Důvodová zpráva

Obecná část

Současné hluboké politické a ekonomické přeměny směřující k vytvoření demokratické společnosti a tržní ekonomiky, nezbytně vyžadují též provedení celkové rekonstrukce právní úpravy kontroly v národním hospodářství a ve státní správě. V této souvislosti se jeví jako nezbytné zrušit a novou právní úpravou nahradit zejména předpisy, jež v dřívějším společenském mechanismu vytvářely obecný normativní rámec pro výkon kontrolní činnosti v uvedených oblastech.

Jedná se především o

1) zákon č. 103/1971 Sb., o lidové kontrole,

2) zákon ČNR č. 116/1971 Sb.. o výborech a komisích lidové kontroly,

3) nařízení vlády ČSR č. 24/1973 Sb., o závodních komisích lidové kontroly,

4) vyhlášku ministra státní kontroly č. 75/1959 Ú. I., kterou se vydávají metodické pokyny pro kontrolní činnost,

5) Zásady kontroly v národním hospodářství a ve státní správě, publikované pod č. 66/1982 Sb.

Uvedenými předpisy byly do oblasti kontroly promítnuty principy administrativně příkazního řízení, což se projevilo zejména podřízením organizace a výkonu kontroly v takřka celém národním hospodářství a ve státní správě jednotným "politickoprávním" principům, vzhledem k proklamované jednotě struktury sociálně ekonomických vztahů tyto principy přirozeně nebraly v úvahu objektivní odlišnosti hospodářské sféry a státní správy, a tedy ani odlišnosti v postavení a funkci různých druhů kontrolních i kontrolovaných subjektů. Tím byl vytvořen základní předpoklad pro centrálně usměrňovaný a bohatě strukturovaný, avšak celkově převážně neefektivně fungující kontrolní systém.

Zřízením ministerstva státní kontroly ČR zákonem ČNR č. 288/1990 Sb., o opatřeních v soustavě ústředních orgánů státní správy České republiky a převedením působnosti výboru lidové kontroly ČR na toto ministerstvo. zánikem národních výborů a zánikem závodních komisí lidové kontroly v podnicích přestala soustava orgánů kontroly existovat. Pro činnost ministerstva státní kontroly ČR a pro oprávnění a povinnosti jeho pracovníků dosud platí zákon č. 103/1971 Sb., a zákon ČNR č. 116/1971 Sb. Tento stav však přirozeně zakládá pro kontrolní praxi možnost sporů o obsah kontrolních kompetencí.

V souvislosti s výše uvedenými skutečnostmi zpracovalo ministerstvo státní kontroly ČR návrh zákona o státní kontrole s cílem nahradit úpravu obsaženou v uvedených předpisech kvalitativně novou zákonnou úpravou kontroly. Návrh je předkládán s vědomím. že jde o normu s platností časově omezenou na dobu přechodu od pseudosocialistického hospodářství k hospodářství tržnímu. Objektivní nezbytnost vydáni zákona o státní kontrole je přitom dána především tím, že v nových podmínkách fungování státu je možné činit jakékoliv státní zásahy do sféry subjektivních práv osob výhradně na základě zákona. Z tohoto důvodu je proto potřebné upravit zákonem rovněž i kontrolní činnost orgánů státní správy, neboť ta nepochybně zůstává jedním z důležitých prostředků státní regulace.

Zákon o státní kontrole vytváří obecný normativní rámec pro výkon kontrolní činnosti orgánů státní správy. Úprava fungování jednotlivých kontrolních subsystémů ve státní správě a jednotlivých orgánů státní správy je věcí příslušných zvláštních zákonů a v poměru k nim upravuje zákon o státní kontrole pouze otázky. jež tyto zákony neřeší a jež jsou všem subjektům kontrolního systému státní správy společné.

Zákon o státní kontrole upravuje oprávnění a povinnosti ministerstva státní kontroly ČR jakožto kontrolního orgánu s obecnou působností a vztahy tohoto ministerstva k dalším státním orgánům.

Návrh zákona o státní kontrole vychází z předpokladu zachování existence ministerstva státní kontroly do doby plného uplatnění principů tržního mechanismu. Zohledňuje však i perspektivu dalšího vývoje v oblasti vrcholné státní kontroly, jež spočívá ve vytvoření moderního, na státní exekutivě nezávislého kontrolního orgánu. Přitom je vzata do úvahy skutečnost. že k vytvoření takové instituce, jejíž hlavní náplní by měla být výhradně vrcholná finančně ekonomická nezávislá kontrola (t. j. kontrola státních příjmů a výdajů, jakož i užívání majetku státu), je zapotřebí náležité přípravy jak po stránce věcné, personální, tak i právní.

Účelem zákona o státní kontrole je:

- stanovit oprávnění a povinnosti ministerstva státní kontroly ČR v jednotlivých oblastech jeho kontrolní působnosti a vztahy tohoto ministerstva k dalším státním orgánům,

- stanovit obecná pravidla kontrolního procesu pro orgány správní kontroly, obsahující především procesní oprávnění a povinnosti kontrolních a kontrolovaných subjektů (kontrolní řád).

Navrhovaná právní úprava si nevyžádá zvýšené finanční výdaje ze státního rozpočtu ČR.

Zvláštní část

K § 1

Toto ustanovení vymezuje předmět zákonné úpravy a lze z něho dovodit i účel zákona, jímž je zajištění výkonu státní kontroly v působnosti České republiky.

K § 2

Kromě ministerstva státní kontroly České republiky mají v systému státní kontroly důležité postavení i ostatní orgány státní správy. Povinnosti kontroly a zaměření jejich kontrolní činnosti vyplývá ze zákonů, jimiž je stanovena jejich působnost.

K § 3

Tímto ustanovením se pro účely zákona o státní kontrole definuje pojem "vnitřní kontrola" a výslovně se tento druh kontroly vylučuje z pojmu "státní kontrola". Těžiště zajišťování vnitřní kontroly je v interních předpisech; její úprava formou obecně závazných právních předpisů by byla zásahem do řídících oprávnění vedoucích pracovníků orgánů a organizací.

K § 4

U státních orgánů uvedených v tomto ustanovení fungují speciální kontrolní systémy. do kterých náš právní řád nepřipouští ingerenci jiných výkonných orgánů. Zásada respektuje základní principy dělby moci v demokratickém státě.

K § 5 a § 6

Ministerstvo státní kontroly České republiky (dále jen "ministerstvo"), na rozdíl od ostatních ústředních orgánů státní správy a specializovaných kontrol, odborných dozorů a inspekcí, má všeobecnou kontrolní působnost. Vymezuje se jeho postavení ve vztahu k dalším státním orgánům a kontrolovaným osobám. Návrh vymezuje věcnou působnost ministerstva a vytváří předpoklady pro kontrolu nakládání s finančními a hmotnými prostředky České republiky. Ministerstvu přísluší podle tohoto zákona kontrolovat vyřizování petic. stížností. oznámení a podnětů. Podle zvláštních předpisů pak vyřizuje petice, stížností, oznámení a podněty. které jsou mu adresovány. Ministerstvu rovněž přísluší kontrolovat zabezpečení obrany a bezpečnosti státu v rozsahu zajišťovaném Českou republikou.

Vymezují se subjekty. které podléhají kontrole ministerstva. Tyto subjekty je třeba chápat vždy v souvislosti s ustanovením § 5 - tedy s předmětem kontroly.

K § 7

Důvodem pro úpravu základních pravidel kontrolní činnosti (kontrolní řád) je posílit právní jistotu kontrolovaných osob a stanovit základní postupy a úkony při provádění kontroly, na které pro jejich specifiku nelze vztáhnout správní řád. Kontrolní řád bude závazný pro kontrolní činnost těch orgánů státní správy. které nemají zvláštními předpisy upraven vlastní kontrolní postup, ostatní kontrolní orgány jej budou používat pouze subsidiárně. Kontrolní řád nebude využíván ani při kontrolách prováděných po linii řízení v organizačních vztazích nadřízenosti a podřízenosti.

K § 8 a 9

Kontrolní orgány provádějí kontrolní činnost prostřednictvím svých pracovníků, které k tomu účelu vybavují příslušnými pověřeními.

V zájmu právní jistoty kontrolovaných osob a v zájmu objektivity výsledků kontroly je nezbytné zamezit, aby se na kontrole účastnily osoby, které pro svůj vztah ke kontrolované osobě nebo k předmětu kontroly nezaručují, že kontrola bude provedena zcela nezaujatě a její výsledky posuzovány bez subjektivních vlivů.

K § 10 a 11

Tato ustanovení vymezují jaká oprávnění a povinnosti mají kontrolní pracovníci při provádění kontroly.

V nezbytném rozsahu jsou zakotvena oprávnění kontrolních pracovníků tak, aby bylo dosaženo účelu kontroly. To zahrnuje oprávnění ke vstupu na místo výkonu kontroly, zajištění přístupu k podkladům, písemnostem a dalším materiálům s možností v odůvodněných případech odebírat podklady související s předmětem kontroly, včetně oprávnění odebrat originální doklad, avšak pouze při zachování zvláštního režimu chránícího kontrolované osoby a oprávnění požadovat poskytnutí informací o kontrolovaných skutečnostech. K dosažení účelu kontroly jsou kontrolní pracovníci vybaveni oprávněním umožňující jim požadovat, aby kontrolované osoby podaly zprávu o odstranění zjištěné závady a v případech stanovených tímto zákonem ukládali kontrolovaným osobám pořádkové pokuty.

Základní povinností kontrolních pracovníků je zjistit a doložit skutečný stav věcí. V zájmu ochrany oprávněných zájmů kontrolovaných osob se ukládají povinnosti kontrolním pracovníkům.

K § 12

Pokud jde o povinnost zachovávat vůči třetím osobám mlčenlivost o skutečnostech zjištěných při kontrole. nejedná se o utajované skutečnosti podle příslušného zákona v tomto případě jde o to, aby poznatky, které získá pracovník zúčastněný na kontrole, nemohly být obecně zneužity v neprospěch kontrolované osoby při její další činnosti (snížení konkurenceschopnosti, nekalá soutěž a další). Pro splnění účelu kontroly ve veřejném zájmu však může vedoucí kontrolního orgánu tyto pracovníky povinnosti mlčenlivosti zprostit. Tato zásada je prolomena pouze ve vztahu k orgánům činným v trestním řízení.

K § 13

Tímto ustanovením se zakládá povinnost kontrolovaných osob odpovídající oprávnění kontrolních pracovníků uvedených v § 10 písm. a) až f) a h). Zároveň se stanovují případy, kdy kontrolovaná osoba má právo nezbytnou součinnost neposkytnout.

Kontrolované osoby jsou povinny zajistit základní podmínky pro výkon kontroly, např. poskytnutí místnosti, telefonu, psacího stroje.

K § 14 až § 17

Protokol je výsledným materiálem a dokumentuje výsledky provedené kontroly. Zákon obsahuje taxativní výčet jeho náležitostí.

Povinností kontrolního pracovníka je předat stejnopis protokolu o kontrole kontrolované osobě, neboť jeho prostřednictvím se tato osoba relevantně seznámí s výsledkem kontroly. Podpisem protokolu pak kontrolovaná osoba stvrzuje, že byla s kontrolním zjištěním seznámena. Kontrolovaná osoba má možnost vyjádřit se k protokolu, případně požádat jeho změnu formou námitek, které se předávají písemně a jejich obligatorní náležitostí je odůvodnění. Lhůta k podání námitek je tři dny ode dne seznámení s protokolem, pokud kontrolní pracovník s ohledem na konkrétní okolnosti lhůtu přiměřeně neprodlouží.

Námitky nemají devolutivní účinek, a proto o nich rozhoduje kontrolní pracovník. Pokud jejich důvody shledá opodstatněnými, upraví příslušnou část protokolu. V opačném případě námitkám nevyhoví a kontrolovaná osoba má právo se proti rozhodnutí kontrolního pracovníka o jeho námitkách odvolat k vedoucímu kontrolního orgánu.

