Ústavně právní výbor ČNR,
rozpočtový a kontrolní výbor ČNR,
národohospodářský výbor ČNR,
výbor ČNR pro územní správu
a národnosti a výbor ČNR pro obchod a cestovní
ruch projednaly na svých schůzích v listopadu
a prosinci 1991 vládní návrh zákona
ČNR o živnostenských úřadech
(tisk 479).
Uvedené výbory ČNR doporučují,
aby Česká národní rada návrh
zákona schválila v tomto znění:
Česká národní rada se usnesla na tomto
zákoně:
Živnostenskými úřady jsou
a) okresní živnostenské úřady,
kterými jsou samostatné referáty okresních
úřadů [§ 9 zákona České
národní rady č. 425/1990 Sb., o okresních
úřadech, úpravě jejich působnosti
a o některých dalších opatřeních
s tím souvisejících];
b) obecní živnostenské úřady,
kterými jsou samostatné odbory pověřených
obecních úřadů [§ 60 zákona
České národní rady č. 367/1990
Sb., o obcích (obecní zřízení).
Nařízení vlády České
republiky č. 475/1990 Sb., kterým se určují
pověřené obecní úřady.];
c) na území hlavního města Prahy samostatné
živnostenské odbory pověřených
úřadů městských částí
[§ 22 odst. 2 písm. a) zákona České
národní rady č. 418/1990 Sb.],
d) na území hlavního města Prahy samostatný
živnostenský odbor Magistrátního úřadu
hlavního města Prahy [§ 22 odst. 1 zákona
České národní rady č. 418/1990
Sb., o hlavním městě Praze],
e) Český živnostenský úřad.
(1) Okresní živnostenský úřad
a) vykonává činnosti v rozsahu stanoveném
zákonem č. 455/1991 Sb., o živnostenském
podnikání (živnostenský zákon),
týkající se koncesovaných živností,
živností ohlašovacích řemeslných
a živností ohlašovacích vázaných,
b) současně s vydáním koncesní
listiny nebo živnostenského listu, jejich změnami,
pozastavením provozování živnosti nebo
zrušením živnostenského oprávnění
[§ 56 odst. 2 zákona č. 455/1991 Sb., o
živnostenském podnikání (živnostenský
zákon)] zasílá opisy těchto rozhodnutí
Českému živnostenském úřadu
a dotčené obci,
c) oznamuje bez zbytečného odkladu Českému
živnostenskému úřadu a dotčené
obci zánik živnostenského oprávnění
[§ 57 zákona č. 455/1991 Sb.],
d) je dotčeným orgánem státní
správy v územním a stavebním řízení
[§ 126 zákona č. 50/1976 Sb., o územním
plánování a stavebním řádu
(stavební řád)], týká-li
se toto řízení koncesovaných živností,
živností ohlašovacích řemeslných
a živností ohlašovacích vázaných,
e) ukládá pokuty za porušení povinností
podle § 62, 63 a 65 živnostenského zákona
[§ 66 zákona č. 455/1991 Sb.],
f) rozhoduje o odvolání proti rozhodnutí
obecního živnostenského úřadu.
(2) Okresní živnostenský úřad
vede živnostenský rejstřík [§
60 odst. 1 zákona č. 455/1991 Sb.].
Obecní živnostenský úřad
a) vykonává činnosti v rozsahu stanoveném
živnostenským zákonem, týkající
se živností ohlašovacích volných,
b) současně s vydáním živnostenského
listu, jeho změnou, pozastavením provozování
živnosti nebo zrušením živnostenského
oprávnění [§ 49 odst. 2 zákona
č. 455/1991 Sb.] zasílá opisy těchto
rozhodnutí okresnímu živnostenskému
úřadu, Českému živnostenskému
úřadu a dotčené obci,
c) oznamuje bez zbytečného odkladu orgánům
uvedeným v písm. b) zánik živnostenského
oprávnění [§ 57 zákona č.
455/1991 Sb.],
d) ukládá pokuty za porušení povinností
podle § 61, 65 odst. 1 písm. d) a e), § 65 odst.
2, 3 a 5 živnostenského zákona [§ 66
zákona č. 455/1991 Sb.],
e) je dotčeným orgánem státní
správy v územním a stavebním řízení,
týká-li se toto řízení živností
volných.
(1) Na území hlavního města Prahy
vykonávají působnost okresních a obecních
živnostenských úřadů s výjimkou
působnosti podle § 2 odst. 1 písm. f) a odst.
2 samostatné odbory pověřených úřadů
městských částí. Současně
s vydáním živnostenského listu, jeho
změnou, pozastavením provozování živnosti
nebo zrušením živnostenského oprávnění
[§ 49 odst. 2 zákona č. 455/1991 Sb.]
zasílají opisy těchto rozhodnutí samostatnému
živnostenskému odboru Magistrátního
úřadu hlavního města Prahy a Českému
živnostenskému úřadu; týmž
orgánům oznamují bez zbytečného
odkladu zánik živnostenského oprávnění
[§ 57 zákona č. 455/1991 Sb.].
(2) Samostatný živnostenský odbor Magistrátního
úřadu hlavního města Prahy rozhoduje
o odvolání proti rozhodnutím samostatných
živnostenských odborů pověřených
úřadů městských částí,
koordinuje jejich činnost a vede živnostenský
rejstřík[§ 60 odst. 1 zákona č.
455/1991 Sb.].
(1) Český živnostenský úřad
a) vede ústřední evidenci všech podnikatelů,
kterým byla vydána koncesní listina nebo
živnostenský list,
b) rozhoduje o odvolání proti rozhodnutí
okresního živnostenského úřadu;
u právnických osob tak činí po vyjádření
ústředních orgánů, v jejichž
působnosti jsou odvětví, ve kterých
se provozuje příslušné živnostenské
podnikání,
c) spolupracuje na úseku živnostenského podnikání
s příslušnými orgány státní
správy, v jejichž působnosti jsou odvětví,
ve kterých se provozuje živnostenské podnikání,
s hospodářskými komorami, podnikatelskými
svazy a sdruženími,
d) je oprávněn vyžadovat od ústředních
orgánů státní správy potřebná
stanoviska a vyjádření.
(2) Stanoviska a vyjádření podle odstavce
1 písm. b) a d) jsou příslušné
orgány povinny sdělit Českému živnostenskému
úřadu do 15 dnů.
(3) Ustanovení odstavce 1 písm. b) až d) a
odstavce 2 platí přiměřeně
i pro činnost samostatného živnostenského
odboru Magistrátního úřadu hlavního
města Prahy podle § 4 odst. 2.
(1) Pracovníci živnostenských úřadů
jsou oprávněni
a) v nezbytně nutném rozsahu vstupovat do cizích
objektů užívaných pro živnostenské
podnikání, pokud k tomu není třeba
povolení podle zvláštních předpisů
[Např.: Zákon č.
169/1949 Sb., o vojenských újezdech. Zákon
č. 102/1971 Sb., o ochraně státního
tajemství, v platném znění.].
Za škodu přitom způsobenou odpovídá
stát; této odpovědnosti se nemůže
zprostit,
b) požadovat potřebné doklady, údaje
a písemná nebo ústní vysvětlení
týkající se předmětu jejich
činnosti v rozsahu stanoveném živnostenským
zákonem.
(2) Pracovníci živnostenských úřadů
jsou povinni
a) zachovávat mlčenlivost o skutečnostech,
o kterých se dozvěděli v souvislosti s výkonem
své činnosti,
b) před vstupem do cizího objektu informovat provozovatele.
Do doby zřízení Českého živnostenského
úřadu vykonává jeho působnost
ministerstvo obchodu a cestovního ruchu České
republiky.
Zrušují se:
1. Zákon České národní rady
č. 127/1990 Sb., o některých opatřeních
souvisejících s vydáním zákona
o soukromém podnikání;
2. Zákon České národní rady
č. 127/1981 Sb., o vnitřním obchodě,
ve znění zákona České národní
rady č. 116/1988 Sb., kterým se mění
a doplňuje zákon o vnitřním obchodě;
3. Vyhláška ministerstva obchodu ČSR č.
93/1982 Sb., kterou se provádějí některá
ustanovení zákona ČNR č. 127/1981
Sb., o vnitřním obchodě, ve znění
vyhlášky ministerstva obchodu a cestovního
ruchu ČSR č. 138/1988 Sb.
Tento zákon nabývá účinnosti
dnem 1. ledna 1992.
JUDr. Jiří NOVÁK v.r. | JUDr. Miloslav VÝBORNÝ |
předseda ústavně právního | zpravodaj ústavně právního |
výboru ČNR | výboru ČNR |
Ing. Petr KOZÁNEK v.r. | |
předseda (zpravodaj) | |
rozpočtového a | |
kontrolního výboru ČNR | |
Karel LEDVINKA v.r. | Ing. J. HRBEK v.r. |
předseda národohospodářského | zpravodaj národohospodářského |
výboru ČNR | výboru ČNR |
JUDr. Antonín HRAZDÍRA v.r. | Ing. Miroslav ŠLOUF v.r. |
předseda výboru ČNR pro | zpravodaj výboru ČNR pro |
územní správu a národnosti | územní správu a národnosti |
Josef BEZDĚK v.r. | JUDr. Václav STIEBER v.r. |
předseda výboru ČNR pro | zpravodaj výboru ČNR pro |
obchod a cestovní ruch | obchod a cestovní ruch |
Obecné připomínky
Výbor pro obchod a cestovní ruch navrhuje ponechat
v působnosti okresních živnostenských
úřadů pouze činnosti týkající
se koncesovaných živností a působnost
týkající se živností řemeslných
a vázaných přenést na obecní
živnostenské úřady pověřených
obcí. Realizace návrhu se nejeví v počátečním
období účelnou, neboť obce nejsou v
současné době připraveny zvládnout
úspěšně takovou působnost, jak
z důvodů kapacitních, tak po odborné
stránce.
Naopak pro hlavní město Prahu byl akceptován
návrh svěřit působnost týkající
se všech vázaných i volných živností,
včetně koncesovaných, samostatným
živnostenským odborům pověřených
úřadů městských částí,
u nichž lze zvládnutí této působnosti
spíše předpokládat.
Rozpočtový a kontrolní výbor doporučuje
v důvodové zprávě doplnit i přehled
struktury živnostenských úřadů
a před projednáním zákona vyjasnit
vztah živnostenského úřadu k hospodářské
komoře a rejstříkovým soudům.
(Důvodovou zprávu vlády nelze při
jednání ČNR doplňovat.) Vztah živnostenských
úřadů k hospodářským
komorám bude možno vyjasnit v návrhu zákona
o hospodářských komorách, popřípadě
při jeho projednávání ve výborech
ČNR. Vztah k rejstříkovým soudům
by musel být formulován i jako konkretizovaný
doplňovací návrh k vládnímu
návrhu zákona, jinak jej nelze do společné
zprávy zařadit.)
Výbor pro územní správu a národnosti
doporučuje vytvořit předpoklady pro postupný
převod agendy živnostenských úřadů
v mezích zákonem stanovených působností
na pověřené obecní úřady
a dořešit v praxi otázku nahrazení předepsaného
vzdělání určitou praxí v oboru.
(Oba návrhy nelze činit předmětem
společné zprávy.)
Dále výbor pro územní správu
a národnosti navrhuje:
- v souvislosti se zrušením zákona č.
127/1990 Sb. dořešit platnost zákona č.
219/1991 Sb., pokud jde o soukromě hospodařící
rolníky (§ 12b až 12e zákona č.
219/1991 Sb.). (V § 12b až v § 12e zákona
č. 219/1991 Sb., kterým se mění a
doplňuje zákon č. 105/1990 Sb., o soukromém
podnikání občanů, které zůstaly
v platnosti, se stanoví pro samostatně hospodařící
rolníky nikoliv povinnost registrace ale pouze povinnost
evidence prováděná příslušnými
orgány České republiky - s odkazem na zákon
o obecním zřízení. Nejde tedy o registraci
ani o povolení k podnikání ve smyslu zrušovaného
zákona ČNR č. 127/1990 Sb.)
- Při projednávání rozpočtu
České republiky na rok 1991 zohlednit požadavek
ministerstva obchodu a cestovního ruchu ve výši
271 mil. Kčs na zajištění činnosti
živnostenských úřadů s ohledem
na předpokládaný přínos cca
3,5 mld Kčs. (Návrh nelze činit předmětem
společné zprávy.)
K § 2 a 3:
Rozpočtový a kontrolní výbor doporučuje
v § 2 odst. 1 pod písm. a) vypustit slova "živností
ohlašovacích řemeslných a živností
ohlašovacích vázaných" a zařadit
je do § 3. Písmeno d) vypustit. Současně
navrhuje v § 3 stávající text včetně
nadpisu označit jako odstavec 2 a vložit nový
odstavec 1 následujícího znění:
"(1) Pověřený obecní živnostenský
úřad
a) vykonává činnosti v rozsahu stanoveném
živnostenským zákonem, týkající
se živností ohlašovacích řemeslných
a živností ohlašovacích vázaných,
b) současně s vydáním živnostenského
listu, jeho změnou, pozastavením provozování
živnosti nebo zrušením živnostenského
oprávnění [§
60 odst. 1 zákona č. 455/1991 Sb.]
zasílá opisy těchto rozhodnutí okresnímu
živnostenskému úřadu a ministerstvu,
c) oznamuje bez zbytečného odkladu orgánům
uvedeným v písm. b) zánik živnostenského
oprávnění [§ 49 odst. 2 zákona
č. 455/1991 Sb.],
d) ukládá pokuty za porušení povinností
stanovených živnostenským zákonem [§
57 zákona č. 455/1991 Sb.]".
(Podle § 1 písm. b) vládního návrhu
zákona obecnými živnostenskými úřady
jsou samostatné odbory pověřených
obecních úřadů, takže veškerá
působnost uvedená v § 3 písm. a) až
d) přísluší samostatným referátům
pověřených obecních úřadů.
Ostatní obecní úřady nemají
tedy ani působnost uvedenou pod písm. a), ani pod
ostatními písmeny. Převedení působnosti
uvedené v § 2 odst. 1 písm. a), pokud jde o
živnosti ohlašovací řemeslné a
vázané z okresních živnostenských
úřadů na pověřené obecní
živnostenské úřady nejeví v počátečním
období účelným z důvodů
uvedených shora v obecných připomínkách.
Tím větší riziko by znamenalo působnost
uvedenou v § 3 vládního návrhu svěřit
nepověřeným obecním úřadům.)
Výbor pro územní správu a národnosti
doporučuje výslovně uvést oprávnění
okresních i obecních živnostenských
úřadů provádět kontrolu dodržování
živnostenského zákona. (Toto oprávnění
jednak vyplývá přímo ze živnostenského
zákona, jednat také z nově zařazených
ustanovení o právech a povinnostech pracovníků
živnostenských úřadů.)