Česká národní rada 1991

VI. volební období

517

Vládní návrh

Zásady zákona České národní rady

o Státním fondu kultury České republiky

Zásada 1

Pro podporu a rozvoj české kultury a kultury národnostních a etnických menšin v České republice se zřizuje Státní fond kultury České republiky (dále jen "Fond"). Fond spravuje a jeho jménem jedná ministerstvo kultury České republiky (dále jen "správce Fondu"). Za hospodaření s prostředky Fondu odpovídá ministr kultury České republiky vládě České republiky.

Odůvodnění:

Kulturu nelze pojímat jako odvětví, které je, až na některé její obory průmyslového typu (např. gramofonový a filmový průmysl) objektivně způsobilé samostatné ekonomické existence založené na financování z vlastních příjmů a z nestátních zdrojů pocházejících výlučně z tuzemského soukromého sektoru.

Ve většině kulturních oborů nemohou existovat adekvátní vztahy mezi výkony kulturních institucí a náklady na ně vynaloženými (např. sektor knihovnictví, ochrany kulturního dědictví, vážné hudby apod.) a časový rozvrh těchto výkonů není navíc meziročně plynulý (neopakovatelnost a výjimečnost některých projektů), takže je nelze v nových ekonomických podmínkách efektivně finačně zabezpečit v rámci státního rozpočtu České republiky.

Cílem zřízeného Fondu je proto vytvoření institucionální základny pro finanční podporu české kultury a kultury národnostních a etnických menšin (srov. hlava třetí Listiny základních práv a svobod ze dne 9. 1. 1991) na území ČR. Fond bude představovat ekonomický nástroj účinně motivující subjekty kultury k chování odpovídajícímu současným ekonomickým podmínkám. Účinnost motivace je přitom dána systémem účelového použití Fondu opírajícího se o detailní, specificky profilované věcné zaměření příspěvku a jeho částečnou návratnost. Nepůjde o financování institucí působících v kultuře, nýbrž o financování jednotlivých kulturních projektů. Fond umožní současně propojit jím shromážděné finanční zdroje s potřebami místní kultury bez zasahování do pravomocí okresních úřadů a orgánů obcí a řešit rozpor mezi tvorbou a použitím zdrojů v čase, vyplývající z povahy zejména tvůrčích procesů a potřeby reagovat kulturními aktivitami na domácí a mezinárodní vývoj.

Fond rovněž omezí nároky na státní rozpočet ČR, pokud jde o ojedinělé kulturní projekty vznikající v národním zájmu.

Zřízením Fondu se současně vytváří vhodný adresát pro eventuální dary a příspěvky. První zkušenosti se zahraničními sponzory vypovídají o tom, že tito v celé řadě případů poskytují své finanční příspěvky neadresně, bez ohledu na konkrétní kulturní projekt a dispozici s darovanými prostředky ponechávají na zdejším volném uvážení.

Jednotný Fond se navrhuje také proto, že na rozdíl od oborových fondů lze stanovenými a provázanými pravidly tvorby a čerpání docílit reálného vytvoření finančně relativně silného zdroje i při respektování požadavků parciálních oblastí (ochrana kulturního dědictví, divadla atd.)

Fond se zřizuje v intencích zákona ČNR čís. 576/1990 Sb., o pravidlech hospodaření s rozpočtovými prostředky ČR a obcí v ČR (rozpočtová pravidla republiky), který v ustanoveních části 3 upravuje postavení státních fondů a k jejich zřízení vyžaduje zákon ČNR. S ohledem na ustanovení § 15 odst. 1 rozpočtových pravidlech republiky se předpokládá, že Fond bude spravovat a jeho jménem jednat ministerstvo kultury ČR. Podrobnosti o rozsahu činnosti Fondu upraví statut Fondu schválený vládou České republiky.

Zásada 2

Finančními zdroji Fondu jsou zejména

a/ výnosy z akcií akciových společností v kultuře ve vlastnictví státu,

b/ výnosy z majetkových podílů státu na majetku jiných obchodních společností v kultuře,

c/ výnosy z cenných papírů nabytých od jiných subjektů,

d/ úvěry od peněžních ústavů,

e/ úroky z prostředků Fondu uložených u peněžních ústavů a z úvěrů a půjček poskytnutých Fondem žadatelům,

f/ splátky půjček a úvěrů poskytnutých žadatelům,

g/ výnosy z hmotných postihů v případech, ve kterých prostředky Fondu nebyly užity podle stanovených podmínek,

h/ dary Fondu od tuzemských a zahraničních právnických a fyzických osob a výnosy z veřejných sbírek a loterií organizovaných ve prospěch Fondu, především z loterie Mates,

ch/podíly na příjmech z projektů, na které byly prostředky Fondu poskytnuty,

i/ dotace ze státního rozpočtu na přesně vymezené konkrétní účely,

j/ 50% podíly z výnosů nájmu a zápůjček uměleckých předmětů a movitých a nemovitých kulturních památek přímo spravovaných Správcem fondu,

k/ výnosy z pohlednic, plakátů a dalších příležitostných tisků, vydávaných Správcem fondu.

Odůvodnění:

Příjmová základna Fondu je stanovena demonstrativním výčtem tak, aby pro futuro byla otevřena cesta pro další příjmy plynoucí do Fondu i podle jiných právních předpisů.

Základním zdrojem Fondu budou předpokládané výnosy z titulu majetkových účastí státu na podnikání obchodních společností, které vzniknou v procesu odstátnění existujících dosud státních organizací kultury (tedy organizací rezortu kultury), případně dalších subjektů, na jejichž podnikání v kultuře se bude stát podílet majetkovým vkladem s tím, že v některých odstátňovaných organizacích podrží zhruba 20 až 30 procentní majetkovou účast.

Majetek Fondu národního majetku ČR, na který přechází majetek privatizované organizace, netvoří podle ustanovení § 12 odst. 1 zákona čís. 92/1991 Sb., o podmínkách převodu majetku státu na jiné osoby součást státního rozpočtu republiky a lze jej použít jen k účelům stanoveným zákonem. Podle ustanovení § 46 odst. 1 citovaného zákona může zákon České národní rady stanovit, ve kterých případech lze majetku Fondu národního majetku ČR použít k jiným účelům než k privatizaci. Takovým zákonem je především zákon ČNR čís. 171/1991 Sb., o působnosti orgánů České republiky ve věcech převodů majetku státu na jiné osoby a o Fondu národního majetku České republiky, který v ustanovení § 18 odst. 2 stanoví (a to nad rámec ustanovení § 12 odst. 2 zákona čís. 92/1991 Sb.) další účely, ke kterým lze užít majetku Fondu národního majetku ČR mimo vlastní privatizaci (např. posílení zdrojů bank a spořitelen určených k poskytování úvěrů - ust. § 18 odst. 2 písm. e) zákona čís. 171/1991 Sb.). Rovněž navrhovaný zákon o Fondu jako právní předpis stejné právní síly jako zákon čís. 171/1991 Sb., který se navrhovaným zákonem o Fondu současně nepřímo novelizuje, může stanovit další okruh případů, ve kterých se majetek Fondu národního majetku ČR (jehož součástí by jinak výnosy z majetkových účastí státu na podnikání jiných právnických osob byly) nepoužije k privatizaci, nýbrž k podpoře kultury. Fond národního majetku ČR pak nebude muset vykonávat za stát práva a povinnosti akcionáře, k čemuž nemá ani dostatečné možnosti.

Důležitým zdrojem Fondu bude rovněž podíl na příjmech z projektů, na které budou jeho prostředky použity. Ostatní finanční zdroje včetně dotace ze státního rozpočtu, na kterou není právní nárok, budou zdroji doplňkovými.

Zásada 4

Prostředky Fondu se poskytují zejména na konkrétní kulturní projekty včetně projektů pro národnostní a etnické menšiny, ediční počiny, záchranu, obnovu, udržování a získávání kulturních památek a sbírkových předmětů, výstavní a přednáškovou činnost, poskytování záruky za úvěry poskytované právnickým a fyzickým osobám pro financování kulturních projektů a projektů propagujících českou kulturu a kulturu národnostních a etnických menšin v zahraničí.

Prostředky Fondu lze poskytnout právnickým osobám se sídlem nebo fyzickým osobám s trvalým pobytem na území České republiky. Podnikům se zahraniční majetkovou účastí lze prostředky Fondu poskytnout jen, činí-li podíl zahraniční majetkové účasti nejvýše padesát procent. Prostředky Fondu lze poskytnout do výše dvou třetin žadatelem plánovaných nákladů, s výjimkou prostředků určených na záchranu kulturních památek, které lze poskytnout v plné výši. Správce Fondu má právo výši plánovaných nákladů přezkoumat.

Odůvodnění:

Zákon stanoví demonstrativním výčtem okruhy případů, ve kterých lze prostředky Fondu použít. Jde především o podporu konkrétních kulturních projektů. Adresátem podpory Fondu může být zásadně toliko subjekt se sídlem v České republice, je-li žadatelem o prostředky Fondu podnik se zahraniční majetkovou účastí podle zákona č. 173/1988 Sb., o podniku se zahraniční majetkovou účastí, ve znění pozdějších právních předpisů, nesmí být podíl zahraničního účastníka, resp. zahraničních účastníků většinový.

Prostředky Fondu nebudou pro žadatele pouze jediným zdrojem prostředků potřebných pro financování konkrétní akce, resp. pro realizaci jiného projektu, na který lze podle tohoto ustanovení prostředky Fondu vynaložit, neboť bude možné podpořit projekt jen do výše dvou třetin předpokládaných nákladů s výjimkou projektů záchrany kulturních památek. Správce Fondu má právo přezkoumat výši plánovaných nákladů včetně předpokládané finanční úspěšnosti projektu a posoudit zda, v jaké výši a za jakých podmínek prostředky Fondu poskytne.

Zásada 5

Prostředky Fondu se poskytují jako dotace nebo jako půjčky anebo úvěry. Výši dotace a podmínky jejího poskytnutí stanoví správce Fondu. Výše půjčky nebo úvěru, podmínky jejich poskytnutí a výše úrokové sazby se sjednají ve smlouvě o poskytnutí půjčky nebo úvěru. Při poskytnutí půjčky nebo úvěru lze žádat zajištění. Poskytují-li se prostředky Fondu jako dotace na kulturní projekt, může správce Fondu s žadatelem sjednat, že se Fond bude podílet na příjmech z kulturního projektu, na který byly prostředky Fondu poskytnuty.

Prostředky Fondu lze použít výhradně ke stanovenému účelu a budou-li použity jinak, je žadatel povinen poskytnuté prostředky vrátit ve lhůtě stanovené správcem Fondu a zaplatit Fondu penále až do výše poskytnutých prostředků. Po uplynutí 3 let ode dne poskytnutí prostředků Fondu nelze penále uložit.

Odůvodnění:

Prostředky Fondu se poskytuji dvojím možným způsobem, jednak jako dotace na projekt, na jehož realizaci mohou být prostředky Fondu podle zásady č. 4 použity, jednak jako půjčka fyzické osobě nebo úvěr osobě právnické.

V případě dotace se může správce Fondu domáhat vrácení poskytnutých prostředků včetně zaplacení stanovené sankce. Podmínky poskytnutí prostředků Fondu jsou stanoveny jednak v tomto zákoně a jednak budou upraveny smlouvou o poskytnutí prostředků Fondu uzavřenou mezi správcem Fondu a žadatelem o prostředky Fondu. Zvláštním případem použití prostředků Fondu k jinému než stanovenému účelu je případ, ve kterém žadatel nepoužije poskytnuté prostředky vůbec.

Správce Fondu může sjednat s žadatelem o poskytnutí prostředků Fondu smlouvu, kterou se žadatel zaváže v relaci k výši poskytnutých prostředků postoupit Fondu část příjmů z využívání díla s finanční podporou Fondu vyrobeného.

Zásada 6

Zůstatek finančních prostředků Fondu se převádí do dalšího kalendářního roku.

Odůvodnění:

Prostředky Fondu se převádějí vždy do následujícího rozpočtového roku.

V Praze dne 11. 9. 1991

Předseda vlády České republiky:

JUDr. Petr Pithart v. r.

Ministr kultury České republiky:

PhDr. Milan Uhde v. r.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP