedoku, vyvolaný neúčetními
závazky ze společných podniků, je
v projektu řešen. Stanovisko resortní privatizační
komise MOCR ČR ze dne 31.1.1992 doporučilo zejména,
aby navržený mechanismus řešení
byl doložen analytickou zprávou, vystihující
možné varianty postupu včetně možnosti
vyjmutí majetkových účastí
Čedoku a využití Fondu národního
majetku. Jednotlivé varianty postupu musí být
Projednány především s ministerstvem
pro správu národního majetku a jeho privatizaci.
Vašemu požadavku "Předložit k posouzení
uzavřený kontrakt mezi s.p. Čedok a a.s.
Warimpex"; nemohu vyhovět. Kontrakt nebyl uzavřen
s.p. Čedok, ale a.s. Hotelinvest a MOCR ČR k těmto
dokumentům nemá přístup.
V Praze 5. února 1991 | Vlasta Štěpová v.r. |