Předseda vlády České republiky Petr
Pithart zaslal odpověď na interpelaci poslance Heřmana
Chromého dopisem ze dne 27. ledna 1992.
Podle § 89 zákona ČNR č. 35/1989 Sb.,
o jednacím řádu České národní
rady, předkládám České národní
radě odpověď předsedy vlády České
republiky Petra Pitharta na interpelaci poslance Heřmana
Chromého, která je přílohou tohoto
sněmovního tisku.
Příloha: 2 listy
Vážený pane poslanče,
dodatkem mé odpovědi ze dne 18. 12. 1991 (sněmovní
tisk. č. 515 A) na vaši ústní interpelaci
vznesenou na mne na 26. schůzi České národní
rady ve věci výkladu zákona č. 451/1991
Sb., kterým se stanoví některé další
předpoklady pro výkon některých funkcí
ve státních orgánech a organizacích
ČSFR, ČR a SR, sděluji:
Jak jsem již v předchozím dopisu uvedl, zaslali
mi členové vlády ČR zpravidla přehled
o počtu pracovníků zastávajících
funkce, na které se vztahuje zákon č. 451/1991
Sb. Tito pracovníci obdrželi k vyplnění
formulář čestného prohlášení
podle § 4 odst. 3 zákona a zaměstnavatel zároveň
zaslal jejich seznam s příslušnými osobními
údaji v zákonné lhůtě federálnímu
ministerstvu vnitra s žádostí o vydání
osvědčení. V případě,
že by mělo dojít ke skončení
pracovního poměru pracovníka v organizaci,
neboť nesplňuje předpoklady pro výkon
funkce uvedené v § 2 cit. zákona, je třeba
vycházet z pozitivních výsledků obou
dokladů, tj. osvědčení i čestného
prohlášení.
Ve Vámi zmíněném resortu vnitra ČR
se aplikace lustračního zákona týká
celkem 161 vedoucích pracovníků, a to na
civilně správním úseku ministerstva,
na Hlavní správě Sboru požární
ochrany a u přímo řízených
organizací, kde MV ČR plní funkci zakladatele.
Ministerstvo vnitra ČR požádalo FMV o vydání
osvědčení pro 75 přednostů
okresních úřadů v ČR, které
na návrh tohoto ministerstva jmenuje a odvolává
vláda ČR. Na mimořádné pořadě
rovněž instruovalo přednosty okresních
úřadů o postupu při uplatňování
zákona č. 451/1991 Sb. V působnosti těchto
úřadů to představuje ověření
funkčních předpokladů u více
než 1000 vedoucích pracovníků aparátu
a přibližně 2500 vedoucích pracovníků
organizací v okresech. Jedná se o funkci zástupce
přednosty, vedoucího kanceláře přednosty,
vedoucích referátů, resp. oddělení,
okresního hygienika a ředitelů nebo vedoucích
organizací. Do okruhu těchto funkcí nejsou
zahrnuti členové obecního zastupitelstva
nebo jiných orgánů obce ani pracovníci
obecního úřadu včetně tajemníka.
Tyto osoby nelze podle názoru ministerstva zahrnout ani
pod případy uvedené v § 1 odst. 1 písm.
a) cit. zákona, neboť obec není orgánem
státní správy, nýbrž je výkonem
této správy v rámci přenesené
působnosti pouze pověřena. Na uvedené
osoby se tedy zmíněný zákon nevztahuje.
Ministerstvo zemědělství ČR vypracovalo
k zabezpečení jednotného výkladu zákona
pokyn, v němž upravilo postup pro vedoucí pracovníky
resortu zemědělství ČR. V souladu
s tímto pokynem jsou lustrování pouze vedoucí
pracovníci jmenovaní do funkce ministrem zemědělství
ČR. Pokyn dále stanoví, že podklady
pro lustraci budou předány FMV i za vedoucí
pracovníky v přímé řídící
působnosti vedoucích pracovníků ministerstva,
st. podniků, st. organizací a akciových společností,
kde je čs. stát většinovým akcionářem.
Ve skupině st. organizací předložilo
MZe ČR k lustraci i podklady za ředitele středních
odborných učilišť. Kontrétně
je situace následující - podle § 1 odst.
1 písm. a) zákona je lustrováno 159 pracovníků
ministerstva a podle § 1 odst. 1 písm. f) je lustrováno
1016 ředitelů st. podniků, st. organizací
a a. společností. Lustrovaní ředitelé
podali spolu s ministerstvem v zákonem stanovené
lhůtě návrhy na lustraci svých zástupců
v přímé řídící
působnosti. Podle odhadu ministerstva může
jít o 3000 osob.
V Praze dne 27. ledna 1992 | Petr Pithart v. r. |