Česká národní rada se usnesla na tomto
zákoně:
(1) Celkové příjmy státního
rozpočtu České republiky na rok 1992 (dále
jen "státní rozpočet republiky")
se stanoví částkou 255 865 029 000 Kčs,
celkové výdaje státního rozpočtu
republiky se stanoví částkou 255 865 029
000 Kčs (příloha č. 1).
(2) Ve státním rozpočtu republiky jsou obsaženy
finanční vztahy k rozpočtům okresních
úřadů pro vyrovnání rozpočtů
okresních úřadů a rozpočtů
obcí, a to dotacemi v celkové výši 58
388 200 000 Kčs
(příloha č. 2).
(3) Rozdělení stanovených rozpočtových
výdajů do jednotlivých kapitol státního
rozpočtu republiky je uvedeno v příloze č.
3.
Podíly státního rozpočtu republiky
na daních a odvodech společných pro státní
rozpočty republik a státní rozpočet
federace se stanoví takto:
a) podíl na celostátním výnosu daně
z obratu a dovozní daně ve výši 41,5
%,
b) podíl na celostátním výnosu odvodu
ze zisku a zemědělské daně ze zisku
ve výši 41,5 %.
Česká republika může vydat v průběhu
roku 1992 státní dluhopisy ve výši 8,7
mld Kčs. Dluhopisy budou splatné za 5 let ode dne
jejich vydání.
Vláda České republiky nebo na základě
jejího zmocnění ministr financí může
upravit ukazatele státního rozpočtu republiky
v souladu s cenovými, organizačními a metodickými
změnami. Těmito opatřeními nesmí
dojít ke zhoršení výsledného
salda příjmů a výdajů státního
rozpočtu republiky.
Vláda je oprávněna použít státní
finanční aktiva České republiky ve
výši 900 mil. Kčs na kapitálové
posílení České záruční
a rozvojové banky.
Zákon České národní rady č.
576/1990 Sb., o pravidlech hospodaření s rozpočtovými
prostředky České republiky a obcí
v České republice (rozpočtová pravidla
republiky), se mění a doplňuje takto:
1. V § 4 odst. 1 písm. a) se za slova "daně
z obratu," vkládají slova "dovozní
daně,".
2. V § 4 odst. 1 písm. b) se připojují
tato slova "s výjimkou uvedenou v odstavci 2,".
3. V § 4 se za odstavec 1 vkládá nový
odstavec 2, který zní:
"(2) Odvod z objemu mezd tvoří příjem
státního rozpočtu republiky od:
a) právnických osob se sídlem na území
České republiky, které mají všechny
vnitřní organizační jednotky na území
České republiky,
b) právnických osob se sídlem na území
České republiky, které mají vnitřní
organizační jednotky i ve Slovenské republice,
za vnitřní organizační jednotky v
České republice,
c) vnitřních organizačních jednotek,
které se nacházejí na území
České republiky a jsou vnitřními organizačními
jednotkami právnických osob se sídlem na
území Slovenské republiky.".
Dosavadní odstavec 2 se označuje jako odstavec 3.
4. § 35 zní:
(1) Vláda vydá obecně závazný
právní předpis k zajištění
restrukturalizace uhelného průmyslu.
(2) Ministerstvo financí vydá obecně závazný
právní předpis, v němž:
a) provede § 11 odst. 2, § 13 odst. 2, § 32 odst.
5 a § 32 odst. 6;
b) upraví režim dofinancování rozestavěné
komplexní bytové výstavby a režim příspěvků
poskytovaných právnickým a fyzickým
osobám na bytovou výstavbu."
5. § 36 zní:
Ministr financí je oprávněn:
a) provádět opatření potřebná
k překonání dočasné neshody
mezi příjmy a výdaji státního
rozpočtu republiky, například opatřovat
prostředky úvěrem na peněžním
trhu; k tomu může zejména vydávat pokladniční
poukázky České republiky,
b) schvalovat až do výše nákupní
hodnoty stanovené vládou České republiky
státní záruky, zejména za úvěry
poskytované státním podnikům a jiným
státním organizacím bankami a spořitelnami."
Tento zákon nabývá účinnosti
dnem 1. ledna 1992.
v tis. Kčs | |
Příjmy z hospodářství České republiky | 192,686,755 |
v tom: z hospodářství | 112,408,678 |
z vědy a techniky | 212,600 |
z peněžních a technických služeb | 9,893,007 |
ze společenských služeb a činností pro obyvatelstvo | 9,831,470 |
z bezpečnosti a vězenství | 141,000 |
daň z obratu | 60,200,000 |
Daně od obyvatelstva a poplatky | 59,139,500 |
Ostatní příjmy | 738,774 |
Dotace z federace | 3,300,000 |
255,865,029 |
v tis. Kčs | |
Výdaje ústředně řízených organizací | 197,476,829 |
v tom: na hospodářství | 33,687,010 |
na vědu a techniku | 3,981,392 |
na peněžní a technické služby | 6,523,497 |
na společenské služby a činnosti pro obyvatelstvo | 139,943,404 |
na bezpečnost a vězeňství | 8,557,179 |
na správu | 4,784,347 |
Dotace do rozpočtů okresních úřadů a obcí | 58,388,200 |
255,865,029 |
Dotace celkem | ||||||||
jmenovité stavby | domy s pečovatelskou službou | stavby rozestavěné do r. 1990 | stavby zlepšující životní prostředí | stavby pro zdravot., školství a soc. zabezp. | sociální dávky | |||
Magistrát hl.m.Prahy | 5,508.0 | 1,900.0 | 1,259.0 | 5.0 | 52.0 | 210.5 | 8,934.5 | |
Benešov | 134.8 | 12.0 | 19.0 | 22.0 | 5.0 | 16.4 | 209.2 | |
Beroun | 112.2 | 9.0 | 8.0 | 21.0 | 10.0 | 14.8 | 175.0 | |
Kladno | 280.4 | 1.6 | 30.0 | 34.0 | 7.0 | 28.8 | 381.8 | |
Kolín | 130.6 | 33.0 | 19.0 | 10.0 | 16.8 | 209.4 | ||
Kutná Hora | 141.7 | 6.0 | 25.0 | 13.0 | 4.0 | 14.6 | 204.3 | |
Mělník | 123.9 | 15.0 | 37.0 | 15.0 | 26.0 | 17.9 | 234.8 | |
Mladá Boleslav | 168.6 | 60.0 | 30.0 | 12.0 | 13.0 | 19.4 | 303.0 | |
Nymburk | 126.9 | 22.0 | 18.0 | 8.0 | 16.5 | 191.4 | ||
Praha - východ | 103.2 | 4.1 | 12.0 | 26.0 | 4.0 | 16.4 | 165.7 | |
Praha - západ | 114.7 | 8.0 | 45.0 | 22.0 | 8.0 | 12.9 | 210.6 | |
Příbram | 172.4 | .3 | 50.0 | 14.0 | 5.0 | 21.6 | 263.3 | |
Rakovník | 127.0 | 21.0 | 15.0 | 3.0 | 9.6 | 175.6 | ||
České Budějovice | 382.4 | 7.0 | 83.0 | 21.0 | 8.0 | 37.8 | 539.2 | |
Český Krumlov | 119.5 | 30.0 | 6.0 | 50.0 | 20.0 | 3.0 | 11.9 | 240.4 |
Jindřichův Hradec | 159.4 | 10.0 | 36.0 | 19.0 | 7.0 | 16.4 | 247.8 | |
Pelhřimov | 131.6 | 7.0 | 39.0 | 14.0 | 13.0 | 13.4 | 218.0 | |
Písek | 112.0 | 12.0 | 31.0 | 12.0 | 3.0 | 13.7 | 183.7 | |
Prachatice | 96.0 | 60.0 | 7.0 | 20.0 | 17.0 | 3.0 | 11.1 | 214.1 |
Strakonice | 118.2 | 7.0 | 11.0 | 13.0 | 17.0 | 13.7 | 179.9 | |
Tábor | 152.1 | 19.0 | 10.0 | 5.0 | 18.4 | 204.5 | ||
Domažlice | 104.0 | 7.6 | 4.0 | 23.0 | 2.0 | 10.7 | 151.3 | |
Cheb | 247.1 | 18.0 | 16.0 | 15.0 | 5.0 | 16.9 | 318.0 | |
Karlovy Vary | 243.4 | 210.0 | 8.0 | 85.0 | 7.0 | 7.0 | 20.1 | 580.5 |
Klatovy | 174.5 | 20.0 | 5.0 | 14.0 | 9.0 | 17.9 | 240.4 | |
Plzeň - město | 478.9 | 25.0 | 22.0 | 31.0 | 32.0 | 35.1 | 624.0 | |
Plzeň - jih | 114.0 | 8.0 | 24.0 | 18.0 | 22.0 | 11.9 | 197.9 | |
Plzeň - sever | 108.5 | 9.0 | 19.0 | 10.0 | 13.1 | 159.6 | ||
Rokycany | 83.1 | 3.0 | 15.0 | 11.0 | 10.0 | 11.1 | 133.2 | |
Sokolov | 189.9 | 48.0 | 17.0 | 10.0 | 15.0 | 5.0 | 17.7 | 302.6 |
Tachov | 104.3 | 7.4 | 15.0 | 16.0 | 5.0 | 13.0 | 160.7 | |
Česká Lípa | 193.3 | 20.0 | 58.0 | 16.0 | 4.0 | 20.2 | 311.5 | |
Děčín | 336.9 | 30.0 | 3.8 | 23.0 | 17.0 | 6.0 | 25.5 | 442.2 |
Chomutov | 333.3 | 70.0 | 10.0 | 60.0 | 10.0 | 11.0 | 25.6 | 519.9 |
Jablonec n.N. | 162.1 | 70.0 | 5.0 | 12.0 | 15.0 | 4.0 | 19.7 | 287.8 |
Liberec | 278.9 | 3.0 | 48.0 | 5.0 | 23.0 | 36.0 | 393.9 | |
Litoměřice | 238.5 | 71.0 | 8.0 | 48.0 | 12.0 | 6.0 | 18.9 | 402.4 |
Louny | 146.3 | 7.3 | 20.0 | 14.0 | 10.0 | 18.9 | 216.5 | |
Most | 381.8 | 12.0 | 40.0 | 24.0 | 10.0 | 23.8 | 491.6 | |
Teplice | 319.9 | 32.0 | 15.0 | 23.0 | 8.0 | 7.0 | 26.0 | 430.9 |
Ústí n. Labem | 473.4 | 12.0 | 112.0 | 10.0 | 5.0 | 21.5 | 633.9 | |
Havlíčkův Brod | 162.5 | 7.0 | 28.0 | 11.0 | 8.0 | 18.1 | 234.6 | |
Hradec Králové | 264.6 | 40.0 | 32.0 | 7.0 | 35.7 | 379.3 | ||
Chrudim | 170.9 | 4.0 | 25.0 | 16.0 | 7.0 | 18.0 | 240.9 | |
Jičín | 126.4 | 3.0 | 37.0 | 17.0 | 4.0 | 15.9 | 203.3 | |
Náchod | 181.5 | 8.0 | 41.0 | 18.0 | 5.0 | 20.7 | 274.2 | |
Pardubice | 245.6 | 10.0 | 55.0 | 18.0 | 8.0 | 32.5 | 369.1 | |
Rychnov n.Kněžnou | 119.3 | 33.0 | 17.0 | 4.0 | 17.9 | 191.2 | ||
Semily | 125.9 | 84.0 | 12.0 | 31.0 | 16.0 | 6.0 | 13.5 | 288.4 |
Svitavy | 153.7 | 22.0 | 23.0 | 18.0 | 10.0 | 22.2 | 248.9 | |
Trutnov | 166.3 | 10.0 | 43.0 | 16.0 | 6.0 | 21.9 | 263.2 | |
Ústí n.Orlicí | 167.2 | 13.0 | 28.0 | 9.0 | 9.0 | 23.9 | 250.1 | |
Blansko | 152.2 | 8.0 | 18.0 | 26.0 | 5.0 | 18.2 | 227.4 | |
Brno | 1,094.5 | 40.0 | 18.0 | 296.0 | 24.0 | 17.0 | 81.4 | 1,570.9 |
Brno - venkov | 200.4 | 30.0 | 26.0 | 17.0 | 8.0 | 31.5 | 312.9 | |
Břeclav | 161.1 | 130.0 | 7.0 | 21.0 | 12.0 | 7.0 | 26.3 | 364.4 |
Hodonín | 166.0 | 4.0 | 28.0 | 16.0 | 11.0 | 27.6 | 252.6 | |
Jihlava | 227.8 | 140.0 | 7.0 | 74.0 | 15.0 | 5.0 | 22.3 | 491.1 |
Kroměříž | 166.6 | 14.0 | 25.0 | 13.0 | 20.0 | 20.2 | 258.8 | |
Prostějov | 189.1 | 130.0 | 8.0 | 15.0 | 28.0 | 5.0 | 18.8 | 393.9 |
Třebíč | 189.9 | 16.0 | 22.0 | 17.0 | 8.0 | 24.7 | 277.6 | |
Uherské Hradiště | 207.0 | 8.0 | 34.0 | 18.0 | 18.0 | 24.9 | 309.9 | |
Vyškov | 131.3 | 6.0 | 14.0 | 30.0 | 7.0 | 18.9 | 207.2 | |
Zlín | 297.0 | 121.0 | 17.0 | 74.0 | 15.0 | 9.0 | 34.1 | 567.1 |
Znojmo | 177.6 | 8.0 | 50.0 | 24.0 | 5.0 | 22.9 | 287.5 | |
Žďár n.Sázavou | 200.1 | 3.8 | 12.0 | 28.0 | 6.0 | 24.4 | 274.3 | |
Bruntál | 155.2 | 7.0 | 14.0 | 9.0 | 18.0 | 21.7 | 224.9 | |
Frýdek - Místek | 336.4 | 1.5 | 25.0 | 10.0 | 18.0 | 52.6 | 443.5 | |
Karviná | 458.6 | 74.0 | 24.0 | 74.0 | 12.0 | 29.0 | 59.8 | 731.4 |
Nový Jičín | 273.4 | 6.6 | 25.0 | 12.0 | 11.0 | 35.3 | 363.3 | |
Olomouc | 454.8 | 17.0 | 52.0 | 14.0 | 10.0 | 43.5 | 591.3 | |
Opava | 276.0 | 7.0 | 63.0 | 24.0 | 8.0 | 40.7 | 418.7 | |
Ostrava | 974.5 | 24.0 | 241.0 | 14.0 | 15.0 | 62.5 | 1,331.0 | |
Přerov | 209.3 | 32.0 | 11.0 | 6.0 | 29.4 | 287.7 | ||
Šumperk | 205.5 | 8.0 | 90.0 | 20.0 | 10.0 | 35.3 | 368.8 | |
Vsetín | 216.6 | 4.0 | 18.0 | 20.0 | 28.0 | 26.5 | 313.1 | |
Úhrn OÚ | 22,232.5 | 3,300.0 | 665.0 | 4,256.0 | 1,279.0 | 765.0 | 2,000.0 | 34,497.5 |
Rezerva-zdravotnictví *) | 23,890.7 | 23.890.7 | ||||||
Úhrn ČR | 46,123.2 | 3,300.0 | 665.0 | 4,256.0 | 1,279.0 | 765.0 | 2,000.0 | 58,388.2 |
*) Finanční objem bude rozdělen v návaznosti
na schválení zákona o Všeobecné
zdravotní pojišťovně.
v tis. Kčs
Kapitoly | Rozpočtové organizace | Příspěvky příspěvkovým a podobným organizacím na provoz | Účelové a systémové dotace na investiční výstavbu příspěvkovým organizacím | Dotace hospodářským organizacím | Výdaje celkem | ||
neinvestiční výdaje | investiční výdaje | neinvestiční | investiční | ||||
Česká národní rada | 93,020 | 30.300 | 123,320 | ||||
Úřad vlády ČR | 62,506 | 6,325 | 68,831 | ||||
Min. pro hospodářskou politiku a rozvoj ČR | 865,207 | 2,310,000 | 3,667,024 | 1.707,000 | 2,620,000 | 413.200 | 11,582,431 |
Min. financí ČR | 1,238,785 | 430,160 | 1,668,945 | ||||
Min. práce a sociálních věcí ČR | 84,629,702 | 297,500 | 9.625 | 84,936.827 | |||
Min. vnitra ČR | 6,984.612 | 529,300 | 754.990 | 8,268,902 | |||
Min. životního prostředí ČR | 570.290 | 89,485 | 92,294 | 15,600 | 767,669 | ||
Min. pro správu národ. majetku a jeho privatizaci ČR | 22,813 | 5,000 | 27,813 | ||||
Min. průmyslu ČR | 392,329 | 14,660 | 27,571 | 1.015 | 320,900 | 756,475 | |
Min. zemědělství ČR | 1,850.323 | 40,000 | 613,707 | 10.000 | 8,750,000 | 3,562,900 | 14,826,930 |
Min. obchodu a cest. ruchu ČR | 42,714 | 1,575 | 7,637 | 200 | 6,000 | 58.126 | |
Min. školství, mládeže a tělovýchovy ČR | 23,369,702 | 1,001,900 | 1,850,908 | 34,500 | 26,257,010 | ||
Min. kultury ČR | 249,908 | 40,000 | 1,449,156 | 200,980 | 1,940.044 | ||
Min. zdravotnictví ČR | 1,825,854 | 50,000 | 8.960,140 | 2,300,000 | 13,135,994 | ||
Min. spravedlnosti ČR | 1,775,190 | 270,295 | 134 | 2,045,619 | |||
český úřad pro hospodářskou soutěž | 18,300 | 1,700 | 20,000 | ||||
český statistický úřad | 166,048 | 11,000 | 177,048 | ||||
český úřad geodet. a kartograf. | 367.939 | 20,000 | 2,556 | 390,495 | |||
český báňský úřad | 23.006 | 6,670 | 29,676 | ||||
český úřad bezpečnosti práce | 38,941 | 2,000 | 9,643 | 300 | 50,884 | ||
Min. státní kontroly ČR | 42,263 | 3.650 | 45,913 | ||||
Generální prokuratura ČR | 261.102 | 18,500 | 279,602 | ||||
československá akademie věd | 1,448,833 | 1.448,833 *) | |||||
všeobecná pokladní správa | 23,518,957 | 4,875,785 | 35,700 | 139,000 | 28,569.442 | ||
CELKEM | 149,858,344 | 10,055,805 | 17,481,085 | 4,269,595 | 11,515,000 | 4,297,000 | 197,476,829 |
*) Z tohoto objemu budou vyčleněny výdaje
na investice.
K § 1:
Návrh zákona o státním rozpočtu
republiky se opírá o ustanovení bodu 8 ústavního
zákona č. 556/1990 Sb., kterým se mění
ústavní zákon č. 143/1968 Sb., o československé
federaci, a je v souladu s § 6 zákona České
národní rady č. 576/1990 Sb., o pravidlech
hospodaření s rozpočtovými prostředky
České republiky a obcí v České
republice (rozpočtová pravidla republiky).
Předkládaný rozpočtový zákon
určuje číselné objemy státního
rozpočtu republiky.
Návrh státního rozpočtu republiky
je sestaven jako vyrovnaný.
K § 2:
Toto ustanovení se navrhuje v souladu s § 4 odst.
1 zákona č. 576/1990 Sb., o pravidlech hospodaření
s rozpočtovými prostředky České
republiky a obcí v České republice (rozpočtová
pravidla republiky).
K § 3:
Ve státním rozpočtu republiky nejsou zahrnuty
zdroje na dokončení komplexní bytové
výstavby. Její financování se bude
řešit prostředky získanými vydáním
emise dluhopisů. Navrhované ustanovení vyžaduje
§ 18 odst. 2 zákona č. 530/1990 Sb., o dluhopisech.
K § 4:
Jde o stejný rozsah zmocnění jako v roce
1991.
K § 5:
podle § 18 odst. 5 zákona České národní
rady č. 576/1990 Sb., o rozpočtových pravidlech
republiky lze státních finančních
aktiv České republiky z výsledků hospodaření
České republiky z minulých let použít
pouze se souhlasem České národní rady.
K části druhé:
Podle § 4 odst. 1 písm. a) zákona České
národní rady č. 576/1990 Sb., o rozpočtových
pravidlech republiky, tvoří příjmy
státního rozpočtu republiky mimo jiné
i zákonem stanovený podíl na celostátních
výnosech daně z obratu, odvodu ze zisku a zemědělské
daně ze zisku. v roce 1992 se však počítá
i s podílem na celostátním výnosu
dovozní daně, která je obdobou daně
z obratu u dováženého zboží.
Podle § 4 odst. 1 písm. b) zákona České
národní rady č. 576/1990 Sb., o rozpočtových
pravidlech republiky, tvoří příjmy
státního rozpočtu republiky mimo jiné
i odvody z objemu mezd od právnických osob se sídlem
na území České republiky.
Bylo dohodnuto, že odvody z mezd za pracovníky zaměstnané
ve vnitřních organizačních jednotkách
na území Slovenské republiky budou příjmem
rozpočtu Slovenské republiky a naopak.
Protože není možné převádět
prostředky mezi státním rozpočtem
České republiky a státním rozpočtem
Slovenské republiky, navrhuje se ustanovení, v němž
je specifikováno, od kterých subjektů je
odvod z objemu mezd příjmem státního
rozpočtu republiky. Obdobné ustanovení obsahuje
i návrh zákona o státním rozpočtu
Slovenské republiky na rok 1992.
Státní bytová politika se zaměřuje
na urychlené dokončení komplexní bytové
výstavby, zahájené v předchozích
letech.
V nových podmínkách je třeba též
nově upravit poskytování příspěvků
občanům, popř. i družstvům na
výstavbu nebo regeneraci bytového fondu.
K tomu, aby bylo možno výše uvedené problémy
účinně řešit finančně
ekonomickými nástroji, je třeba zmocnění
pro ministerstvo financí České republiky
k vydání právních předpisů.
V návaznosti na zákon č. .../1991 Sb., o
Státní bance československé je nutné
nově řešit přechodný časový
nesoulad mezi příjmy a výdaji státního
rozpočtu republiky během roku.
Navržené zmocnění pro ministra financí
ke schvalování státních záruk
je shodné jako pro ministra Slovenské republiky
a federálního ministra financí.