(1) Za nesplnění oznamovací povinnosti podle
§ 9 může příslušná
zdravotní pojišťovna uložit pojištěnci
pokutu až do výše 10.000 Kčs a zaměstnavateli
až do výše 200.000 Kčs. Při nesplnění
oznamovací povinnosti zaměstnavatelem může
pokutu uložit pouze zaměstnavateli.
(2) Pokutu lze uložit do jednoho roku ode dne zjištění
nesplnění oznamovací povinnosti plátcem
pojistného, nejdéle však do tří
let od doby, kdy oznamovací povinnost měla být
splněna.
(3) Při opakovaném nesplnění oznamovací
povinnosti může být uložena pokuta až
do výše dvojnásobku uložené pokuty.
(4) Při nesplnění povinnosti podrobit se
preventivní prohlídce podle § 11 písm.
f) nebo porušuje-li pojištěnec závažným
způsobem své povinnosti uvedené v §
11 písm. e) může příslušná
zdravotní pojišťovna uložit pojištěnci
pokutu až do výše 500,- Kčs. Pokutu lze
uložit do jednoho roku ode dne, kdy se pojištěnec
nepodrobil preventivní prohlídce, nejdéle
však do tří let od doby, kdy povinnost podrobit
se takové prohlídce měla být splněna.
(5) Pokuta je příjmem zdravotní pojišťovny,
která ji uložila.
(1) Příslušná zdravotní pojišťovna
vyměří přirážku k pojistnému
zaměstnavateli, u něhož v uplynulém
kalendářním roce došlo k opakovanému
výskytu pracovních úrazů nebo nemocí
z povolání ze stejných zdrojů nebo
příčin a v důsledku toho i ke zvýšení
nákladů na zdravotní péči.
(2) Příslušná zdravotní pojišťovna
vyměří zaměstnavateli podle odstavce
1 přirážku k pojistnému až do výše
5% z podílu na jím hrazeném pojistném
všech zaměstnanců.
(3) Přirážku k pojistnému za kalendářní
rok lze vyměřit nejdéle do 31. 3. následujícího
roku. Přirážka k pojistnému je splatná
na účet příslušné zdravotní
pojišťovny jednorázově, nejpozději
do jednoho měsíce ode dne doručení
platebního výměru.
(4) Zaměstnavatelé jsou povinni příslušné
zdravotní pojišťovně zasílat kopie
záznamů o pracovních úrazech, a to
najednou za uplynulý kalendářní měsíc,
vždy nejpozději do pátého dne následujícího
měsíce. Při nesplnění této
povinnosti může příslušná
zdravotní pojišťovna uložit zaměstnavateli
pokutu až do výše 100.000,- Kčs.
(5) Zdravotnická zařízení, která
jsou oprávněna k uznávání nemocí
z povolání, jsou povinna zasílat příslušné
zdravotní pojišťovně kopie hlášení
nemocí z povolání.
(1) Ve věcech týkajících se placení
pojistného, pokut a přirážek k pojistnému
rozhodují zdravotní pojišťovny platebními
výměry, které jsou exekučním
titulem.
(2) Na rozhodování zdravotních pojišťoven
se vztahují obecné předpisy o správním
řízení.
(3) Pravomocná rozhodnutí zdravotních pojišťoven
jsou přezkoumatelná soudem podle zvláštních
předpisů.
(1) Na podkladě pojistné smlouvy poskytne pojišťovna
v rozsahu stanoveném pojistnou smlouvou úhradu za
zdravotní péči osobám, které
nejsou pojištěnci ve smyslu tohoto zákona.
(2) Na podkladě pojistné smlouvy poskytne Pojišťovna
v rozsahu stanoveném pojistnou smlouvou úhradu za
poskytnutou péči, přesahující
rámec potřebné zdravotní péče
stanovené v § 2 odst. 1 a ve Zdravotním řádu
a úhradu nákladů léčení
v cizině nad rámec stanovený v § 4.
Zrušují se s působností pro Českou
republiku
1. § 10 zákona č. 54/1956 Sb., o nemocenském
pojištění zaměstnanců ve znění
pozdějších předpisů,
2. § 29 zákona č. 20/1966 Sb., o péči
o zdraví lidu,
3. zákon č. 33/1965 Sb., o úhradě
nákladů vznikajících státu
z úrazů, nemocí z povolání
a jiných poškození na zdraví (regresní
náhrady), ve znění zákona ČNR
č. 266/1991 Sb.,
4. vyhláška ministerstva zdravotnictví ČR
č. 363/1991 Sb., kterou se provádí zákon
o regresních náhradách,
5. směrnice ministerstva zdravotnictví ČSR
č. 11/1980 Věst. MZ ČSR (reg. v částce
89/1980 Sb., o vypořádání regresních
náhrad z onemocnění zaprášením
plic prachem obsahujícím kysličník
křemičitý a z onemocnění rakovinou
plic z radioaktivních látek,
6. vyhláška ministerstva zdravotnictví č.
42/1966 Sb., o poskytování léčebně
preventivní péče ve znění vyhlášek
č. 131/1988 Sb., č. 61/1990 Sb. a č. 318/1990
Sb., a č. .../1991 Sb.
7. směrnice ministerstva zdravotnictví ČSR
č. 15/1983 Věst. MZ ČSR o poskytování
obvodních zdravotnických služeb a poskytování
zdravotnických služeb pracujícím v závodech
(reg. v částce 23/1983 Sb.) ve znění
výnosu MZ ČSR čj. LP/3-200-29.3.1990 (č.
321/1990 Sb.),
8. směrnice ministerstva zdravotnictví ČSR
č. 10/1975 Věst. MZ ČSR, o poskytování
zdravotnických služeb československým
občanům při jejich cestách a pobytu
v zahraničí (reg. v částce 23/1975
Sb.), ve znění směrnic č. 4/1987 Věst.
MZ ČSR (reg. v částce 16/1986 Sb.).
V regresním řízení, které nebylo
ke dni účinnosti tohoto zákona pravomocně
skončeno, se postupuje podle dosavadních předpisů
uvedených v § 20 bod 3., 4. a 5.
Tento zákon nabývá účinnosti
dnem 1. ledna 1992 s výjimkou § 6, § 7, §
8, § 9, § 11 písm. a) a c), § 16 odst. 1,
2 a 3, § 17, § 18 odst. 1 ve věcech týkajících
se placení pojistného a přirážek
k pojistnému, § 20 bod 3, 4 a 5, které nabývají
účinnosti dnem 1. ledna 1993.
Obecná část
Usnesením vlády České republiky č.
339/1990 byl schválen Nový systém zdravotní
péče. Tento systém předpokládá
přijetí nových principů celospolečenské
strategie obnovy a podpory zdraví. Všeobecné
zdravotní pojištění je nezbytnou součástí
nového systému zdravotní péče
a podmínkou jeho fungování. Nejlépe
ze všech známých způsobů financování
zdravotnictví hájí zájem občana,
motivuje ho k zájmu o vlastní zdraví a podněcuje
zdravotnická zařízení a jejich pracovníky
ke kvalitní a efektivní činnosti. Rovněž
umožňuje regulaci nákladů a preferenci
potřebných oblastí zdravotní péče.
Pojišťování zdraví má v
českých zemích svou tradici. Nemocenské
pojištění bylo v Rakousku zavedeno zákonem
č. 33 z 30. 3. 1888. V Československé republice
byla zákonem č. 268 z 15. 5. 1919 rozšířena
pojistná povinnost na všechny osoby v poměru
pracovním, služebním i učňovském.
Dnem 1. 7. 1926 nabyl účinnosti zákon č.
221/1924 Sb., o pojištění zaměstnanců
pro případ nemocí, invalidity a stáří,
který byl novelizován zákonem č. 184/1928
Sb.
Zákonem o národním pojištění
č. 99/1948 Sb. ze dne 5. 4. 1948 byly sjednoceny všechny
druhy nemocenského a důchodového pojištění
většiny pracujících. Byla zřízena
Ústřední národní pojišťovna
jako centrální orgán pro nemocenské
pojištění a zdravotnictví. Dávky
nemocenské a zdravotní byly upraveny Léčebným
řádem vydaným Ústřední
národní pojišťovnou.
V poúnorovém vývoji došlo k mnoha změnám,
které se projevily v přijetí zákonů
č. 102/1951 Sb., o přebudování národního
pojištění a č. 103/1951 Sb., o jednotné
preventivní a léčebné péči.
V rámci těchto změn bylo důchodové
pojištění odděleno a upraveno na důchodové
zabezpečení. Zdravotní péče
přestala mít charakter plnění věcných
dávek nemocenského pojištění.
Byly vytvořeny Ústavy národního zdraví
a soustava orgánů a zařízení
hygienickoepidemiologické služby.
Správu nemocenského pojištění
převzalo ROH a vrcholným orgánem se stalo
ÚRO. Fungování jednoho z nejmodernějších
systémů nemocenského pojištění
v Evropě bylo tedy v padesátých letech násilně
přerušeno.
Nynější právní úprava
obsažená v zákoně č. 20/1966
Sb. vychází ze zásady, že péči
o zdraví poskytuje stát všem občanům
bezplatně. Zdravotnické služby jsou službami
poskytovanými státními zdravotnickými
zařízeními financovanými ze státního
rozpočtu. V uvedeném období byla léčebná
péče financována výhradně prostřednictvím
státního rozpočtu, bez přímé
souvislosti direktivně přidělených
finančních prostředků zdravotnickým
zařízením k objemu a kvalitě léčebné
péče.
Důsledkem tohoto systému financování
je současný stav našeho zdravotnictví.
Název zdravotní pojištění byl
zvolen pro odlišení úhrady zdravotní
péče na rozdíl od pojmu nemocenské
pojištění, používaného pro
výplaty dávek v nemoci.
Nemocenské pojištění, tj. dávky
v nemoci, jsou svěřeny do působnosti ministerstva
práce a sociálních věcí a jsou
součástí navrhovaného fondu sociálního
pojištění.
Naopak řešení problematiky zdravotního
pojištění uložila vláda České
republiky ministerstvu zdravotnictví.
Aby nedošlo k prolínání kompetencí
výše uvedených ministerstev a s ohledem na
potřebu rychlého postupu prací na přípravě
zdravotního pojištění, bylo toto rozdělení
kompetencí respektováno.
Vláda České republiky uložila svým
usnesením č. 36 ze dne 13. 2. 1991 mj. ministru
zdravotnictví České republiky předložit
do 30. 6. 1991 příslušným ministrům
a Hospodářské radě vlády ČR
návrh na zřízení Všeobecné
zdravotní pojišťovny tak, aby zahájila
činnost k 1. 1. 1992. V souvislosti s tím byla přislíbena
změna daňového systému ke stejnému
termínu. Tento úkol byl dále rozšířen
usnesením vlády ČR č. 69 z 13. 3.
1991 o úkol zpracovat koncepci povinného zdravotního
pojištění, zdravotní pojišťovny
a vícezdrojového systému financování
zdravotnictví. Důvodem přijetí tohoto
a na něj navazujících usnesení byla
nedostatečnost finančních zdrojů pro
krytí nákladů na provoz zdravotnických
zařízení již pro rok 1991 a očekávané
prohloubení tohoto nedostatku v roce 1992. Všeobecné
zdravotní pojištění již ve své
výdajové části je prostředek,
jak lépe využít dostupné finanční
prostředky a udržet tak alespoň stávající
úroveň zdravotní péče a postupně
docilovat jejího zlepšení. Časový
plán ekonomické reformy v ČSFR stanovil termín
zavedení nového daňového systému
k 1. 1. 1993. Při projednávání možnosti
zavedení nového daňového systému
pokud jde o daň z příjmů od 1. 1.
1992, byl na ministerstvu financí České republiky
potvrzen původně stanovený termín
zavedení této daně v rámci celkového
daňového systému, tj. k 1. 1. 1993.
V roce 1992 je jediným možným zdrojem financování
zdravotnictví státní rozpočet. Prvotní
rozdělení prostředků bude vycházet
z rozsahu služeb a činností krytých
dosud obvyklým rozpočtovým způsobem.
Rozdělování finančních toků
z pojišťovny však již bude záviset
na objemu, a zatím jen zprostředkovaně i
na kvalitě léčebné péče
poskytnuté jednotlivými zdravotnickými zařízeními.
Sama existence zdravotního pojištění
nezvyšuje výdaje státního rozpočtu
ani v roce 1992, kdy je jím bezprostředně
financováno, tím méně pak v roce 1993
a dalších, kdy podstatnou část příjmů
Pojišťovny bude tvořit vybrané pojistné.
Odhad výdajů na zdravotnictví v roce 1992
se pohybuje od 46 miliard Kčs do 90 miliard.
Rok 1992 se stane obdobím postupného zavádění
pojišťovacího systému.
Návrh systému zdravotního pojištění
vychází z řešení v rámci
České republiky. Rozhodujícím důvodem
je oddělení rozpočtových prostředků
na zdravotnictví na Českou republiku a na Slovenskou
republiku. Zřízení zdravotní pojišťovny
na federální úrovni by vyžadovalo sjednocovací
proces, pro který nejsou vytvořeny podmínky.
Aby Všeobecná zdravotní pojišťovna
České republiky mohla zahájit svou činnost
od 1. 1. 1992, bylo třeba vytvořit již před
tímto datem institucionální a organizační
předpoklady. Proto byla zřízena Správa
všeobecného zdravotního pojištění
jako rozpočtová organizace ministerstva zdravotnictví
České republiky k 1. 9. 1991. Správa všeobecného
zdravotního pojištění zanikne dnem účinnosti
zákona o Všeobecné zdravotní pojišťovně
k 1. 1. 1992. Financování Všeobecné
zdravotní pojišťovny od 1. 1. 1992 bude zabezpečeno
prostřednictvím ministerstva financí ČR,
neboť financování prostřednictvím
plateb pojistného lze provést až v návaznosti
na změnu daňového systému od 1. 1.1993.
Navrhovaná úprava odpovídá právním
úpravám zemí Evropského společenství.
FINANCOVÁNÍ ZDRAVOTNICTVÍ V ROCE 1992
Základem neinvestičních výdajů
(tj. věcných a mzdových) státního
rozpočtu na zdravotnictví v roce 1992 je upravený
rozpočet na rok 1991 včetně valorizace v
1. pololetí 1991 a úpravy státního
rozpočtu v listopadu 1991. MF ČR dle stanoviska
sděleného při jednání s MZ
ČR dne 12. 11. 1991 uvažuje na rok 1992 s částkou
35,5 mld. Kčs neinvestičních výdajů
(nárůst 4,0%). Požadovaný nárůst
ze strany MZ ČR je 15% s tím, že MZ ČR
požaduje na rok 1992 neinvestiční výdaje
v celkovém objemu 39,0 mld. Kčs. V této věci
zatím nedošlo k dohodě.
Systém financování zdravotnictví vychází
z usnesení vlády ČR č. 306/1991 ze
dne 28. srpna 1991, kterým je mj. uloženo ministru
financí připravit finanční zabezpečení
zdravotnictví plně v rámci kapitol 715 a
335 státního rozpočtu na rok 1992 s tím,
že odpovídající část prostředků
bude převedena na všeobecnou zdravotní pojišťovnu.
Tento převod by měl být dle názoru
MZ ČR uskutečněn formou samostatné
kapitoly státního rozpočtu po přijetí
příslušných zákonů a vázáním
prostředků v obou kapitolách při vytváření
státního rozpočtu na rok 1992 v podmínkách,
organizaci, struktuře a cenách roku 1991.
V částech důvodové zprávy "Systém
financování zdravotnictví v roce 1992"
a "Systém financování zdravotní
péče do roku 1993", které zpracovalo
MF ČR na základě odborných podkladů
MZ ČR, je popsána pouze obecná technika vzniku
tří rozpočtových kapitol výdaj§
státního rozpočtu na zdravotnictví
bez příslušných kvantifikací,
které jsou nyní v přílohách
uvedeny.
Návrh financování vychází z
formulace paragrafu 3 Zákona o všeobecném zdravotním
pojištění o hrazení výkonů
- potřebné zdravotní péče -
pojišťovnou, bez ohledu na další finanční
zdroje zařízení.
Východiskem návrhu rozpočtu je rozdělení
prostředků kapitol 715 a 335 podle věcného
obsahu poskytované zdravotní péče
v posledním období.
Tyto prostředky musí být rozděleny
na
- prostředky hrazené zřizovateli ze státního
rozpočtu
- prostředky pro Všeobecnou zdravotní pojišťovnu.
Z dikce Návrhu Zákona o všeobecném zdravotním
pojištění a z výše uvedeného
a v přílohách doloženého věcného
vymezení plynou následující podíly:
Pro celkové výdaje státního rozpočtu
na zdravotnictví
verze MF | verze MZ | ||
Hrazeno rozpočty | 24% | 8,5 mld. | 9,3 mld. |
Hrazeno pojišťovnou | 76% | 27,0 mld. | 29,7 mld. |
Z toho neinvestiční prostředky
Hrazené zřizovateli | 14,2% |
Hrazené pojišťovnou | 85,5% |
Přílohy
I. | Hrazeno zřizovateli ze st. rozpočtu | |||
VVZ (granty + ostatní výdaje) | 635,4 | 635,4 | ||
Zdravotnictví - státní výdaje, lázně | 841,4 | 841,4 | ||
Hygienická služba | 270,3 | 478,7 | 749,0 | |
Ozdravovny | 71,0 | 71,0 | ||
LDN | 203,1 | 403,9 | 607,0 | |
Ostatní OLÚ | 152,6 | 152,6 | ||
Kojenecké ústavy | 21,3 | 35,5 | 56,8 | |
Dětské domovy | 34,7 | 68,3 | 103,0 | |
Jesle | 504,1 | 504,1 | ||
Zdravotnické školství | 347,9 | 347,9 | ||
Letecká záchranná služba | 60,3 | 60,3 | ||
Investice | 1 450,0 | 2 902,3 | 4 357,3 | |
Úhrn včetně investic | 8 480,8 | |||
% z celkového schváleného rozpočtu | 74 | |||
II. | Hrazeno pojišťovnou ze státního rozp. | |||
VVZ léčebná péče | 255,6 | |||
Léčebná péče ústř. org. (ZÚNZ UP ap.) | 156,2 | |||
Léčebná péče lůžková | ||||
FN + Nemocnice III | 4 547,6 | |||
Ostatní (I, TRN, PL, RÚ, RIÚ, záv. nem. ap.) | 7 298,8 | |||
Ambulantní péče | 11 868,6 | |||
Lékařská služba | 681,6 | |||
Běžná míra investování (rekonstrukce, modernizace, odpisy) | 2 218,8 | |||
Celkem včetně běžné míry inv. | 27 019,2 | |||
% z celkového schváleného rozpočtu | 76 | |||
Celkem | 35 500,0 | |||
1991 - očekávaná skutečnost | 10 436,4 | 23 698,7 | 34 135,1 | |
1992 - nárůst 4% | 35 500,0 |
Upravený rozpočet výdajů na zdravotnictví
v roce 1991 (t. j. zvýšení o 1. etapu valorizace
a změnu zákona ČNR o státním
rozpočtu na rok 1991 je očekávanou skutečností
roku 1991 v kapitolách 335 a 715. Tato hodnota je v součtu
obou kapitol výchozí základnou propočtu
objemu finančních prostředků na rok
1992. MF ČR zvyšuje tuto výchozí základnu
o 4% na celkovou částku 35,5 mld. Kčs v roce
1992.
SVZP | Příloha |
Praha | list č. 1, 2 |
paliva | 5 890 | 120 | 120 | 500 | 5 150 | |
automobil. benzin | 5 200 | 800 | 400 | 1 200 | 2 800 | |
všeobecný materiál x/ | 180 180 | 172 200 | 1 500 | 540 | 5 940 | |
materiál pro údržbu | 764 | 250 | 225 | 25 | 264 | |
knihy a učební pomůcky | 164 | 15 | 5 | 12 | 132 | |
a/ | spotřeba materiálu a paliv | 192 198 | 173 385 | 2 250 | 2 277 | 14 286 |
elektrická energie | 2 502 | 280 | 300 | 180 | 1 742 | |
voda | 65 | 6 | 6 | 6 | 47 | |
plyn | 70 | 0 | 0 | 20 | 50 | |
údržba a opravy | 17 200 | 320 | 320 | 720 | 15 840 | |
výkony spojů | 58 513 | 3 760 | 3 632 | 4 274 | 46 847 | |
práce výrobní povahy | 1 016 | 360 | 80 | 48 | 528 | |
b/ | výkony materiální povahy | 79 366 | 4 726 | 4 338 | 5 248 | 65 054 |
odpisy DKP | 3 740 | 400 | 400 | 300 | 2 640 | |
c/ | odpisy PPS | 3 740 | 400 | 400 | 300 | 2 640 |
Materiální náklady celkem | 275 304 | 178 511 | 6 988 | 7 825 | 81 980 | |
mzdy | 198 894 | 19 352 | 16 650 | 20 892 | 142 000 | |
OON | 3 978 | 387 | 333 | 418 | 2 840 | |
mzdové a ostatní osobní náklady celkem | 202 872 | 19 739 | 16 983 | 21 310 | 144 840 | |
cestovné | 12 560 | 500 | 360 | 1 800 | 9 900 | |
nájemné | 29 280 | 3 000 | 3 000 | 4 800 | 18 480 | |
podíly FKSP | 3 978 | 387 | 333 | 418 | 2 840 | |
výkony výpočetní techniky | 450 | 450 | - | - | - | |
honoráre organizacím | 3 030 | 1 800 | 150 | 90 | 990 | |
služby nemateriální povahy celkem | 49 298 | 6 137 | 3 843 | 7 108 | 32 210 | |
pojistné | 83 | 50 | 3 | 10 | 20 | |
pohoštění a dary | 618 | 110 | 70 | 42 | 396 | |
finanční náklady celkem | 701 | 160 | 73 | 52 | 416 | |
náklady celkem /1, 2, 3, 4/ | 528 175 | 204 547 | 27 887 | 36 295 | 259 446 |
x/ tisk formulářů, zdrav. průkazů,
ceníků, apod.
V Praze dne 11. 11. 1991