ČESKÁ NÁRODNÍ RADA 1992

VI. volební období

513 L

ODPOVĚĎ NA INTERPELACI

poslance ČNR Vladimíra Líbala

na ministra pro správu národního majetku a jeho privatizaci České republiky

Tomáše Ježka

a

ministra státní kontroly České republiky

Igora Němce

ve věci plzeňské privatizační komise

Ministr státní kontroly České republiky Igor Němec zaslal odpověď na interpelaci poslance ČNR Vladimíra Líbala dopisem ze dne 25. 2. 1992.

Podle § 89 zákona ČNR č. 35/1989 Sb., o jednacím řádu České národní rady, předkládám České národní radě odpověď ministra státní kontroly České republiky Igora Němce na interpelaci poslance Vladimíra Líbala, která je přílohou tohoto sněmovního tisku:

V Praze dne 4. března 1992

Dagmar Burešová v. r.

Příloha: 2 listy

Odpověď na interpelaci pana poslance Vladimíra Líbala ohledně činnosti Okresní privatizační komise v Plzni

Podle zákona č. 500/90 Sb. o působnosti orgánů ČR ve věcech převodu státu k některým věcem na jiné právnické nebo fyzické osoby je uvedeno v § 2, že členy privatizační komise jmenuje a odvolává MSNM ČR, které rovněž řídí jejich činnost. Současně dle § 3 totéž ministerstvo jmenuje i odvolává předsedu komise.

V návaznosti na zákonná ustanovení vydalo MSNM ČR jednací řád a metodické pokyny pro činnost OPK. Zde je mimo jiné uvedeno, že předseda a členové komise jsou povinni hájit zájmy státu při provádění privatizační politiky, musí znát a dodržovat příslušné zákony a ostatní závazné právní předpisy.

Členové komisí byli jmenováni MSNM ČR na podkladě doporučení obcí, svazu podnikatelů a dalších institucí tak, aby složení komisí po profesní i morální stránce odpovídalo požadavkům na realizaci privatizačního procesu.

Pokud se jedná o osobní účast v dražbách, je členům privatizačních komisí a osobám jim blízkým zakázáno podle § 7 zák. 427/90 Sb. ucházet se o dražený majetek a to i prostřednictvím zástupce. Další konkrétní omezení pro členy OPK nejsou legislativně stanovena. Členy mohou tedy být i soukromí podnikatelé, což není v rozporu s metodickými pokyny MSNM ČR o složení privatizačních komisí ani s jinými právními předpisy.

Pokud vznikne podezření ze zneužívání postavení členů OPK, pak předseda OPK je povinen tuto záležitost řešit a to i návrhem na MSNM ČR na odvolání členů komise (na základě čl. 5 jednacího řádu OPK, který stanovuje podmínky pro možnost odvolání a čl. 7 téhož, v kterém se konkretizují povinnosti předsedy a členů komise).

V případech, že předseda komise na tyto problémy nereaguje je v pravomoci MSNM ČR tuto záležitost řešit i jeho odvoláním, případně i dalších členů OPK.

Na základě výše uvedeného je i rozhodování o složení OPK, jmenování a odvolávání jejich členů vč. předsedy zcela v pravomoci MSNM ČR. Z tohoto důvodu o problematice uvedené v interpelaci MSK ČR jednalo přímo se sekretariátem pana ministra Ježka.

Závěrem možno konstatovat, že se ztotožňujeme s názorem, že je nutné působit na urychlené legislativní řešení problému kolize zájmu u členů Okresních privatizačních komisí. Tento požadavek je však aktuální v celé státní správě.

V Praze dne 24. února 1992Igor Němec v. r.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP