Pokuta se stanoví za poškození:
a) vodovodního potrubí o průměru 500
mm a větším, nebo kanalizačního
potrubí o průměru 800 mm a větším
ve výši 50 000,- Kčs,
b) vodovodního potrubí o průměru menším
než 500 mm nebo kanalizačního potrubí
o průměru menším než 800 mm ve
výši 20 000,- Kčs,
c) veřejné části vodovodní
přípojky ve výši 1 000,- Kčs,
d) veřejné části kanalizační
přípojky ve výši 1 000,- Kčs.
(1) Pokuta za porušení jiných povinností
podle § 24 písm. e) se stanoví ve výši
od 5 000,- Kčs do 200 000,- Kčs podle závažnosti
porušení povinností.
(2) Při ukládání pokuty se přihlíží
zejména k tomu, jaké následky porušení
povinností způsobilo, popřípadě
mohlo způsobit, k okolnostem za nichž k němu
došlo, a jak se právní subjekt přičinil
o odstranění nebo zmírnění
škodlivých následků.
(1) Poruší-li osoba uvedená v § 24 v době
jednoho roku od právní moci rozhodnutí o
uložení pokuty jakoukoliv povinnost, za níž
se ukládá pokuta podle tohoto zákona, použije
se při stanovení výše další
pokuty dvojnásobná sazba, při ještě
dalším porušení, trojnásobná
sazba. Je-li pro určení výše ukládané
pokuty stanovena nejnižší hranice, zvyšuje
se tato hranice na dvojnásobek resp. trojnásobek.
(2) Pokuta i v případě zvýšení
podle odstavce 1 může činit nejvýše
3 000 000,- Kčs.
Řízení o uložení pokuty lze zahájit
nejpozději do jednoho roku ode dne, kdy se vodohospodářský
orgán dověděl o skutečnostech podle
§ 24, nejdéle však do uplynutí tří
let ode dne, kdy k nim došlo.
Řízení o uložení pokuty provede
vodohospodářský orgán, který
jako první zjistil porušení povinností.
Pokud porušení povinnosti zjistil okresní úřad
a inspekce v stejný den, rozhodne o uložení
pokuty okresní úřad. K přezkoumání
rozhodnutí v odvolacím řízení
je příslušné ministerstvo.
Při ukládání zvýšené
pokuty podle § 24f se pokuty uložené podle nařízení
vlády ČSR č. 26/1975 Sb., o pokutách
za porušení povinností stanovených na
úseku vodního hospodářství
posuzují jako pokuty uložené podle tohoto zákona.
(1) Pokuta je splatná do patnácti dnů ode
dne, kdy rozhodnutí o jejím uložení
nabylo právní moci.
(2) Pokuty ukládané Inspekcí jsou příjmem
Fondu tvorby a ochrany životního prostředí
České republiky. Pokuty ukládané okresními
úřady jsou jejich příjmem".
42. § 26 zní:
V případech, kdy vypouštění odpadních
nebo zvláštních vod do vod povrchových
nebo podzemních je třeba uvést do souladu
s ustanoveními vodního zákona nebo stanovenými
ukazateli, [Nařízení vlády ČR..........,
jimž se stanoví ukazatelé přípustného
stupně znečištění vod.] rozhodne
vodohospodářský orgán, zda a v jakém
rozsahu a za jakých podmínek jejich vypouštění
povoluje. V povolení současně stanoví
jakost vypouštěných odpadních a zvláštních
vod a lhůtu, v níž má být tohoto
stupně dosaženo.".
43. V § 27 odst. 2 se vypouští slova "odst.
1".
44. V § 29 odst. 1 písm. a) se vypouští
slova "Českého geologického úřadu".
45. § 29 odst. 1 písm. b) zní: "Působnost
Magistrátního úřadu hlavního
města Prahy podle zákona č. 418/1990 Sb.,
o hlavním městě Praze.".
46. § 29 odst. 2 zní: "(2) Ministerstvo zemědělství
České republiky
a) řídí vodohospodářské
meliorace zemědělských a lesních pozemků
a hrazení bystřin, včetně závlahových
a odvodňovacích staveb a jejich soustav, rybníků
a malých vodních nádrží, pokud
slouží zemědělství a lesnímu
hospodářství,
b) řídí systémy veřejných
vodovodů a kanalizací,
c) zajišťuje správu drobných vodních
toků určených ústředním
vodohospodářským orgánem do správy
organizací v působnosti ministerstva zemědělství
České republiky,
d) zabezpečuje dlouhodobou koncepci, základní
a aplikovaný výzkum, monitorování
a informační systémy v oblastech uvedených
pod písmenem a) - c),
e) po dohodě s ministerstvem životního prostředí
ČR může stanovit obecně závazným
právním předpisem podrobnosti na úsecích
uvedených pod písmenem a) - d) [§ 24 odst.
6, § 30 odst. 4 zák. č. 138/1973 Sb., o vodách.]."
pokud zákon o vodách nestanoví jinak.
Ustanovení § 26 se použije na případy,
kdy nesoulad mezi vypouštěním odpadních
nebo zvláštních vod do vod povrchových
nebo podzemních a ustanovením vodního zákona
vznikl před nabytím účinnosti tohoto
zákona.
Zákon České národní rady č.
2/1969 Sb., o zřízení ministerstev a jiných
ústředních orgánů státní
správy České socialistické republiky
ve znění pozdějších předpisů
se mění a doplňuje takto:
1. V § 15 odst. 1 se vypouštějí slova
"a vodní". Za slova "potravinářský
průmysl", se vkládají slova "veřejné
vodovody a kanalizace".
2. V § 19 odst. 2 se slova "ochranu přirozené
akumulace vod a vodních zdrojů a ochranu jakosti
povrchových a podzemních vod" nahrazují
slovy "vodní hospodářství s výjimkou
věcí náležejících do působnosti
ministerstva zemědělství".
Zrušují se:
1. Nařízení vlády České
socialistické republiky č. 26/1975 Sb., o pokutách
za porušení povinností stanovených na
úseku vodního hospodářství.
2. Vyhláška ministerstva lesního a vodního
hospodářství České socialistické
republiky č. 66/1987 Sb., o České vodohospodářské
inspekci.
Tento zákon nabývá účinnosti
dnem
Předsednictvo České národní
rady se zmocňuje, aby ve Sbírce zákonů
vyhlásilo úplné znění zákona
ČNR č. 130/1974 Sb., o státní správě
ve vodním hospodářství, jak vyplývá
z pozdějších zákonů.
Návrh novely zákona ČNR č. 130/1974
Sb., o státní správě ve vodním
hospodářství zohledňuje nejaktuálnější
změny, vyplývající pro tento úsek
státní správy z nových společensko-ekonomických
poměrů v České republice a měl
by tak napomoci ke zlepšení stavu životního
prostředí na úseku ochrany vod. Provedení
některých zásadních změn je
však vázáno na ukončení procesu
novelizace hmotně právní normy,tj. federálního
vodního zákona č. 138/1973 Sb., s jehož
zásadní novelou se uvažuje do konce r. 1992.
Federální vodní zákon používá
např. pojmy "státní správa ve
vodním hospodářství", "vodohospodářský
orgán" apod. Bez právní úpravy
federálního zákona nemůže zákon
ČNR používat jiné pojmy (např.
vodoprávní orgán místo vodohospodářský
orgán), ani provést zásadnější
úpravy.
Mezi nejvýznamnější změny, které
novela přináší, patří:
a) návrh novely odráží změny
v systému orgánů státní správy
jak vyplývají ze zákona ČNR č.
367/1990 Sb., o obcích, zákona ČNR č.
425/1990 Sb., o okresních úřadech, úpravě
jejich působnosti a o některých dalších
opatřeních s tím souvisejících
a nařízení vlády ČR č.
475/1990 Sb., kterým se určují pověřené
obecní úřady,
b) mění se postavení Inspekce. Zákonem
ČNR č. 282/1991 Sb., o České inspekci
životního prostředí a její působnosti
v ochraně lesa, byla zřízena Česká
inspekce životního prostředí, do níž
bude jako její součást začleněna
vodohospodářská inspekce. Podle návrhu
novely se Inspekce stává vodohospodářským
orgánem, který bude vystupovat jako orgán
státní správy na úseku kontroly dodržování
vodohospodářských předpisů.
Z tohoto jejího postavení plyne, že bude moci
samostatně ukládat za porušení předpisů
na ochranu vody pokuty a opatření, což doposud
pouze navrhovala okresním národním výborům,
c) zrušením krajských národních
výborů vznikla potřeba tyto orgány
nahradit na úseku ochrany před povodněmi
jiným orgánem. Tím bude podle návrhu
povodňová komise ucelených povodí,
která bude řídit okresní povodňové
komise,
d) pokud jde o pokuty na úseku vodního hospodářství,
v zákoně byly upraveny jen nejpodstatnější
otázky s tím,že vláda republiky byla
zmocněna stanovit podmínky jejich ukládání,
což bylo realizováno nařízením
č. 26/1975 Sb. Na základě stanoviska ústavněprávního
výboru České národní rady dle
něhož ukládání pokut je možné
pouze zákonem, takže tato úvaha je do návrhu
rovněž včleněna. Dochází
k úpravám sazeb odůvodněných
cenovým vývojem,
e) vypouští se odst. 2 § 26, který stanovil
lhůty v nichž je nutno uvést nakládání
s vodami do souladu s vodním zákonem. Nyní
tato lhůta nebude stanovena obecně a její
stanovení se ponechává v kompetenci vodohospodářského
orgánu.
Navrhovaná právní úprava si nevyžádá
žádné nároky na státní
rozpočet.
II. Zvláštní část
K § 1:
Znění § 1 vyplývá ze zákona
o ČNR č. 367/1990 Sb., o obcích a zákona
ČNR č. 425/1990 Sb., o okresních úřadech,
úpravě jejich působnosti a o některých
dalších opatřeních s tím souvisejících.
Česká inspekce životního prostředí
byla zřízena zákonem České
národní rady č. 282/1991 ze dne 19. 6. 1991.
K § 4:
Dosavadní § 4, který upravoval pravomoce krajských
národních výborů se nahrazuje novým
ustanovením, které blíže specifikuje
postavení inspekce, jak to předpokládá
zákon ČNR č. 282/1991 Sb., ze dne 19. 6.
1991, který v § 1 odst. 4 stanoví, že
působnost inspekce v jednotlivých složkách
životního prostředí stanoví tento
zákon a další zákony. Pravomoc Inspekce
se ve srovnání s dosavadní úpravou
rozšiřuje v tom smyslu, že jako vodohospodářský
orgán může ukládat pokuty za porušení
povinností na úseku vodního hospodářství
a že může ukládat opatření.
Obě tyto pravomoce i nadále zůstávají
okresním úřadům v neztenčené
míře. Od tohoto řešení se očekává
větší operativnost při kontrolní
činnosti, protože orgán, který zjistí
porušení povinností, sám z tohoto porušení
vyvodí závěry. Činnost inspekce však
i nadále bude zaměřena na ochranu čistoty
vod, zatímco okresní úřady (které
mimo jiné jsou i speciálními stavebními
úřady), budou mít působnost podstatně
širší.
K § 12:
Do zákona se zařazuje ustanovení, které
blíže vymezuje působnost inspekce a to na základě
požadavků, aby pravomoce orgánů státní
správy nebyly zakotveny v právních normách
nižších než je zákon. Vzhledem k
tomu, že na úseku ochrany vod dochází
často k mimořádným situacím,
které je třeba řešit, zakotvuje se pravomoc
ministra životního prostředí, dát
pokyn Inspekci zasáhnout.
K § 13:
Oprávnění a povinnosti při vstupu
do objektů kontrolovaných subjektů se zpřesňují
a sjednocují s ohledem na oprávnění,
upravena inspekcím orgánům na jiných
úsecích životního prostředí,
konkrétně v zákoně ČNR č.
311/1991 Sb. o státní správě v odpadovém
hospodářství.
K § 14:
Upravuje se odstavec 4, který ve vodoprávním
řízení připouštěl jako
účastníka řízení pouze
uživatele. Nadále bude účastníkem
řízení i vlastník, jehož účast
vlastně vyplývá ze správního
řádu. Z hlediska vodoprávního řízení
však půjde o ztížení správního
řízení, protože účastníky
řízení bude někdy i několik
tisíc osob.
Úprava § 14 odst. 6 sleduje informovanost a širší
zapojení veřejnosti do řešení
problémů, které se bezprostředně
dotýkají širšího okruhu občanů,
kteří budou vodohospodářským
rozhodnutím dotčeny. Tito občané se
však nestávají účastníky
řízení, pokud jejich postavení účastníka
nevyplývá z jiných důvodů.
K § 18:
Po zrušení krajských národních
výborů, které měly na úseku
ochrany proti povodním významné kompetence,
se jeví nutné tyto kompetence z důvodu zabezpečení
zájmu větších územních
celků přesunout na jiné orgány. Proto
byly vytvořeny povodňové komise ucelených
povodí, jimž budou podřízeny okresní
povodňové komise.
K § 24a - 24k:
Organizacím, které porušují povinnosti uložené tímto zákonem, se ukládají pokuty v rozsahu a za podmínek stanovených vládou. Tyto podmínky stanovila vláda České 9
republiky nařízením vlády č.
26/1975 Sb., o pokutách za porušení povinností
stanovených na úseku vodního hospodářství
v něm byl stanoven podrobný postup zejména
pro způsob výpočtu pokut, což mělo
sjednotit praxi, aby za stejný skutek nebyla v různých
místech ukládána různá pokuta.
Do zákona se tato norma zařazuje vzhledem k požadavkům,
aby pokuty byly ukládány pouze na základě
zákona, nikoli na základě nižší
právní normy. V některých případech
se upravují sazby, což je odůvodněno
cenovými pohyby, protože uložení pokuty
by jinak nemělo sankční význam.
K § 26:
Vypouští se odstavec 2, který stanovil lhůty,
v nichž bylo třeba uvést nakládání
s vodami do souladu se zákonem o vodách ve lhůtě
jednoho roku, ve zvláště odůvodněných
případech do dvou let a u veřejných
kanalizací do tří let ode dne účinnosti
tohoto zákona. Tato lhůta uplynula dnem 30. 4. 1978.
Cíle, který byl vytyčený se však
nepodařilo dosáhnout, takže i dnes existují
organizace a obce, které nakládají s vodami
v rozporu s ustanovením vodního zákona. Jde
především o vypouštění odpadních
vod bez jejich čištění. Situace byla
řešena souhlasy vlády s odchylným vypouštěním,
se stanovením lhůty a podmínek, přesto
však čistírny v mnoha případech
postaveny nebyly. Proto je nutné při řešení
situace vycházet z reality. Toto řešení
přináší novela § 26, která
vodohospodářským orgánům dává
možnost, aby individuálně stanovily postup
k odstranění nežádoucího stavu.
Vodohospodářský orgán bude mít
možnost podle okolností určit po projednání
s organizací individuální postup a termíny
k odstranění dosavadního nežádoucího
stavu.
Toto ustanovení obecně vymezuje postup vodohospodářských
orgánů v případech, kdy znečišťovatel
vypouští odpadní vody v rozporu s ustanoveními
vodního zákona nebo stanovenými ukazateli
znečištění podle nařízení
vlády České republiky. Dává
možnost vodohospodářskému orgánu
takové vypouštění povolit za určitých
podmínek a na určitou dobu, přičemž
stanoví výsledný limit znečištění,
jehož má být ve stanovené době
dosaženo.
Na novelu tohoto ustanovení navazuje návrh nového
nařízení vlády, jímž se
stanoví ukazatele přípustného stupně
znečištění vod. Podle § 6 návrhu
vl. nař. může vodohospodářský
orgán vydat povolení maximálně do
úrovně vypouštěného znečistění
za období posledních 12 měsíců
před nabytím účinnosti vládního
nařízení. Jde tedy o povolení vypouštění
znečišťování nad rámec ukazatelů
stanovených ve vl. nař. po vymezenou přechodnou
dobu. Hodnoty vypouštěného znečištění
po přechodnou dobu budou tedy mírnější
než konečné limity dané předpisem.
Nutno však zdůraznit, že půjde pouze o
případy staré, tedy ty, které existovaly
před účinností zákona o vodách,
a tohoto zákona a nebude je možné použít
na případy, kdy půjde o vypouštění
u nově postavených objektů. Ustanovení
§ 6 vlád. nař. je provedením ustanovení
§ 26 tohoto zákona a není s ním v rozporu.
Z těchto důvodů je nutné, aby novela
tohoto zákona nabyla účinnosti bud dříve
nebo ve stejný den jako nové nařízení
vlády o ukazatelích přípustného
stupně znečištění vod.
Novelou § 26 se řeší problémy vyplývající
z ustanovení § 48 odst. 1 zákona č.
138/1973 Sb., o vodách a nikterak se nedotýká
ustanovení § 23 odst. 3 vodního zákona,
které zmocňuje vládu, aby v jednotlivých
mimořádných případech odůvodněných
zvláštními celospolečenskými
zájmy dala souhlas s vypouštěním odpadních
vod odchylně od ustanovení vodního zákona.
Aby se zabránilo zneužívání tohoto
významného zmocnění okresních
úřadů jako vodohospodářských
orgánů zbytečně dlouhými či
opakovanými lhůtami, zakotvuje se výslovně
povinnost Inspekce dozírat na tuto činnost okresních
úřadů.
K § 29 odst. 2 a Čl. III:
Upřesňuje se ustanovení odstavce 2, v němž
je stanovena působnost ministerstva zemědělství.
Znění bylo dohodnuto mezi oběma resorty a
reálně odráží dělbu kompetencí
obou ministerstev na tomto úseku. Upřesnění
kompetence se promítá též do zákona
ČNR č. 2/1969 Sb. ve znění pozdějších
předpisů.
Zpracoval:
JUDr. Jiří Šembera, CSc.