Ministr vnitra České republiky Tomáš
Sokol zaslal odpověď na interpelaci poslance Oldřicha
Váci dopisem ze dne 8. ledna 1992.
Podle § 89 zákona ČNR č. 35/1989 Sb.,
o jednacím řádu České národní
rady, předkládám České národní
radě odpověď ministra vnitra České
republiky Tomáše Sokola na interpelaci poslance Oldřicha
Váci, která je přílohou tohoto sněmovního
tisku.
Příloha: 3 listy
Vážený pane poslanče,
odpovídám tímto na Vaši interpelaci
ve věci rozdělování finančních
prostředků na požární ochranu
v České republice.
Byl jsem informován, že k otázce legálnosti
usnesení vlády č. 304 ze dne 14. 11. 1990
se vyjádřil pan ministr financí. Nad rámec
tohoto vyjádření považuji za potřebné
pouze zdůraznit, že vámi citovaným usnesením
bylo rozhodnuto o soustředění prostředků
pro potřeby Sboru požární ochrany a
nikoli pro účely požární ochrany
v širším slova smyslu.
K jednotlivým dotazům:
ad 1/ Celkově bylo rozděleno 660.156.000 Kčs.
ad 2/ Ministerstvo vnitra nerozdělovalo v souvislosti s
požární ochranou žádné finanční
prostředky okresním úřadům.
ad 3/ Shora uvedená částka 660.156.000 Kčs
byla rozdělena tak, že 128 mil. bylo použito
na vybranou požární techniku, přičemž
z toho 11,5 mil. pro Hasičský sbor města
Prahy a 36,1 mil. pro dobrovolné veřejné
požární sbory obcí, 505,4 mil. bylo
použito na neinvestiční výdaje pro okresní
správy Sboru požární ochrany a dále
bylo vyhraženo 32.756.000 Kčs pro občanská
sdružení na úseku požární
ochrany.
ad 4/ V souvislosti s rozpočtovým provizoriem byla
na Hlavní správě Sboru požární
ochrany ponechána na nepředvídané
výdaje 1% rezerva na mzdové výdaje a 10%
rezerva na věcné výdaje. Tyto rezervy byly
okresním správám Sboru požární
ochrany rozepsány dodatečně první
úpravou rozpočtu v říjnu 1991. Tím
byly rozděleny všechny prostředky, které
ministerstvo vnitra České republiky pro Sbor požární
ochrany obdrželo.
ad 5/ Vybraná požární technika a věcné
prostředky požární ochrany jsou pro
jednotlivé okresní správy Sboru požární
ochrany přidělovány a obměňovány
na základě požárně ekonomického
hodnocení stavu požárního rizika v příslušném
regionu a to v úzké spolupráci s vedoucími
pracovníky těchto územních celků.
Jde o záležitost jednoznačně individuální
a neexistuje obecný klíč. Připouštím,
že to není příliš exaktní
způsob, ale současná finanční
situace zřejmě nedovoluje v tomto směru vypracování
obecně platných kritérií. Na druhé
straně je nutno konstatovat, že ze strany jednotlivých
okresních správ ani ze strany hasičských
odborů nebyly vznášeny zásadní
námitky ke konkrétnímu rozdělení
vybrané požární techniky.
ad 6/ Protože ani ministerstvo financí ani ministerstvo
vnitra nepovažuje způsob rozdělování
finančních prostředků Sborům
požární ochrany za protizákonný,
není důvod jej měnit.
Vážený pane poslanče, jsem si vědom,
že jde o velmi složitý problém a současný
způsob je někým vnímán jako
způsob ryze centralistický. Nalezení systému,
kde bude maximum oprávnění přeneseno
do teritorií a přitom nebudou ohroženy základní
funkce státu, je velmi obtížné. Mám
ale za to, že v tomto konkrétním případě
o projev nadměrného centralismu nejde. Je nepochybné,
že Sbor požární ochrany jakožto profesionální
hasičská organizace musí být dotován
státem. Je samozřejmě otázkou, zdali
tím kdo prostředky pro požární
sbor bude rozdělovat má být ministerstvo
vnitra či ministerstvo financí, nebo jestli tyto
prostředky mají být poskytovány okresním
správám prostřednictvím účelově
vázaných částek v rozpočtu
okresních úřadů. Osobně se
domnívám, že výsledný efekt bude
vždy prakticky stejný. Pokud by totiž byly prostředky
rozdělovány cestou okresních úřadů,
pak by rozpočet těchto úřadů
byl zvýšen o částku, která v
rámci dělení ústředním
orgánem připadne na příslušnou
okresní správu požární ochrany,
což je v podstatě stejný proces jako jsou-li
tyto peníze poskytovány z ústředí.
Praze 8. ledna 1991 | Tomáš Sokol v.r. |