ČESKÁ NÁRODNÍ RADA 1991

VI. volební období

432 F

ODPOVĚĎ NA INTERPELACI

poslankyně Anny Váchalové

na předsedu vlády České republiky Petra Pitharta

na ministra pro hospodářskou politiku a rozvoj České republiky Karla Dybu,

na ministra financí České republiky Karla Špačka

a

na ministra životního prostředí České republiky Ivana Dejmala

ve věci přijetí opatření k řešení neúnosné situace v obcích před hraničními přechody v Západočeském kraji

Ministr životního prostředí České republiky Ivan Dejmal zaslal odpověď na interpelaci poslankyně Anny Váchalové dopisem ze dne 27. listopadu 1991.

Podle § 89 zákona ČNR č. 35/1989 Sb., o jednacím řádu České národní rady, předkládám České národní radě odpověď ministra životního prostředí České republiky Ivana Dejmala na interpelaci poslankyně Anny Váchalové, která zní:

"Vážená paní poslankyně, těžiště opatření, která by přinesla rychlé a uspokojivé řešení zátěže obyvatelstva plynoucí z provozu nákladní automobilové dopravy přes hraniční přechody se SRN leží především mimo působnost MŽP ČR. Negativní dopady na životní prostředí obyvatel hraničních obcí jsou důsledkem tohoto provozu. Bezprostřední řešení, která by zlepšila okamžitou situaci jsou buď organizačního nebo legislativního charakteru a v působnosti federálních orgánů jako je FMV a FMZO anebo spočívají např. v místním využití vhodných ploch pro odstavná parkoviště. Z nich se již některá uskutečnila anebo se uskuteční v nejbližší době a paní poslankyně již o nich byla určitě informována sdělovacími prostředky.

Opatření, která jsou v možnostech MŽP ČR avšak jejich účinnost se může projevit až ve vzdálenějším časovém horizontu spočívá v:

1) MŽP ČR při jednáních o udělení vývozních povolení na další období u komodit, které jsou povahy nerostných surovin anebo výrobků z nich (např. kamenivo, štěrkopísky, cement apod.) prosazovat snížení ročních kvót též z důvodů ochrany neobnovitelných nerostných zdrojů ČR. Podíl kamionů přepravujících tyto materiály činí podle našich informací desítky procent.

2) Připravovaným zákonem o ekologické dani, který by měl vstoupit v platnost společně se všemi daňovými zákony od r. 1993, chceme daňově znevýhodnit činnosti ekologicky nežádoucí a tím dosáhnout snížení poptávky po výrobcích nebo službách ekologicky konfliktních. V daném případě to opět povede ke snížení transportu určitých komodit a druhotně tedy i k sníženému nároku na kapacitu hraničních přechodů.

Z dlouhodobějších opatření, která jsou však v působnosti FMD budeme prosazovat převedení značné části tranzitní automobilové dopravy na mnohem ekologičtější variantu, to je na kombinovanou dopravu kamionů přes naše území po železnici.

S pozdravem

V Praze dne 27. listopadu 1991Ivan Dejmal, v.r."

V Praze dne 12. prosince 1991

Dagmar Burešová, v.r.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP