K § 83 a 84

Specifika státní správy ochrany přírody si vyžadují odchylnou právní úpravu i otázek procedurálních. Jde o lhůty a způsob doručování ve věcech ochrany přírody, které je nutno upravit odchylně od správního řádu a dalších předpisů.

Ustanovení o změnách, případně zrušení povolení vydaných podle tohoto zákona ve stanovených případech, vychází z vážných potřeb ochrany přírody. Ani při moderní právní úpravě, kterou bezesporu nový zákon o ochraně přírody a krajiny je, nelze trvat na požadavku absolutní neměnitelnosti těch pravomocných rozhodnutí orgánů ochrany přírody, která obsahují povolení k určité činnosti. Zákon o správním řízení je přitom nedostatečný, neboť připouští změny pravomocných rozhodnutí v omezené časové lhůtě (3 a 5 let) a z omezených důvodů, není však vyhovující právě pro oblast ochrany přírody a krajiny. Povolením se rozumí takové rozhodovací akty a závazná stanoviska podle zákona o ochraně přírody a krajiny, z nichž vyplývá pro subjekt určité konkrétní oprávnění k činnosti, zásahu a pod. bez ohledu jak je zákon na různých místech nazývá (výjimka, souhlas a pod.).

Následky některých rozhodnutí učiněných s ohledem především na časově podmíněné věcné znalosti orgánů státní ochrany přírody by mohly být s přihlédnutím k jisté míře nepředvídatelnosti interakcí v přírodě nežádoucí. Navíc nové poznatky biologických věd či ekologie umožni s odstupem času učinit rozhodnutí méně poškozující zájmy ochrany přírody a krajiny. Analogický institut je v našem právním řádu ostatně již obsažen v oblasti vodního práva, v zákoně č. 138/1973 Sb.

K § 85

Zákon upravuje výkon státního dozoru ve věcech ochrany přírody, přičemž vrchní dozor přísluší ministerstvu životního prostředí České republiky.

k § 86

Nová ustanovení o odstranění následků neoprávněných zásahů jsou prakticky stěžejními instituty zákona, neboť umožňují v praxi napravovat resp. kompenzovat vzniklou ekologickou újmu na přírodě a krajině. Jde o jasnou modifikaci nápravy ekologické újmy, kterou již užívají v našem právním řádu i jiné právní předpisy (trestní zákon, zákon o odpadech).

"Chráněnou" podle odstavce 1 se rozumí část přírody podle §§ 4 až 12 zákona (tzv. obecná ochrana přírody) i zvláště chráněná část přírody podle 3. a 4. části zákona.

k § 87

Skutkové podstaty jednotlivých přestupků občanů jsou natolik odlišné od obecné právní úpravy (dnes ji přestavuje zákon č. 200/1990 Sb., o přestupcích), že musí být upraveny, včetně sankcí, odchylně přímo tímto zákonem. Prakticky nejde o nic nového, neboť i dnešní právní úprava ve znění zákona ČNR č. 65/1986 Sb., obsahuje samostatnou úpravu přestupků a protiprávních jednání organizací právnických osob. Jednotlivé skutkové podstaty jsou formulovány tak, aby beze zbytku zajišťovaly vynutitelnost pod hrozbou sankce (základních příkazů resp. zákazů) chování subjektů. Skutkové podstaty přestupků jsou rozděleny do tří resp. čtyř skupin, kterým pak přísluší možné rozpětí sankce - pokuty (do 5000, 10 000 a 50 000 Kčs). Samostatně se upravuje rozpočet resp. fond do něhož výnosy z pokut plynou.

k § 88

Zcela analogicky přestupkům fyzických osob jsou koncipovány i skutkové podstaty protiprávních jednání fyzických a právnických osob s podnikatelskou činností. Horní hranice pokut zde činí částky 500 000 a 1 000 000 Kčs. Samostatně jsou upravena procedurální ustanovení při ukládání těchto pokut.

k § 89

Formu nápravného opatření (svou povahou však částečně i sankce) má oprávnění orgánu ochrany přírody odebrat nedovoleně nabyté jedince chráněných druhů rostlin, živočichů či nerostů, které tímto aktem propadají státu. Toto ustanovení má své opodstatnění i v kontextu s uvažovaným přístupem ČSFR k některým mezinárodním konvencím na úseku ochrany přírody, zejména konvenci o nedovoleném obchodu s ohroženými druhy rostlin a živočichů.

k § 90

Společná ustanovení zákona musí zajistit plynulou transformaci již zřízených zvláště chráněných částí přírody do nových kategorií zvláštní ochrany přírody zaváděných tímto zákonem. Zákon upravuje způsob jak se tento převod děje. Některé zvláště chráněné části přírody jsou převáděny do nových kategorií rovnou ze zákona, jiné odkazem na seznam, který bude přílohou obecného právního předpisu vydaného k provedení zákona. Dále ustanovení vylučuje předpisy o správním řízení na některé druhy rozhodování podle tohoto zákona a stanoví, že se některá jeho ustanovení nevztahují na území sloužící zájmům obrany státu. Ze správního řízení jsou vyloučeny činnosti, které mají charakter organizační, oznamovací, evidenční, plánovací nebo jsou výkonem státní suverenity (schvalování vývozu, resp. dovozu některých zvláště chráněných částí přírody).

k § 91

Zrušovací ustanovení ruší dosavadní zákon o státní ochraně přírody /č. 40/1956 Sb./, některé jeho prováděcí předpisy a dále ruší resp. novelizuje zákon ČNR č. 68/1990 Sb., o užívání státního znaku a státní vlajky České republiky. Zákon totiž předpokládá širší užití státního znaku pro označení jednotlivých kategorií chráněných území, než jak je upraveno ve výše citovaném zákoně.

Vyhlášky č. 54/1958 Ú. l. a č. 80/1965 Sb., upravující zvláštní druhovou ochranu živočichů a rostlin, bude rušit až prováděcí právní předpis /vyhláška/ ministerstva. Jejich součástí totiž jsou seznamy chráněných druhů rostlin a živočichů a v případě odlišného termínu nabytí účinnosti obou norem /nového zákona a jeho prováděcí vyhlášky/ by mohlo nastat nepřijatelné právní vakuum /obě normy totiž přijímá jiný orgán - ČNR resp. ministerstvo životního prostředí ČR/.

k § 92

Účinnost zákona je navrhována k 1. červenci 1992, i když by orgány ochrany přírody i nejširší veřejnost jistě uvítaly dřívější termín přijetí a účinnosti /např. k 1. 4. 1992/. Nabytí účinnosti značně rozsáhlé prováděcí vyhlášky ministerstva se předpokládá k témuž datu. Vzhledem k rozsahu a složitosti obou norem by však legisvakance mezi jejich publikací a nabytím účinnosti měla činit alespoň tři měsíce.

V Praze dne 30. 10. 1991

JUDr. Petr Pithart, v. r.

předseda vlády České republiky

Ing. Ivan Dejmal, v. r.

ministr životního prostředí České republiky

Zpracoval: JUDr. Svatomír Mlčoch


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP