Důvodová zpráva

k návrhu zákona České národní rady o hospodářské komoře

Význam navrhovaného zákona je určen tím, že patří k základním právním pilířům systému, který má umožnit uskutečnění hospodářské reformy, urychlený přechod k tržnímu hospodářství a celkovou demokratickou transformaci společnosti. Jeho cílem je vytvořit dobré podmínky pro podnikání při kvalitativně novém postavení a působnosti hospodářské komory v tržních podmínkách odstátněné ekonomiky, kde komory plní nezastupitelnou funkci v její samosprávě.

Její poslání je definováno v § 1/1, kde se stanoví, že se komora zřizuje k podpoře podnikatelských aktivit a zároveň k prosazování zájmů a zajišťování potřeb fyzických a právnických osob při podnikání. Základním subjektem je Hospodářská komora České republiky, která společně s regionálními komorami při zachování právní subjektivity všech, působí na území České republiky. Základní členská práva budou vykonávána převážně v regionálních komorách, které si mohou v souladu s vnitřními institucionálními normami komory vytvářet pobočky.

Členství je zakotveno v § 1/2 jako zákonné pro dvě základní kategorie subjektů, a to jednak fyzických a právnických osob zapsaných v obchodním rejstříku, jednak registrovaných u orgánu příslušného k registraci a vždy vykonávajících podnikatelskou činnost. Členství těchto již existujících subjektů tedy podle § 1/3 vznikne dnem nabytí účinnosti tohoto zákona. Nově vznikajícím pak dnem jejich registrace. Toto ustanovení umožňuje rovněž dobrovolné členství ostatních fyzických a právnických osob, a to formou přijetí za člena představenstvem podle § 8/2 b).

Takovéto členství vytváří podle vzoru naprosté většiny zemí ES na základě veřejně právní úpravy nezávislý subjekt pro širokou škálu služeb komory, která bude fungovat z vlastních prostředků, a tedy bez jakýchkoliv státních a jiných dotací. Tato ekonomická nezávislost na státu bude eliminovat jeho zásahy do hospodaření a celkové činnosti komory. Komora bude plně samosprávnou institucí deetatizované ekonomiky. Na této platformě bude moci docházet k nacházení konsensu všech členů - podnikatelů, k integraci jejich různých zájmů, přičemž všichni členové mají bez ohledu na druh vlastnictví, organizační formu, rozsah a druh své činnosti stejná práva a stejné postavení.

Navrhovaný zákon se dle výslovného ustanovení § 1/5 nevztahuje na komory, založené podle zvláštních předpisů a upravujících činnost advokátů, komerčních právníků, patentových zástupců, lékařů, stomatologů, lékárníků a případně dalších.

Hospodářské komory definované na str. 1 v odstavci 2 této důvodové zprávy jsou právnickými osobami a mají tudíž způsobilost k právům a povinnostem a způsobilost k právním úkonům ve vymezeném rozsahu činnosti od okamžiku svého vzniku.

Hospodářská komora České republiky, jejímž sídlem je Praha, zastupuje společné zájmy regionálních hospodářských komor a vymezuje jejich územní působnost včetně řešení otázek jejich vzniku, skončení, rozdělení a zániku.

Základním ustanovením charakterizujícím vlastní věcnou působnost hospodářské komory, ať již v rozsahu samostatné nebo svěřené působnosti, je § 4, který stanoví systém služeb vytvářející podmínky pro podnikání v tuzemsku, včetně podpory rozvoje hospodářské spolupráce se zahraničím.

Demonstrativní výčet samostatné působnosti hospodářské komory v odstavci 1 zhodnocuje její aktivitu při prosazování zájmů svých členů, poskytování poradenské a informační služby svým členům a ostatním zájemcům, zřizování a spravování zařízení a ústavů ke zvyšování vzdělanosti v oblasti hospodářství, šíření informací o svých členech pro odbornou i laickou, domácí i zahraniční veřejnost, včetně pořádání výstavních a veletržních akcí a účasti na nich, provozování kontaktních středisek pro podnikatele, uplatňování a hájení zájmů svých členů v zahraničí, včetně spolupráce s obdobnými zahraničními institucemi, obstarávání a poskytování informací o zahraničních trzích,navazování přímých styků a iniciaci vzniku smíšených komor a slaďování zájmů mezi svými členy v jednotlivých oblastech podnikatelské činnosti.

