Česká národní rada se usnesla na tomto
zákoně:
Zrušují se:
1. zákon České národní rady
č. 33/1978 Sb., o divadelní činnosti (divadelní
zákon), ve znění zákona č.
122/1989 Sb., zákona č. 127/1990 Sb. a zákona
č. 425/1990 Sb.,
2. vyhláška ministerstva kultury České
socialistické republiky č. 75/1978 Sb., kterou se
provádějí některá ustanovení
divadelního zákona, ve znění vyhlášky
č. 198/1989 Sb. a zákona č. 127/1990 Sb.,
3. výnos ministerstva kultury České socialistické
republiky ze dne 26. února 1979, č. j. 10.890/79-Ia/1,
kterým se stanoví síť divadel (registrováno
v částce 10/1979 Sb.),
4. směrnice ministerstva kultury České socialistické
republiky ze dne 30. 7. 1971, čj. 11 822/1971-III., vydaná
v dohodě s ministerstvem školství České
socialistické republiky, pro výuku náboženství
přihlášených žáků
základních devítiletých škol
(registrováno v částce 22/1971 Sb.), ve znění
výnosu ministerstva kultury České socialistické
republiky ze dne 10. 6. 1988 čj. 9 822/1988-VII., vydaného
v dohodě s ministerstvem školství, mládeže
a tělovýchovy České socialistické
republiky (registrováno v částce 27/1988
Sb.).
S platností pro území České
republiky se zrušují:
1. zákon č. 547/1919 Sb. z. a n., o vybudování
a udržování "Akademického domu
v Praze",
2. zákon č. 226/1920 Sb. z. a n., o zřízení
fondu Denisova,
3. zákon č. 245/1920 Sb. z. a n., o připočítání
válečných let kněžím z
duchovní správy v minulé válce k vojenské
službě povolaným,
4. zákon č. 96/1925 Sb. z. a n., o vzájemných
poměrech náboženských vyznání,
5. ustanovení § 10 zákona č. 218/1949
Sb., o hospodářském zabezpečení
církví a náboženských společností
státem,
6. zákon č. 56/1957 Sb., o umělecké
řemeslné práci a o lidové umělecké
výrobě,
7. ustanovení § 1 až 3, 4 odst. 1, písm.
a) a c), , 9, 10, 12, 13 a 16 až 18 zákona č.
81/1957 Sb., o koncertní a jiné hudební činnosti,
ve znění zák. č. 146/1971 Sb. a zákona
č. 425/1990 Sb.,
8. ustanovení § 1, 2, 3 písm. a) až e),
4 až 6, 9, 11, 12 a 15 zákona č. 82/1957 Sb.,
o estrádách, artistických produkcích
a lidové zábavě, ve znění zák.
č. 146/1971 Sb. a zákona č. 425/1990 Sb.,
9. zákon č. 52/1959 Sb., o osvětové
činnosti (osvětový zákon), ve znění
zákona č. 425/1990 Sb.,
10. vládní nařízení č.
101/1950 Sb., o zrušení osvětových rad
a přenesení jejich působnosti na národní
výbory,
11. vládní nařízení č.
121/1950 Sb., kterým se vydává platový
řád pro laické učitele náboženství,
ve znění zákona č. 54/1956 Sb.,
12. vládní nařízení č.
46/1951 Sb., o zrušení knihovních rad,
13. vyhláška ministerstva školství, věd
a umění a ministerstva a osvěty č.
153/1950 Ú. l. o úkolech a působnosti krajských
národních výborů v oboru školního
a osvětového filmu a diapozitivů,
14. vyhláška ministerstva školství a kultury
č. 99/1958 Ú. l., o povolování veřejných
koncertních a jiných hudebních produkcí,
veřejných produkcí estrádních
a artistických, podniků lidové zábavy,
některých divadelních představení,
výstav, přednášek a filmových
představení a o výhradném oprávnění
ochranných organizací autorských, ve znění
zákona č. 146/1971 Sb., zákona č.
33/1978 Sb., vyhlášky č. 117/1991 Sb. a vyhlášky
č. 241/1991 Sb.,
15. vyhláška ministerstva školství a kultury
č. 149/1961 Sb., o nákupu, zadávání
a prodeji děl výtvarných umění
a o některých jiných opatřeních
v oboru výtvarných umění, ve znění
vyhlášky č. 39/1966 Sb. a zákona č.
146/1971 Sb.,
16. vyhláška ministerstva školství a kultury
č. 73/1962 Sb., o inzerci v tisku, ve znění
vyhlášky č. 105/1967 Sb.,
17. vyhláška ministerstva školství a kultury
č. 23/1965 Sb., o soutěžním řádu
pro díla výtvarných umění,
18. zásady Ústřední rady odborů
k činnosti a hospodaření kulturních
zařízení ROH, schválené usnesením
Ústřední rady odborů ze dne 8. 6.
1983 (registrováno v částce 5/1984 Sb.).
Tento zákon nabývá účinnosti
dnem vyhlášení.
V odvětví kultury bylo v uplynulých desetiletích,
nejen po II. světové válce, ale i v období
I. ČSR, vydáno množství předpisů
k zabezpečení státní péče
a státního dozoru. Řada těchto předpisů,
byť i dříve vydaných, dosud plní
účel, pro který byla zpracována, existují
však některé, jejichž použitelnost
je zpochybněna. Příčinou toho je faktické
neužívání po dlouhá léta,
zánik některých společenských
vztahů, které bylo v minulosti třeba právem
reglementovat, nová právní úprava
společenských vztahů, která nepamatovala
na zrušení právních norem dřívějších
a konečně i změna politických poměrů
po listopadu 1989, vyjádřená v legislativě
požadavkem na důsledné odideologizování
práva a prosazení principů právního
státu. Mezi tyto principy patří i povinnost
státu pečovat o přehledný a jasný
právní řád.
Ministerstvo kultury proto přistoupilo k rozsáhlé
prověrce právních předpisů
v minulosti v odvětví kultury vydaných a
připravilo návrh zákona, jímž
dochází ke zrušení několika desítek
právních norem, u nichž nejsou politické,
ekonomické ani právní důvody jejich
další platnosti.
Současně - v důsledku dřívější
legislativní nepřesnosti - je navrhováno
provést změny v předpisech, které
v minulosti derogovaly vyhlášku č. 99/1958
Ú. l.
K čl. I, bod 1. - 3.:
Divadelní zákon a prováděcí
předpisy k němu upravovaly postavení divadel
v systému regulované kulturní činnosti.
Vedle výrazně ideologických odkazů
a direktivních zásahů do divadelní
činnosti zakotvovaly i některá ochranná
ustanovení. Ta však vzhledem ke změně
ekonomické situace státu a vlastnických poměrů,
jakož i jejich posílením na úkor užívacích
práv ztratila praktický efekt. Charakter divadelní
činnosti a některé specifické společenské
vztahy při ní vznikající budou upraveny
ustanoveními zákona o veřejných produkcích.
K čl. I, bod 4.:
Předpisy o výuce náboženství
na základních školách byly vydány
v období zcela jiného postoje státu ke svobodě
vyznání a jejich další platnost není
odůvodněna.
K čl. II, bod 1. - 4.:
První skupinu zrušovaných předpisů
tvoří právní normy z první
republiky, které lze již dnes považovat za obsoletní
a jejich praktické uplatnění nepřichází
v úvahu. Požadavek čistoty a přehlednosti
právního řádu pak vyžaduje, aby
byly formálně zrušeny. Patří
sem zákon č. 547/1919 Sb. z. a n., o vybudování
a udržování "Akademického domu
v Praze", zákon č. 226/1920 Sb. z. a n., o
zřízení fondu Denisova, zákon č.
245/1920 Sb. z. a n. o připočítání
válečných let kněžím z
duchovní správy v minulé válce k vojenské
službě povolaným a zákon č. 96/1925
Sb. z. a n., o vzájemných poměrech náboženských
vyznání.
Platnost těchto předpisů je navrhováno
zrušit toliko pro území České
republiky. Je tomu tak proto, že zmíněné
právní normy byly sice platné v den, kdy
nabyl účinnosti ústavní zákon
č. 143/1968 Sb. o československé federaci,
ale upravují věci, které nepatří
do působnosti federace (čl. 144 ú. z. č.
143/1968 Sb. v platném znění) a jejich zrušení
zákonem Federálního shromáždění
se nelze domáhat. Je proto třeba, aby Česká
národní rada vlastním zákonem vyjmula
z platného právního řádu České
republiky i zákony na jejím území
formálně platné, i když zjevně
jejich použití prakticky nepřicházelo
a nepřichází zde v úvahu (tak zejména
zák. č. 290/1920 Sb., který upravuje mj.
některé právní poměry týkající
se církve řeckokatolické).
K čl. II, bod 6. - 9.:
Druhou skupinu tvoří zákony, vydané
v padesátých letech. Jde o zákon č.
56/1957 Sb. o umělecké řemeslné práci
a o lidové umělecké výrobě,
zákon č. 52/1959 Sb. o osvětové činnosti
(osvětový zákon), zákon č.
81/1957 Sb. o koncertní a jiné hudební činnosti
a zákon č. 82/1957 Sb. o estrádách,
artistických produkcích a lidové zábavě.
Hlavním cílem zákona č. 56/1957 Sb.
bylo zajišťovat centrálně ideové
a odborné řízení řemeslné
práce a lidové umělecké výroby.
Ustanovení zákona jsou v současné
době v rozporu s podporou soukromého podnikání,
provozování výroby, obchodu a poskytování
služeb na úseku umělecké řemeslné
práce a lidové umělecké výroby,
zejména tím, že předpokládají
výběr pracovníků, jejich ideové
vedení a hospodářské zabezpečení
pomocí zvláštních odborných organizací
pro tato odvětví. Dodává se, že
další osud takto zřízených dvou
organizací bude řešen privatizačními
postupy.
Zákon č. 52/1959 Sb. (osvětový zákon)
upravuje deklaratorním způsobem organizaci, řízení
a kontrolu osvětové činnosti v podmínkách
centrálního řízení a státní
regulace této činnosti. Obsahuje také již
zastaralou úpravu právního postavení,
organizace a způsobu hospodaření osvětových
zařízení národních výborů,
která je v rozporu s platnou právní úpravou
zřizování a činnosti rozpočtových
a příspěvkových organizací,
zejména se zákonem ČNR č. 576/1990
Sb., o pravidlech hospodaření s rozpočtovými
prostředky České republiky a obcí
v České republice a vyhláškou ministerstva
financí ČR č. 205/1991 Sb., o hospodaření
příspěvkových a rozpočtových
organizací.
Zákon č. 81/1957 Sb., o koncertní a jiné
hudební činnosti vytvářel pevný
organizační řád pro zajištění
státní péče i státního
dozoru nad koncertní a jinou hudební činností.
Zákonem ČNR č. 127/1990 Sb., o některých
opatřeních souvisejících s vydáním
zákona o soukromém podnikání občanů,
došlo ke zrušení těch ustanovení,
která omezovala agentážní činnost
a pořadatelství a platná ustanovení
již v podstatě nic neupravují.
Podobně je tomu se zákonem č. 82/1957 Sb.,
o estrádách, artistických produkcích
a lidové zábavě. Posláním zákona
bylo ideově i organizátorsky upravit státní
péči a státní dozor na tomto úseku.
Uplatnění zákona po zrušení ustanovení
omezujícího agentáž a pořadatelství
jako v předchozím případě není
praktické ani žádoucí.
U obou těchto zákonů je proto navrhováno
ponechat - a to na přechodnou dobu - v platnosti toliko
ustanovení, která odůvodňují
existenci dnes platné vyhlášky ministerstva
kultury ČR č. 117/1991 Sb., o veřejných
produkcích. Připravovaný zákon o veřejných
produkcích, jehož zásady by měly podle
legislativního plánu být předloženy
vládě ČR do konce t. r., by měl definitivně
odstranit i tuto provizorní úpravu.
K čl. II, bod 5.:
Dílčí novelizací zákona č.
218/1949 Sb., o hospodářském zabezpečení
církví a náboženských společností
státem by mělo být odstraněno ustanovení,
které zakotvilo dozor státu nad majetkem církví
a náboženských společností a
požadovalo předchozí souhlas státní
správy ke zcizení jejich majetku.
K čl. II, bod 10. - 13., 15. - 18.:
Předpisy zde uvedené byly vydány (kromě
bodu 17. a 18.) k provedení dnes již zrušených
zákonů, resp. vůbec bez zmocnění
(bod 13.). V praxi nejsou užívány a jejich
další platnost není odůvodněna.
Jistou výjimkou je vyhláška č. 149/1961
Sb. (bod 15.), která vznikla jako po zrušení
vyhlášky č. 91/1958 Sb., upravující
podobnou problematiku. Účelem těchto právních
norem bylo administrativně vymezit monopolní postavení
Českého fondu výtvarných umění
na úseku distribuce výtvarných děl
žijících autorů a organizacím
stanovit možnost nákupu a zadávání
výtvarných děl prostřednictvím
fondů. Zdánlivě byla motivována snahou
o udržení vysoké umělecké úrovně
zadávaných a zprostředkovaných děl
a bojem proti komerci, ve skutečnosti však sloužila
k prosazování úzkých mocenských
zájmů stranické i svazové oligarchie.
Vyhláška dnes představuje toliko administrativní
brzdu, protože výjimky z ní jsou běžně
povolovány. Zmocnění k vydání
vyhlášky bylo obsaženo v ustanovení §
l zákona č. 272/1949 Sb., o řízení
výroby a distribuce v oboru působnosti ministra
informací a osvěty. Vzhledem k tomu, že tento
zákon byl zrušen zákonem č. 105/1990
Sb., o soukromém podnikání občanů,
je nutno vyhlášku zrušit předkládaným
zákonem.
Z vyhlášky o inzerci v tisku č. 73/1962 Sb.
(bod 16.) zbylo po novelizaci vyhláškou č.
105/1967 Sb. toliko vymezení pojmu (§ 1), ustanovení
o rozsahu dovolené inzerce (§ 3 ve znění
novely) a ustanovení zakazující získávání
inzerce soukromými zprostředkovateli za úplatu
(§ 13). Jediným důvodem pro další
existenci vyhlášky (vydané ostatně na
základě dvou již zrušených předpisů)
mohou být důvody daňové a rozdíly
v zatížení inzertních tiskovin daní
z obratu na rozdíl od ostatních periodik. S ohledem
na to, že pojem "inzertní tiskovina" předmětná
vyhláška stejně nevymezuje, není zřejmě
důvodu pro její další platnost.
Vyhláška č. 23/1965 Sb., o soutěžním
řádu pro díla výtvarných umění,
vydaná podle zmocnění § 508 občanského
zákoníku (ve znění zák. č.
131/1982 Sb., kteréžto zmocnění ostatně
není již v souladu s platným ustanovením
čl. 139 ú. z. č. 143/1968 Sb., o československé
federaci) je svou podstatou zčásti metodickým
návodem, a zčásti výrazem snahy o
reglementaci společenských vztahů v těch
sférách, kde současná společnost
direktivní řízení administrativního
centra odmítá a kde i z objektivních důvodů
není potřebné.
K čl. II, bod 14.:
Předkládaného návrhu zákona
bylo využito i k nápravě legislativně
nesprávných derogačních klauzulí
ve vyhláškách č. 117/1991 Sb. a č.
241/1991 Sb., které legislativně technicky chybně
postupně zrušily vyhlášku č. 99/1958
Ú. l. Nelze mít totiž za to, že ke zrušení
předpisu dojde implicite tím, že jsou postupně
rušena jeho jednotlivá ustanovení, takže
nakonec z předpisu nezbývá než jeho
platná identifikace (název, číslo)
a někdy ustanovení o účinnosti. Je
v souladu s požadavkem čistoty právního
řádu, aby - má-li dojít ke zrušení
předpisu - se tak stalo způsobem vylučujícím
jakoukoli pochybnost.
V praxi totiž - a to zejména s ohledem na stále
se rozšiřující automatizované
systémy přehledů právních předpisů
vznikaly pochybnosti jednak o tom, zda vyhláška je
zrušena skutečně celá a jednak pochybnosti
souvisící s tím, že šlo o předpis
bývalé unitární ČSR.
V této souvislosti je třeba pro úplnost poukázat
i na to, že zákonem SNR o verejných kultúrnych
podujatiach (zák. č. 96/1991 Sb.) byla zrušena
řada předpisů unitárních (§
9, bod 1., 2., 3., 6. a 7.) bez toho, že by zánik
platnosti byl expressis verbis omezen na území Slovenské
republiky.
Navrhovaný zákon si neklade nároky na pracovní
síly a nemá ani dopad na státní rozpočet.
S ohledem na to, že některé předpisy,
které jsou navrhovány ke zrušení, představují
- jak bylo zdůvodněno - administrativní bariéry
pružnému výkonu státní správy
či soukromému podnikání, je navrhováno,
aby zákon nabyl účinnosti dnem vyhlášení.