Ministr životního prostředí České
republiky Ivan Dejmal zaslal odpověď na interpelaci
poslankyně Anny Váchalové dopisem ze dne
27. listopadu 1991.
Podle § 89 zákona ČNR č. 35/1989 Sb.,
o jednacím řádu České národní
rady, předkládám České národní
radě odpověď ministra životního
prostředí České republiky Ivana Dejmala
na interpelaci poslankyně Anny Váchalové,
která zní:
"Vážená paní poslankyně,
těžiště opatření, která
by přinesla rychlé a uspokojivé řešení
zátěže obyvatelstva plynoucí z provozu
nákladní automobilové dopravy přes
hraniční přechody se SRN leží
především mimo působnost MŽP ČR.
Negativní dopady na životní prostředí
obyvatel hraničních obcí jsou důsledkem
tohoto provozu. Bezprostřední řešení,
která by zlepšila okamžitou situaci jsou buď
organizačního nebo legislativního charakteru
a v působnosti federálních orgánů
jako je FMV a FMZO anebo spočívají např.
v místním využití vhodných ploch
pro odstavná parkoviště. Z nich se již
některá uskutečnila anebo se uskuteční
v nejbližší době a paní poslankyně
již o nich byla určitě informována sdělovacími
prostředky.
Opatření, která jsou v možnostech MŽP
ČR avšak jejich účinnost se může
projevit až ve vzdálenějším časovém
horizontu spočívá v:
1) MŽP ČR při jednáních o udělení
vývozních povolení na další období
u komodit, které jsou povahy nerostných surovin
anebo výrobků z nich (např. kamenivo, štěrkopísky,
cement apod.) prosazovat snížení ročních
kvót též z důvodů ochrany neobnovitelných
nerostných zdrojů ČR. Podíl kamionů
přepravujících tyto materiály činí
podle našich informací desítky procent.
2) Připravovaným zákonem o ekologické
dani, který by měl vstoupit v platnost společně
se všemi daňovými zákony od r. 1993,
chceme daňově znevýhodnit činnosti
ekologicky nežádoucí a tím dosáhnout
snížení poptávky po výrobcích
nebo službách ekologicky konfliktních. V daném
případě to opět povede ke snížení
transportu určitých komodit a druhotně tedy
i k sníženému nároku na kapacitu hraničních
přechodů.
Z dlouhodobějších opatření, která
jsou však v působnosti FMD budeme prosazovat převedení
značné části tranzitní automobilové
dopravy na mnohem ekologičtější variantu,
to je na kombinovanou dopravu kamionů přes naše
území po železnici.
S pozdravem
V Praze dne 27. listopadu 1991 | Ivan Dejmal, v.r." |