Zásada 1
Pro podporu a rozvoj české kultury a kultury národnostních
a etnických menšin v České republice
se zřizuje Státní fond kultury České
republiky (dále jen "Fond"). Fond spravuje a
jeho jménem jedná ministerstvo kultury České
republiky (dále jen "správce Fondu").
Za hospodaření s prostředky Fondu odpovídá
ministr kultury České republiky vládě
České republiky.
Odůvodnění:
Kulturu nelze pojímat jako odvětví, které
je, až na některé její obory průmyslového
typu (např. gramofonový a filmový průmysl)
objektivně způsobilé samostatné ekonomické
existence založené na financování z
vlastních příjmů a z nestátních
zdrojů pocházejících výlučně
z tuzemského soukromého sektoru.
Ve většině kulturních oborů nemohou
existovat adekvátní vztahy mezi výkony kulturních
institucí a náklady na ně vynaloženými
(např. sektor knihovnictví, ochrany kulturního
dědictví, vážné hudby apod.)
a časový rozvrh těchto výkonů
není navíc meziročně plynulý
(neopakovatelnost a výjimečnost některých
projektů), takže je nelze v nových ekonomických
podmínkách efektivně finačně
zabezpečit v rámci státního rozpočtu
České republiky.
Cílem zřízeného Fondu je proto vytvoření
institucionální základny pro finanční
podporu české kultury a kultury národnostních
a etnických menšin (srov. hlava třetí
Listiny základních práv a svobod ze dne 9.
1. 1991) na území ČR. Fond bude představovat
ekonomický nástroj účinně motivující
subjekty kultury k chování odpovídajícímu
současným ekonomickým podmínkám.
Účinnost motivace je přitom dána systémem
účelového použití Fondu opírajícího
se o detailní, specificky profilované věcné
zaměření příspěvku a
jeho částečnou návratnost. Nepůjde
o financování institucí působících
v kultuře, nýbrž o financování
jednotlivých kulturních projektů. Fond umožní
současně propojit jím shromážděné
finanční zdroje s potřebami místní
kultury bez zasahování do pravomocí okresních
úřadů a orgánů obcí
a řešit rozpor mezi tvorbou a použitím
zdrojů v čase, vyplývající
z povahy zejména tvůrčích procesů
a potřeby reagovat kulturními aktivitami na domácí
a mezinárodní vývoj.
Fond rovněž omezí nároky na státní
rozpočet ČR, pokud jde o ojedinělé
kulturní projekty vznikající v národním
zájmu.
Zřízením Fondu se současně
vytváří vhodný adresát pro
eventuální dary a příspěvky.
První zkušenosti se zahraničními sponzory
vypovídají o tom, že tito v celé řadě
případů poskytují své finanční
příspěvky neadresně, bez ohledu na
konkrétní kulturní projekt a dispozici s
darovanými prostředky ponechávají
na zdejším volném uvážení.
Jednotný Fond se navrhuje také proto, že na
rozdíl od oborových fondů lze stanovenými
a provázanými pravidly tvorby a čerpání
docílit reálného vytvoření
finančně relativně silného zdroje
i při respektování požadavků
parciálních oblastí (ochrana kulturního
dědictví, divadla atd.)
Fond se zřizuje v intencích zákona ČNR
čís. 576/1990 Sb., o pravidlech hospodaření
s rozpočtovými prostředky ČR a obcí
v ČR (rozpočtová pravidla republiky), který
v ustanoveních části 3 upravuje postavení
státních fondů a k jejich zřízení
vyžaduje zákon ČNR. S ohledem na ustanovení
§ 15 odst. 1 rozpočtových pravidlech republiky
se předpokládá, že Fond bude spravovat
a jeho jménem jednat ministerstvo kultury ČR. Podrobnosti
o rozsahu činnosti Fondu upraví statut Fondu schválený
vládou České republiky.
Zásada 2
Finančními zdroji Fondu jsou zejména
a/ výnosy z akcií akciových společností
v kultuře ve vlastnictví státu,
b/ výnosy z majetkových podílů státu
na majetku jiných obchodních společností
v kultuře,
c/ výnosy z cenných papírů nabytých
od jiných subjektů,
d/ úvěry od peněžních ústavů,
e/ úroky z prostředků Fondu uložených
u peněžních ústavů a z úvěrů
a půjček poskytnutých Fondem žadatelům,
f/ splátky půjček a úvěrů
poskytnutých žadatelům,
g/ výnosy z hmotných postihů v případech,
ve kterých prostředky Fondu nebyly užity podle
stanovených podmínek,
h/ dary Fondu od tuzemských a zahraničních
právnických a fyzických osob a výnosy
z veřejných sbírek a loterií organizovaných
ve prospěch Fondu, především z loterie
Mates,
ch/podíly na příjmech z projektů,
na které byly prostředky Fondu poskytnuty,
i/ dotace ze státního rozpočtu na přesně
vymezené konkrétní účely,
j/ 50% podíly z výnosů nájmu a zápůjček
uměleckých předmětů a movitých
a nemovitých kulturních památek přímo
spravovaných Správcem fondu,
k/ výnosy z pohlednic, plakátů a dalších
příležitostných tisků, vydávaných
Správcem fondu.
Odůvodnění:
Příjmová základna Fondu je stanovena
demonstrativním výčtem tak, aby pro futuro
byla otevřena cesta pro další příjmy
plynoucí do Fondu i podle jiných právních
předpisů.
Základním zdrojem Fondu budou předpokládané
výnosy z titulu majetkových účastí
státu na podnikání obchodních společností,
které vzniknou v procesu odstátnění
existujících dosud státních organizací
kultury (tedy organizací rezortu kultury), případně
dalších subjektů, na jejichž podnikání
v kultuře se bude stát podílet majetkovým
vkladem s tím, že v některých odstátňovaných
organizacích podrží zhruba 20 až 30 procentní
majetkovou účast.
Majetek Fondu národního majetku ČR, na který
přechází majetek privatizované organizace,
netvoří podle ustanovení § 12 odst.
1 zákona čís. 92/1991 Sb., o podmínkách
převodu majetku státu na jiné osoby součást
státního rozpočtu republiky a lze jej použít
jen k účelům stanoveným zákonem.
Podle ustanovení § 46 odst. 1 citovaného zákona
může zákon České národní
rady stanovit, ve kterých případech lze majetku
Fondu národního majetku ČR použít
k jiným účelům než k privatizaci.
Takovým zákonem je především
zákon ČNR čís. 171/1991 Sb., o působnosti
orgánů České republiky ve věcech
převodů majetku státu na jiné osoby
a o Fondu národního majetku České
republiky, který v ustanovení § 18 odst. 2
stanoví (a to nad rámec ustanovení §
12 odst. 2 zákona čís. 92/1991 Sb.) další
účely, ke kterým lze užít majetku
Fondu národního majetku ČR mimo vlastní
privatizaci (např. posílení zdrojů
bank a spořitelen určených k poskytování
úvěrů - ust. § 18 odst. 2 písm.
e) zákona čís. 171/1991 Sb.). Rovněž
navrhovaný zákon o Fondu jako právní
předpis stejné právní síly
jako zákon čís. 171/1991 Sb., který
se navrhovaným zákonem o Fondu současně
nepřímo novelizuje, může stanovit další
okruh případů, ve kterých se majetek
Fondu národního majetku ČR (jehož součástí
by jinak výnosy z majetkových účastí
státu na podnikání jiných právnických
osob byly) nepoužije k privatizaci, nýbrž k podpoře
kultury. Fond národního majetku ČR pak nebude
muset vykonávat za stát práva a povinnosti
akcionáře, k čemuž nemá ani dostatečné
možnosti.
Důležitým zdrojem Fondu bude rovněž
podíl na příjmech z projektů, na které
budou jeho prostředky použity. Ostatní finanční
zdroje včetně dotace ze státního rozpočtu,
na kterou není právní nárok, budou
zdroji doplňkovými.
Zásada 4
Prostředky Fondu se poskytují zejména na
konkrétní kulturní projekty včetně
projektů pro národnostní a etnické
menšiny, ediční počiny, záchranu,
obnovu, udržování a získávání
kulturních památek a sbírkových předmětů,
výstavní a přednáškovou činnost,
poskytování záruky za úvěry
poskytované právnickým a fyzickým
osobám pro financování kulturních
projektů a projektů propagujících
českou kulturu a kulturu národnostních a
etnických menšin v zahraničí.
Prostředky Fondu lze poskytnout právnickým
osobám se sídlem nebo fyzickým osobám
s trvalým pobytem na území České
republiky. Podnikům se zahraniční majetkovou
účastí lze prostředky Fondu poskytnout
jen, činí-li podíl zahraniční
majetkové účasti nejvýše padesát
procent. Prostředky Fondu lze poskytnout do výše
dvou třetin žadatelem plánovaných nákladů,
s výjimkou prostředků určených
na záchranu kulturních památek, které
lze poskytnout v plné výši. Správce
Fondu má právo výši plánovaných
nákladů přezkoumat.
Odůvodnění:
Zákon stanoví demonstrativním výčtem
okruhy případů, ve kterých lze prostředky
Fondu použít. Jde především o podporu
konkrétních kulturních projektů. Adresátem
podpory Fondu může být zásadně
toliko subjekt se sídlem v České republice,
je-li žadatelem o prostředky Fondu podnik se zahraniční
majetkovou účastí podle zákona č.
173/1988 Sb., o podniku se zahraniční majetkovou
účastí, ve znění pozdějších
právních předpisů, nesmí být
podíl zahraničního účastníka,
resp. zahraničních účastníků
většinový.
Prostředky Fondu nebudou pro žadatele pouze jediným
zdrojem prostředků potřebných pro
financování konkrétní akce, resp.
pro realizaci jiného projektu, na který lze podle
tohoto ustanovení prostředky Fondu vynaložit,
neboť bude možné podpořit projekt jen
do výše dvou třetin předpokládaných
nákladů s výjimkou projektů záchrany
kulturních památek. Správce Fondu má
právo přezkoumat výši plánovaných
nákladů včetně předpokládané
finanční úspěšnosti projektu
a posoudit zda, v jaké výši a za jakých
podmínek prostředky Fondu poskytne.
Zásada 5
Prostředky Fondu se poskytují jako dotace nebo jako
půjčky anebo úvěry. Výši
dotace a podmínky jejího poskytnutí stanoví
správce Fondu. Výše půjčky nebo
úvěru, podmínky jejich poskytnutí
a výše úrokové sazby se sjednají
ve smlouvě o poskytnutí půjčky nebo
úvěru. Při poskytnutí půjčky
nebo úvěru lze žádat zajištění.
Poskytují-li se prostředky Fondu jako dotace na
kulturní projekt, může správce Fondu
s žadatelem sjednat, že se Fond bude podílet
na příjmech z kulturního projektu, na který
byly prostředky Fondu poskytnuty.
Prostředky Fondu lze použít výhradně
ke stanovenému účelu a budou-li použity
jinak, je žadatel povinen poskytnuté prostředky
vrátit ve lhůtě stanovené správcem
Fondu a zaplatit Fondu penále až do výše
poskytnutých prostředků. Po uplynutí
3 let ode dne poskytnutí prostředků Fondu
nelze penále uložit.
Odůvodnění:
Prostředky Fondu se poskytuji dvojím možným
způsobem, jednak jako dotace na projekt, na jehož
realizaci mohou být prostředky Fondu podle zásady
č. 4 použity, jednak jako půjčka fyzické
osobě nebo úvěr osobě právnické.
V případě dotace se může správce
Fondu domáhat vrácení poskytnutých
prostředků včetně zaplacení
stanovené sankce. Podmínky poskytnutí prostředků
Fondu jsou stanoveny jednak v tomto zákoně a jednak
budou upraveny smlouvou o poskytnutí prostředků
Fondu uzavřenou mezi správcem Fondu a žadatelem
o prostředky Fondu. Zvláštním případem
použití prostředků Fondu k jinému
než stanovenému účelu je případ,
ve kterém žadatel nepoužije poskytnuté
prostředky vůbec.
Správce Fondu může sjednat s žadatelem
o poskytnutí prostředků Fondu smlouvu, kterou
se žadatel zaváže v relaci k výši
poskytnutých prostředků postoupit Fondu část
příjmů z využívání
díla s finanční podporou Fondu vyrobeného.
Zásada 6
Zůstatek finančních prostředků
Fondu se převádí do dalšího kalendářního
roku.
Odůvodnění:
Prostředky Fondu se převádějí
vždy do následujícího rozpočtového
roku.