ČESKÁ NÁRODNÍ RADA 1991

VI. volební období

532

Společná zpráva

výborů České národní rady k vládnímu návrhu zákona ČNR o živnostenských úřadech (tisk 479)

Ústavně právní výbor ČNR, rozpočtový a kontrolní výbor ČNR, národohospodářský výbor ČNR, výbor ČNR pro územní správu a národnosti a výbor ČNR pro obchod a cestovní ruch projednaly na svých schůzích v listopadu a prosinci 1991 vládní návrh zákona ČNR o živnostenských úřadech (tisk 479).

Uvedené výbory ČNR doporučují, aby Česká národní rada návrh zákona schválila v tomto znění:

ZÁKON

České národní rady

ze dne ..........

o živnostenských úřadech

Česká národní rada se usnesla na tomto zákoně:

§ 1

Živnostenské úřady

Živnostenskými úřady jsou

a) okresní živnostenské úřady, kterými jsou samostatné referáty okresních úřadů [§ 9 zákona České národní rady č. 425/1990 Sb., o okresních úřadech, úpravě jejich působnosti a o některých dalších opatřeních s tím souvisejících];

b) obecní živnostenské úřady, kterými jsou samostatné odbory pověřených obecních úřadů [§ 60 zákona České národní rady č. 367/1990 Sb., o obcích (obecní zřízení). Nařízení vlády České republiky č. 475/1990 Sb., kterým se určují pověřené obecní úřady.];

c) na území hlavního města Prahy samostatné živnostenské odbory pověřených úřadů městských částí [§ 22 odst. 2 písm. a) zákona České národní rady č. 418/1990 Sb.],

d) na území hlavního města Prahy samostatný živnostenský odbor Magistrátního úřadu hlavního města Prahy [§ 22 odst. 1 zákona České národní rady č. 418/1990 Sb., o hlavním městě Praze],

e) Český živnostenský úřad.

§ 2

Okresní živnostenský úřad

(1) Okresní živnostenský úřad

a) vykonává činnosti v rozsahu stanoveném zákonem č. 455/1991 Sb., o živnostenském podnikání (živnostenský zákon), týkající se koncesovaných živností, živností ohlašovacích řemeslných a živností ohlašovacích vázaných,

b) současně s vydáním koncesní listiny nebo živnostenského listu, jejich změnami, pozastavením provozování živnosti nebo zrušením živnostenského oprávnění [§ 56 odst. 2 zákona č. 455/1991 Sb., o živnostenském podnikání (živnostenský zákon)] zasílá opisy těchto rozhodnutí Českému živnostenském úřadu a dotčené obci,

c) oznamuje bez zbytečného odkladu Českému živnostenskému úřadu a dotčené obci zánik živnostenského oprávnění [§ 57 zákona č. 455/1991 Sb.],

d) je dotčeným orgánem státní správy v územním a stavebním řízení [§ 126 zákona č. 50/1976 Sb., o územním plánování a stavebním řádu (stavební řád)], týká-li se toto řízení koncesovaných živností, živností ohlašovacích řemeslných a živností ohlašovacích vázaných,

e) ukládá pokuty za porušení povinností podle § 62, 63 a 65 živnostenského zákona [§ 66 zákona č. 455/1991 Sb.],

f) rozhoduje o odvolání proti rozhodnutí obecního živnostenského úřadu.

(2) Okresní živnostenský úřad vede živnostenský rejstřík [§ 60 odst. 1 zákona č. 455/1991 Sb.].

§ 3

Obecní živnostenský úřad

Obecní živnostenský úřad

a) vykonává činnosti v rozsahu stanoveném živnostenským zákonem, týkající se živností ohlašovacích volných,

b) současně s vydáním živnostenského listu, jeho změnou, pozastavením provozování živnosti nebo zrušením živnostenského oprávnění [§ 49 odst. 2 zákona č. 455/1991 Sb.] zasílá opisy těchto rozhodnutí okresnímu živnostenskému úřadu, Českému živnostenskému úřadu a dotčené obci,

c) oznamuje bez zbytečného odkladu orgánům uvedeným v písm. b) zánik živnostenského oprávnění [§ 57 zákona č. 455/1991 Sb.],

d) ukládá pokuty za porušení povinností podle § 61, 65 odst. 1 písm. d) a e), § 65 odst. 2, 3 a 5 živnostenského zákona [§ 66 zákona č. 455/1991 Sb.],

e) je dotčeným orgánem státní správy v územním a stavebním řízení, týká-li se toto řízení živností volných.

§ 4

Živnostenské úřady hlavního města Prahy

(1) Na území hlavního města Prahy vykonávají působnost okresních a obecních živnostenských úřadů s výjimkou působnosti podle § 2 odst. 1 písm. f) a odst. 2 samostatné odbory pověřených úřadů městských částí. Současně s vydáním živnostenského listu, jeho změnou, pozastavením provozování živnosti nebo zrušením živnostenského oprávnění [§ 49 odst. 2 zákona č. 455/1991 Sb.] zasílají opisy těchto rozhodnutí samostatnému živnostenskému odboru Magistrátního úřadu hlavního města Prahy a Českému živnostenskému úřadu; týmž orgánům oznamují bez zbytečného odkladu zánik živnostenského oprávnění [§ 57 zákona č. 455/1991 Sb.].

(2) Samostatný živnostenský odbor Magistrátního úřadu hlavního města Prahy rozhoduje o odvolání proti rozhodnutím samostatných živnostenských odborů pověřených úřadů městských částí, koordinuje jejich činnost a vede živnostenský rejstřík[§ 60 odst. 1 zákona č. 455/1991 Sb.].

§ 5

Český živnostenský úřad

(1) Český živnostenský úřad

a) vede ústřední evidenci všech podnikatelů, kterým byla vydána koncesní listina nebo živnostenský list,

b) rozhoduje o odvolání proti rozhodnutí okresního živnostenského úřadu; u právnických osob tak činí po vyjádření ústředních orgánů, v jejichž působnosti jsou odvětví, ve kterých se provozuje příslušné živnostenské podnikání,

c) spolupracuje na úseku živnostenského podnikání s příslušnými orgány státní správy, v jejichž působnosti jsou odvětví, ve kterých se provozuje živnostenské podnikání, s hospodářskými komorami, podnikatelskými svazy a sdruženími,

d) je oprávněn vyžadovat od ústředních orgánů státní správy potřebná stanoviska a vyjádření.

(2) Stanoviska a vyjádření podle odstavce 1 písm. b) a d) jsou příslušné orgány povinny sdělit Českému živnostenskému úřadu do 15 dnů.

(3) Ustanovení odstavce 1 písm. b) až d) a odstavce 2 platí přiměřeně i pro činnost samostatného živnostenského odboru Magistrátního úřadu hlavního města Prahy podle § 4 odst. 2.

Společná, přechodná a závěrečná ustanovení

§ 6

(1) Pracovníci živnostenských úřadů jsou oprávněni

a) v nezbytně nutném rozsahu vstupovat do cizích objektů užívaných pro živnostenské podnikání, pokud k tomu není třeba povolení podle zvláštních předpisů [Např.: Zákon č. 169/1949 Sb., o vojenských újezdech. Zákon č. 102/1971 Sb., o ochraně státního tajemství, v platném znění.]. Za škodu přitom způsobenou odpovídá stát; této odpovědnosti se nemůže zprostit,

b) požadovat potřebné doklady, údaje a písemná nebo ústní vysvětlení týkající se předmětu jejich činnosti v rozsahu stanoveném živnostenským zákonem.

(2) Pracovníci živnostenských úřadů jsou povinni

a) zachovávat mlčenlivost o skutečnostech, o kterých se dozvěděli v souvislosti s výkonem své činnosti,

b) před vstupem do cizího objektu informovat provozovatele.

§ 7

Do doby zřízení Českého živnostenského úřadu vykonává jeho působnost ministerstvo obchodu a cestovního ruchu České republiky.

§ 8

Zrušují se:

1. Zákon České národní rady č. 127/1990 Sb., o některých opatřeních souvisejících s vydáním zákona o soukromém podnikání;

2. Zákon České národní rady č. 127/1981 Sb., o vnitřním obchodě, ve znění zákona České národní rady č. 116/1988 Sb., kterým se mění a doplňuje zákon o vnitřním obchodě;

3. Vyhláška ministerstva obchodu ČSR č. 93/1982 Sb., kterou se provádějí některá ustanovení zákona ČNR č. 127/1981 Sb., o vnitřním obchodě, ve znění vyhlášky ministerstva obchodu a cestovního ruchu ČSR č. 138/1988 Sb.

§ 9

Tento zákon nabývá účinnosti dnem 1. ledna 1992.

V Praze dne 13. prosince 1991

JUDr. Jiří NOVÁK v.r. JUDr. Miloslav VÝBORNÝ
předseda ústavně právního zpravodaj ústavně právního
výboru ČNRvýboru ČNR
Ing. Petr KOZÁNEK v.r.
předseda (zpravodaj)
rozpočtového a
kontrolního výboru ČNR
Karel LEDVINKA v.r.Ing. J. HRBEK v.r.
předseda národohospodářského zpravodaj národohospodářského
výboru ČNRvýboru ČNR
JUDr. Antonín HRAZDÍRA v.r. Ing. Miroslav ŠLOUF v.r.
předseda výboru ČNR pro zpravodaj výboru ČNR pro
územní správu a národnosti územní správu a národnosti
Josef BEZDĚK v.r.JUDr. Václav STIEBER v.r.
předseda výboru ČNR pro zpravodaj výboru ČNR pro
obchod a cestovní ruchobchod a cestovní ruch


Souhrn připomínek

výborů České národní rady k vládnímu návrhu zákona ČNR o živnostenských úřadech (tisk 479), které nejsou zařazeny do společné zprávy

Obecné připomínky

Výbor pro obchod a cestovní ruch navrhuje ponechat v působnosti okresních živnostenských úřadů pouze činnosti týkající se koncesovaných živností a působnost týkající se živností řemeslných a vázaných přenést na obecní živnostenské úřady pověřených obcí. Realizace návrhu se nejeví v počátečním období účelnou, neboť obce nejsou v současné době připraveny zvládnout úspěšně takovou působnost, jak z důvodů kapacitních, tak po odborné stránce.

Naopak pro hlavní město Prahu byl akceptován návrh svěřit působnost týkající se všech vázaných i volných živností, včetně koncesovaných, samostatným živnostenským odborům pověřených úřadů městských částí, u nichž lze zvládnutí této působnosti spíše předpokládat.

Rozpočtový a kontrolní výbor doporučuje v důvodové zprávě doplnit i přehled struktury živnostenských úřadů a před projednáním zákona vyjasnit vztah živnostenského úřadu k hospodářské komoře a rejstříkovým soudům. (Důvodovou zprávu vlády nelze při jednání ČNR doplňovat.) Vztah živnostenských úřadů k hospodářským komorám bude možno vyjasnit v návrhu zákona o hospodářských komorách, popřípadě při jeho projednávání ve výborech ČNR. Vztah k rejstříkovým soudům by musel být formulován i jako konkretizovaný doplňovací návrh k vládnímu návrhu zákona, jinak jej nelze do společné zprávy zařadit.)

Výbor pro územní správu a národnosti doporučuje vytvořit předpoklady pro postupný převod agendy živnostenských úřadů v mezích zákonem stanovených působností na pověřené obecní úřady a dořešit v praxi otázku nahrazení předepsaného vzdělání určitou praxí v oboru. (Oba návrhy nelze činit předmětem společné zprávy.)

Dále výbor pro územní správu a národnosti navrhuje:

- v souvislosti se zrušením zákona č. 127/1990 Sb. dořešit platnost zákona č. 219/1991 Sb., pokud jde o soukromě hospodařící rolníky (§ 12b až 12e zákona č. 219/1991 Sb.). (V § 12b až v § 12e zákona č. 219/1991 Sb., kterým se mění a doplňuje zákon č. 105/1990 Sb., o soukromém podnikání občanů, které zůstaly v platnosti, se stanoví pro samostatně hospodařící rolníky nikoliv povinnost registrace ale pouze povinnost evidence prováděná příslušnými orgány České republiky - s odkazem na zákon o obecním zřízení. Nejde tedy o registraci ani o povolení k podnikání ve smyslu zrušovaného zákona ČNR č. 127/1990 Sb.)

- Při projednávání rozpočtu České republiky na rok 1991 zohlednit požadavek ministerstva obchodu a cestovního ruchu ve výši 271 mil. Kčs na zajištění činnosti živnostenských úřadů s ohledem na předpokládaný přínos cca 3,5 mld Kčs. (Návrh nelze činit předmětem společné zprávy.)

K § 2 a 3:

Rozpočtový a kontrolní výbor doporučuje v § 2 odst. 1 pod písm. a) vypustit slova "živností ohlašovacích řemeslných a živností ohlašovacích vázaných" a zařadit je do § 3. Písmeno d) vypustit. Současně navrhuje v § 3 stávající text včetně nadpisu označit jako odstavec 2 a vložit nový odstavec 1 následujícího znění:

"(1) Pověřený obecní živnostenský úřad

a) vykonává činnosti v rozsahu stanoveném živnostenským zákonem, týkající se živností ohlašovacích řemeslných a živností ohlašovacích vázaných,

b) současně s vydáním živnostenského listu, jeho změnou, pozastavením provozování živnosti nebo zrušením živnostenského oprávnění [§ 60 odst. 1 zákona č. 455/1991 Sb.] zasílá opisy těchto rozhodnutí okresnímu živnostenskému úřadu a ministerstvu,

c) oznamuje bez zbytečného odkladu orgánům uvedeným v písm. b) zánik živnostenského oprávnění [§ 49 odst. 2 zákona č. 455/1991 Sb.],

d) ukládá pokuty za porušení povinností stanovených živnostenským zákonem [§ 57 zákona č. 455/1991 Sb.]".

(Podle § 1 písm. b) vládního návrhu zákona obecnými živnostenskými úřady jsou samostatné odbory pověřených obecních úřadů, takže veškerá působnost uvedená v § 3 písm. a) až d) přísluší samostatným referátům pověřených obecních úřadů. Ostatní obecní úřady nemají tedy ani působnost uvedenou pod písm. a), ani pod ostatními písmeny. Převedení působnosti uvedené v § 2 odst. 1 písm. a), pokud jde o živnosti ohlašovací řemeslné a vázané z okresních živnostenských úřadů na pověřené obecní živnostenské úřady nejeví v počátečním období účelným z důvodů uvedených shora v obecných připomínkách. Tím větší riziko by znamenalo působnost uvedenou v § 3 vládního návrhu svěřit nepověřeným obecním úřadům.)

Výbor pro územní správu a národnosti doporučuje výslovně uvést oprávnění okresních i obecních živnostenských úřadů provádět kontrolu dodržování živnostenského zákona. (Toto oprávnění jednak vyplývá přímo ze živnostenského zákona, jednat také z nově zařazených ustanovení o právech a povinnostech pracovníků živnostenských úřadů.)

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP