Předkládám poslancům ČNR přehled
ústních interpelací, otázek a podnětů,
vznesených poslanci České národní
rady na členy vlády České republiky
na 26. schůzi České národní
rady. Texty interpelací jsou převzaty ze stenografických
záznamů.
26.I 01 Naléhavá interpelace poslance Jiřího Payna na předsedu vlády Petra Pitharta a ministra Tomáše Sokola ve věci problematiky slučování a rozdělování obcí
"Pane předsedající, vážené
kolegyně, vážení kolegové, rád
bych se obrátil na ministra vnitra ČR pana Tomáše
Sokola a předsedu vlády ČR pana Pitharta
s naléhavou interpelací ve věci problematiky
slučování a rozdělování
obcí.
Omlouvám se ctěné sněmovně,
že se vracím k tématu, nad kterým jsme
strávili již mnoho času, avšak bez nalezení
řešení.
Navrhl jsem spolu s kolegyní Marvanovou v tisku 393 jistou
možnost řešení této problematiky.
Sněmovna návrh projednala a neschválila,
po mém soudu, novelu velmi závažných
paragrafů 10 a 11 a doplnění o § 63
b obecního zákona. V nastalé situaci po neschválení
těchto návrhů bylo třeba okamžitě
jednat. Vláda ČR, pokud si vzpomenete, tisk 393
nedoporučila ke schválení a pan ministr vnitra
se k projednávání nedostavil. Vláda
ČR však při nedoporučení tisku
393 nenavrhla, jak jinak problematiku slučování
a rozdělování obcí řešit.
Sněmovna při projednávání tisku
umožnila obcím rozdělování a
slučování, avšak nevyřešila
problémy s tím spojené. Vysvětlím
opět, co jsem již dvakrát u tohoto mikrofonu
vysvětloval, a naznačím znovu, v čem
spočívá problém.
Z dosavadní dikce zákona o obcích vyplývá,
že při slučování a rozdělování
obcí vzniká vždy nová obec. Pokusím
se své tvrzení doložit citacemi příslušných
oddílů zákona, předně §
10, odst. 1 obecního zákona. Cituji:
""Sloučením vzniká nová
obec, jejíž území tvoří
území slučovaných obcí.""
Všimněte si, že se tam vyskytuje vazba ""nová
obec"".
Dále podle § 11 odst. 2, cituji: ""Návrh
na rozdělení obce může ministerstvo
vnitra zamítnout jen tehdy, pokud by nově vzniklé
obce nemohly plnit úkoly podle tohoto zákona.""
Opět upozorňuji na vazbu ""nově
vzniklé obce"".
Že při slučování a rozdělování
obcí vždy vzniká nové obec nebo nové
obce, ukazuje také odkaz pod čarou v § 56 volebního
zákona do zastupitelstev v obcích, kde se říká,
cituji: ""nové volby do zastupitelstev se konají,
dojde-li ke vzniku nové obce.""
U citovaného textu je umístěn odkaz na citované
§ 10 a 11, ještě je tam odkaz na § 12 zák.
o obcích. Myslím tudíž, že o průkaznosti
uvedených citací nelze pochybovat.
Jestliže tudíž skutečně vždy
při rozdělování a slučování
obcí vznikají zcela nové obce, potom se v
nově vzniklých obcích musí podle §
56, který jsem citoval, volebního zákona
také konat vždy nové volby. Znamená
to, že přidružením či oddělením
obce, např. v případě Brna či
Olomouce, tato města zanikají a po jejich opětném
vzniku budou vyhlášeny nové volby.
Kromě tohoto závažného problému
dojde k přerušení historické kontinuity
města, která často trvá již několik
set let. Domnívám se, že takové důsledky
si nepřejeme. Ale protože v nových obcích
neexistuje žádný orgán obce, znamená
to, že v těchto nově vzniklých obcích
nebude možno nové volby provést a tyto obce
zůstanou v jakémsi právním vakuu až
do doby než schválíme nějakou novelu
obecního zákona.
Dalším bodem s tím souvisejícím
je otázka majetku obcí. Majetek byl již obcím
svěřen, a to zákonem o majetku obcí.
Protože v rozhodnutí o sloučení či
rozdělení obcí musí být uvedeno
majetkové a finanční vypořádání,
je naprosto zákonité, že nově vzniklé
obce budou mít také nějaký majetek.
Ovšem v těchto obcích není žádný
orgán, který by tento majetek spravoval. A mezidobí
než přijmeme zákon, který vyřeší
možnost vyhlášení a provedení voleb
a než se tyto volby provedou, tento majetek bude naprosto
nechráněn. Majetek bude:
1. chátrat, protože jej nikdo nebude spravovat,
2. majetek nové obce může být případně
rozkraden či poškozen a nikdo za to nenese odpovědnost,
3. naskýtá se otázka platnosti obecně
závazných vyhlášek, které před
sloučením či rozdělením obce
platily na území původní obce.
Vzhledem k tomu, že vyhláška platí pouze
na území obce kde byla vyhlášena příslušným
obecním orgánem, zastupitelstvem, a protože
sloučením či rozdělením vzniká
podle zákona zcela nová obec, na jejím území
samozřejmě žádná starší
vyhláška nemůže platit, vznikne pravděpodobně
v každé z nově vzniklých obcí
velmi obsáhlý spor o platnost vyhlášek,
např. Brno a podobně i jiná statutární
města, zaniká vždy, ať již přidružením
či oddělením obce. Zároveň
přestávají platit všechny obecně
závazné vyhlášky, musí se provést
nové volby apod. Tím ovšem městu vzniknou
značné finanční ztráty, protože
např. nebude možné vybírání
místních poplatků z alkoholu a další,
v případě, že některý
z občanů obce nebo některý z podnikatelů,
např. majitelů restaurací, odmítne
platit příslušné poplatky. Pokud by
případ měl být řešen u
soudu, musí tento spor občan proti obci vyhrát.
A nově vzniklé obce a tudíž i statutární
města budou zcela zlikvidovány velikým množstvím
těchto sporů.
Proto jsem se obrátil na ministra vnitra v naléhavé
interpelaci dne 10. 10. na 23. schůzi ČNR. Prosil
jsem v ní pana ministra vnitra a také premiéra
české vlády, aby se okamžitě
vyjádřili k tomu jak:
1. chtějí uvedenou problematiku řešit,
to znamená provedení voleb v nově vzniklých
obcích,
2. jak chtějí řešit platnost vyhlášek
v nově vzniklých obcích,
3. jak chtějí řešit správu majetku
v nově vzniklých obcích.
Položil jsem tehdy otázku, co bude pan ministr a vláda
ČR dělat. Nyní cituji z odpovědi pana
ministra vnitra ČR Tomáše Sokola:
""Je pochopitelné, že něco s tím
bude muset být uděláno, že jste ministerstvo
vnitra i vládu postavili do velmi obtížné
pozice, protože připravit za dva měsíce
zákon, který by tuto situaci vyřešil,
a nezlobte se na mne, právě proto, že jsem
právník, nechci tzv. střílet od boku
a neřeknu, jaké to bude řešení.
Nevychrlím paragrafované znění a neřeknu
ani zásady,""... "" Takže nevím,
jaká cesta z této propasti bude. Budeme nepochybně
nějakou cestu hledat, protože není jistě
možná ta alternativa, kterou pan poslanec Payne načrtl.
Mám jenom pocit, že tato hrůzná alternativa,
která skutečně hrůzná je, a
o tom nepochybuji ani na vteřinu, pan poslanec Payne má
pravdu..."", ""... situace je skutečně
velmi vážná a nezlobte se na mě, víc
vám v této chvíli k tomu říci
prostě nedokážu.""
Nyní musím svoji otázku zopakovat - co bude
pan ministr vnitra Tomáš Sokol a co bude vláda
České republiky dělat - a tuto otázku
rozšiřuji o dodatek - co již ministr vnitra a
vláda ČR udělali. Tím končím
tuto interpelaci. Děkuji."
(Česká národní rada prohlásila tuto interpelaci za naléhavou a stanovila lhůtu 10 dnů k odpovědi)
26. I 02 Naléhavá interpelace poslance Heřmana Chromého na předsedu vlády Petra Pitharta ve věci výkladu zákona č. 451/1991 Sb., kterým se stanoví některé další předpoklady pro výkon některých funkcí ve státních orgánech a organizacích ČSFR, ČR a SR
"Vážený pane předsedající,
vážená sněmovno, dovolte mi, abych vznesl
interpelaci na premiéra české vlády
pana Pitharta ve věci výkladu zákona č.
451/1991 Sb., kterým se stanoví některé
další předpoklady pro výkon některých
funkcí ve státních orgánech a organizacích
ČSFR, ČR a SR. Dovolte mi nejdříve
stručný úvod.
Minulý týden jsem při ""hodinkách
s vládou"" požádal pana ministra
školství Vopěnku, aby blíže specifikoval
pokyn č. 5, podle kterého mají být
tomuto zákonu podrobeni vedoucí pracovníci,
vedoucí jídelen. Nešlo mi o to rozebírat
jednotlivosti. Šlo mi o to, že tento pokyn v podstatě
nemá žádnou právní sílu.
Šlo mi o to, aby toto blíže vysvětlil.
Jak jsem správně předpokládal spojil
jsem i tuto otázku s další otázkou na
pana premiéra, kterého jsem požádal,
aby se těchto ""hodinek"" zúčastnil,
vzhledem k tomu, že byl ve Španělsku, tak se
nedostavil - stejné rozpory vzniknou i u jiných
resortů. Skutečně tomu tak bylo. Během
týdne jsem dostal další informace, že
konkrétně v resortu ministerstva školství,
zase podle určitého odborného vyjádření
školského odboru č. 25, mají se lustračnímu
zákonu podrobit třídní učitelé,
vedoucí vychovatelé. To vidíte jako určitý
rozpor mezi těmito dvěma pokyny. Další
lidé se ozvali z Plzně po linii státní
správy, zejména tam, kde není jasno, co spadá
do samosprávy a co do státní správy
v působnosti obecních a městských
úřadů.
Proto mi dovolte, abych svou otázku na pana premiéra
upřesnil a dotázal se ho, kterých funkcí,
případně jakého počtu se výše
uvedený zákon dle paragrafu 1 odstavec 1 písm.
a), d), f), v působnosti ČR bude dotýkat,
případně jaká bude jeho časová
realizace, jaké se odhadují finanční
náklady spojené s jeho provedením. Protože
tyto dotazy se množí, požádal bych také
sněmovnu o to, aby tuto interpelaci označila za
naléhavou. Děkuji vám za pozornost."
(Česká národní rada prohlásila tuto interpelaci za naléhavou a stanovila lhůtu 14 dnů k odpovědi)