Jestliže vedoucí kontrolního orgánu zjistí, že odvolání je důvodné, rozhodnutí o námitkách buď změní nebo zruší. Při zrušení rozhodnutí vyplyne zpravidla potřeba věc došetřit. Není-li odvolání důvodné, vedoucí kontrolního orgánu odvolání zamítne a rozhodnutí potvrdí. Rozhodnutí vedoucího kontrolního orgánu je konečné.

K § 18

Pořádková pokuta je sankčním prostředkem, který má zajistit nerušený průběh kontroly. zamezit bezdůvodným průtahům bránícím rychlému výkonu kontroly. Aby byl tento účel plněn. je nezbytné bezprostřední působení uvedeného sankčního prostředku. Proto lze pořádkovou pokutu při splnění stanovených podmínek uložit i v průběhu kontroly, a to opakovaně.

Pořádková pokuta se ukládá těm osobám, které v souvislosti s kontrolním procesem jednaly za kontrolovanou osobu a způsobily, že kontrolovaná osoba nesplnila povinnost jí uloženou v § 13.

Výše pořádkové pokuty závisí na závažnosti jednání kontrolované osoby narušující řádný výkon kontroly, případně neplnící povinnosti ve stanovené lhůtě podat zprávu o odstranění zjištěných závad. Dikce navrhovaného ustanovení nevylučuje možnost stanovit hladinu pokut v závislosti na závažnosti porušení právní povinnosti a tak do značné míry vyloučit subjektivitu rozhodování kontrolního pracovníka. Při ukládání pořádkových pokut se postupuje podle obecných právních předpisů o správním řízení. Výnos pokut je příjmem státního rozpočtu ČR, pokud však tuto pokutu uložila jako kontrolní orgán obec, je příjmem obce.

K § 19

Kromě nákladů. Vzniklých kontrolovaným osobám v souvislosti s plněním jejich povinností poskytovat přiměřenou součinnost a v nezbytné míře též materiální a technické zabezpečení pro výkon kontroly, jdou náklady kontroly k tíži kontrolního orgánu. a to včetně nákladů za použití telekomunikačních prostředků kontrolovaných osob kontrolními pracovníky.

K § 20

K zajištění řádného fungování systému státní kontroly republiky a zároveň k dosažení co největší ochrany práv a právem chráněných zájmů kontrolovaných osob, předcházení duplicit, hospodárnosti kontroly a účinnému prosazování nápravy je nezbytná spolupráce kontrolních orgánů.

K § 21 a § 22

K optimálnímu dosažení cíle a účelu kontroly předávají kontrolní orgány své kontrolní poznatky příslušným orgánům. které pak jednak ve své působnosti činí opatření vedoucí k nápravě zjištěných nedostatků. jednak využívají předaných poznatků ke zkvalitnění své práce.

K § 23

Zvláště se zdůrazňuje oznamovací povinnost kontrolních orgánů vůči orgánům činným v trestním řízení v těch případech, kdy z kontrolních poznatků vyplývá podezření z trestné činnosti.

K § 24

V případě, že kontrolní orgány zjistí v souvislosti se svými kontrolními poznatky potřebu změny platného právního řádu, případně nedostatky v aplikaci právních předpisů, mají kontrolní orgány stanovenu povinnost upozornit na tyto skutečnosti příslušné státní orgány.

K § 25

Toto ustanovení. podle něhož se kontroly zahájené přede dnem nabytí účinnosti tohoto zákona dokončí podle dosavadních předpisů, pokud již bylo zahájeno řízení o vysvětlivkách, zajišťuje možnost dokončit kontroly. aniž by vznikla nutnost opakovat některá kontrolní zjišťování a prodlužovat čas i náklady kontroly. U kontrol ještě probíhajících (před vysvětlivkovým řízením) lze předpokládat, že práva a povinnosti kontrolních orgánů i kontrolovaných osob mohou být průběžně realizována.

K § 27

Předpokládá se, že zákon o státní kontrole nabude účinnosti dnem 1. ledna 1992.

V Praze dne 30. října 1991

Předseda vlády České republiky

JUDr. Petr Pithart, v.r.

Ministr státní kontroly České republiky

RNDr. Igor Němec, v.r.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP