Navrhuje se upravit oblast kontroly a vlivu občanské
veřejnosti na některé bezpečnostní
orgány nebo organizace, které jsou pověřeny
nebo se zabývají zajišťováním
veřejného pořádku, mohou být
oprávněny použít vůči
občanům represivní opatření,
jež ve zvýšené míře zasahují
do jejich chráněných práv a u kterých
je zvlášť žádoucí zajistit
občanský vliv pro vytvoření vzájemné
důvěry. Jde zejména o oblast Policie ČR,
Obecní policie, vězeňství a soukromých
bezpečnostních služeb.
Jako instituce, zajišťující tuto kontrolu
a vliv, se navrhují komise občanů.
Navrhuje se komise nazvat slovy Občanská bezpečnostní
komise (dále jen OBK), aby se mimo vystižení
obsahu činnosti označilo i to, že jde o občanský
vliv, a aby se také odlišily od dosavadních
Občanských komisí.
Účelem OBK je zajišťovat občanský
vliv a kontrolu v bezpečnostních složkách
státu i obce, věznicích všech typů
i v činnosti soukromých detektivních a ochranných
služeb (dále jen detektivní služby). [např.
podle zákona FS z 2. října 1991 o živnostenském
podnikání, příloha 3, skupina 314/14
služby soukromých detektivů a podniky zajišťující
ostrahu majetku a osob.]
V definici je potřeba uvést, že OBK mají
roli iniciativní, poradní a právo kontroly.
Policie České republiky (dále jen Policie),
Obecní policie, obce, Sbor nápravné výchovy
Ministerstva spravedlnosti České republiky (dále
jen SNV) a detektivní služby vytvářejí
podmínky pro činnost OBK.
(1) OBK obce nebo městské části
a) Volba OBK obce obecním zastupitelstvem
Princip vytváření OBK by měl respektovat
především to, že komise jsou orgánem
odvozeným od samosprávných orgánů,
vzešlých z voleb.
Navrhuje se, aby OBK zřizovalo obecní zastupitelstvo.
Protože sestavení OBK může být
citlivě politicky vnímáno, navrhuje se dále,
aby členy komise volilo a odvolávalo obecní
zastupitelstvo. [Mimo volbu a odvolání členů
OBK [§ 45 d) druhá věta zák. 367/1990
ČNR o obcích] se na OBK vztahují ustanovení
uvedeného zákona, zejm. §§ 45 a 56.]
V menších obcích je zřízení
OBK dobrovolným rozhodnutím obecního zastupitelstva,
až od úrovně obcí s Obvodním
oddělením Policie je zřízení
OBK povinné.
Toto ustanovení se vztahuje také na městské
části a jejich OBK.
b) Členové OBK
b1) Pro zajištění legitimity OBK před
občany se navrhuje, aby členy OBK byli především
členové obecních zastupitelstev. Jejich počet
by měl být zpravidla polovina, nejméně
však třetina členů OBK. Aby však
byla zajištěna možnost kontinuity tam, kde to
obecní zastupitelstvo považuje za vhodné, se
navrhuje, aby členy OBK byli i další občané
(experti, osvědčení členové
Občanských komisí), které do komise
bude volit obecní zastupitelstvo. Předpokládá
se, že zejména tito členové, vzhledem
ke zkušenostem a nashromážděným
materiálům, budou přínosem pro práci
komisí.
b2) U všech členů OBK je podmínkou jejich
bezúhonnost a to jak v právním, tak v morálním
významu.
b3) Další podmínkou, která se navrhuje,
je neslučitelnost s pracovním poměrem k resortům,
ke kterým má OBK přímý vztah.
Navrhuje se, aby tato podmínka platila ještě
alespoň dva roky po ukončení takového
pracovního poměru.
b4) Další podmínkou pro členství
v komisi je spolehlivost. Je definována tak, že občan
v období od 25. 2. 1948 do 17. 11. 1989 nebyl
i) příslušníkem Sboru národní
bezpečnosti zařazeným ve složce Státní
bezpečnosti,
ii) evidován v materiálech Státní
bezpečnosti jako rezident, agent, držitel propůjčeného
bytu, držitel konspiračního bytu, informátor
nebo ideový spolupracovník Státní
bezpečnosti,
iii) vědomým spolupracovníkem Státní
bezpečnosti,
vi) tajemníkem orgánu Komunistické strany
Československa nebo Komunistické strany Slovenska
od stupně okresního nebo jemu na roveň postaveného
výboru výše, členem předsednictva
těchto výborů, členem ústředního
výboru Komunistické strany Československa
nebo ústředního výboru Komunistické
strany Slovenska, členem Byra pro řízení
stranické práce v českých zemích
nebo členem Výboru pro řízení
stranické práce v českých zemích,
s výjimkou těch, kteří tyto funkce
zastávali pouze v období od 1. 1. 1968 do 1. 5.
1969,
v) pracovníkem aparátu orgánů uvedených
pod písm. vi) na úseku politického řízení
Sboru národní bezpečnosti,
vi) příslušníkem Lidových milicí,
vii) členem akčního výboru Národní
fronty po 25. 2. 1948, prověrkových komisí
po 25. 2. 1948 nebo prověrkových a normalizačních
komisí po 21. 8. 1968,
viii) studentem na Vysoké škole F. E. Dzeržinského
při Radě ministrů SSSR pro příslušníky
Státní bezpečnosti, Vysoké škole
ministerstva vnitra SSSR pro příslušníky
Veřejné bezpečnosti, Vyšší
politické škole ministerstva vnitra SSSR nebo vědeckým
aspirantem anebo účastníkem kursů
delších než tři měsíce na
těchto školách.
c) Vědomou spoluprací se Státní bezpečností
se podle odstavce b4) iii) pro účely tohoto zákona
rozumí, že občan byl evidován v materiálech
Státní bezpečnosti jako důvěrník,
kandidát tajné spolupráce nebo tajný
spolupracovník důverného styku a věděl,
že se stýká s příslušníkem
Sboru národní bezpečnosti a podává
mu zprávy formou utajeného styku nebo plnil jím
uložené úkoly.
d) Spolehlivost se prověřuje na základě
zmocnění ministra vnitra ČR před zvolením
do OBK nebo nejdéle do šesti měsíců
od tohoto zvolení. Zároveň se ukládá
ministru vnitra ČR na základě žádosti
Obecní rady tyto skutečnosti zjistit a oznámit
občanu nebo Radě zastupitelstva. [Způsob
a postup prověření spolehlivosti se provede
podle zvláštního zákona Federálního
shromáždění, případně
České národní rady.]
(2) Okresní OBK
Jako partnera základnímu stupni výkonu Policie,
Okresním ředitelstvím, se navrhuje zřídit
okresní OBK. V okresní OBK se musí zajistit
podíl komisí z celého území
její působnosti. Proto se navrhuje princip povinně
zaručeného členství pro jednoho až
dva členy těch OBK okresu, kde je Obvodní
odděleni Policie. Složení okresní OBK
musí být vyvážené mezi členy
z okresního města a z dalších obcí
okresu.
Do okresní OBK volí stálé členy
jednotlivé OBK.
(3) Okresní OBK v okresech bez okresního města
V okresech, které nemají okresní město
na svém území, každá OBK obce,
ve které je Obvodní oddělení Policie,
volí dva stálé členy do okresní
OBK.
(4) Krajská OBK
Jako partnera krajským správám Policie, které
mají mít zejména koordinační
a servisní funkci, se navrhuje krajské OBK. Krajská
OBK bude vytvořena ze zástupců okresních
OBK v kraji. Každá OBK volí dva zástupce,
zpravidla předsedu a dalšího člena.
(5) Předseda a tajemník OBK
Protože je potřeba zvýšit odpovědnost
a legitimitu vedení OBK, navrhuje se, aby kandidáta
na předsedu předkládala OBK z řad
členů zastupitelstva - členů OBK,
a aby byl volen obecním zastupitelstvem. Tajemníka
si komise může zvolit zejména pro výkon
administrativní a organizační práce.
Okresní a krajská OBK volí svého předsedu
a tajemníka ze svých členů sama.
(6) Odpovědnost OBK, jejího předsedy,
tajemníka a členů
Předseda, tajemník, jednotliví členové
i celá komise jsou odpovědni tomu orgánu,
který je do funkcí ustanovil nebo zvolil. Tento
orgán je proto také může odvolat. Předseda
OBK navíc na požádání obecní
rady předkládá poznatky a návrhy z
oblasti bezpečnosti. Stejnou povinnost má předseda
okresní OBK vůči přednostovi okresního
úřadu a předseda krajské OBK vůči
VPPOB ČNR.
(7) Odvolání člena OBK
Jako ochranu proti vnitřnímu ochromení práce
komise se navrhuje možnost odvolat z komise ty její
členy, kteří se práce komise déle
neúčastní. Možnost odvolat člena
se navrhuje i tehdy, jestliže se dopustil jednání,
jež je v rozporu s etikou člena komise nebo když
nesplňuje podmínky stanovené tímto
zákonem. Na etice, bezúhonnosti a spolehlivosti
jednotlivého člena je založena důvěra
veřejnosti v celou komisi. K odvolání členů
z komise je kompetentní ten orgán, který
členy komise volí, k odvolání předsedy
z jeho funkce ten orgán, který ho volí nebo
ustanovuje. Při odvolání členů,
kteří jsou v komisi na základě územního
zastoupení, je potřeba zajistit jejich náhradu
na stejném principu.
(8) Počet členů komise
Navrhuje se počet členů OBK stanovit nejméně
na tři.
(1) OBK obce nebo městské části
OBK obce nebo městské části působí
vždy v rozsahu činnosti toho útvaru Policie
a Obecní policie, které svou působností
pokrývají celé území obce nebo
městské části.
Zástupci OBK obcí s místním oddělením
Policie mají právo účastnit se jednání
OBK obce s nadřízeným Obvodním oddělením
Policie s hlasem poradním.
OBK obce působí také v rozsahu činnosti
vězeňského zařízení,
které nespadá do působnosti okresní
OBK a sídlí na území obce.
Toto ustanovení se vztahuje také na městské
části a jejich OBK.
(2) Okresní OBK
Okresní OBK působí v rozsahu činnosti
okresního ředitelství Policie (zejm. jeho
koordinační, personální, ekonomické
funkce a speciální funkce výkonu pro celý
okres, např. kriminální služba), nezasahuje
však do působností OBK uvedených ad
(1).
Okresní OBK působí dále v rozsahu
činnosti detektivních služeb, registrovaných
u příslušného živnostenského
úřadu.
Okresní OBK působí také v rozsahu
činnosti vězeňských zařízení
v působnosti Ministerstva spravedlnosti, které sídlí
na území okresu.
(3) Krajská OBK
Krajská OBK působí v rozsahu činnosti
krajské správy Policie podobně jako na úrovni
okresu, nezasahuje však do působnosti OBK uvedených
ad (1) a (2).
(4) Oprávnění členů OBK
Pro účinnost práce OBK je potřeba,
aby její členové mohli mít k disposici
informace, důležité pro dostatečnou
znalost problematiky. Proto se navrhuje, aby byli oprávněni
po řádném poučení o příslušných
právních předpisech seznamovat se i s utajovanými
skutečnostmi v rozsahu působnosti své OBK,
vyjma operativní techniku, jejíž kontrolu provádí
podle Zákona o Policii ČR výhradně
kontrolní orgán ČNR.
Členové OBK by měli mít právo
seznamovat se s těmito informacemi z příslušného
útvaru Policie, Obecní policie, obce, živnostenského
úřadu a útvaru SNV:
- osobní spisy policistů Policie ČR, obecních
policistů a příslušníků
SNV v rozsahu potřebném pro plnění
úkolů podle tohoto zákona,
- statistické údaje o kriminalitě a jejím
objasňování a mimořádných
událostech ve věznicích,
- údaje o struktuře a základním početním
stavu Policie, Obecní policie a útvarů SNV
v rozsahu své působnosti
- trvalá a navrhovaná opatření v oblasti
ochrany veřejného pořádku a pořádku
ve věznicích,
- operativní opatření v oblasti veřejného
pořádku a pořádku ve věznicích
po souhlasu příslušného funkcionáře
Policie, Obecní policie nebo SNV,
- průběh a výsledek řešení
stížností a podnětů občanů,
policistů, obecních policistů a příslušníků
SNV,
- materiální vybavení Policie, Obecní
policie a útvarů SNV v rozsahu své působnosti,
- podklady pro správní řízení
Policie (např. vydávání zbrojních
průkazů) a Obecní policie.
- podklady a náležitosti pro vydání
koncesní listiny pro detektivní služby zejména
podle §§ 50, 54 a 56 živnostenského zákona
a podklady a náležitosti pro vydání
oprávnění k podnikatelské činnosti
nebo podnikatelského oprávnění zejm.
podle § 6 zákona FS 105/1990 o soukromém podnikání
občanů ve znění dalších
předpisů.
(5) Prokazování členů OBK
Členové OBK budou vybaveni identifikačním
průkazem, kterým se prokazují orgánům
Policie, Obecní policie, obce, městské části
a SNV. Vzor průkazu vydá MV ČR, obce průkazy
obstarají na vlastní náklady.
Podle Ústavy, Zákona o poslancích ČNR
a Zákona o jednacím řádu ČNR
mohou poslanci ČNR vykonávat kontrolu v celé
státní správě, tedy i v celé
oblasti Policie, resortu Ministerstva vnitra a Ministerstva spravedlnosti
a v dalších státních a obecních
orgánech a organizacích. Proto se nenavrhuje zvláštní
OBK pro ústřední orgány, neboť
to spadá do působnosti výboru ČNR
a je upraveno jednacím řádem ČNR a
Zákonem o poslancích ČNR. Je však potřeba
předpokládat, že VPPOB ČNR a jeho příslušné
komise převezmou některé funkce dosavadní
občanské komise při MV ČR. Vzhledem
k tomu, že jejími členy by pak vedle osvědčených
členů OK byli i poslanci ČNR, její
oprávnění by se značně zvýšila.
Tato komise by pak měla mít také informační
a koordinační funkci. Z legislativních důvodů
však popis této úpravy nepatří
do návrhu zásad tohoto zákona.
(1)
Základním cílem OBK má být
zajištění vlivu veřejnosti na bezpečnostní
služby, zejm. na Policii ČR a Obecní policii,
tak, aby tyto služby byly integrální součástí
občanské společnosti a co nejlépe
vykonávaly ty úkoly, pro které jsou zřízeny.
OBK mají působit iniciativně i kontrolně.
Pro výkon těchto funkcí se navrhuje, aby
byly oprávněny požadovat potřebné
podklady, zároveň se navrhuje zakotvit povinnost
služebních orgánů, orgánů
Obecní policie, obce a zodpovědných pracovníků
detektivních služeb jim vyhovět.
Dále se navrhuje povinnost funkcionářů
Policie, Obecní policie, obce a SNV, případně
zodpovědných pracovníků detektivních
služeb, dostavit se po řádném a včasném
pozvání na jednání OBK.
(2)
Dále jako důležitý prvek veřejné
kontroly a možnosti uplatnění vlivu se navrhuje,
aby příslušný orgán Policie ČR,
Obecní policie a SNV byl povinen informovat v dostatečném
předstihu příslušnou OBK o návrhu
na jmenování zaměstnanců do řídících
funkcí nebo, pokud to okolnosti umožňují,
na jejich odvolání z nich. OBK má právo
se k návrhu vyjádřit.
(3)
Z podobného důvodu se navrhuje, aby příslušný
orgán Policie ČR byl povinen informovat v dostatečném
předstihu před rozhodnutím příslušnou
OBK o žádostech o vydání zbrojního
průkazu. OBK má právo se k návrhu
vyjádřit.
(4)
Navrhuje se dále demonstrativně vymezit okruh činnosti
OBK takto: OBK předkládají orgánům
Policie ČR, Obecní policie a SNV návrhy na
zlepšení jejich práce. Zabývají
se i tím, zda uvedené orgány i detektivní
služby postupují v souladu se zákonem. Zjišťují,
zda ve věcech služebního poměru policistů,
příslušníků SNV a pracovního
poměru obecních policistů a podmínek
provozování a koncesí detektivních
služeb jsou splněny všechny závazné
požadavky, na zjištěné závady upozorňují
a požadují jejich nápravu.
Navrhuje se do zákona zakotvit několik základních
principů jednání OBK, zejm. proto, aby se
k závažným rozhodnutím v různých
OBK nedocházelo výrazně odlišnou procedurou.
Dále se navrhuje upravit povinnost obecních a okresních
úřadů zabezpečit činnost komisí
technicky a materiálně, včetně odpovídajícího
ukládání utajovaných dokumentů.
Navrhuje se upravit především:
(1)
Způsob svolávání a rozhodování
OBK, povinné provádění zápisu
z jednání, pravidla pro jednání OBK,
(2)
Povinnost obecního úřadu v odůvodněných
případech kancelářsky a finančně
zabezpečit činnost OBK obce (městské
části).
(3)
Povinnost okresního úřadu v odůvodněných
případech kancelářsky a finančně
zabezpečit činnost okresní OBK a krajské
OBK v sídle OÚ,
(4)
Právo přednosty OÚ účastnit
se jednání Okresní OBK a Krajské OBK
a předkládat jí návrhy.
(1)
Po utvoření OBK podle tohoto zákona převezmou
příslušné OBK dokumentaci Občanské
komise odpovídajícího stupně a působnosti,
zřízené na základě rozkazu
ministra vnitra ČSFR č. ...
(2)
Dokumentaci OK při MV ČR, zřízené
na základě rozkazu ministra vnitra ČSFR č.
... převezme BK VPPOB ČNR.