Hospodářská komora se dále podle § 4/2 podílí na přípravě a projednávání obecně závazných předpisů a opatření, upravujících hospodářskou činnost, spolupracuje při tvorbě národohospodářských statistik, zřizuje a spravuje zařízení k podpoře podnikatelské činnosti a k prohloubení vzdělanosti v této oblasti, podílí se na vytváření podmínek pro praktickou výchovu mládeže k povolání a v rozsahu stanoveném příslušnými předpisy dohlíží na její provádění, vystavuje osvědčení o stavu podnikatelských záležitostí a o skutečnostech, důležitých v mezinárodním hospodářském styku, zřizuje stálé smírčí orgány k řešení hospodářských sporů mezi svými členy, pro potřeby svých členů spravuje na základě údajů rejstříkových soudů databázi obchodního rejstříku a vyjadřuje se k odborné způsobilosti fyzických osob na žádost orgánu, který provádí registraci, vyjadřuje se k odborné způsobilosti fyzických osob před jejich registrací u orgánu, příslušného k registraci, v rozsahu stanoveném příslušnými předpisy, čímž není dotčena působnost orgánu státní správy k posuzování odborné způsobilosti, stanovená zvláštními předpisy, pečuje o ochranu svých členů před nepoctivým obchodním stykem, vydává osvědčení o původu zboží a výrobků a vyjadřuje se ke schvalování a certifikaci výrobků. Tímto taxativním výčtem svěřené působnosti není dotčena možnost vyvíjet i další činnosti svěřené komoře případně zvláštními předpisy.

Zákon předpokládá, že hospodářská komora může vykonávat vlastní hospodářskou činnost, která je nutná k řádnému plnění svých výše uvedených působností.

Hospodářská komora České republiky je partnerem nejvyšších republikových orgánů výkonné státní moci pro spolupráci a vzájemné poskytování informací. Také pokud jde o hospodářskou činnost na příslušném území projednávají podle § 5/2 orgány místní samosprávy s regionální hospodářskou komorou návrhy obecně závazných předpisů a příslušných opatření.

Poskytování informací v souladu s § 5 se ovšem netýká věcí tvořících předmět ochrany státního, hospodářského, služebního nebo obchodního tajemství. V části II. jsou stanoveny řídící orgány hospodářské komory, a to konference delegátů, představenstvo, prezident, viceprezidenti, dozorčí rada a případně další orgány (§ 6/1) (zřizované při každé z nich). Vlastní operativní činnost (§ 4) bude zajišťovat její úřad (§ 6/2).

Nejvyšším orgánem hospodářské komory je konference delegátů, zvolených podle volebního řádu (§ 7/1); její hlavní kompetence (rozhodování o stanovách, volebním a jednacím řádu, stanovení hlavních úkolů, zřizování regionálních komor, volení a odvolávání členů představenstva a ostatních funkcionářů včetně generálního tajemníka, schvalování zprávy představenstva o činnosti a hospodaření a zprávy dozorčí rady pak vymezuje § 7/2. Konferenci je povinno (§ 7/3) svolat představenstvo nejméně jednou ročně nebo tehdy, požaduje-li to jedna třetina odborných sekcí, cechů a společenstev.

Členové hospodářské komory jsou do orgánů hospodářské komory s výjimkou konference delegátů voleni na dobu nepřesahující pět let (§ 11/1). Stanovy a volební řád hospodářské komory stanoví způsob volby a další podrobnosti, avšak § 11/2 výslovně formuluje obecnou zásadu, že orgány hospodářské komory jsou voleny jejími členy na základě všeobecného, rovného a tajného volebního práva podle zásad poměrného zastoupení.

Jestliže činnost v orgánech hospodářské komory je čestná, pak tím není dotčeno právo na náhradu nákladů účelně vynaložených v souvislosti s výkonem těchto funkcí (§ 11/4).

Strukturu hospodářské komory tvoří odborné sekce, cechy a společenstva, která hospodářská komora v souladu s § 12/1 vytváří. Do této struktury vstupují se svou členskou základnou a řídícími orgány (§ 12/2) ty cechy a společenstva, které vyvíjejí činnosti v České republice před účinností navrhovaného zákona.

Strukturu hospodářské komory tvoří také členové Koordinační rady podnikatelských svazů a sdružení České republiky, s nimiž hospodářská komora spolupracuje podle § 13.

Samostatně je v § 14 vymezena kompetence a činnost úřadu hospodářské komory (zřizovaného při každé z nich), jemuž zejména v souladu s ustanovením odstavce 2 přísluší vedení administrativy a zajišťování běžného chodu hospodářské komory, příprava podkladů pro jednání orgánů hospodářské komory, vystavování osvědčení o důležitých skutečnostech, vedení dalších záležitostí hospodářské správy podle pokynů prezidenta hospodářské komory.

Pracovníky těchto úřadů by měli být profesionálně vyspělí pracovníci, plně oddaní cílům hospodářských komor při odpovídajícím materiálním zabezpečení a nepřípustnosti "konfliktu zájmů".

V čele úřadu komory stojí generální tajemník, který řídí v souladu se stanovami a podle pokynů prezidenta její veškerou běžnou činnost. Je pracovníkem hospodářské komory, má právo účasti na jednání jejích řídících orgánů, jeho volební období je pětileté a není vyloučena jeho opětovná volba (§ 14/3).

Celkově tedy předkládaný zákon vytváří pevný rámec a plně transparentní organizační strukturu hospodářské komory. Zároveň však stanoví pouze minimální požadavky, neboť další podrobnosti budou samosprávně upraveny ve vnitřních organizačních normách jako jsou stanovy, volební a jednací řády a organizační pořádky jednotlivých hospodářských komor tak, aby co nejlépe vyhovovaly zájmům, cílům a potřebám jejich členů.

Část III. pojednává v §§ 15 a 16 o finančním hospodaření, které vychází z toho, že každý člen regionální hospodářské komory (pokud mu to není podle § 15/3 prominuto) je jí povinen platit členské příspěvky (§ 15/1). Nejdéle po dobu 2 let od nabytí účinnosti tohoto zákona platí členové své členské příspěvky Hospodářské komoře České republiky. Jejich výši, časovou a územní splatnost a další podrobnosti stanoví podle § 15/2 konference delegátů, která též rozhoduje podle § 15/4 i o postihu za porušení této základní členské povinnosti.

Při rozhodování o čerpání takto vytvořených prostředků se přihlíží k § 12, který definuje strukturu pracovních orgánů hospodářské komory.

Hospodářská komora hospodaří na základě ročního rozpočtu jako hospodářská organizace podle § 1. Představenstvo každoročně schvaluje rozpočet hospodářské komory a roční účetní závěrku. Na jeho návrh schvaluje konference delegátů zásady pro sestavování rozpočtu, roční účetní závěrku a hospodaření s prostředky hospodářské komory (§ 16).

V přechodných a závěrečných ustanoveních upravených v části IV. se stanoví, že do ustavení orgánů hospodářské komory vykonávají jejich působnost prozatímní představenstvo složené ze zástupců jmenovaných Koordinační radou podnikatelských svazů a sdružení České republiky a poradních sborů regionálních kanceláří ČSOPK v České republice. Toto svolá nejpozději do šesti měsíců od nabytí účinnosti zákona konferenci delegátů, na níž budou zvoleny ostatní orgány, vypracuje návrhy stanov, volebního řádu, jednacího řádu, organizačního pořádku a zásad hospodaření včetně režimu placení členských příspěvků hospodářské komory a stanoví zásady činnosti a hospodaření hospodářské komory do doby konání ustavující konference delegátů.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP