Ministr pro hospodářskou politiku a rozvoj Česká
republiky Karel Dyba zaslal odpověď na interpelaci
poslance ČNR Martina Bursíka dopisem ze dne 10.
3. 1992.
Podle § 89 zákona ČNR č. 35/1989 Sb.,
o jednacím řádu České národní
rady, předkládám České národní
radě odpověď ministra pro hospodářskou
politiku a rozvoj Česká republiky Karla Dyby na
interpelaci poslance Martina Bursíka, která je přílohou
tohoto sněmovního tisku.
Příloha: 5 listů
Vážený pane poslanče,
předkládám vysvětlení a podrobnější
argumentaci k "rozporným bodům", které
jste našel v mé odpovědi na Vaši interpelaci
vládě České republiky ve věci
"neoprávněné dispozice ministerstva
pro hospodářskou politiku a rozvoj České
republiky s rudným ložiskem Kašperské
Hory" a které vyvolaly Vaši další
interpelaci ze dne 18. února 1992.
1. K domnělému rozporu mezi faktem oprávnění
s.p. Geoindustria GMS k vyhledávání a průzkumu
a závazkem a.s. Bohemia Důlní zpracovat na
vlastní náklad projekt dokončení geologického
průzkumu na stejném ložisku:
Zde je třeba rozeznávat mezi smluvně založeným
oprávněním nebo lépe závazkem
Geoindustrie provést za úplatu geologické
práce a mezi dispozičním právem k
výhradnímu ložisku. Geoindustria jako pouhý
dodavatel geologických prací nemůže
z titulu dodávky těchto prací vyvozovat právo
disponovat s výsledky prací, s nimiž má
právo disponovat pouze jejich odběratel, ani právo
disponovat s výhradním ložiskem, které
je ve státním vlastnictví.
Rozdíly mezi právy odběratele a dodavatele
prací jsou zřejmé z obecně závazných
právních předpisů a v mé odpovědi
na Vaší interpelaci byly zdůrazněny
způsobem, který lze jen ztěží
přehlédnout.
2. K závazkům, které mé ministerstvo
převzalo jako právní nástupce Českého
geologického úřadu:
Ve své odpovědi na Vaši interpelaci uvádím,
že ministerstvu pro hospodářskou politiku a
rozvoj ČR není znám a nikdy nebyl předložen
dokument dokládající zmocnění
Geoindustrie jednat se zahraniční společností
o průzkumu ložiska a využití jeho výsledků.
Pokud by takovýto dokument existoval, byl by ve své
době právně postižitelný; výsledky
průzkumu barevných a drahých kovů
byly v různé formě předmětem
státního tajemství. Navíc Český
geologický úřad nebyl oprávněn
rozhodovat o využití výhradního ložiska.
Horní zákon před svou novelizací v
roce 1991 svěřoval toto právo "ústřednímu
orgánu státní správy, do jehož
působnosti patří dobývání
příslušných nerostů podle zvláštních
předpisů". Tímto orgánem bylo
federální ministerstvo hutnictví a těžkého
strojírenství. Ministerstvo mohlo převzít
a převzalo závazky Českého geologického
úřadu, které byly známé a prokazatelné.
Pokud pan poslanec podloží své tvrzení
předložením dokladu o zmíněném
zmocnění, budou z toho v předmětné
věci vyvozeny příslušné důsledky.
3. Poznámky o postupu podle zákona 44/1988 Sb.,
ve znění zákona ČNR 541/1991 Sb. byly
v mé odpovědi na interpelaci pana poslance uvedeny
v jiném kontextu. Smlouva ministerstva s a.s. Bohemia důlní
ze dne 20. 8. 1991 byla uzavřena podle tehdy platných
předpisů a nebylo mým úmyslem zaštiťovat
ji předpisy novými.
4. Podobně musím reagovat i na poznámku o
kompetencích ředitele s.p. Geoindustria GMS; pan
ředitel přirozeně nepřekročil
kompetence, které by se vyvozovaly z předpisů
platných po 20. prosinci 1991 (po účinnosti
novely horního zákona), ale kompetence dané
právními předpisy platnými v době
uzavírání smlouvy. K této problematice,
která souvisí s dalším údajně
rozporným bodem - stanovisky MHPR ČR a FMH, se vyslovím
dále podrobněji.
5. Musím upozornit, že i náměstek ministra
hospodářství ČSFR pan Ing. V .Petříček,
CSc. ve své odpovědi na žádost ředitele
s.p. Geoindustria GMS pana Höschla o posouzení právních
otázek souvisejících s uzavřením
smlouvy mezi s.p. Geoindustria GMS a francouzskou společností
COGEMA uvádí, že federální ministerstvo
hospodářství není ústředním
orgánem státní správy ve věcech
těžby, úpravy a zušlechťování
rud a nemůže proto zaujímat závazná
stanoviska v předmětné záležitosti.
Přesto se však domnívám, že Vámi
zmiňovaný rozpor mezi stanoviskem mého ministerstva
a FMH je jen zdánlivý. FMH se jistě nemýlí,
tvrdí-li obecně, že podnikatelské subjekty
spolu mohou uzavírat smlouvy. Toto právo nezpochybňuji
a má je samozřejmě i Geoindustria GMS ve
vztahu k firmě COGEMA. Co zpochybňuji, je obsah
uzavřené smlouvy. MHPR ČR nechalo tuto smlouvu
posoudit třemi nezávislými experty, z jejichž
posudků cituji nejdůležitější
pasáže.
Z posudku JUDr. N. Pacáka a JUDr. J. Pražáka,
předních znalců z oboru horního práva:
"Z předmětné smlouvy o sdružení
nevyplývá, že by společnost COGEMA byla
oprávněna provádět geologické
práce a... geologické práce nemohou být
prováděny ani Sdružením, které
není právnickou osobou ani fyzickou osobou.... V
předmětné smlouvě v článku
4.3 se naopak tvrdí, že v první fázi
průzkumu bude COGEMA řídit práce na
Hartmanicích a Geoindustria na Kašperských
Horách. Ve druhé průzkumné fázi
bude COGEMA pak dokonce podle téhož článku
smlouvy řídícím členem Sdružení
na obou území. V rozporu s pověřením
Geoindustrie, jehož se jí dostalo, je ujednání,
že Geoindustria podle článku 4.3.3.1 jako právní
správce obou území (rozumí se zřejmě
Kašperské Hory a Hartmanice), dá tato území
k výhradní dispozici Sdružení v průběhu
první fáze." K tomu musím poznamenat,
že Hartmanice nejsou výhradním ložiskem
a neměly tudíž ani svého správce.
Právo Geoindustrie k průzkumu na tomto území
nebylo ani podle tehdejších předpisů
nijak založeno. Pokračuji v citaci posudku:
"Nelze souhlasit s postupem Geoindustrie, že (podle
čl. 6.2.1) se zavazuje v případě získání
potvrzení o "výhradním právu
k provádění průzkumu" předat
toto právo k průzkumu Sdružení.... Zpracovatel
smlouvy si neujasnil, že nakládat s právy a
právem chráněnými zájmy může
jen v rozsahu, kdy se nedostane do rozporu se zákony a
dalšími obecně závaznými právními
předpisy, které nakládání s
nimi upravují. Obecně lze smlouvu charakterizovat
jako projev vůle, která ze strany Geoindustrie je
částečně v rozporu s ustanoveními
několika zákonů..."
Z posudku komerčního právníka JUDr.
Z. Špirochové:
... "Geologické práce na našem území
může provádět pouze právnická
osoba k tomu oprávněná, resp. autorizovaná.
Takové oprávnění nemůže
získat Sdružení bez právní subjektivity.
Podstatnou je dále i skutečnost, že podle ustanovení
§ 45 odst. 1 zák. č. 92/1991 Sb. o podmínkách
převodu majetku státu na jiné osoby podniky
nemohou mimo obvyklé hospodaření uzavírat
smlouvy o převodu vlastnictví majetku, ke kterému
mají právo hospodaření, ani zakládat
právnické osoby. Výjimky by v daném
případě musela povolit vláda ČR.
Duševní vlastnictví, tedy dosavadní
výsledky provedeného geologického průzkumu
i jeho výsledky budoucí jsou, resp. budou nepochybně
rovněž majetkem státu a státní
podnik je tedy bez souhlasu vlády ČR nemůže
převádět jinému. Stejně tak
nemůže státní podnik momentálně
smluvně se zavázat k budoucímu založení
obchodní společnosti se zahraničním
subjektem."
Závěrem k tomuto bodu musím pro Vaši
informaci, vážený pane poslanče uvést,
že ministerstvo pro hospodářskou politiku a
rozvoj ČR v zájmu maximální objektivity
dalo podnět ministerstvu státní kontroly
ČR k prošetření obsahu smlouvy mezi
státním podnikem Geoindustria GMS a francouzskou
firmou COGEMA.
6. Z právního hlediska nemůže být
vůbec otázka oprávnění ministerstva
pro hospodářskou politiku a rozvoj uzavřít
smlouvu o dalším průzkumu a využití
výhradního ložiska nerostů zpochybňována.
Otázka může znít, zda MHPR ČR
mělo v daném případě volit
cestu výběrového řízení.
K tomu dovolte citovat z posudku komerčního právníka
JUDr. Z. Špirochové:
"... Výběrové řízení
by zde však připadalo v úvahu až pro rozhodování
mezi zájemci o dobývání ložiska,
kteří by hodlali státu uhradit náklady
provedeného geologického průzkumu. V daném
případě má tento zájem pouze
a.s. Bohemia.
... Výběrové řízení
pak proběhne zcela přirozenou cestou. Ten, kdo zaplatí
náklady provedeného geologického průzkumu,
respektive dokončí jej na vlastní náklad
a předloží odpovídající
projekt... získá příslušná
práva. Finanční i ostatní podmínky
soutěže plynou přímo ze zákona
a jsou pro všechny zájemce stejné. Domnívám
se, že organizovat v daném případě
zvláštní výběrové řízení
by bylo nadbytečné."
K tomuto stanovisku pouze podotýkám, že až
do 20. 8. 1991, tedy do doby uzavření dohody mezi
ministerstvem a a.s. Bohemia, Geoindustria GMS nepožádala
ministerstvo o určení dobývání
nebo o předchozí souhlas k dobývání
výhradního ložiska podle § 24 tehdy platného
horního zákona. Geoindustria rovněž
nezískala povolení ministerstva realizovat připravený
projekt vyhledávání z prostředků
státního rozpočtu na ložisku Hartmanice
a o realizaci tohoto projektu z vlastních prostředků
se neucházela.
Ujišťuji Vás, vážený pane
poslanče, že bedlivě sleduji politické
aspekty práce svého ministerstva, zejména
pokud se týče uplatňování principu
liberalizace v hospodářství České
republiky. V oblasti surovinové politiky jsou voleny postupy
umožňující rovný přístup
všech právnických i fyzických osob k
volným geologickým informacím, zabezpečující
stejné podmínky v oblasti bánského
podnikání včetně geologického
průzkumu, při zajištění právní
jistoty v otázkách vlastnictví. Ministerstvo
průběžně hodnotí nerostný
surovinový potenciál republiky a prozkoumaná,
dosud nevyužívaná ložiska bude nabízet
k využití. K tomu ministerstvo v přítomné
době zabezpečuje veřejnou soutěž
na průzkum a dobývání výhradních
ložisek nerostných surovin podle připraveného
seznamu ložisek. Ložisko Kašperské Hory
se z této kategorie ložisek poněkud vymyká,
protože představuje objekt, na kterém dosud
probíhá průzkum z prostředků
státního rozpočtu. Ministerstvo však
bude hledat cesty, jak ulehčit přetíženému
státnímu rozpočtu a zařadit do soutěže
i státem zkoumaná ložiska již ve fázi
průzkumu.
Doufám, že tato má odpověď pomůže
objasnit dosavadní pochybnosti ve věcech Vaší
interpelace a že bude pro Vás uspokojivá.
V Praze dne 10. 3. 1992 | Karel Dyba v. r. |