Význam navrhovaného zákona je určen
tím, že patří k základním
právním pilířům systému,
který má umožnit uskutečnění
hospodářské reformy, urychlený přechod
k tržnímu hospodářství a celkovou
demokratickou transformaci společnosti. Jeho cílem
je vytvořit dobré podmínky pro podnikání
při kvalitativně novém postavení a
působnosti hospodářské komory v tržních
podmínkách odstátněné ekonomiky,
kde komory plní nezastupitelnou funkci v její samosprávě.
Její poslání je definováno v §
1/1, kde se stanoví, že se komora zřizuje k
podpoře podnikatelských aktivit a zároveň
k prosazování zájmů a zajišťování
potřeb fyzických a právnických osob
při podnikání. Základním subjektem
je Hospodářská komora České
republiky, která společně s regionálními
komorami při zachování právní
subjektivity všech, působí na území
České republiky. Základní členská
práva budou vykonávána převážně
v regionálních komorách, které si
mohou v souladu s vnitřními institucionálními
normami komory vytvářet pobočky.
Členství je zakotveno v § 1/2 jako zákonné
pro dvě základní kategorie subjektů,
a to jednak fyzických a právnických osob
zapsaných v obchodním rejstříku, jednak
registrovaných u orgánu příslušného
k registraci a vždy vykonávajících podnikatelskou
činnost. Členství těchto již
existujících subjektů tedy podle § 1/3
vznikne dnem nabytí účinnosti tohoto zákona.
Nově vznikajícím pak dnem jejich registrace.
Toto ustanovení umožňuje rovněž
dobrovolné členství ostatních fyzických
a právnických osob, a to formou přijetí
za člena představenstvem podle § 8/2 b).
Takovéto členství vytváří
podle vzoru naprosté většiny zemí ES
na základě veřejně právní
úpravy nezávislý subjekt pro širokou
škálu služeb komory, která bude fungovat
z vlastních prostředků, a tedy bez jakýchkoliv
státních a jiných dotací. Tato ekonomická
nezávislost na státu bude eliminovat jeho zásahy
do hospodaření a celkové činnosti
komory. Komora bude plně samosprávnou institucí
deetatizované ekonomiky. Na této platformě
bude moci docházet k nacházení konsensu všech
členů - podnikatelů, k integraci jejich různých
zájmů, přičemž všichni členové
mají bez ohledu na druh vlastnictví, organizační
formu, rozsah a druh své činnosti stejná
práva a stejné postavení.
Navrhovaný zákon se dle výslovného
ustanovení § 1/5 nevztahuje na komory, založené
podle zvláštních předpisů a upravujících
činnost advokátů, komerčních
právníků, patentových zástupců,
lékařů, stomatologů, lékárníků
a případně dalších.
Hospodářské komory definované na str.
1 v odstavci 2 této důvodové zprávy
jsou právnickými osobami a mají tudíž
způsobilost k právům a povinnostem a způsobilost
k právním úkonům ve vymezeném
rozsahu činnosti od okamžiku svého vzniku.
Hospodářská komora České republiky,
jejímž sídlem je Praha, zastupuje společné
zájmy regionálních hospodářských
komor a vymezuje jejich územní působnost
včetně řešení otázek jejich
vzniku, skončení, rozdělení a zániku.
Základním ustanovením charakterizujícím
vlastní věcnou působnost hospodářské
komory, ať již v rozsahu samostatné nebo svěřené
působnosti, je § 4, který stanoví systém
služeb vytvářející podmínky
pro podnikání v tuzemsku, včetně podpory
rozvoje hospodářské spolupráce se
zahraničím.
Demonstrativní výčet samostatné působnosti
hospodářské komory v odstavci 1 zhodnocuje
její aktivitu při prosazování zájmů
svých členů, poskytování poradenské
a informační služby svým členům
a ostatním zájemcům, zřizování
a spravování zařízení a ústavů
ke zvyšování vzdělanosti v oblasti hospodářství,
šíření informací o svých
členech pro odbornou i laickou, domácí i
zahraniční veřejnost, včetně
pořádání výstavních
a veletržních akcí a účasti na
nich, provozování kontaktních středisek
pro podnikatele, uplatňování a hájení
zájmů svých členů v zahraničí,
včetně spolupráce s obdobnými zahraničními
institucemi, obstarávání a poskytování
informací o zahraničních trzích,navazování
přímých styků a iniciaci vzniku smíšených
komor a slaďování zájmů mezi
svými členy v jednotlivých oblastech podnikatelské
činnosti.
Hospodářská komora se dále podle §
4/2 podílí na přípravě a projednávání
obecně závazných předpisů a
opatření, upravujících hospodářskou
činnost, spolupracuje při tvorbě národohospodářských
statistik, zřizuje a spravuje zařízení
k podpoře podnikatelské činnosti a k prohloubení
vzdělanosti v této oblasti, podílí
se na vytváření podmínek pro praktickou
výchovu mládeže k povolání a
v rozsahu stanoveném příslušnými
předpisy dohlíží na její provádění,
vystavuje osvědčení o stavu podnikatelských
záležitostí a o skutečnostech, důležitých
v mezinárodním hospodářském
styku, zřizuje stálé smírčí
orgány k řešení hospodářských
sporů mezi svými členy, pro potřeby
svých členů spravuje na základě
údajů rejstříkových soudů
databázi obchodního rejstříku a vyjadřuje
se k odborné způsobilosti fyzických osob
na žádost orgánu, který provádí
registraci, vyjadřuje se k odborné způsobilosti
fyzických osob před jejich registrací u orgánu,
příslušného k registraci, v rozsahu
stanoveném příslušnými předpisy,
čímž není dotčena působnost
orgánu státní správy k posuzování
odborné způsobilosti, stanovená zvláštními
předpisy, pečuje o ochranu svých členů
před nepoctivým obchodním stykem, vydává
osvědčení o původu zboží
a výrobků a vyjadřuje se ke schvalování
a certifikaci výrobků. Tímto taxativním
výčtem svěřené působnosti
není dotčena možnost vyvíjet i další
činnosti svěřené komoře případně
zvláštními předpisy.
Zákon předpokládá, že hospodářská
komora může vykonávat vlastní hospodářskou
činnost, která je nutná k řádnému
plnění svých výše uvedených
působností.
Hospodářská komora České republiky
je partnerem nejvyšších republikových
orgánů výkonné státní
moci pro spolupráci a vzájemné poskytování
informací. Také pokud jde o hospodářskou
činnost na příslušném území
projednávají podle § 5/2 orgány místní
samosprávy s regionální hospodářskou
komorou návrhy obecně závazných předpisů
a příslušných opatření.
Poskytování informací v souladu s §
5 se ovšem netýká věcí tvořících
předmět ochrany státního, hospodářského,
služebního nebo obchodního tajemství.
V části II. jsou stanoveny řídící
orgány hospodářské komory, a to konference
delegátů, představenstvo, prezident, viceprezidenti,
dozorčí rada a případně další
orgány (§ 6/1) (zřizované při
každé z nich). Vlastní operativní činnost
(§ 4) bude zajišťovat její úřad
(§ 6/2).
Nejvyšším orgánem hospodářské
komory je konference delegátů, zvolených
podle volebního řádu (§ 7/1); její
hlavní kompetence (rozhodování o stanovách,
volebním a jednacím řádu, stanovení
hlavních úkolů, zřizování
regionálních komor, volení a odvolávání
členů představenstva a ostatních funkcionářů
včetně generálního tajemníka,
schvalování zprávy představenstva
o činnosti a hospodaření a zprávy
dozorčí rady pak vymezuje § 7/2. Konferenci
je povinno (§ 7/3) svolat představenstvo nejméně
jednou ročně nebo tehdy, požaduje-li to jedna
třetina odborných sekcí, cechů a společenstev.
Členové hospodářské komory
jsou do orgánů hospodářské
komory s výjimkou konference delegátů voleni
na dobu nepřesahující pět let (§
11/1). Stanovy a volební řád hospodářské
komory stanoví způsob volby a další
podrobnosti, avšak § 11/2 výslovně formuluje
obecnou zásadu, že orgány hospodářské
komory jsou voleny jejími členy na základě
všeobecného, rovného a tajného volebního
práva podle zásad poměrného zastoupení.
Jestliže činnost v orgánech hospodářské
komory je čestná, pak tím není dotčeno
právo na náhradu nákladů účelně
vynaložených v souvislosti s výkonem těchto
funkcí (§ 11/4).
Strukturu hospodářské komory tvoří
odborné sekce, cechy a společenstva, která
hospodářská komora v souladu s § 12/1
vytváří. Do této struktury vstupují
se svou členskou základnou a řídícími
orgány (§ 12/2) ty cechy a společenstva, které
vyvíjejí činnosti v České republice
před účinností navrhovaného
zákona.
Strukturu hospodářské komory tvoří
také členové Koordinační rady
podnikatelských svazů a sdružení České
republiky, s nimiž hospodářská komora
spolupracuje podle § 13.
Samostatně je v § 14 vymezena kompetence a činnost
úřadu hospodářské komory (zřizovaného
při každé z nich), jemuž zejména
v souladu s ustanovením odstavce 2 přísluší
vedení administrativy a zajišťování
běžného chodu hospodářské
komory, příprava podkladů pro jednání
orgánů hospodářské komory,
vystavování osvědčení o důležitých
skutečnostech, vedení dalších záležitostí
hospodářské správy podle pokynů
prezidenta hospodářské komory.
Pracovníky těchto úřadů by
měli být profesionálně vyspělí
pracovníci, plně oddaní cílům
hospodářských komor při odpovídajícím
materiálním zabezpečení a nepřípustnosti
"konfliktu zájmů".
V čele úřadu komory stojí generální
tajemník, který řídí v souladu
se stanovami a podle pokynů prezidenta její veškerou
běžnou činnost. Je pracovníkem hospodářské
komory, má právo účasti na jednání
jejích řídících orgánů,
jeho volební období je pětileté a
není vyloučena jeho opětovná volba
(§ 14/3).
Celkově tedy předkládaný zákon
vytváří pevný rámec a plně
transparentní organizační strukturu hospodářské
komory. Zároveň však stanoví pouze minimální
požadavky, neboť další podrobnosti budou
samosprávně upraveny ve vnitřních
organizačních normách jako jsou stanovy,
volební a jednací řády a organizační
pořádky jednotlivých hospodářských
komor tak, aby co nejlépe vyhovovaly zájmům,
cílům a potřebám jejich členů.
Část III. pojednává v §§
15 a 16 o finančním hospodaření, které
vychází z toho, že každý člen
regionální hospodářské komory
(pokud mu to není podle § 15/3 prominuto) je jí
povinen platit členské příspěvky
(§ 15/1). Nejdéle po dobu 2 let od nabytí účinnosti
tohoto zákona platí členové své
členské příspěvky Hospodářské
komoře České republiky. Jejich výši,
časovou a územní splatnost a další
podrobnosti stanoví podle § 15/2 konference delegátů,
která též rozhoduje podle § 15/4 i o postihu
za porušení této základní členské
povinnosti.
Při rozhodování o čerpání
takto vytvořených prostředků se přihlíží
k § 12, který definuje strukturu pracovních
orgánů hospodářské komory.
Hospodářská komora hospodaří
na základě ročního rozpočtu
jako hospodářská organizace podle §
1. Představenstvo každoročně schvaluje
rozpočet hospodářské komory a roční
účetní závěrku. Na jeho návrh
schvaluje konference delegátů zásady pro
sestavování rozpočtu, roční
účetní závěrku a hospodaření
s prostředky hospodářské komory (§
16).
V přechodných a závěrečných
ustanoveních upravených v části IV.
se stanoví, že do ustavení orgánů
hospodářské komory vykonávají
jejich působnost prozatímní představenstvo
složené ze zástupců jmenovaných
Koordinační radou podnikatelských svazů
a sdružení České republiky a poradních
sborů regionálních kanceláří
ČSOPK v České republice. Toto svolá
nejpozději do šesti měsíců od
nabytí účinnosti zákona konferenci
delegátů, na níž budou zvoleny ostatní
orgány, vypracuje návrhy stanov, volebního
řádu, jednacího řádu, organizačního
pořádku a zásad hospodaření
včetně režimu placení členských
příspěvků hospodářské
komory a stanoví zásady činnosti a hospodaření
hospodářské komory do doby konání
ustavující konference delegátů.