Obecná část
Usnesením vlády České republiky č.
36 ze dne 13. 2. 1991 rozšířeným o usnesení
č. 69 ze dne 13. 3. 1991 bylo ministru zdravotnictví
České republiky uloženo zpracovat koncepci
povinného zdravotního pojištění,
zdravotní pojišťovny a vícezdrojového
systému financování.zdravotnictví.
Na základě citovaných usnesení byl
vypracován návrh zásad zákona o všeobecném
zdravotním pojištění. Jeho účelem
je navázání na jeden z nejmodernějších
evropských systémů nemocenského pojištění,
který u nás existoval v úpravě zákona
č. 221/1924 Sb. a byl násilně přerušen
až přijetím zákona o národním
pojištění č. 99/1948 Sb. Existence nového
pojišťovacího systému by měla přinést
výrazné zlepšení stavu našeho zdravotnictví.
Aby tento systém ale vůbec mohl vzniknout a poté
i fungovat, je nezbytné zřídit instituci,
která funkce tohoto systému zabezpečí.
Touto institucí bude od 1. 1. 1992 Všeobecná
zdravotní pojišťovna České republiky.
Aby Všeobecná zdravotní pojišťovna
mohla k tomuto termínu zahájit svou činnost,
bylo třeba vytvořit již před tímto
datem institucionální a organizační
předpoklady. Z uvedených důvodů byla
zřízena k 1. 9. 1991 Správa všeobecného
zdravotního pojištění jako rozpočtová
organizace ministerstva zdravotnictví České
republiky. Vláda České republiky svým
usnesením č. 306 ze dne 28. 8. 1991 vyslovila souhlas
se zřízením Správy všeobecného
zdravotního pojištění a současně
uložila ministru financí České republiky
zajistit do konce roku 1991 profinancování její
činnosti z rozpočtových prostředků
na zdravotnictví vyčleněním těchto
prostředků při úpravě státního
rozpočtu České republiky až do výše
293,3 milionů Kčs. Správa všeobecného
zdravotního pojištění zanikne ke dni
účinnosti předkládaného zákona.
Vzhledem ke skutečnosti, že Všeobecná
zdravotní pojišťovna je institucí, která
bude provádět financování zdravotní
péče většiny občanů s
trvalým pobytem na území České
republiky, navrhuje se vytvořit vedle Ústředí
též pobočky a úřadovny v jednotlivých
okresech.
FINANCOVÁNÍ ZDRAVOTNICTVÍ V ROCE 1992
Základem neinvestičních výdajů
(tj. věcných a mzdových) státního
rozpočtu na zdravotnictví v roce 1992 je upravený
rozpočet na rok 1991 včetně valorizace v
1. pololetí 1991 a úpravy státního
rozpočtu v listopadu 1991. MF ČR dle stanoviska
sděleného při jednání s MZ
ČR dne 12. 11. 1991 uvažuje na rok 1992 s částkou
35,5 mld. Kčs neinvestičních výdajů
(nárůst 4,0%). Požadovaný nárůst
ze strany MZ ČR je 15% s tím, že MZ ČR
požaduje na rok 1992 neinvestiční výdaje
v celkovém objemu 39,0 mld. Kčs. V této věci
zatím nedošlo k dohodě.
Systém financování zdravotnictví vychází
z usnesení vlády ČR č. 306/1991 ze
dne 28. srpna 1991, kterým je mj. uloženo ministru
financí připravit finanční zabezpečení
zdravotnictví plně v rámci kapitol 715 a
335 státního rozpočtu na rok 1992 s tím,
že odpovídající část prostředků
bude převedena na všeobecnou zdravotní pojišťovnu.
Tento převod by měl být dle názoru
MZ ČR uskutečněn formou samostatné
kapitoly státního rozpočtu po přijetí
příslušných zákonů a vázáním
prostředků v obou kapitolách při vytváření
státního rozpočtu na rok 1992 v podmínkách,
organizaci, struktuře a cenách roku 1991.
V částech důvodové zprávy "Systém
financování zdravotnictví v roce 1992"
a "Systém financování zdravotní
péče do roku 1993", které zpracovalo
MF ČR na základě odborných podkladů
MZ ČR, je popsána pouze obecná technika vzniku
tří rozpočtových kapitol výdaj§
státního rozpočtu na zdravotnictví
bez příslušných kvantifikací,
které jsou nyní v přílohách
uvedeny.
Návrh financování vychází z
formulace paragrafu 3 Zákona o všeobecném zdravotním
pojištění o hrazení výkonů
- potřebné zdravotní péče -
pojišťovnou, bez ohledu na další finanční
zdroje zařízení.
Východiskem návrhu rozpočtu je rozdělení
prostředků kapitol 715 a 335 podle věcného
obsahu poskytované zdravotní péče
v posledním období.
Tyto prostředky musí být rozděleny
na
- prostředky hrazené zřizovateli ze státního
rozpočtu
- prostředky pro Všeobecnou zdravotní pojišťovnu.
Z dikce Návrhu Zákona o všeobecném zdravotním
pojištění a z výše uvedeného
a v přílohách doloženého věcného
vymezení plynou následující podíly:
Pro celkové výdaje státního rozpočtu
na zdravotnictví
verze MF | verze MZ | ||
Hrazeno rozpočty | 24% | 8,5 mld. | 9,3 mld. |
Hrazeno pojišťovnou | 76% | 27,0 mld. | 29,7 mld. |
Z toho neinvestiční prostředky
Hrazené zřizovateli | 14,2% |
Hrazené pojišťovnou | 85,5% |
Přílohy
I. | Hrazeno zřizovateli ze st. rozpočtu | |||
VVZ (granty + ostatní výdaje) | 635,4 | 635,4 | ||
Zdravotnictví - státní výdaje, lázně | 841,4 | 841,4 | ||
Hygienická služba | 270,3 | 478,7 | 749,0 | |
Ozdravovny | 71,0 | 71,0 | ||
LDN | 203,1 | 403,9 | 607,0 | |
Ostatní OLÚ | 152,6 | 152,6 | ||
Kojenecké ústavy | 21,3 | 35,5 | 56,8 | |
Dětské domovy | 34,7 | 68,3 | 103,0 | |
Jesle | 504,1 | 504,1 | ||
Zdravotnické školství | 347,9 | 347,9 | ||
Letecká záchranná služba | 60,3 | 60,3 | ||
Investice | 1 450,0 | 2 902,3 | 4 357,3 | |
Úhrn včetně investic | 8 480,8 | |||
% z celkového schváleného rozpočtu | 74 | |||
II. | Hrazeno pojišťovnou ze státního rozp. | |||
VVZ léčebná péče | 255,6 | |||
Léčebná péče ústř. org. (ZÚNZ UP ap.) | 156,2 | |||
Léčebná péče lůžková | ||||
FN + Nemocnice III | 4 547,6 | |||
Ostatní (I, TRN, PL, RÚ, RIÚ, záv. nem. ap.) | 7 298,8 | |||
Ambulantní péče | 11 868,6 | |||
Lékařská služba | 681,6 | |||
Běžná míra investování (rekonstrukce, modernizace, odpisy) | 2 218,8 | |||
Celkem včetně běžné míry inv. | 27 019,2 | |||
% z celkového schváleného rozpočtu | 76 | |||
Celkem | 35 500,0 | |||
1991 - očekávaná skutečnost | 10 436,4 | 23 698,7 | 34 135,1 | |
1992 - nárůst 4% | 35 500,0 |
Upravený rozpočet výdajů na zdravotnictví
v roce 1991 (t. j. zvýšení o 1. etapu valorizace
a změnu zákona ČNR o státním
rozpočtu na rok 1991 je očekávanou skutečností
roku 1991 v kapitolách 335 a 715. Tato hodnota je v součtu
obou kapitol výchozí základnou propočtu
objemu finančních prostředků na rok
1992. MF ČR zvyšuje tuto výchozí základnu
o 4% na celkovou částku 35,5 mld. Kčs v roce
1992.
SVZP | Příloha |
Praha | list č. 1, 2 |
paliva | 5 890 | 120 | 120 | 500 | 5 150 | |
automobil. benzin | 5 200 | 800 | 400 | 1 200 | 2 800 | |
všeobecný materiál x/ | 180 180 | 172 200 | 1 500 | 540 | 5 940 | |
materiál pro údržbu | 764 | 250 | 225 | 25 | 264 | |
knihy a učební pomůcky | 164 | 15 | 5 | 12 | 132 | |
a/ | spotřeba materiálu a paliv | 192 198 | 173 385 | 2 250 | 2 277 | 14 286 |
elektrická energie | 2 502 | 280 | 300 | 180 | 1 742 | |
voda | 65 | 6 | 6 | 6 | 47 | |
plyn | 70 | 0 | 0 | 20 | 50 | |
údržba a opravy | 17 200 | 320 | 320 | 720 | 15 840 | |
výkony spojů | 58 513 | 3 760 | 3 632 | 4 274 | 46 847 | |
práce výrobní povahy | 1 016 | 360 | 80 | 48 | 528 | |
b/ | výkony materiální povahy | 79 366 | 4 726 | 4 338 | 5 248 | 65 054 |
odpisy DKP | 3 740 | 400 | 400 | 300 | 2 640 | |
c/ | odpisy PPS | 3 740 | 400 | 400 | 300 | 2 640 |
Materiální náklady celkem | 275 304 | 178 511 | 6 988 | 7 825 | 81 980 | |
mzdy | 198 894 | 19 352 | 16 650 | 20 892 | 142 000 | |
OON | 3 978 | 387 | 333 | 418 | 2 840 | |
mzdové a ostatní osobní náklady celkem | 202 872 | 19 739 | 16 983 | 21 310 | 144 840 | |
cestovné | 12 560 | 500 | 360 | 1 800 | 9 900 | |
nájemné | 29 280 | 3 000 | 3 000 | 4 800 | 18 480 | |
podíly FKSP | 3 978 | 387 | 333 | 418 | 2 840 | |
výkony výpočetní techniky | 450 | 450 | - | - | - | |
honoráre organizacím | 3 030 | 1 800 | 150 | 90 | 990 | |
služby nemateriální povahy celkem | 49 298 | 6 137 | 3 843 | 7 108 | 32 210 | |
pojistné | 83 | 50 | 3 | 10 | 20 | |
pohoštění a dary | 618 | 110 | 70 | 42 | 396 | |
finanční náklady celkem | 701 | 160 | 73 | 52 | 416 | |
náklady celkem /1, 2, 3, 4/ | 528 175 | 204 547 | 27 887 | 36 295 | 259 446 |
x/ tisk formulářů, zdrav. průkazů,
ceníků, apod.
V Praze dne 11. 11. 1991
Zpracoval: EÚ SVZP
Příloha
list č. 3
Investiční prostředky
Drobné investice /v tis. Kčs/
Celková částka | 17 210,- | ||
z toho: | psací stroje | 3 000,- | |
doplňující výpočetní technika | 1 200,- | ||
trezory | 750,- | ||
rekonstrukce /8 položek/ | 3 360,- | ||
dopravní technika | 7 500,- | ||
telefonní ústředny /30 poboček/ | 900,- | ||
ostatní | 500,- |
Velikost investic pro výpočetní systém
není dosud z důvodu definitivního uzavření
konkursního řízení stanovena.
Předběžně byla velikost investic předkalkulována
na
celkem | 542,7 mil. | |
z toho v roce 1991 | 190 mil. | |
pro rok 1992 zbývá | 352,7 mil. |
Po uzavření konkursního řízení
bude částka upřesněna.
Investice celkem pro rok 1992 | 369 910 tis. Kčs |
V investicích nejsou započteny investiční
náklady na pořízení budov, resp. opravy
budov vrácených v rámci restituce.
V Praze 11. 11. 1991
Zpracoval: EÚ SVZP
SVZP | Příloha č. 1 |
Praha |
Návrh rozpočtu neinvestičních výdajů
v roce 1992 ve zdravotnických zařízeních
řízených neústředně
a ve všeobecné zdravotní pojištění
v mil. Kčs
38,24 | 11 872 | 11 872 | |
z toho: | |||
fakultní | 33,24 | 3 946 | 3 946 |
III. | 7,43 | 882 | 882 |
II. | 41,32 | 4 906 | 4 906 |
I. | 16,60 | 1 971 | 167 |
závodní | 1,41 | 167 | 167 |
42,00 | 13 039 | 13 039 | |
z toho: | |||
fakultní | 6,94 | 905 | 905 |
III. | 2,54 | 331 | 331 |
II. | 51,40 | 6 702 | 6 702 |
I. | 34,29 | 4 471 | 4 471 |
závodní | 4,83 | 630 | 630 |
0,61 | 189 | - | |
z toho: | |||
kojenecké | 36,46 | 69 | - |
dětské domovy | 63,54 | 120 | - |
hygienická služba | 2,60 | 807 | 277 |
6,32 | 1 962 | 1 096 | |
z toho: | |||
TRN | 8,46 | 166 | 166 |
psychiatrie | 43,26 | 849 | 849 |
rehabilitace | 3,30 | 65 | 65 |
RÚ | 0,81 | 16 | 16 |
ozdravovny | 4,16 | 81 | - |
LDN | 32,03 | 628 | - |
ostatní | 7,84 | 154 | - |
noční sanatorium | 0,14 | 3 | - |
2,19 | 680 | - | |
z toho: | |||
územní | 45,50 | 309 | - |
územní NV | 38,16 | 260 | - |
závodní | 16,14 | 110 | - |
mikrojesle | 0,20 | 1 | - |
SZŠ | 0,83 | 257 | - |
SOUZ | 0,03 | 9 | - |
Domovy mládeže | 0,25 | 78 | - |
Výzkum | 0,24 | 75 | - |
ostatní náklady | 6,69 | 2 077 | 1 758 |
léčebná péče ústředních organ. | - | - | 182 |
léčebná péče VVZ | - | - | 561 |
lékárenská služba | - | - | 626 |
31 045 | 29 411 |
x/ organizační stav k 31. 12. 1990
xx/ % nákladů | - | dlouhodobá procentní skladba |
neinvestičních nákladů ve zdravotnických zařízeních řízených neústředně | ||
- | pramen AIS NV 445 |
V Praze dne 11. 11. 1991
Zpracoval: EV SVZP
Zvláštní část
K § 1 a 2
Pojišťovna je základním představitelem
státní garance poskytování zdravotní
péče občanům České republiky.
Jejím úkolem je zabezpečovat financování
potřebné zdravotní péče pro
všechny osoby, na které se vztahuje všeobecné
zdravotní pojištění. Zákonná
úprava vzniku Pojišťovny je nezbytná právě
s ohledem na státní garanci.
K § 3 až 5
Hlavním příjmem Pojišťovny budou
od r. 1993 platby pojistného. Pojišťovna bude
dále získávat finanční prostředky
i z dalších zdrojů. Půjde zejména
o příjmy ze sankcí uložených
organizacím podle zákona o všeobecném
zdravotním pojištění, dary, příspěvky
státu, obcí, popřípadě podniků
a příjmy vyplývající z finančních
operací Pojišťovny.
Výdaje Pojišťovny jsou zejména úhrady
potřebné zdravotní péče a dále
náklady na činnost Pojišťovny v rámci
jejího rozpočtu.
K § 6
Ustanovení vyjadřuje základní pravidlo
pro sestavení a čerpání rozpočtu
Pojišťovny. S ohledem na státní garanci
se ukládá Pojišťovně povinnost
předkládat České národní
radě pojistné plány, jakož i bilanci
a zprávu o výsledcích hospodaření.
Pojišťovnu je třeba pojímat jako veřejnoprávní
instituci, která neprovozuje podnikatelskou činnost.
Proto i použití veškerých jejích
finančních prostředků je vázáno
pouze na oblast zdravotnických služeb.
K § 7 až 11
Pojišťovna vytváří a spravuje základní
fond zdravotního pojištění, rezervní
fond, popřípadě další účelové
fondy. Aby bylo zajištěno uhrazení potřebné
zdravotní péče, zakládá se
přímo v zákoně povinnost Pojišťovny
vytvořit a spravovat základní a rezervní
fond a určuje se, k jakému účelu mohou
být prostředky těchto fondů použity.
Vytvoření dalších fondů a jejich
užití je v pravomoci Správní rady Pojišťovny.
Pojišťovna institucionálně zabezpečuje
provádění všeobecného zdravotního
pojištění. Z toho vyplývá i povinnost
státu ručit za její solventnost. Tato státní
záruka však nastupuje až po využití
prostředků rezervního fondu Pojišťovny.
Tato záruka se projeví i v tom, že potřebná
zdravotní péče musí být zajištěna
případně i na úkor jiných oblastí
činnosti státu, neboť princip humanity je nadřazen
ekonomickým prioritám.
Zakotvení povinnosti vést vlastní účetní
a informační systém navázaný
na státní statistickou evidenci a respektující
požadavky průkaznosti sleduje hledisko hospodárnosti
provozu Pojišťovny a zajištění podmínek
pro kontrolovatelnost její činnosti. Omezené
příjmové možnosti Pojišťovny
ve srovnání s podnikatelskými subjekty spolu
s riziky, která vyplývají z omezených
možností ovlivnit spotřebu zdravotní
péče, odůvodňují osvobození
od daňových a poplatkových povinností.
K § 12 až 14
Ucelená organizační a funkční
síť vybudovaná s podporou moderního
výpočetního systému a propojená
na centrální databázi představuje
nejefektivnější a nejúspornější
organizační uspořádání
Pojišťovny. Tato síť a její propojení
na centrální databázi vytvoří
velmi dobré výchozí předpoklady funkčního
systému vzájemných kontrol všech činností
Pojišťovny. Umožní rychlé operativní
provozní zásahy do celého systému.
Pobočka Pojišťovny je organizační
jednotkou o rozsahu 25 až 50 pracovníků s vlastním
nebo sdíleným středním výpočetním
systémem, pevně propojeným s centrální
databází. Vzhledem k nedělitelné odpovědnosti
za svěřené finanční prostředky
Pojišťovny nemohou být pobočky samostatnými
právními subjekty.
Úřadovnou Pojišťovny je třeba rozumět
poměrně jednoduchou kancelář se dvěma
až pěti pracovníky, zprostředkující
běžný přímý styk s pojištěnci
a dalšími smluvními partnery Pojišťovny.
K § 15 a 16
Ředitelství ústředí je výkonným
orgánem, který realizuje rozhodnutí Sboru
zástupců a Správní rady, řídí
činnost Pojišťovny a jejích poboček.
Vzhledem k důležitosti a společenskému
významu funkce ředitele Pojišťovny je
na místě, aby byl volen na návrh Správní
rady Českou národní radou.
Upravuje se i působnost ředitelství pobočky
a způsob jmenování vedoucího.
K § 17 a 18
Pojišťovna jako peněžní ústav
spravující rozsáhlý majetek občanů
musí mít zabezpečenu účast
občanů na řízení. Tato účast
bude zprostředkována řídícími
orgány Pojišťovny, Sborem zástupců,
Správní radou a Dozorčí radou. Počet
orgánů se omezuje na nezbytnou míru. Správní
rada a Dozorčí rada jsou orgány nezávislé.
K § 19
Sbor zástupců je nejvyšším orgánem
Pojišťovny, který rozhoduje o zásadních
otázkách týkajících se její
činnosti jako celku. Svým složením zaručuje
objektivnost rozhodování Pojišťovny o
zásadních věcech, jak s ohledem na zájmy
státu, tak pojištěnců, zaměstnavatelů
a Pojišťovny samé.
K § 20 a 21
Upravuje se způsob ustavení Správní
rady a Dozorčí rady. Členové těchto
orgánů jsou ustaveni do funkcí jednak volbou,
pokud jde o zástupce pojištěnců, jednak
jmenováním, pokud jde o zástupce státu
a zaměstnavatelů. Volba všech členů
Správní rady a Dozorčí rady není
navrhována vzhledem k rozsáhlým technickým
potížím a značným finančním
nákladům, které by představovala.
Skutečnost, že jak členové Správní
rady, tak členové Dozorčí rady nejsou
vůči Pojišťovně v pracovněprávním
vztahu, vytváří předpoklad pro nezávislost
rozhodování těchto orgánů.
K § 22 až 23
Obdobně jako u orgánů ústředí
se rámcově upravuje vznik orgánů poboček,
jejich působnost a vzájemné vztahy.
K § 24
Informační systém Pojišťovny bude
tvořit ústřední databáze pevně
propojená na výpočetní systém
poboček. Ústřední databáze
bude sloužit pro zprostředkování přenosu
a komunikace mezi datovými soubory poboček, bude
zabezpečovat kontrolní vazby systému, stejně
jako ochranu všech dat.
K § 25
S ohledem na ochranu práv pojištěnců
a ochranu zájmů zaměstnavatelů a Pojišťovny
je nutné stanovit povinnost mlčenlivosti členů
a náhradníků orgánů Pojišťovny
i orgánů poboček Pojišťovny a jejím
zaměstnancům.
K § 26
Ustanovení upravuje tvorbu základního fondu
v roce 1992.
K § 27
V zájmu zajištění plynulého přechodu
na systém všeobecného zdravotního pojištění
a zajištění dostupnosti potřebné
péče, upravuje se v období prvních
dvou let od vzniku Pojišťovny smluvní povinnost
jak pro Pojišťovnu, tak pro zdravotnická zařízení,
pokud o navázání smluvního vztahu
jedna či druhá strana požádá.
Toto opatření přispěje i k tomu, aby
Pojišťovna po dvouletém "zkušebním"
období mohla odpovědně přistoupit
k obnovení (nebo neobnovení) smluvního vztahu.
S ohledem na to, že v roce 1992 zůstanou některá
zdravotnická zařízení financována
přímo ze státního rozpočtu
České republiky, se těmto zařízením
smluvní povinnost neukládá.
K § 28
Upravuje se období, do kterého je třeba způsobem
obsaženým v zákoně ustavit jak orgány
Pojišťovny, tak orgány poboček Pojišťovny.
K § 29
Základní fond zdravotního pojištění
nebude v roce 1992 vytvářen z plateb pojistného,
ale z prostředků státního rozpočtu.
Do doby, než dojde ke změně daňového
systému, nelze plátce daní zatížit
platbami zdravotního pojištění.
Rezervní fond nebude v roce 1992 vytvořen z prostředků
státního rozpočtu České republiky.
Tyto prostředky budou poskytnuty až na založení
rezervního fondu v roce 1993.
Zpracoval: | doc. JUDr. Petr Tröster, CSc. |
náměstek ministra zdravotnictví České republiky |