ČESKÁ NÁRODNÍ RADA 1991

VI. volební období

516

Zákon

České národní rady ze dne .... prosince 1991

o státním rozpočtu České republiky na rok 1992 a o změně a doplnění rozpočtových pravidel republiky (zákon o státním rozpočtu České republiky na rok 1992)

Česká národní rada se usnesla na tomto zákoně:

Část první

Státní rozpočet České republiky na rok 1992

§ 1

(1) Celkové příjmy státního rozpočtu České republiky na rok 1992 (dále jen "státní rozpočet republiky") se stanoví částkou 255 865 029 000 Kčs,

celkové výdaje státního rozpočtu republiky se stanoví částkou 255 865 029 000 Kčs (příloha č. 1).

(2) Ve státním rozpočtu republiky jsou obsaženy finanční vztahy k rozpočtům okresních úřadů pro vyrovnání rozpočtů okresních úřadů a rozpočtů obcí, a to dotacemi v celkové výši 58 388 200 000 Kčs

(příloha č. 2).

(3) Rozdělení stanovených rozpočtových výdajů do jednotlivých kapitol státního rozpočtu republiky je uvedeno v příloze č. 3.

§ 2

Podíly státního rozpočtu republiky na daních a odvodech společných pro státní rozpočty republik a státní rozpočet federace se stanoví takto:

a) podíl na celostátním výnosu daně z obratu a dovozní daně ve výši 41,5 %,

b) podíl na celostátním výnosu odvodu ze zisku a zemědělské daně ze zisku ve výši 41,5 %.

§ 3

Česká republika může vydat v průběhu roku 1992 státní dluhopisy ve výši 8,7 mld Kčs. Dluhopisy budou splatné za 5 let ode dne jejich vydání.

§ 4

Vláda České republiky nebo na základě jejího zmocnění ministr financí může upravit ukazatele státního rozpočtu republiky v souladu s cenovými, organizačními a metodickými změnami. Těmito opatřeními nesmí dojít ke zhoršení výsledného salda příjmů a výdajů státního rozpočtu republiky.

§ 5

Vláda je oprávněna použít státní finanční aktiva České republiky ve výši 900 mil. Kčs na kapitálové posílení České záruční a rozvojové banky.

Část druhá

Změna a doplnění zákona o rozpočtových pravidlech republiky

§ 6

Zákon České národní rady č. 576/1990 Sb., o pravidlech hospodaření s rozpočtovými prostředky České republiky a obcí v České republice (rozpočtová pravidla republiky), se mění a doplňuje takto:

1. V § 4 odst. 1 písm. a) se za slova "daně z obratu," vkládají slova "dovozní daně,".

2. V § 4 odst. 1 písm. b) se připojují tato slova "s výjimkou uvedenou v odstavci 2,".

3. V § 4 se za odstavec 1 vkládá nový odstavec 2, který zní:

"(2) Odvod z objemu mezd tvoří příjem státního rozpočtu republiky od:

a) právnických osob se sídlem na území České republiky, které mají všechny vnitřní organizační jednotky na území České republiky,

b) právnických osob se sídlem na území České republiky, které mají vnitřní organizační jednotky i ve Slovenské republice, za vnitřní organizační jednotky v České republice,

c) vnitřních organizačních jednotek, které se nacházejí na území České republiky a jsou vnitřními organizačními jednotkami právnických osob se sídlem na území Slovenské republiky.".

Dosavadní odstavec 2 se označuje jako odstavec 3.

4. § 35 zní:

"§ 35

Zmocnění

(1) Vláda vydá obecně závazný právní předpis k zajištění restrukturalizace uhelného průmyslu.

(2) Ministerstvo financí vydá obecně závazný právní předpis, v němž:

a) provede § 11 odst. 2, § 13 odst. 2, § 32 odst. 5 a § 32 odst. 6;

b) upraví režim dofinancování rozestavěné komplexní bytové výstavby a režim příspěvků poskytovaných právnickým a fyzickým osobám na bytovou výstavbu."

5. § 36 zní:

"§ 36

Ministr financí je oprávněn:

a) provádět opatření potřebná k překonání dočasné neshody mezi příjmy a výdaji státního rozpočtu republiky, například opatřovat prostředky úvěrem na peněžním trhu; k tomu může zejména vydávat pokladniční poukázky České republiky,

b) schvalovat až do výše nákupní hodnoty stanovené vládou České republiky státní záruky, zejména za úvěry poskytované státním podnikům a jiným státním organizacím bankami a spořitelnami."

Část třetí

§ 7

Tento zákon nabývá účinnosti dnem 1. ledna 1992.

Příloha č. 1 k zákonu České národní rady č.

Celkový přehled

státního rozpočtu České republiky
PŘÍJMY
v tis. Kčs
Příjmy z hospodářství České republiky 192,686,755
v tom: z hospodářství 112,408,678
z vědy a techniky212,600
z peněžních a technických služeb 9,893,007
ze společenských služeb a činností pro obyvatelstvo 9,831,470
z bezpečnosti a vězenství 141,000
daň z obratu60,200,000
Daně od obyvatelstva a poplatky 59,139,500
Ostatní příjmy738,774
Dotace z federace3,300,000
CELKEM
255,865,029

VÝDAJE
v tis. Kčs
Výdaje ústředně řízených organizací 197,476,829
v tom: na hospodářství 33,687,010
na vědu a techniku3,981,392
na peněžní a technické služby 6,523,497
na společenské služby a činnosti pro obyvatelstvo 139,943,404
na bezpečnost a vězeňství 8,557,179
na správu4,784,347
Dotace do rozpočtů okresních úřadů a obcí 58,388,200
CELKEM
255,865,029

Vztah státního rozpočtu republiky k rozpočtům okresních úřadů

pro vyrovnání rozpočtů okresních úřadů a obcí v mil. Kčs
OKRES
Neúčelová dotace
Účelové dotace na:
Dotace celkem
jmenovité stavby domy s pečovatelskou službou stavby rozestavěné do r. 1990 stavby zlepšující životní prostředí stavby pro zdravot., školství a soc. zabezp. sociální dávky
Magistrát hl.m.Prahy5,508.0 1,900.01,259.0 5.052.0210.5 8,934.5
Benešov134.8 12.019.022.0 5.016.4209.2
Beroun112.2 9.08.021.0 10.014.8175.0
Kladno280.4 1.630.034.0 7.028.8381.8
Kolín130.6 33.019.0 10.016.8209.4
Kutná Hora141.7 6.025.0 13.04.014.6 204.3
Mělník123.9 15.037.0 15.026.017.9 234.8
Mladá Boleslav168.6 60.030.0 12.013.019.4 303.0
Nymburk126.9 22.018.0 8.016.5191.4
Praha - východ103.2 4.112.0 26.04.016.4 165.7
Praha - západ114.7 8.045.0 22.08.012.9 210.6
Příbram172.4 .350.0 14.05.021.6 263.3
Rakovník127.0 21.0 15.03.09.6 175.6
České Budějovice382.4 7.083.0 21.08.037.8 539.2
Český Krumlov119.5 30.06.050.0 20.03.011.9 240.4
Jindřichův Hradec159.4 10.036.0 19.07.016.4 247.8
Pelhřimov131.6 7.039.0 14.013.013.4 218.0
Písek112.0 12.031.012.0 3.013.7183.7
Prachatice96.060.0 7.020.017.0 3.011.1214.1
Strakonice118.2 7.011.013.0 17.013.7179.9
Tábor152.1 19.010.0 5.018.4204.5
Domažlice104.0 7.64.0 23.02.010.7 151.3
Cheb247.1 18.016.015.0 5.016.9318.0
Karlovy Vary243.4210.0 8.085.07.0 7.020.1580.5
Klatovy174.5 20.05.014.0 9.017.9240.4
Plzeň - město478.9 25.022.0 31.032.035.1 624.0
Plzeň - jih114.0 8.024.0 18.022.011.9 197.9
Plzeň - sever108.5 9.0 19.010.013.1 159.6
Rokycany83.1 3.015.011.0 10.011.1133.2
Sokolov189.948.0 17.010.015.0 5.017.7302.6
Tachov104.3 7.415.016.0 5.013.0160.7
Česká Lípa193.3 20.058.0 16.04.020.2 311.5
Děčín336.9 30.03.823.0 17.06.025.5 442.2
Chomutov333.370.0 10.060.010.0 11.025.6519.9
Jablonec n.N.162.170.0 5.012.015.0 4.019.7287.8
Liberec278.9 3.048.05.0 23.036.0393.9
Litoměřice238.5 71.08.048.0 12.06.018.9 402.4
Louny146.3 7.320.014.0 10.018.9216.5
Most381.8 12.040.024.0 10.023.8491.6
Teplice319.932.0 15.023.08.0 7.026.0430.9
Ústí n. Labem473.4 12.0112.0 10.05.021.5 633.9
Havlíčkův Brod162.5 7.028.0 11.08.018.1 234.6
Hradec Králové264.6 40.0 32.07.035.7 379.3
Chrudim170.9 4.025.016.0 7.018.0240.9
Jičín126.4 3.037.0 17.04.015.9 203.3
Náchod181.5 8.041.018.0 5.020.7274.2
Pardubice245.6 10.055.018.0 8.032.5369.1
Rychnov n.Kněžnou119.3 33.0 17.04.017.9 191.2
Semily125.984.0 12.031.016.0 6.013.5288.4
Svitavy153.7 22.023.018.0 10.022.2248.9
Trutnov166.3 10.043.016.0 6.021.9263.2
Ústí n.Orlicí167.2 13.028.0 9.09.023.9 250.1
Blansko152.2 8.018.026.0 5.018.2227.4
Brno1,094.540.0 18.0296.024.0 17.081.41,570.9
Brno - venkov200.4 30.026.017.0 8.031.5312.9
Břeclav161.1 130.07.021.0 12.07.026.3 364.4
Hodonín166.0 4.028.0 16.011.027.6 252.6
Jihlava227.8140.0 7.074.015.0 5.022.3491.1
Kroměříž166.6 14.025.0 13.020.020.2 258.8
Prostějov189.1 130.08.015.0 28.05.018.8 393.9
Třebíč189.9 16.022.0 17.08.024.7 277.6
Uherské Hradiště207.0 8.034.0 18.018.024.9 309.9
Vyškov131.3 6.014.030.0 7.018.9207.2
Zlín297.0121.0 17.074.015.0 9.034.1567.1
Znojmo177.6 8.050.024.0 5.022.9287.5
Žďár n.Sázavou 200.13.8 12.028.06.0 24.4274.3
Bruntál155.2 7.014.0 9.018.021.7 224.9
Frýdek - Místek336.4 1.525.0 10.018.052.6 443.5
Karviná458.6 74.024.074.0 12.029.059.8 731.4
Nový Jičín273.4 6.625.0 12.011.035.3 363.3
Olomouc454.8 17.052.014.0 10.043.5591.3
Opava276.0 7.063.024.0 8.040.7418.7
Ostrava974.5 24.0241.014.0 15.062.51,331.0
Přerov209.3 32.011.0 6.029.4287.7
Šumperk205.5 8.090.020.0 10.035.3368.8
Vsetín216.6 4.018.020.0 28.026.5313.1
Úhrn 22,232.5 3,300.0665.04,256.0 1,279.0765.02,000.0 34,497.5
Rezerva-zdravotnictví *)23,890.7 23.890.7
Úhrn ČR46,123.2 3,300.0665.04,256.0 1,279.0765.02,000.0 58,388.2

*) Finanční objem bude rozdělen v návaznosti na schválení zákona o Všeobecné zdravotní pojišťovně.

VÝDAJE STÁTNÍHO ROZPOČTU ČESKÉ REPUBLIKY PODLE KAPITOL

v tis. Kčs

KapitolyRozpočtové organizace Příspěvky příspěvkovým a podobným organizacím na provoz Účelové a systémové dotace na investiční výstavbu příspěvkovým organizacím Dotace hospodářským organizacím Výdaje celkem
neinvestiční výdaje investiční výdaje neinvestiční investiční
Česká národní rada 93,02030.300 123,320
Úřad vlády ČR 62,5066,325 68,831
Min. pro hospodářskou politiku a rozvoj ČR 865,2072,310,0003,667,024 1.707,0002,620,000 413.20011,582,431
Min. financí ČR1,238,785 430,160 1,668,945
Min. práce a sociálních věcí ČR 84,629,702297,5009.625 84,936.827
Min. vnitra ČR6,984.612 529,300754.990 8,268,902
Min. životního prostředí ČR 570.29089,48592,294 15,600 767,669
Min. pro správu národ. majetku a jeho privatizaci ČR 22,8135,000 27,813
Min. průmyslu ČR392,329 14,66027,5711.015 320,900756,475
Min. zemědělství ČR 1,850.32340,000613,707 10.0008,750,0003,562,900 14,826,930
Min. obchodu a cest. ruchu ČR42,714 1,5757,637200 6,00058.126
Min. školství, mládeže a tělovýchovy ČR 23,369,7021,001,900 1,850,90834,500 26,257,010
Min. kultury ČR249,908 40,0001,449,156200,980 1,940.044
Min. zdravotnictví ČR1,825,854 50,0008.960,1402,300,000 13,135,994
Min. spravedlnosti ČR1,775,190 270,295134 2,045,619
český úřad pro hospodářskou soutěž 18,3001,700 20,000
český statistický úřad 166,04811,000 177,048
český úřad geodet. a kartograf. 367.93920,0002,556 390,495
český báňský úřad 23.0066,670 29,676
český úřad bezpečnosti práce 38,9412,0009,643 300 50,884
Min. státní kontroly ČR 42,2633.650 45,913
Generální prokuratura ČR 261.10218,500 279,602
československá akademie věd 1,448,833 1.448,833 *)
všeobecná pokladní správa 23,518,9574,875,785 35,700139,000 28,569.442
CELKEM149,858,344 10,055,80517,481,085 4,269,59511,515,0004,297,000 197,476,829

*) Z tohoto objemu budou vyčleněny výdaje na investice.

Důvodová zpráva

k návrhu zákona České národní rady o státním rozpočtu České republiky na rok 1992 a o změně a doplnění rozpočtových pravidel republiky (zákon o státním rozpočtu České republiky na rok 1992)

K § 1:

Návrh zákona o státním rozpočtu republiky se opírá o ustanovení bodu 8 ústavního zákona č. 556/1990 Sb., kterým se mění ústavní zákon č. 143/1968 Sb., o československé federaci, a je v souladu s § 6 zákona České národní rady č. 576/1990 Sb., o pravidlech hospodaření s rozpočtovými prostředky České republiky a obcí v České republice (rozpočtová pravidla republiky).

Předkládaný rozpočtový zákon určuje číselné objemy státního rozpočtu republiky.

Návrh státního rozpočtu republiky je sestaven jako vyrovnaný.

K § 2:

Toto ustanovení se navrhuje v souladu s § 4 odst. 1 zákona č. 576/1990 Sb., o pravidlech hospodaření s rozpočtovými prostředky České republiky a obcí v České republice (rozpočtová pravidla republiky).

K § 3:

Ve státním rozpočtu republiky nejsou zahrnuty zdroje na dokončení komplexní bytové výstavby. Její financování se bude řešit prostředky získanými vydáním emise dluhopisů. Navrhované ustanovení vyžaduje § 18 odst. 2 zákona č. 530/1990 Sb., o dluhopisech.

K § 4:

Jde o stejný rozsah zmocnění jako v roce 1991.

K § 5:

podle § 18 odst. 5 zákona České národní rady č. 576/1990 Sb., o rozpočtových pravidlech republiky lze státních finančních aktiv České republiky z výsledků hospodaření České republiky z minulých let použít pouze se souhlasem České národní rady.

K části druhé:

Podle § 4 odst. 1 písm. a) zákona České národní rady č. 576/1990 Sb., o rozpočtových pravidlech republiky, tvoří příjmy státního rozpočtu republiky mimo jiné i zákonem stanovený podíl na celostátních výnosech daně z obratu, odvodu ze zisku a zemědělské daně ze zisku. v roce 1992 se však počítá i s podílem na celostátním výnosu dovozní daně, která je obdobou daně z obratu u dováženého zboží.

Podle § 4 odst. 1 písm. b) zákona České národní rady č. 576/1990 Sb., o rozpočtových pravidlech republiky, tvoří příjmy státního rozpočtu republiky mimo jiné i odvody z objemu mezd od právnických osob se sídlem na území České republiky.

Bylo dohodnuto, že odvody z mezd za pracovníky zaměstnané ve vnitřních organizačních jednotkách na území Slovenské republiky budou příjmem rozpočtu Slovenské republiky a naopak.

Protože není možné převádět prostředky mezi státním rozpočtem České republiky a státním rozpočtem Slovenské republiky, navrhuje se ustanovení, v němž je specifikováno, od kterých subjektů je odvod z objemu mezd příjmem státního rozpočtu republiky. Obdobné ustanovení obsahuje i návrh zákona o státním rozpočtu Slovenské republiky na rok 1992.

Státní bytová politika se zaměřuje na urychlené dokončení komplexní bytové výstavby, zahájené v předchozích letech.

V nových podmínkách je třeba též nově upravit poskytování příspěvků občanům, popř. i družstvům na výstavbu nebo regeneraci bytového fondu.

K tomu, aby bylo možno výše uvedené problémy účinně řešit finančně ekonomickými nástroji, je třeba zmocnění pro ministerstvo financí České republiky k vydání právních předpisů.

V návaznosti na zákon č. .../1991 Sb., o Státní bance československé je nutné nově řešit přechodný časový nesoulad mezi příjmy a výdaji státního rozpočtu republiky během roku.

Navržené zmocnění pro ministra financí ke schvalování státních záruk je shodné jako pro ministra Slovenské republiky a federálního ministra financí.

V Praze dne 30. listopadu 1991

JUDr. Petr Pithart, v.r.

předseda vlády České republiky

Ing. Karel Špaček, v.r.

ministr financí České republiky

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP