ČESKÁ NÁRODNÍ RADA 1991

VI. volební období

542 A

ODPOVĚĎ NA INTERPELACI

poslankyně Zdeňky Krejčové

na ministryni obchodu a cestovního ruchu České republiky Vlastu Štěpovou

ve věci problematiky dnešní a.s. Hotelinvest a stavby hotelu Panorama II

Ministryně obchodu a cestovního ruchu České republiky Vlasta Štěpová zaslala odpověď na interpelaci poslankyně Zdeňky Krejčové dopisem ze dne 5. února 1992.

Podle § 89 zákona ČNR č. 35/1989 Sb., o jednacím řádu České národní rady, předkládám České národní radě odpověď ministryně obchodu a cestovního ruchu České republiky Vlasty Štěpové na interpelaci poslankyně Zdenky Krejčové, která je přílohou tohoto sněmovního tisku.

V Praze dne 7. února 1992

Dagmar Burešová v.r.

Příloha: 5 listů

Vážená paní poslankyně,

s ohledem na skutečnost, že Vaše interpelace obsahuje některé nesprávné předpoklady a odvozuje z nich požadavky, které MOCR ČR nemůže zcela splnit, považuji za potřebné vyjasnit problematiku, spojenou se založením a.s. Hotelinvest a s kompetencemi, které v záležitosti výstavby hotelu Panorama II MOCR ČR zřejmě přisuzujete.

A.s. Hotelinvest byla založena podle zákona č. 243/1949 Sb., o akciových společnostech a zákona č. 42/1980 Sb., o hospodářských stycích se zahraničím. Podle citovaného zákona o akciových společnostech bylo podmínkou založení takové společnosti státní povolení, vydané ministerstvem příslušným podle předmětu podnikání společnosti. Tato ministerstva dále schvalovala a vykonávala státní dozor ve společnosti. Tento státní dozor byl zrušen zákonem č. 104/1990 Sb., o akciových společnostech. Státní povolení bylo generálnímu ředitelství Čedoku vydáno MO ČR dne 21.12.1987.

Vzhledem k tomu, že v době zakládání a.s. Hotelinvest neexistovala zvláštní právní úprava (zákon č. 173/1988 Sb., o podniku se zahraniční majetkovou účastí platil až od 1.1.1989), bylo postupováno podle usnesení vlády ČSSR č.187 z roku 1985 a č.18 z roku 1987. Po přijetí zákona č.173/1988 Sb., byla a.s. Hotelinvest považována za založenou podle tohoto zákona, který v § 4 odst. 2 vymezuje postavení podniku se zahraniční majetkovou účastí tak, že tento podnik neručí za závazky státu nebo jiných právnických osob a stát ani jiné právnické osoby neručí za závazky podniku. Rovněž podle úpravy akciových společností je a.s. samostatnou právnickou osobou.

MOCR ČR není zakladatelem a.s. Hotelinvest, ale pouze zakladatelem jednoho z účastníků, t.j. s.p. Čedok. A.s. Hotelinvest je samostatně řízena svými orgány (valnou hromadou a správní radou), ve které je zastoupen s.p. Čedok. Podle zákona č.111/ 1990 Sb., o státním podniku, plní MOCR ČR vůči státnímu podniku funkci hospodářského řízení, avšak pouze za podmínek a v rozsahu stanoveném zákonem. Rovněž majetkové postavení státního podniku je zákonem vymezeno tak, že státní podnik hospodaří samostatně s věcmi a majetkovými právy, svěřenými mu při jeho založení, popřípadě nabytými v průběhu jeho podnikání. Dále bych chtěla připomenout, že postavení účastníků a.s. Hotelinvest je dáno zakladatelskou smlouvou a stanovami akciové společnosti. Jakákoliv jejich změna je pouze v pravomoci těchto účastníků.

V tomto ohledu je nutno konstatovat, že Vaše interpelace se neobrací ke správnému adresátovi. Např. k problematice hospodářské smlouvy o převodu pozemků mezi Středočeskou inženýrskou organizací a a.s. Hotelinvest je nutno žádat vyjádření ministerstva pro hospodářskou politiku a rozvoj České republiky, neboť jeho resort je zakladatelem SOI. I přes tyto výhrady Vám však zprostředkuji informace, které má MOCR ČR k dispozici.

V době, kdy jsem se stala ministryní obchodu a cestovního ruchu, v závěru roku 1989 byla skutečně zahájena prověrka FMK ve věci Panoramy II. Zbývá dodat, že tato prověrka byla provedena na mou osobní žádost. Výslednými zjištěními se zabývala generální prokuratura ČSFR. Kdyby bylo prokázáno Vámi uváděné porušení zákona, musely by z tohoto faktu být vyvozeny odpovídající důsledky. Prověrka byla uzavřena formulací Opatření FMK č.1/90 ze dne 5. října 1990.

Tato opatření v bodě č. 1 ukládájí MOCR ČR v součinnosti se zainteresovanými resorty, NVP a a.s. Hotelinvest "... zajistit ustavení skupiny expertů vč. zástupců MHPR ČR a MŽP ČR k posouzení optimálního řešení další výstavby a konkretních opatření k ochraně životního prostředí. Na základě závěrů nezávislé expertizy a výsledků jednání skupiny expertů bude dohodnut optimální způsob výstavby hotelového komplexu Panorama II vč. podmínek vydání stavebního povolení pro tuto stavbu..."

Dne 15. listopadu 1990, na základě odborného stanoviska Státního projektového ústavu obchodu Brno, k němuž všichni členové skupiny konstatovali, že je objektivní a je možno z něho vycházet, a po obsáhlém posouzení problematiky výstavby hotelového komplexu Panorama II v širších souvislostech lokality Centrálního náměstí v Praze 4, na Pankráci, skupina přijala následující doporučení:

1) Při celkovém řešení zástavby a funkcí uvedené lokality nadále uvažovat s výstavbou hotelu.

2) Pojetí hotelu, vycházející z platného územního rozhodnutí a reprezentované projektovou dokumentací hotelového komplexu Panorama II, současným potřebám lokality Centrálního náměstí v Praze 4 nevyhovuje.

3) Koncepce uvažovaného hotelu musí respektovat připomínky Útvaru hlavního architekta k úvodnímu projektu hotelu Panorama II, uvedené v dopise ÚHA a.s. Hotelinvest ze dne 22.8.1990 pod body a-e; dále doporučení obsažená v odborném stanovisku Státního projektového ústavu obchodu Brno.

4) A.s. Hotelinvest by měla nezávisle na 3 kolektivech vyzvaných ÚHA předložit do 31.1.1991 vlastní zastavovací studii Centrálního náměstí. O urbanistickém a architektonickém uspořádání Centrálního náměstí bude na základě výsledků vyhodnocení těchto prací rozhodnuto nejpozději v únoru 1991.

5) Z diskuse vyplynulo, že u nově koncipovaného hotelu, lokalizovaného dle výsledku vyhodnocení studií, není Hotelinvestu zaručena funkce investora.

Uvedené stanovisko skupiny expertů dokumentuje skutečnost, že Opatření FMK č. 1/90 mohla sblížit stanoviska a.s. Hotelinvest a stavebního úřadu Prahy 4. Podle zákona č.50/1976 Sb., a zákona č. 71/1967 Sb., se totiž jedná o běžné správní řízení o vydání stavebního povolení. Subjekty tohoto řízení jsou a.s. Hotelinvest Praha a stavební úřad Prahy 4. Jakékoliv zasahování do průběhu tohoto řízení ze strany MOCR ČR nebo jiných institucí, které nejsou řízení účastny, by bylo v rozporu s výše uvedenými zákonnými normami. Proto také nemohl být stavební úřad ve své rozhodovací pravomoci omezován zjištěními Či doporučeními komise.

MOCR ČR vyvinulo maximální úsilí ke sblížení stanovisek obou účastníků stavebního řízení (práce odborné komise a její závěry, opakovaná jednání v této věci z 10.6. a 27.8.1991). Podařilo se získat požadavky na doprovodné investice ze strany Obvodního úřadu Prahy 4. A.s. Hotelinvest předložila novou variantu a písemně potvrdila ochotu těmto požadavkům vyhovět.

Z tohoto vysvětlení je zřejmé, že na Vámi položené otázky nemůže MOCR ČR odpovědět, protože nemá k dispozici potřebné podklady a ani není oprávněno tyto podklady požadovat.

Vyčíslení a doložení možné škody za nerealizovaný projekt Panorama II není v současné fázi možné provést zcela konkretně. Původní reálný termín dokončení stavby byl 30.6.1991 a tím by zdrojem pro krytí splátek byly také výkony tohoto hotelu. V rámci financování projektu bylo uvolněno cca 950 mil. ATS ve směnkách, z toho činí cca 440 mil. ATS rekonstrukce Club motelu Praha Průhonice, tzn., že na výstavbu hotelu Panorama II bylo uvolněno cca 510 mil.ATS. Podle informací a.s. Warimpex činí náklady na projektovou dokumentaci a 1. etapu stavby včetně přípravy další akce zhruba 100 mil. ATS. Tyto náklady musí ovšem verifikovat soud.

Splátky úvěru byly propočteny na výkon z kapacity 1.400 lůžek (tj. Panorama II + motel Průhonice). Je tudíž naprosto vyloučeno, aby výkon 15 % z plánované kapacity postačil ke splacení úvěru. Celá akce se tudíž prodražuje o náklady na překlenovací úvěr (zhruba 132 mil. ATS) pro zajištění splátek úvěru, poskytnutého na výstavbu rakouskou bankou CREDITANSTALT Vídeň. Splácení úvěru bylo podle harmonogramu zahájeno v září 1991 a je čtvrtletní. Proto došlo k čerpání garance Československé obchodní banky již u 2. směnky.

Pokud se bude stavět hotel - pro odlišení od původní koncepce stavby zvaný Bristol - sníží se ekonomická průchodnost celého projektu. Finanční dopady vyplývající ze změny stavební koncepce a z realizace požadavků Obvodního úřadu Prahy 4 bude možné vyčíslit až po dokončení projektové dokumentace.

Státní podnik Čedok bude privatizován přechodem na právní formu akciové společnosti bez zahraniční majetkové účasti. Současný ekonomický stav Čedoku, vyvolaný neúčetními závazky ze společných podniků, je v projektu řešen. Stanovisko resortní privatizační komise MOCR ČR ze dne 31.1.1992 doporučilo zejména, aby navržený mechanismus řešení byl doložen analytickou zprávou, vystihující možné varianty postupu včetně možnosti vyjmutí majetkových účastí Čedoku a využití Fondu národního majetku. Jednotlivé varianty postupu musí být Projednány především s ministerstvem pro správu národního majetku a jeho privatizaci.

Vašemu požadavku "Předložit k posouzení uzavřený kontrakt mezi s.p. Čedok a a.s. Warimpex"; nemohu vyhovět. Kontrakt nebyl uzavřen s.p. Čedok, ale a.s. Hotelinvest a MOCR ČR k těmto dokumentům nemá přístup.

V Praze 5. února 1991Vlasta Štěpová v.r.




Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP