Zásada č. 12
Úlevy na dani z nemovitostí
Úlevy na dani může poskytovat správce
daně na žádost poplatníka s přihlédnutím
k místním podmínkám na základě
vyjádření obce na
a) pozemky, na nichž je hospodářské
využiti omezeno,
b) stavby po změně systému z pevných
paliv na vytápění plynem, elektřinou
nebo na systém využívající obnovitelné
energie solární, větrné apod.,
c) obytně domy ve vlastnictví držitelů
průkazu ZTP, sloužící výhradně
k jejich trvalému bydlení.
Odůvodnění: Návrh sleduje podporu
nemovitostem sloužícím k uspokojování
veřejně prospěšných zájmů
a prosazujícím minimální dopady na
životní prostředí a daňovou úlevu
pro pozemky, na nichž je ztíženo nebo omezeno
hospodařeni v závislosti na místních
podmínkách z důvodů umístění
v pásmech ochrany vod I. a II. stupně, poddolování,
nadměrného imisního zatížení,
ekologických katastrof, podmáčení
a jiných důvodů. Úlevy budou do paragrafovaného
znění zákona zapracovány jen pokud
nebudou upraveny zákonem ČNR o správě
daní.
Zásada č. 13
Zdaňovací období
Zdaňovacím obdobím je kalendářní
rok.
Odůvodněni: Zdaňovací období
pro daň z nemovitostí je nutno stanovit v souladu
s celým daňovým systémem platným
v ČR.
Zásada č. 14
Placení daně
Daň je splatná:
a) u poplatníků provozujících zemědělskou
výrobu ve třech splátkách, a to 20%
nejpozději do 30. dubna, 30% do 31. srpna a 50% do 30.
listopadu běžného zdaňovacího
období,
b) u ostatních poplatníků ve čtyřech
stejných splátkách, a to nejpozději
do 15. února, 15. května, 15. srpna a 15. listopadu.
Nepřesáhne-li roční daň z nemovitosti
2 000, - Kčs, je splatná najednou, a to nejpozději
do 15. února běžného zdaňovacího
období.
Odůvodněni: Pro placení daně z nemovitostí
se pro poplatníky provozující zemědělskou
výrobu přebírá dosavadní právní
úprava pro daň z pozemků, která se
v praxi osvědčila. Výše jednorázově
splatné částky daně odpovídá
možnostem poplatníků a potřebám
rozpočtu obcí.
Zásada č. 15
Správa daně
Správa daně, podání přiznání
k dani, řízení ve věcech daně
a sankce za nesplnění daňových povinností
se řídi zvláštním zákonem
ČNR o správě daní.
Odůvodněni: Je nutná koordinace postupu ve
správě daně a daňovém řízení
u všech obecně závazných právních
předpisů tvořících daňový
systém republiky.
Zásada č. 16.
Vláda České republiky může poskytnout
úlevu, případně osvobození
od daně některých druhů pozemků
a staveb nebo některým skupinám poplatníků.
Odůvodnění: Přebírá
se dosavadní právní úprava.
Zásada č. 17
Zrušovací ustanovení
V České republice se nepoužívají
tyto zákony - část první (daň
z pozemků) zákona č. 172/1988 Sb., o zemědělské
dani, ve zněni pozdějších předpisů,
- zákon č. 143/1961 Sb., o domovní dani,
ve znění pozdějších předpisů.
Dále je nutno uvést do souladu zákon ČNR
č. 565/1990 Sb., o místních poplatcích
(§ 8) se zněním těchto zásad.
Odůvodněni: Tato právní úprava
nahrazuje dosavadní daň z pozemků a daň
domovní. K zamezení dvojího zdanění
je třeba zrušit dislokační poplatek
v případech, kdy je duplicitní k dani z nemovitosti.
Zásada č. 18
Tento zákon nabývá účinnosti
dnem
Odůvodnění: Podle zásad daňově
reformy má tento zákon nabýt účinnosti
k 1. 1. 1993.
Příloha č. 1 k zákonu
Významné místo v rámci nové
daňové soustavy bude zaujímat daň
z nemovitostí, jejímž cílem je působit
na využívání pozemků a staveb.
Z rozpočtového hlediska se výnos daně
z nemovitosti předpokládá jako příjem
měst a obci, který významně posílí
jejich příjmovou základnu.
Dosud zdanění podléhají pouze vedené
v evidenci nemovitosti jako zemědělská půda
v lepších agroekologických podmínkách
a okrasně zahrady ve vlastnictví občanů.
Do celkové výměry všech pozemků
podléhajících dani z pozemků se nezapočítávají
pozemky patřící k rodinným domkům
a pozemky zemědělské půdy členů
zemědělských družstev, které
souvisejí s pozemkem, na němž je obytná
budova, nebo které jsou v zastavěném území
obce, činí-li jejich úhrnná výměra
mimo zastavěnou plochu nejvýše 800 m2.
Domovní dani podléhaly budovy zřízené
k trvalým účelům včetně
plochy jimi zastavěné s výjimkou budov v
socialistickém vlastnictví.
Podle nové právní úpravy bude daňově
zatížena většina půdy a zdanění
bude podléhat většina staveb. Pro širší
rozsah předmětu daně, než tomu bylo
v dosavadní právní úpravě,
bylo nutno přihlédnout k národohospodářským,
celospolečenským a ekologickým zájmům
České republiky rozšířením
ustanoveni o osvobození a úlevách z daně.
Daň budou platit všichni vlastnici, nositelé
práva užíváni a nositelé práva
hospodaření s nemovitostmi. Daň bude nákladovou
položkou u poplatníků daně z příjmů.
Pro stanovení základu daně z nemovitostí
byly zpočátku zpracovány dva návrhy,
a to podle ceny nemovitostí a podle výměry
nemovitostí.
Cílovému řešení základu
daně z nemovitosti odpovídá návrh
vycházející z ceny nemovitostí. Jelikož
současná vyhláška pro oceňováni
nemovitosti neumožňuje její využití
pro výpočet daně daňovými poplatníky,
bude nezbytně vydat obecně závazný
právní předpis, který bude řešit
i tento problém. Z těchto důvodů je
třeba vydat obecně závazný právní
předpis, který bude řešit způsob
ocenění a jeho organizační zabezpečeni.
Na základě tohoto předpisu bude nutno vytvořit
materiální podmínky pro realizaci ocenění
a jeho propojení na evidenci nemovitosti v plném
rozsahu předmětu daně z nemovitostí.
Tuto záležitost nemůže řešit
pouze ministerstvo financi, ale je třeba prosadit účinnou
spolupráci dalších ústředních
orgánů České republiky. Do doby předpokládané
účinnosti právní úpravy daně
z nemovitostí není možno technicky a organizačně
zajistit stanovení základu daně tímto
způsobem. Proto bylo nutno zvolit navrhovaný způsob
stanovení základu daně z výměry
nemovitosti s tím, že v dalším období,
kdy budou výše uvedené podmínky splněny,
bude provedena úprava zákona, v níž
základ daně bude tvořit cena nemovitosti.
Sazby daně uvedené v zásadách jsou
pouze orientační a budou zpřesněny
v paragrafovaném znění v závislosti
na vyčíslení celkových důsledků
na důchodovou situaci poplatníků v rámci
celé daňové soustavy.
Předkládané zásady vycházejí
vesměs z dosavadní právní úpravy,
na kterou přímo navazuje (občanský
zákoník, hospodářský zákoník),
a která nebyla dosud novelizována Kromě toho
chyběj i další nové obecně závazné
právní předpisy, na které budou muset
zásady zákona navazovat. V návaznosti na
novelizované a nové obecně závazné
právní předpisy bude nutno upravit paragrafované
znění zákona.
Ze zásad byla vypuštěna ustanovení procesního
charakteru, která budou upravena zákonem České
národní rady o správě dani. V rámci
komplexního zabezpečení správy daní
bude i tato daň spravována finančními
úřady.
Celkový finanční dopad navrhované
právní úpravy nelze v současně
době kvantifikovat, a to vzhledem k neúplně
evidenci nemovitosti. Rozsah předmětu daně
je tudíž možno určit kvalifikovaným
odhadem, a proto byla provedena pouze přibližná
kvantifikace výnosu daně s tím, že předpokládaný
výnos daně z nemovitostí dosáhne přibližně
částky 6 mld. Kčs. Výnos daně
z pozemku a domovní daně dle dosavadní platné
právní úpravy za r. 1990 činil 2 mld.
Kčs, z toho příjmem rozpočtu obcí
byly pouze 0,4 mld. Kčs.
Podle čl. 12 odst. 2 písm. c) ústavního
zákona č. 143/1968 Sb., o československé
federaci, ve znění pozdějších
předpisů, u daní placených podniky
a společnostmi a u daně z příjmů
obyvatelstva upravuje okruh poplatníků, předmět
a základ daně a výchozí daňovou
sazbu včetně rozsahu možných odchylek
v konstrukci uvedených dani v obou republikách zákon
Federálního shromážděni. Zásady
zákona ČNR o dani z nemovitosti zahrnují
mezi poplatníky této daně rovnou měrou
nejen fyzické osoby a právnické osoby, jejichž
předmětem činnosti není podnikatelství,
ale i právnické osoby s podnikatelskou činností
typu podniků a společnosti. Tím zásady
zákona ČNR překračují meze
ústavní působnosti České národní
rady a zasahují do ústavní působnosti
Federálního shromáždění.
Podle čl. 38 cit. ústavního zákona
může zákon Federálního shromáždění
svěřit i úpravu otázek uvedených
v čl. 12 tohoto ústavního zákona zákonodárství
republik; pokud federální zákonodárství
neupraví tyto věci v celém rozsahu, mohou
je národní rady upravit vlastním zákonodárstvím.
V návrhu zákona o soustavě daní České
a Slovenské Federativní Republiky, který
byl vládou ČSFR schválen a předložen
k dalšímu ústavnímu projednání
Federálnímu shromáždění,
se předpokládá, že zákon Federálního
shromáždění upraví okruh poplatníků,
předmět a základ daně a výchozí
daňovou sazbu včetně rozsahu možných
odchylek v konstrukci daní v obou republikách jen
u daně z příjmů fyzických osob
a u daně z příjmů právnických
osob. K tomu, aby národní rady mohly daň
z nemovitosti upravit i pro podniky a společnosti, je podle
čl. 38 cit. ústavního zákona třeba,
aby jim byla pozitivně zákonem Federálního
shromážděni tato působnost svěřena.
Zatím se pouze v důvodově zprávě
zákona o soustavě daní České
a Slovenské Federativní republiky uvádí,
že daň z nemovitosti bude upravena zákonem
národních rad.
Vypracované zásady zákona ČNR o dani
z nemovitostí vycházejí předběžně
z předpokladu, že do doby ukončení prací
na paragrafovaném znění zákona bude
na úrovni Federálního shromáždění
přijata odpovídající právní
úprava, která založí působnost
České národní rady k úpravě
daně z nemovitostí i pro podniky a společnosti.
Zpracoval: Ing. Michal Morawski
ředitel odboru státních příjmů