Ministr pro správu národního majetku a jeho
privatizaci České republiky Tomáš Ježek
zaslal odpověď na interpelaci poslance Vladimíra
Líbala dopisem ze dne 3. ledna 1992.
Podle § 69 zákona ČNR č. 35/1989 Sb.,
o jednacím řádu České národní
rady, předkládám České národní
radě odpověď ministra pro správu národního
majetku a jeho privatizaci České republiky Tomáše
Ježka na interpelaci poslance Vladimíra Líbala,
která je přílohou tohoto sněmovního
tisku.
Příloha: 2 listy
Postavení privatizačních komisí je
upraveno zákonem ČNR č. 500/1990 Sb., o působnosti
orgánů České republiky ve věcech
převodů vlastnictví státu k některým
věcem na jiné právnické nebo fyzické
osoby. Ten definuje komise jako ministerstvem zřizované,
řízené a kontrolované orgány
sui generis bez právní subjektivity. Dále
se zde stanoví, že organizačně, technicky
a finančně zabezpečuje činnost komisí
příslušný okresní úřad.
Jmenováním za člena komise nevzniká
jmenovanému pracovní poměr ani ke komisi
(ta ostatně nemá právní subjektivitu),
ani k ministerstvu. Je však zřejmé, že
komise jsou orgány státní správy a
jejich členové vykonávají působnost
ve státní správě.
Je všeobecně známo, za jakých okolností
a jakým způsobem komise vznikaly. Aby se malá
privatizace mohla rozběhnout, bylo třeba během
několika týdnů jmenovat 1 600 členů
komisí. Dnešní obava, pramenící
z možné kolize zájmů, resp. z možnosti
zneužití postavení a přístupu
k informacím k neoprávněnému obohacování,
je jistě pochopitelná. Od počátku
byl však prosazován a také realizován
požadavek, aby v komisích působili též
členové z řad vznikajících
podnikatelů. Celkově je však nutno vidět,
že problém se zdaleka netýká jen privatizačních
komisí a dosud není či nebyl uspokojivě
řešen příslušnou právní
úpravou. V každém případě
zůstává zachována povinnost každého,
kdo se dozví o skutečnostech nasvědčujících
tomu, že byl spáchán trestný čin,
aby o nich neprodleně informoval orgány činné
v trestním řízení.
V předmětném případě
toto oznámení učiněno nebylo, a přesto
bylo razantně vyžadováno okamžité
odvolání pěti ze sedmi členů
stálého kádru komise.
Při projednávání případu
na úrovni náměstka ministra za přítomnosti
dalších odpovědných pracovníků
ministerstva, tito bez výjimky konstatovali, že jim
nebyl sdělen ani jeden konkrétní, doložený
fakt, který by tak závažný krok odůvodňoval.
Všichni se naopak shodli v názoru, že hlavním
motivem požadavku na odvolání je nespokojenost
místních orgánů s průběhem
privatizace v příslušném regionu, která
však vyplývá především ze
známé, všeobecné a těžko
odstranitelné konfliktnosti zájmů obecních
a privatizačních.
Tím nemá být řečeno, že
kritické připomínky navrhovatelů odvolání
zcela postrádaly racionální jádro.
Je však dostatečně známo, že MSNMP
se nevyhýbá ani výrazným střetům
se svými komisemi tam, kde se komise uchylují od
politiky stanovené ministerstvem. Znovu je však třeba
zmínit závažnost odvolání a nejen
nutnost existence prokázaných, odpovídajících
důvodů k němu, ale též potřebu
řádného projednání každého
problému za účasti obou stran sporu. Jestliže
tedy náměstek Herda označil za nesprávný
postup navrhovatelů, kteří se obrátili
přímo na ministra, nečinil tak z důvodů
osobně prestižních, jak se v interpelaci naznačuje,
ale vycházel z přesvědčení,
že obdobné problémy nepřísluší
řešit "v první instanci" ministrům,
a to mimo jiné i proto, že je tak ministr nucen rozhodovat
na základě jednostranných informací.
V privatizačních komisích nejsou zastoupeni
jen podnikatelé, Působí v nich i zástupci
místních orgánů a členové
či sympatizující různých politických
stran. Ve všech závažných otázkách
spadajících do jejich působnosti přitom
komise rozhodují hlasováním. Jestliže
přesto dochází v některých
případech k omylům, nedorozuměním
či konfliktům, je to podle zkušeností
ministerstva způsobováno především
nesmírnou složitostí a náročností
onoho bezprecedentního procesu, kterému říkáme
privatizace. Tím více vystupuje potřeba řešit
všechny problémy uvážlivě, bez
emocí a jednostranných soudů. Ministerstvo
právě o takový postup usilovalo nejen v případě
plzeňské komise.
V Praze 3. ledna 1991 | Tomáš Ježek v.r. |